Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Program wychowawczy


PROGRAM WYCHOWAWCZY I PROFILAKTYKI

Przedszkola im. Kubusia Puchatka w Przechlewie


BEZPIECZNE DZIECIŃSTWO”


OPRACOWAŁY:

1.Jakubowska Genowefa

2. Kamińska Bernadeta

3. Trzebiatowska Renata

                                                                                              2015 rok


NAUCZYCIELU:

  • WSKAŻ, W CZYM DZIECKO MOGŁOBY CI POMÓC

  • WYRAŹ OSTRY SPRZECIW - NIE ATAKUJĄC CHARAKTERU

  • WYRAŹ SWOJE UCZUCIA I OCZEKIWANIA

  • POKAŻ DZIECKU, JAK MOŻE NAPRAWIĆ ZŁO

  • ZAPROPONUJ WYBÓR

  • PRZEJMIJ INICJATYWĘ

  • DAJ DZIECKU ODCZUĆ KONSEKWENCJE ZŁEGO ZACHOWANIA.


Priorytety w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z dzieckiem:

  • Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do: samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi;

  • Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów;

  • Promocja zdrowia

  • Profilaktyka uzależnień

  • Współżycie w społeczności bez agresji i przemocy

  • Dbanie o bezpieczeństwo

  • Prawidłowe korzystanie z mediów

  • Kształtowanie postaw patriotycznych i społecznych

Cele programu:

  • nabywanie umiejętności społecznych oraz podporządkowania się ustalonym zasadom i regułom;

  • ukształtowanie wrażliwości moralnej i właściwych postaw moralnych;

  • zaciśnięcie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym;

  • rozumienie potrzeby poszanowania drugiego człowieka, jego odmienności i indywidualności;

  • ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych;

  • uświadomienie konieczności ponoszenia konsekwencji swoich czynów

  • gotowość do radzenia sobie z trudnościami wieku dziecięcego,

  • wzmacnianie poczucia wartości,

  • budowanie pozytywnego obrazu siebie,

  • uczenie porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji,

  • modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań bez stosowania różnorodnych form przemocy,

  • kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju,

  • wskazanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych,

  • kształcenie umiejętności świadomego dokonywania wyboru,

  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów,

  • dążenie do większej otwartości dziecka, świadomego przeżywania emocji,

  • wspieranie rozwoju dziecka poprzez kształtowanie następujących zachowań: prawidłowe odżywianie, troska o higienę własnego ciała, dbałość o bezpieczeństwo,

  • wskazanie na potrzebę zachowań asertywnych w stosunkach międzyludzkich

  • ukazanie właściwych form spędzania wolnego czasu,

  • stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem i dzieckiem mającym problemy,

  • dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających - nikotyna, systemach wartości, umiejętnościach życiowych, sposobach rozwiązywania problemów i konfliktów

  • wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie

  • uczenie umiejętności obrony przed naciskiem otoczenia

  • dostarczanie informacji na temat prawidłowego i bezpiecznego korzystania z mediów

  • nabywanie poczucia przynależności narodowej oraz społecznej

Spodziewane efekty:

Dziecko nabędzie umiejętność:

  • empatycznego zachowania;

  • wrażliwości na potrzeby i krzywdę innych;

  • rozumienia konieczności poszanowania cudzej własności;

  • dostrzegania wartości moralnych;

  • tolerancji, poszanowania odmienności i indywidualności innych ludzi;

  • współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;

  • respektowania swoich praw i obowiązków;

  • ponoszenia konsekwencji swoich czynów;

  • rozumienia konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych.

Sposoby realizacji programu:

W stosunku do dziecka:

Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:

  • rozmowy i dyskusje;

  • rozwiązywanie konfliktów na drodze obopólnego porozumienia;

  • czytanie opowiadań związanych z zachowaniami społecznymi;

  • omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne;

  • stworzenie kodeksu właściwych zachowań współżycia w grupie oraz konieczności ich respektowania;

  • ustalenie środków zaradczych stosowanych przy nie respektowaniu ustalonych zasad.

W stosunku do rodziców:

  • organizowanie dla rodziców zajęć integracyjnych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych w domu i w przedszkolu;

  • zapoznanie rodziców z programem wychowawczym i profilaktycznym przedszkola oraz z zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;

  • zaopiniowanie programu wychowawczego i profilaktyki przez rodziców;

  • realizowanie przyjętego programu w domu przez rodziców;

  • udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych.

W stosunku do nauczycieli:

  • koleżeńska wymiana przykładów dobrej praktyki w zakresie przekazywania doświadczeń i scenariuszy zajęć;

  • integracja nauczycieli podczas zajęć i opracowywania kodeksu zachowań;

  • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli.

Metody pracy

  • zabawa zorganizowana i spontaniczna;

  • twórczość plastyczna i artystyczna dzieci;

  • dobór i przybliżanie odpowiedniej literatury dziecięcej;

  • organizacja imprez integracyjnych.

Formy pracy

  • praca w małych grupach i zespołach;

  • praca z całą grupą;

  • praca indywidualna z dzieckiem.


                                                                            EWALUACJA PROGRAMU

Analiza dokumentacji pedagogicznej:

  • plany;

  • zapisy w dziennikach;

  • obserwacje zajęć edukacyjnych;

  • obserwacje diagnozujące osiągnięcia dzieci;

  • ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli.

Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:

  • ankiety (informacje o dzieciach);

  • ankiety ewaluacyjne dla dzieci i rodziców (np. „termometr uczuć”);

  • protokoły z zebrań z rodzicami;

  • informacja zwrotna od rodziców;

  • kronika przedszkolna/strona www przedszkola

Analiza twórczości dziecięcej:

  • plastycznej

  • słownej

  • muzycznej

  • teatralnej


BLOKI TEMATYCZNE:


I Prawa i obowiązki przedszkolaka.

II Uczestnictwo w grupie.

III Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć.

IV Rozwiązywanie problemów.

V Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo.

VI My i środki uzależniające.

VII Mądre korzystanie z mediów.

VIII Wychowanie patriotyczne



I Prawa i obowiązki przedszkolaka.


DZIECKO MA PRAWO:

  • Do swojej prywatności

  • Do samotności i niezależności

  • Mieć i wyrażać swoje zdanie

  • Prosić o to, czego chce - ale nie wymagać tego

  • Zmieniać zdanie

  • Postępować nielogicznie i nie uzasadniać tego

  • Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje

  • Decydować, czy chce się angażować w problemy innych ludzi

  • Nie wiedzieć, nie znać, nie rozumieć

  • Popełniać błędy

  • Odnosić sukcesy

  • Zmieniać się i korzystać ze swoich praw

DZIECKO MA OBOWIĄZEK:

  • Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, używać form grzecznościowych wobec osób dorosłych i kolegów.

  • Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych kolegów.

  • Starać się utrzymać porządek wokół siebie (sprząta zabawki po sobie itp.).

  • Dbać o swój wygląd i estetykę ubrania.

  • Przestrzegać zasad współżycia społecznego, a szczególnie:
    - okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
    - szanować wolność i godność osobistą drugiego człowieka (kolegi).


                                                                               KODEKS WZOROWEGO

PRZEDSZKOLAKA

CHCEMY :



Pomagać sobie wzajemnie

Być uprzejmi

Bawić się zgodnie

Szanować własność innych, pytać o zgodę dorosłych i kolegów

Dbać o książki i zabawki

Dbać o czystość i porządek

Szanować pracę innych

Okazywać co myślimy i czujemy

Słuchać poleceń dorosłych

 

II Uczestnictwo w grupie

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Jestem członkiem rodziny

  • Prawa i obowiązki członków rodziny

  • Razem się uczymy i razem bawimy

  • Normy, reguły i zasady obowiązujące w grupie rówieśniczej

  • Moi przyjaciele – wszyscy tworzymy grupę

  • Jak pomagamy innym

  • U kogo szukać pomocy

 

III Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć.

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Rozpoznawanie, wyrażanie i nazywanie uczuć, pozytywnych i negatywnych emocji

  • Rozumienie i akceptacja uczuć swoich i innych ludzi

  • Radzenie sobie w trudnych sytuacjach

  • Jak mogę wpływać na swoje samopoczucie

  • Jesteśmy podobni i różni w swoich doznaniach

  • Rozpoznawanie swoich zalet i wad

  • Cieszę się ze swoich sukcesów i akceptuję porażkę


IV Rozwiązywanie problemów

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Jak podejmujemy decyzje

  • Sposoby rozwiązywania problemów

  • Uczę się mówić „nie”


V Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Czas wolny, jak go racjonalnie wykorzystać

  • Co mogę sam zrobić, aby być silnym i zdrowym

  • Zasady bezpiecznego przyjmowania lekarstw

  • Zasady postępowania w czasie zagrożeń klęską żywiołową, epidemią, innymi zagrożeniami

  • Dbamy o swoje ciało

  • Higiena pracy umysłowej

  • Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw

  • Bezpieczna droga z domu do przedszkola

  • Obcy niebezpieczny

  • Jak pomagam rodzicom


VI My i środki uzależniające

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Dlaczego nie należy sięgać po papierosy

  • Radzenie sobie z innymi palącymi

  • Uwrażliwienie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego


VII Mądre korzystanie z mediów

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Higiena korzystania z mediów – fizyczne, psychiczne i społeczne konsekwencje złego korzystania ze środków masowego przekazu

  • Zasady wyboru programów dla dzieci – pozytywny wpływ mediów

  • Rodzinne korzystanie z propozycji mediów


VIII Wartości patriotyczne

ZAGADNIENIE DO REALIZACJI:

  • budzenie świadomości przynależności narodowej

  • przekazywanie wartości patriotycznych – miłość do ojczyzny, poszanowanie symboli narodowych, poczucia przynależności społecznej i narodowej

  • zainteresowanie kulturą własnej miejscowości, regionu

     

SYSTEM MOTYWACJI

Skutecznym środkiem wychowawczym jest nagroda. Ma ona wartość zachęcającą i pobudzającą dziecko do wysiłku, dlatego Program Wychowawczy i Profilaktyczny Przedszkola im. Kubusia Puchatka oparty jest głównie na wzmocnieniach pozytywnych.

Za negatywne zachowania, dziecko powinno ponieść konsekwencje czyli karę.

Karę należy formułować w odniesieniu do nieakceptowanego zachowania dziecka.

NAGRADZAMY:

za podporządkowanie się regułom, zasadom ustalonym wspólnie za wysiłek włożony w pracę i zadania do wykonania za wypełnianie przyjętych na siebie obowiązków za pomoc słabszym i młodszym

Nagrody stosujemy w formie:

  • pochwały indywidualnej (bezpośredniej),

  • pochwały na forum grupy (pośrednia),

  • możliwości decydowania o wyborze zabawy organizowanej z całą grupą,

  • nagrody rzeczowej (upominek),

  • pochwały przed rodzicami,

  • medalu, dyplomu.

KARY STOSUJEMY ZA:

nie przestrzeganie ustalonych norm współżycia w grupie stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych niszczenie cudzej własności oraz wytworów, prac dzieci agresywne zachowania skierowane na dzieci, dorosłych i przedmioty przeszkadzanie innym w zabawie

Kary stosujemy w formie:

  • słownego upomnienia (przypomnienie obowiązujących zasad),

  • upomnienia przed grupą,

  • odsunięcia od zabawy z rzetelną informacją skierowaną do dziecka dotyczącą czynu (nie ośmieszania, nie poniżania),

  • wyrażenia przez nauczyciela swego smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka,

  • czasowego odebranie danego przywileju,

  • poinformowania rodziców o przewinieniu dziecka,


ZASADY BUDOWANIA SYSTEMU MOTYWACJI:

  • Łączenie nagród konkretnych ze społecznymi,

  • Stosowanie nagród zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,

  • Przechodzenie od nagradzania ciągłego do sporadycznego,

  • Unikanie nadmiaru nagród,

  • Nagradzanie również wysiłku (nie tylko efektu),

  • Zachowanie konsekwencji w stosowaniu wzmocnień.


PROPONOWANE METODY WYCHOWANIA:

  1. Metoda modelowania - kształtowanie zachowania się dzieci według określonego wzoru czy wzorca wychowawczego ( wzór - postać rzeczywista, istniejąca; wzorzec wychowawczy - postać fikcyjna)

  2. Metoda stawiania zadań

  3. Metoda perswazji - tłumaczeniu dziecku norm i zasad moralnych, błędów w jego i czyimś postępowaniu

  4. Metody nagrody i kary

  5. Metody problemowe: gry dydaktyczne, giełda pomysłów, burza mózgów, itp.

  6. Metody aktywizujące: drama, Pedagogika Zabawy

 

Data dodania: 2018-05-29 09:12:30
Data edycji: 2019-11-22 13:50:49
Ilość wyświetleń: 1711
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej