Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

KOLEJNE MATERIAŁY DLA KANGURKÓW!

MATERIAŁY DLA KANGURKÓW

TEMAT TYGODNIA: Polska to mój dom

04.05.2020-08.05.2020

DZIEŃ 1

Temat: Dlaczego trzeba szanować flagę?

1. „ Kocham miejsce, w którym mieszkam!”- proszę, aby rodzic porozmawiał z dzieckiem na temat okolicy, w której mieszka.

Rodzic zadaje dziecku pytanie:

- Co znaczy słowo ojczyzna? ( wszystko wokół nas)

- Co dla nas jest małą ojczyzną( dziecko wymienia wszystkie elementy, które kojarzą im się z miejscem zamieszkania)

Kto posiada w domu atlas świata lub globus , aby bardziej dziecku uświadomić można

pokazać na mapie gdzie leży Polska.

2. Do obejrzenia filmik „ Polskie symbole narodowe”

https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA

3. „ Polskie symbole narodowe- flaga i herb”- praca z 47 ( wyprawka)

Dziecko wycina flagę i herb, następnie przymocowuje do patyczka do szaszłyków lub rurki plastikowej( co macie w domu) .

4. „Katechizm polskiego dziecka”- nauka wiersza Władysława Bełzy. Rozwijanie pamięci słuchowej u dzieci.

Katechizm polskiego dziecka                                 -

- Kto ty jesteś?

- Polak mały.

- Jaki znak twój?

- Orzeł biały.

- Gdzie ty mieszkasz?

- Między swemi( swymi)

- W jakim kraju?

- W polskiej ziemi.

- Czem ta ziemia?( czym)

- Mą Ojczyzną.

- Czem zdobyta? ( czym)

- Krwią i blizną

- Czy ją kochasz?

- Kocham szczerze.

- A w co wierzysz?

- W Boga wierzę.

 

DZIEŃ 2

Temat: Jak powstała Warszawa

1. „Katechizm polskiego dziecka”- utrwalenie wiersza.

2. Zestaw ćwiczeń ruchowych- do piosenki.https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

3. „ Jak powstała Warszawa”- formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie legendy Wars i Sawa.

https://www.youtube.com/watch?v=2X9THxfuGRs

" Wars i Sawa"- praca z KP.2.33

Dziecko skreśla elementy, które nie pasują do Warsa, Sawy i ich otoczenia( zegarek, telefo, motorówka, gitara, słuchawki, aparat, skuter) w wyjaśniają dlaczego

4. Do obejrzenia filmik „Warszawska Syrenka”.

https://www.youtube.com/watch?v=7ZtJjiR5wbk

 

DZIEŃ 3

Temat: Wyruszamy na wycieczkę po Polsce!

1. Katechizm polskiego dziecka- ponowne utrwalenie wiersza.

2. „ Poznajemy bliżej mapę Polski”- praca z mapą . Dziecko słucha pierwszą zwrotkę hymnu – Mazurka Dąbrowskiego https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

Po wysłuchaniu hymnu rodzic na mapie pokazuje dziecku obszar Polski wyznaczony granicami. Wyjaśnia, że na północy Polski leży Morze Bałtyckie. Rodzic pyta dziecko jakim kolorem jest zaznaczone morze na mapie

( niebieskim). Pokazuje także inne elementy oznaczone na niebiesko: rzeki i jeziora. Następnie rodzic wskazuje pasma gór na południu Polski i pyta, jakim kolorem są oznaczone ( brązowym). Dalej rodzic wyjaśnia, że między morzem i górami jest na mapie kolor zielony oznaczający niziny, czyli tereny dość płaskie, nisko położone.

3. „ Kolory na mapie”- praca z KP2.34

Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym co przedstawia mapa z KP.2.34.

Niebieskimi liniami są zaznaczone rzeki; Wisła i Odra. W centralnej części kraju kolorem zielonym sa zaznaczone niziny. Na północy Morze Bałtyckie( dziecko odpowiada, że tę część trzeba pomalować na niebiesko), a na nim statek. Na południu- góry ( dziecko odpowiada, że trzeba pokolorować je na brązowo). Rodzic pyta dziecko, jak nazywa się miejscowość, w której jest twoje przedszkole. Dziecko z pomocą rodzica zaznacza tę miejscowość na mapie. Po wykonaniu zadania z mapą dziecko koloruje flagę.

4. „ Wyruszamy na wycieczkę po Polsce”- zabawa dydaktyczna.

https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio

Rodzic na podłodze wyznacza symbolicznie granice Polski . Dziecko ustawia się w „ pociąg” i jedzie dookoła granic polski, w rytm piosenki „ Jedzie pociąg z daleka” .Gdy rodzic wyłącza piosenkę „ pociąg” zatrzymuje się, następnie rodzic pokazuje ruch kojarzący się z danym miejscem na mapie, a dziecko naśladuje, np.

- morze- fale, pływanie, fruwające mewy

- góry- zjazdy na sankach/ nartach, wchodzenie po górach

- niziny- poruszające się korony drzew, zbieranie grzybów

5. „ Tu mi się podoba!”- praca plastyczna, malowanie farbami wybranej krainy Polski.

Dziecko przygląda się dokładnie mapie Polski, wybiera sobie te krainy geograficzne, które spodobały się najbardziej. Farbami lub kredkami na kartce maluje krajobraz ( tak jak potrafi ) , rodzic zachęca, aby zamalowało całą powierzchnię kartki.

DZIEŃ 4

Temat: Wiem, gdzie Wisła jest na mapie.

1.Stary Donald farmę miał- zabawa ruchowa z piosenką .

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

2. „ Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami?”

Rodzic przeprowadza z dzieckiem rozmowę na temat roli rzeki w życiu człowieka:

  • Nad rzekami po wylewach była bardzo dobra, urodzajna ziemia, gdzie uprawiali rośliny
  • Bliskość rzeki była ułatwieniem przy hodowli zwierząt
  • Nad rzeka żyły różne gatunki dzikich zwierząt, na które w dawnych czasach polowano
  • Ludzie osiedlali się nad rzeką, by mieć szybki dostęp do wody potrzebnej do picia, gotowanie, prania, sprzątania
  • Ludzie łowiki ryby, by zdobyć pożywienie
  • Rzeka służyła ludziom do przemieszczania się i do transportu towarów

3. Budujemy mosty- słuchanie wiersza

          Budujemy mosty

            Zofia Bronikowska

          - Masz już klocki?

          - Mam!

          - usiądź sobie tam,

          A ja tu- na wprost…

          Zbudujemy most!

          Na ty pierwszym będą tory,

          Bo most będzie kolejowy…

          A ten drugi most

         Wspaniały!

         Auta będą tu jechały

         I tramwaje. I…co chcesz!

         - A most trzeci?

        - Będzie też!

          Po tym trzecim, białym moście

          Przyjdą do nas lalki w goście…

          Śliczne lalki- malowanki,

          Kolorowe wycinanki!

          O…już idą!

          Patrz!...

          Więc się teraz pobaw z nami, a jak będzie czas, to dom lalkom zbudujemy,

          Dom piękny- jak nasz!

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytanie:

  • W co chciało bawić się dziecko ?
  • Co będzie na pierwszym moście?
  • Co będzie jeździło po drugim moście?
  • Dla kogo będzie trzeci most?
  • Co dziecko zaplanowało jeszcze zbudować?

DZIEŃ 5

Temat: Jestem patriotą!

1. Mazurek Dąbrowskiego- utrwalenie pierwszej zwrotki hymnu.

2. Ćwiczenia muzyczno-ruchowe

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

3. „ To moja Polska” – słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat.

To moja Polska

Dominika Niemiec

Tu jest moje miejsce na Ziemi.

Tu jest mój dom i moja rodzina.

To jest moje miasto, moje ulice.

Tu każdy mój dzień się kończy i zaczyna.

Znam tu każdy plac, każdy zakątek.

Tu mam kolegów i chodzę do przedszkola.

To miejsce kochać, cenić i szanować

To moja Polaka- patrioty rola.

 

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza:

  • Którego kraju dotyczył ten wiersz?
  • Kim są ludzie mieszkający w Polsce?
  • Kto to jest patriota?
  • Jakimi uczuciami darzymy nasz kraj?
  • Dlaczego czujemy się związani z naszym krajem, co tutaj jest nasze?

4. Na podsumowanie wiadomości z całego tygodnia do posłuchania piosenka „ Jestem Polakiem”

             https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

 

Życzę przyjemnej pracy

Pozdrawiam p.Dorota

Data dodania: 2020-05-04 10:57:38
Ilość wyświetleń: 404
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej