Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

MATEMATYKA W KOLORACH - DZIEŃ BRĄZOWY

SCENARIUSZ SPOTKANIA „MATEMATYKA W KOLORACH”

DZIEŃ BRĄZOWY

 

Termin spotkania: LISTOPAD

Cele spotkania:

    •  

doskonalenie umiejętności rozróżniania koloru brązowego

    •  

utrwalenie nazwy koloru brązowego

    •  

stworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci

    •  

nawiązanie kontaktów interpersonalnych w czasie wspólnych zabaw

    •  

czerpanie radości ze wspólnej zabawy i pobytu w przedszkolu

    •  

rozwijanie u dzieci poczucia przynależności do społeczności przedszkolnej

 

Formy pracy:

- indywidualna

- zespołowa

- zbiorowa

 

Metody:

- twórczego rozwiązywania problemów (burza mózgów)

- czynna (aktywność ruchowa i zadania stawiane do wykonania)

- słowna (pogadanka)

- zabawowa

 

Środki dydaktyczne: sprzęt nagłaśniający, magnetofon, nagrania muzyczne, zagadki, ilustracje do zagadek, flamastry, magnesy, opaska dla każdego dziecka z emblematami pluszowego misia,„Czekolada – bajka o kakaowcu – ciufcia.pl, Filmik „Dlaczego? Po co? Jak? - deszcz, mysz, czekolada”, „Kasztanowa bajeczka” - Bajkownia - Fabryka Bajek, wiersz „Jesienne liście” Marcina Przewoźniaka, „Bajka o grzybku”, opowiadanie „W czekoladowej krainie”, kukiełki do opowiadania, orzechy: kokosowy, włoski i laskowy, Bajka „PINOKIO”, kawałek drewna, brązowe pluszowe misie, przebranie misIa.

 

Dzieci i panie ubrane na brązowo.

1. Powitanie dzieci.

Witam dzieci, które:

- lubią jesień

- lubią kakao

- lubią czekoladę

- lubią orzechy

- są ubrane na brązowo

- lubią konstruować kasztanowe ludziki

 

2. Zagadka o kolorze brązowym.

W jakim kolorze borowik – elegant

na swoją głowę kapelusz przywdziewa?

 

Kiedyś tęcza zeszła z nieba i pomalowała świat. Od tamtej właśnie pory poznajemy kolory.

Dzisiaj BRĄZOWY. (tęcza na tablicy)

 

Piosenka „Kolory wszystko ma”.

 

3. Rozmowa z dziećmi z czym kojarzy im się kolor brązowy (rozmowa z mikrofonem).

 

4. Zadanie dla wszystkich

 

Zagadki:

 

Spadają jesienią z drzewa w twardej skorupie.

Lubią je dzieci i wiewiórka ze smakiem je schrupie. (orzechy)

 

Na jabłoni rosną jabłka, a na gruszy gruszki.

A co rośnie na sośnie, sam odgadnąć musisz! (szyszka)

 

Świetny smak, kolor brązowy. Przysmak to nie lada.

Rodzi się w ziarnie kakaowym, a potem ją się zjada. (czekolada)

„Czekolada – bajka o kakaowcu – ciufcia.pl 1.01 min.

 

Kiedy kolczasta łupinka pęknie,

w brązowej skórce jest mu najpiękniej. (kasztan)

 

Zrobione są z drewna. Cztery struny mają.

Gdy pociągniesz smyczkiem, to pięknie zagrają. (skrzypce)

 

Co jesienią z dębu spada?

Co ze smakiem dzik zajada? (żołędź)

 

Jakie zwierzę pokaże ci rogi,

kiedy mu obiecasz sera na pierogi. (ślimak)

 

Często łapiesz go za ucho lub przytulasz go do siebie

miękkie futro, szklane oczy on jest twoim przyjacielem (pluszowy miś)

 

5. Zabawa muzyczno – ruchowa „Dwa malutkie misie”.

 

    1.  

6. „Kasztanowa bajeczka” - Bajkownia - Fabryka Bajek (3.41 min).

    1.  

Zadanie

Układanie kasztanów w zbiory – dopasuj cyfrę do ilości kasztanów w zbiorze.

    1.  

7. Zabawa muzyczno – ruchowa „Tańczący kasztanek”.

 

8. Czytanie wiersza „Jesienne liście” Marcina Przewoźniaka.

 

Co to? Złote i zielone

i brązowe i czerwone...

Piękne liście! Już zbieramy!

I po kształtach odróżniamy:

Te wycięte jak serduszka

w podarunku dała brzózka.

Liść dębowy – ma falbanki

falujące jak firanki.

Z liści klonu – bukiet marzeń.

Mogą także być wachlarzem.

A tym w kształcie łapy stracha,

kasztanowiec do nas macha.

Pokazuje paluchami,

gdzie posypał kasztanami.

 

Z jakich drzew pochodzą liście, o których była mowa w wierszu?

Jaki kształt mają liście: dębu, kasztanowca, klonu, brzozy?

 

    1.  

Zadanie

Dopasuj liść do odpowiedniego kształtu.

 

    1.  

Zabawa muzyczno – ruchowa „Miś z laleczką”

 

    1.  

„Bajka o grzybku” - internet obrazki – czyta nauczyciel

    1.  

Zadanie

Ułóż kapelusz borowika w odpowiedniej kolejności (puzzle, ponumerowane części kapelusza).

    1.  

Wiersz o czekoladzie.

 

Różne są cukierki, dropsy, karmelki,

kolorowe żelki, każdy by je jadł.

Lecz ja daję słowo, ręczę za to głową,

że wśród nich królową czekolada jest.

 

    1.  

Oglądanie bajki o kakaowcu filmu o powstawaniu czekolady (Filmik „Dlaczego? Po co? Jak? - deszcz, mysz, czekolada min 10.20-14.07.)

    1.  

Słuchanie opowiadania „W czekoladowej krainie”

Na pewnej planecie panował król „Batonik wielki” i królowa „Bombonierka”.
Mieli piękny czekoladowy zamek, który stał w parku pełnym czekoladowych drzew z których można było zrywać czekoladowe przysmaki. W parku fruwały czekoladowe motyle, ptaki. Spacerowały czekoladowe zwierzęta. Pewnego dnia do królestwa czekolady przybył zły czarodziej. Ukradł on czekoladowe berło a królewnę „Pralinkę” zamienił w czekoladowy posąg. Król pogrążył się w rozpaczy, poddani płakali dzień i noc bowiem wszyscy kochali królewnę Pralinkę. Król obiecał temu kto odwróci działanie złego zaklęcia pół królestwa. Smutny byłby koniec tej opowieści gdyby do królestwa nie przybyła Czekoladowa Wróżka, która przyniosła ze sobą magiczny wiklinowy koszyk zawierający koperty z zadaniami do rozwiązania .
Jeśli zadania te rozwiążecie królewnę odczarujecie.

    1.  

Zadanie
Prowadząca zadaje kilka pytań dzieciom dotyczących treści opowiadania:
-Jak miała na imię królewna?
-Gdzie mieszkała królewna?
-Kto przybył do krainy czekolady ?
-Co zrobił czarodziej ?
-Czy chcielibyście pomóc królewnie ?

Nauczycielka pyta, czy dzieci wszystko zrozumiały i czy mają ochotę na rozwiązanie zadań.


Układanie działań na dodawanie w zakresie 6 do podanych zadań ilustrowanych przez prowadzące.

Przykłady zadań:

1. Królewna zjadła na śniadanie 2 czekoladowe cukierki i 4 czekoladowe ciasteczka. Ile razem słodyczy zjadła na śniadanie królewna?
• Ułóż zadanie do ilustracji.

• Przeczytaj zapis matematyczny.

Dz. 2+4= 6


2. Królewna w koszyczku znalazła 3 czekoladowe lody i 2 czekoladowe torty.
Ile słodyczy znalazła królewna ?
• Ułóż zadanie do ilustracji .
• Przeczytaj zapis matematyczny
Dz. 3+2 =5

 

    1.  

Zabawa muzyczno – ruchowa „Czekolada”

    1.  

Zadanie

W kartoniku ukryte orzechy (kokosowy, laskowy, włoski) dzieci wyciągają je, nazywają i układają od najmniejszego do największego i odwrotnie.

    1.  

Zabawa paluszkowa „Orzeszek”.

    1.  

Zagadka:

Bardzo wiele przygód miała drewniana chłopczyna,

zanim z ojcem się spotkała w brzuszysku rekina. (Pinokio)

Oglądanie kawałka drewna – kolor brązowy.

 

    1.  

Bajka „PINOKIO”.

    1.  

Pożegnanie piosenką „Pluszowy miś”z udziałem misia (osoba dorosła przebrana w strój misia).

 

Data dodania: 2020-02-24 18:39:45
Data edycji: 2020-02-24 18:40:33
Ilość wyświetleń: 1378
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej