Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK DLA MOICH MĄDRYCH SÓWEK - zadania 08.06.2020 - 12.06.2020

KOCHANI!!!

W tym tygodniu ZWIERZĘTA MAŁE I DUŻE. Podaję plan pracy na najbliższe dni. 

 

 

Poniedziałek 08. 06. 2020

TEMAT: Zwierzęta z całego świata.

Cele ogólne:

- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez wprowadzenie znaku „-”

 

1. Gimnastyka dla zucha! Poruszajmy się razem ze zwierzętami. Trochę ruchu na początek tygodnia. Do dzieła!!!

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

2. „Zwierzęta małe i duże” Maciej Bennewicz.

Wysłuchaj teraz opowiadania o zwierzętach. Posłuchaj uważnie, aby zapamiętać czym różni się pszczoła od osy, jakie zwierzęta mają podobny kolor skóry, dlaczego konie noszą takie dziwne nazwy. Uwaga słuchamy:

Osa! – Ada zaczęła nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada.

To nie jest osa, tylko pszczoła – stwierdziła spokojnie babcia. – Przestań machać, to spokojnie odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz, to możesz ją tylko zdenerwować. Pomyśli, że chcesz jej zrobić krzywdę.

Skąd wiesz, babciu, że to pszczoła? – spytała Ada.

Mój tata był pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem. Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od pszczół. A pszczółki są krępe, grubiutkie i ciemne. Mają też więcej brązowych włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów. Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu, to bardzo pożyteczne owady.

Wiem, babciu, robią miód – stwierdziła Ada.

Tak, aniołku. – Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. – Pszczoły wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać zapasy. Jeden słoiczek miodu to praca setek pszczół.

Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek, z którego robią miód – spytał Adam. – Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji.

Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie pole pełne smakowitego pyłku kwiatowego, na przykład kwitnącego rzepaku, lub aleję lip, wówczas zbiera pyłek i wraca do ula. Na miejscu informuje pozostałe pszczoły w ich specjalnym, tajemniczym języku.

W tajemniczym języku? – zdziwił się Adam.

Tak – przytaknęła babcia. – Pszczółka tańczy i w ten sposób pokazuje innym pszczołom, którędy lecieć na pole obfite w pyłek, jak jest daleko i jakie znaki po drodze wskażą właściwy kierunek.

Tańczy? – powtórzyła Ada.

Tak jest, macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest tajemnicza mowa pszczół. Inne się przyglądają, a potem, żeby zapamiętać trasę, naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już kilka chwil później pole jest pełne pszczół, które zbierają pyłek. Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatu na kwiat, dzięki czemu zapylają kwiaty, a te mogą potem zmieni się w owoce.

A przy okazji z pyłku powstaje miód – dodała Ada.

Znakomicie – pochwaliła ją babcia.

Pszczoła jest prawie takiego samego koloru jak żyrafa – stwierdził Adam, który przeglądał właśnie książkę o zwierzętach. – Czy żyrafy też zapylają kwiaty? – Chłopiec wskazał fotografię, na której długi język żyrafy dotykał liści na wysokim drzewie.

Nie, syneczku – odpowiedziała babcia, która była biologiem, dlatego znała się na zwierzętach jak nikt w rodzinie. – Żyrafy jedzą liście. Muszą szybko obgryźć jedno drzewo akacji, gdyż ta roślina potrafi ostrzegać inne w pobliżu przed intruzami.

Babciu, w jaki sposób akacje ostrzegają się nawzajem? – spytała Ada.

Po kilku minutach obgryzania sok w liściach robi się gorzki i przestaje żyrafom smakować. Dzięki temu akacja traci tylko trochę liści. Gdyby nie ten ochronny zabieg, mogłaby stracić ich zbyt wiele i nie przeżyć. Jednak dzięki mechanizmowi obronnemu chroni siebie i inne drzewa w pobliżu, które na sygnał także gorzknieją.

Bardzo mądre te akacje – stwierdziła Ada.

Ciekawe, czy na świecie są jeszcze inne zwierzęta w podobnym kolorze jak pszczoły i żyrafy – zamyślił się Adam.

Nie mówi się „w kolorze” tylko w podobnym umaszczeniu, prawda, babciu? – Ada zrobiła mądrą minę.

Adam wzruszył ramionami i ostentacyjnie odwrócił się, zakrywając książkę.

Można mówić, jak się chce – żachnął się.

Zamiast się kłócić i robić sobie przykrość, poszukajcie zwierząt podobnych do pszczół, czyli żółto-pomarańczowo-brązowych – zarządziła babcia.

Pogłaskała Adama po głowie i poprosiła o przyniesienie kilku książek. Po chwili na stole pojawiły się zdjęcia i rysunki tygrysa, szerszenia, kota domowego, psa, kameleona i konia.

Co do słowa „umaszczenie” to prawda, tak się mówi – stwierdziła babcia. – Kolor zwierzęcia to inaczej jego umaszczenie. Hodowcy koni nazywają w bardzo ciekawy sposób różne kolory, czyli umaszczenia tych zwierząt. Na przykład koń, który wydał się wam podobny do pszczoły, nosi nazwę srokacz albo inaczej koń maści srokatej. Adam wstał i po chwili przyniósł kolejną książkę, tym razem z fotografiami koni.

Naucz nas, babciu, maści koni – zaproponował i wskazał palcem jasnobrązowego konia z ciemnobrązową grzywą.

To koń gniady – odpowiedziała babcia, poprawiając okulary.

Adam przerzucił kilka kartek i w końcu jego palec trafił na szarobiałego konia w czarnobrązowe ciapki.

Wygląda jak lody straciatella – ucieszyła się Ada. – Uwielbiam ten smak.

To jest maść taranta albo tarantowata – stwierdziła babcia.

Adam wskazał czarnego konia.

To koń kary – odpowiedział babcia. – Ten ma granatowy połysk, więc mówi się o nim koń kruczy, bo ma umaszczenie podobne do tego ptaka. U koni mówimy o umaszczeniu, u ptaków – o upierzeniu.

A kruki, babciu, co to za ptaki? – spytała Ada.

Kruki żyją bardzo długo. Najstarszy żył ponoć w Londynie na zamku Tower. Miał 44 lata. Kruki łączą się w pary na całe życie. Potrafią bronić swego terytorium i są wszystkożerne, czyli jedzą, co im do dzioba wpadnie. – Babcia zaśmiała się i wyciągnęła z szafki herbatniki.

Super, znamy już cztery umaszczenia koni! – Adam aż klasnął w ręce z radości. – Srokacz, gniady, taranta i kary.

Oraz zwyczaje pszczół, żyraf i kruków – uzupełniła Ada.

Proponuję małe powtórzenie. Wydrukujemy czarno-białe rysunki koni, a wy pokolorujecie je zgodnie z poznanym umaszczeniem.

Super! – ucieszyły się dzieciaki.

Babciu, a można narysować srebrnego konia – spytała Ada. – Takiego jak jednorożec?

Oczywiście, że tak, koń o srebrnym umaszczeniu to maść siwa lub biała, a lekko kremowa to jeleniowata.

 

Srokacz, gniady, taranta i kary

Gdy razem ustawisz – będą dwie pary.

W jednym powozie cztery koniki,

Jadą w zaprzęgu zwanym kwadryga.

A piąty konik jak jednorożec

Siwą ma grzywę i białe nozdrza.

Cały jest biały, to umaszczenie

Czasem nazywa się maścią jelenia.

 

A teraz odpowiedz na pytania:

- O jakich zwierzętach opowiadała babcia?

- Czy zapamiętałeś/ aś, czym różni się pszczoła od osy?

- Skąd pszczoły wiedzą , gdzie mają lecieć po pyłek kwiatowy?

- Jak myślisz, czy takie naśladowanie ruchów pszczół jest proste?

- Jakie inne zwierzęta mają „kolor” podobny do pszczół?

- Czy wiesz dlaczego zwierzęta mają paski? (paski służą za kamuflaż i zapewniają ochronę przez drapieżnikami. Pomagają też regulować temperaturę ciała- czarne paski pochłaniają ciepło, a jasne je oddają).

 

3. „Pszczółki”- zabawa ruchowa. Prosimy, aby dziecko naśladowało bzyczenie pszczoły. Dziecko używa rąk i naśladuje lot pszczoły. Unosi i opuszcza ręce, zatacza koło i siada na kwiatku. Dziecko unosząc ręce bzyczy wysokim głosem, a opuszczając, niskim.

 

4. „Jakie słyszysz zwierzę?”- zabawa słuchowa

https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U

5. „Zwierzęta”- zabawa matematyczna.

Dla chętnych na początek prezentacja Liczenie – odejmowanie na cukierkach dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=jMTvTBAOIH8

W miarę możliwości prosimy o wydrukowanie obrazków zwierząt i ich rozcięcie, jeżeli jest to niemożliwe używamy liczmanów w postaci klocków, klamerek, nakrętek itp.

 

  • Zadanie nr 1. Na jednym podwórku spotkały się cztery ptaki, połóż je w jednym miejscu: sikorkę, wróbla, gęś i gołębia. Nagle z domu wyszła gospodyni i to wystraszyło sikorkę i wróbla. Te dwa ptaki odleciały (usuwamy je). Ile ptaków zostało? Pytamy dziecko ile ptaków było na początku?, ile na końcu?. Przedstawiamy właściwy zapis działania matematycznego:  4 – 2 = 2  Zwracamy dziecku uwagę na nowo poznany znak matematyczny - znak odejmowania (-) Prezentujemy dzieciom sposób pisania znaku odejmowania. Dzieci piszą znak odejmowania w powietrzu i na podłodze. W analogiczny sposób dziecko rozwiązuje kolejne zadania z treścią. Dziecko zapisuje kolejne działania matematyczne z użyciem właściwych znaków matematycznych.
    • Zadanie nr 2. W zoo spotkały się: żyrafa, słoń, małpa, lew i krokodyl. Ale małpka była bardzo ciekawska i ruchliwa. Opuściła swoich towarzyszy i postanowiła zobaczyć, kto odwiedził ogród zoologiczny. Po odejściu małpki ile pozostało zwierząt? Ile było ich na początku? W jaki sposób zapisałbyś/łabyś to działanie matematyczne z użyciem znaku odejmowania?
    • Zadanie nr 3. Na kamieniu nad rzeką wygrzewały się dwa węże i jaszczurka. Nagle spłoszona głośnym dźwiękiem jaszczurka uciekła w zarośla. Ile zwierząt zostało na kamieniu? Ile było ich wcześniej? Jak zapiszesz to działanie matematyczne z użyciem właściwych znaków?

 

6. Obejrzyjcie bajkę o zwierzętach w Afryce (dla chętnych):

https://www.youtube.com/watch?v=HBsoiZtQZVo

 

Proszę wykonać w tym dniu pracę:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 34a – przeliczanie zwierząt, zapisywanie odejmowania

Karty Pracy Plac Zabaw karty strona 34b – wykluczanie ze zbioru, odszukiwanie zwierzęcia, które nie pasuje do pozostałych, rysowanie zwierzęcia zgodnie z instrukcją

 

 

Wtorek 09. 06. 2020

TEMAT: Z wizytą w zoo.

Cele ogólne:

- doskonalenie umiejętności rozpoznawania kontynentów na mapie

- tworzenie kolekcji zwierząt na podstawie mapy świata

- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez posługiwanie się modelami monet i banknotów

 

1. Wyruszamy zwiedzać zoo.

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

2. „Porządkujemy zoo”- podajemy nazwy zwierząt (nazwy są zgodne z zapisem fonetycznym i nie zawierają znaków diakrytycznych - czyli dodatkowych znaków w postaci kropek, kreseczek, haczyków np. kreseczka nad literą s - litera ś) na przykład: małpa, zebra, wilk, lis, antylopa, hipopotam, papuga, sarna. Zadaniem dziecka jest podzielić nazwę na sylaby, policzyć głoski, wyodrębnić głoskę w nagłosie i wygłosie (na początku i końcu słowa).

3. „Mapa świata”- przedstawiamy dziecku mapę świata (źródło: atlas, strony www), wskazujemy kontynenty i ich nazwy. Prezentujemy Afrykę i zwierzęta zamieszkujące ten kontynent. Zwracamy uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się i budowę.

Zwracamy się do dziecka: a teraz posłuchaj uważnie, opowiem Ci o zwierzętach żyjących w Afryce:

Lew – łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do powalania i zabijania nawet bardzo dużych zwierząt, groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.

Słoń afrykański– duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew, ciosy służące do obrony, miękka i delikatna spodnia strona stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotną skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem i owadami.

Nosorożec czarny – żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko.

Lampart – dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła – lamparty potrafią się wspinać, wciągnąć na drzewa ofiary trzy razy cięższe od siebie. Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.

Bawół afrykański jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg). Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły mają silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi racicami).

Jak myślisz dlaczego te zwierzęta uważa się za najniebezpieczniejsze na świecie? (Te zwierzęta znane są z waleczności, zwłaszcza, gdy bronią młodych lub zostaną zranione)

4. „Bilety do zoo” - zabawa matematyczna (proszę przygotować monety i banknoty lub wydrukować papierowe 10 zł, 5 zł, 2 zł, 1zł po kilka sztuk).

Dzieci przypominają sobie wygląd i nominały poszczególnych monet i banknotów. Rodzic zaprasza do układania sylwet ilustrujących opowiadanie:

Adam chce kupić bilet do zoo dla siebie i taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka 4 zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet? Wybierz odpowiednie monety i ułóż je. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty? Dziecko dodaje odpowiednie wartości, posługując się pieniędzmi.

Rodzic proponuje inne zagadki np.

    • Adam zaprosił do zoo swoją koleżankę Adę. Ile zapłacą za bilety?
    • Ada idzie do zoo z mamą. Ile zapłacą za bilety?

5. „Zoo” – masaż do fragmentu wiersza Bolesława Kołodziejskiego. Masażyk wykonujemy z dzieckiem, jedna osoba leży na brzuchu, druga wykonuje masaż pleców, a potem następuje zmiana ról.

Tu w zoo zawsze jest wesoło, (masujemy plecy otwartymi dłońmi)

tutaj małpki skaczą wkoło, (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)

tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)

biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)

żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)

w wodzie złote rybki chlapią. (…) (muskamy raz jedną, raz drugą ręką)

 

6. Posłuchaj piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=RLZfNJEW9y0

 

7. Praca plastyczna.

Do jej wykonania potrzebne będą: talerzyki papierowe, farby, pędzel i duuuuża wyobraźnia. Etapy pracy: najpierw należy pomalować farbami talerzyki, a dopiero po wyschnięciu dopracować szczegóły zwierząt (wycinanie, naklejanie, rysowanie). Można stworzyć lwa z groźną miną, a może rybkę lub żółwia. Inspiracje można zaczerpnąć ze strony:

https://kreatywnadzungla.pl/2016/09/kreatywna-dzungla-z-papierowych-talerzykow-dnw.html

 

Proszę wykonać w tym dniu pracę:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 35a – czytanie wyrażeń, dopasowywanie ich do ilustracji zwierząt

Karty Pracy Plac Zabaw karty strona 35b – podawanie nazw zwierząt, podpisywanie ilustracji po śladzie, ćwiczenia artykulacyjne

Karty Pracy Plac Zabaw karty strona 38a – kącik grafomotoryczny, pisanie nazw zwierząt po śladzie

 

 

 

Środa 10. 06. 2020

TEMAT: Świat zwierząt w Polsce.

Cele ogólne:

- wdrażanie do samodzielnego poszukiwania informacji o zwierzętach w różnych źródłach (książki, encyklopedie, ilustracje, albumy)

- rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach

- określanie głoski w nagłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej

 

1. „Ruch to zdrowie”- poruszajmy się razem…

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M



2. „Tylko raz” – wysłuchanie wiersza Mieczysławy Buczkówny i rozmowa na temat jego treści.

Chcą żyć jak i ty żyjesz,

Wszystkie na świecie zwierzęta –

I mrówki, i żaby, i żmije,

I pszczoła wiecznie zajęta.

I paź królowej – motyl

Niech fruwa tęczowozłoty,

I ślimak środkiem dróżki

Niech pełznie, wystawia różki…

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

Biedronce, jak kropki liczy,

Jaskółce, jak gniazdko kleci,

Jak pająk rozsnuwa sieci.

Niech skacze pasikonik,

Niech świerszczyk w trawie dzwoni…

Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

Jak i ty – żyją tylko raz.

 

Po przeczytaniu wiersza prowadzimy rozmowę z dzieckiem:

- O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?

- Gdzie można je spotkać?

- Co jest ich wspólnym marzeniem?

Uświadamiamy dziecku: Niezależnie od gatunku, każdy ma prawo do życia i każdy jest potrzebny, dlatego należy mu się szacunek.

 

3. Utrwalenie informacji o zwierzętach dziko żyjących w Polsce. W miarę możliwości prosimy wybrać się z dzieckiem do parku, lasu lub na łąkę, aby mogło zaobserwować świat zwierząt i owadów. Po powrocie prowadzimy z dzieckiem rozmowę co ciekawego zaobserwowało na spacerze. Rozmowa na temat parków narodowych w Polsce i ich symboli. Szukanie informacji  w dostępnych źródłach.

4. Praca z Księgą Zabaw z Literami strony 78 – 79 według poleceń.

5. Dowiedzmy się więcej o zwierzętach żyjących dziko w Polsce – dla chętnych:

https://www.youtube.com/watch?v=bKsmty6pm6k



Proszę wykonać w tym dniu pracę:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 36a – nazywanie zwierząt, dzielenie nazw na głoski, zapisywanie pierwszej i ostatniej litery

Karty Pracy Plac Zabaw karty strona 36b – pisanie wyrazów po śladzie, odczytywanie prostych wyrazów, nazywanie zwierząt i łączenie ich z odpowiednim wyrazem

 

 

 

Czwartek 11. 06. 2020

TEMAT: Groźni mieszkańcy polskich lasów.

Cele ogólne:

- poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po lesie

- wspomaganie rozwoju intelektualnego poprzez przyporządkowanie ilustracji usłyszanym dźwiękom

 

1. „Kim jestem?”- zabawa ruchowo - naśladowcza. Dziecko nie mówiąc nam wybiera zwierzę mieszkające w lesie, a my poprzez jego ruchy i sposób zachowania staramy się odgadnąć o jakie zwierzę chodzi.

 

2. Obejrzyjmy film o ssakach mieszkających w polskich lasach (dla chętnych):

https://www.youtube.com/watch?v=nD6lfTjdJXw

 

3. „Jakie to zwierzę” - praca plastyczna - karta pracy W 52

Wycinanie ilustracji po śladzie, układanie i naklejanie na kartkę. Wspólna rozmowa na temat ilustracji – zwierząt żyjących w polskich lasach.



4. Zwierzęta leśne – rozmowa kierowana

Przygotowujemy napisy:

roślinożerne” - sarna, wiewiórka, jeleń, zając, dzik

drapieżniki” - wilk, lis, kuna, borsuk, sowa

Czytamy dziecku lub w miarę możliwości dziecko samo czyta nazwy zwierząt i opisuje poszczególne zwierzęta. Stara się samodzielnie podzielić zwierzęta na –roślino i –mięsożerne. W miarę potrzeby udzielamy dziecku wsparcia. Zadajemy dziecku pytania: Jak myślisz co jedzą zwierzęta roślinożerne, a czym odżywiają się drapieżniki? Jak powinniśmy zachowywać się w lesie? Jak należy się zachować, kiedy zobaczymy w lesie dzikie zwierzę? Prosimy dziecko o uzasadnienie, dlaczego kontakt z dzikimi zwierzętami może być niebezpieczny: Co może się stać, gdy napotkamy żmiję, niedźwiedzia, wilka, dzika? Zwracamy uwagę również na to, że dzikie zwierzęta atakują ludzi wyłącznie w sytuacji zagrożenia. Raczej chronią się przed ludźmi niż wychodzą im naprzeciw.



Proszę wykonać w tym dniu pracę:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 37a – odnalezienie ukrytych zwierząt i zaznaczenie ich

Karty Pracy Plac Zabaw karty strona 38b – kącik grafomotoryczny, rozwiązywanie działań, zapisywanie wyników

 

 

 

Piątek 12. 06. 2020

TEMAT: Nieznajome zwierzę.

Cele ogólne:

- utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas kontaktu z nieznajomymi zwierzętami

- poszerzanie zasobu słownictwa o pojęcie związane z pierwszą pomocą

 

1. „Pieski, psiaki, psy… ”- obejrzyjmy wspólnie zdjęcia:

https://www.youtube.com/watch?v=Jleb8zNczSY

 

2. „Pies przyjacielem człowieka” – pokazujemy dostępne albumy ze zdjęciami psów różnych ras, podajemy nazwy ras (owczarki, labradory, teriery, husky, mopsy, rottweilery, amstaffy, yorki). Rozmawiamy z dzieckiem, które rasy psów szczególnie zapamiętało (film, zdjęcia). Pytamy dziecko, czy prawdziwe jest powiedzenie: Pies przyjacielem człowieka. Jeśli tak, to w jakich sytuacjach przejawia się ta przyjaźń? Dziecko podaje przykłady. Następnie dziecko zastanawia się, w jaki sposób należy dbać o psa. Można przygotować napisy do czytania globalnego (kundel, bokser, labrador, mops, spaniel, seter).

 

3.  „Bądźmy bezpieczni” – tworzenie z dzieckiem kodeksu właściwego zachowania się wobec nieznanych zwierząt. Zadajemy pytania pomocnicze: Czy wszystkie psy są przyjazne? Czy można pogłaskać nieznanego psa? Czy należy uciekać przed psem, który nas goni? Czy można odwracać się tyłem do dużego psa? Czy można patrzeć psu prosto w oczy? Jaką pozycję przyjąć w razie ataku psa? W jakich sytuacjach psy bywają groźne, agresywne? Dziecko ustala wspólnie z osobą dorosłą, czego nie wolno robić, kiedy spotka się na swojej drodze obcego psa (podchodzić zbyt blisko, zaczepiać, zabierać czegoś, uciekać). Tłumaczymy dziecku: Pies, gdy zamierza zaatakować, wysyła następujące sygnały: jeży sierść, „kładzie” uszy, stoi na sztywnych łapach, ma uniesiony ogon, ma odsłonięte, dobrze widoczne zęby, warczy. Jeśli pies zaatakuje, należy: Zachować spokój. Wezwać pomoc (jeśli to możliwe i ktoś dorosły jest w pobliżu). Nie uciekać (pies ma wrodzony instynkt drapieżcy i podejmie pogoń). Nie szarpać się (zwierzę zaciśnie szczęki jeszcze mocniej). Nie patrzeć mu w oczy (zwierzę poczuje się drażnione i prowokowane). Przyjąć pozycję „żółwia”. Pokazujemy dziecku pozycję „żółwia”.

Dziecko powtarza ćwiczenie kilkakrotnie:

spleść dłonie do wewnątrz,

schować kciuki do środka,

założyć ręce na kark i osłonić nimi również uszy,

przykucnąć,

przyciągnąć głowę do kolan,

rozstawić stopy na zewnątrz.

 

4. „Uwaga, zły pies!” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko biega po pokoju, a na ustalony sygnał  przybiera pozycję „żółwia”.

 

5. „Niebezpieczna dżungla” - zabawa muzyczno – ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju do odgłosów zwierząt https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U – wybierają się do dżungli, w której czyha wiele niebezpieczeństw. Na hasło Rodzica wykonuje wcześniej otrzymane instrukcje:

- Śpiący lew – chodzi cicho na placach (nie mogą obudzić lwa)

- Zwisający wąż – schyla się i idzie pochylone blisko podłogi

- Rwący strumień – ostrożnie przeskakuje po kamieniach

- Można wzbogacić zabawę o własne pomysły



6. „Moje zwierzątko” – przestrzenna praca plastyczna. Gromadzimy dostępne materiały w domu, potrzebne do wykonania pracy : rajstopy, gumki recepturki, wypełniacz do maskotek lub watę, mazaki, papier kolorowy, klej, nożyczki, wstążki, druciki kreatywne. Wspólnie z dzieckiem zastanawiamy się, jak z zebranych przedmiotów zrobić psa, kota lub inne zwierzątko. Po ustaleniu konkretnego pomysłu dziecko przystępuje do pracy, korzystając ze wszystkich zgromadzonych materiałów. W razie potrzeby udzielamy dziecku wskazówek lub służymy doraźnie pomocą w wykonaniu zwierzątka.

 

Proszę wykonać w tym dniu pracę:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 37b – zaznaczanie sytuacji, w których nie należy podchodzić do nieznajomego psa, otaczanie pętlą obrazków przedmiotów potrzebnych podczas spaceru z psem

 

 

Następna GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK w niedzielę 14. 06. 2020

Życzę miłej pracy i pozdrawiam serdecznie

pani Monika

 

Data dodania: 2020-06-07 14:18:45
Data edycji: 2020-06-08 06:36:32
Ilość wyświetleń: 739
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej