Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Program wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY I PROFILAKTYKI Przedszkola im. Kubusia Puchatka w Przechlewie „BEZPIECZNE DZIECIŃSTWO”

 

OPRACOWAŁY:

1.Jakubowska Genowefa

2. Kamińska Bernadeta

3. Trzebiatowska Renata

 

2015 rok NAUCZYCIELU:

WSKAŻ, W CZYM DZIECKO MOGŁOBY CI POMÓC

WYRAŹ OSTRY SPRZECIW - NIE ATAKUJĄC CHARAKTERU

WYRAŹ SWOJE UCZUCIA I OCZEKIWANIA

POKAŻ DZIECKU, JAK MOŻE NAPRAWIĆ ZŁO

ZAPROPONUJ WYBÓR

PRZEJMIJ INICJATYWĘ

DAJ DZIECKU ODCZUĆ KONSEKWENCJE ZŁEGO ZACHOWANIA.

 

Priorytety w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z dzieckiem:

  • Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do: samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi;
  • Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
  • Promocja zdrowia
  • Profilaktyka uzależnień
  • Współżycie w społeczności bez agresji i przemocy
  • Dbanie o bezpieczeństwo

 

Cele programu:

  • nabywanie umiejętności społecznych oraz podporządkowania się ustalonym zasadom i regułom;
  • ukształtowanie wrażliwości moralnej i właściwych postaw moralnych;
  • zaciśnięcie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym;
  • rozumienie potrzeby poszanowania drugiego człowieka, jego odmienności i indywidualności;
  • ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych;
  • uświadomienie konieczności ponoszenia konsekwencji swoich czynów gotowość do radzenia sobie z trudnościami wieku dziecięcego, wzmacnianie poczucia wartości, budowanie pozytywnego obrazu siebie, uczenie porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań bez stosowania różnorodnych form przemocy, kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju, wskazanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych, kształcenie umiejętności świadomego dokonywania wyboru, kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów, dążenie do większej otwartości dziecka, świadomego przeżywania emocji, wspieranie rozwoju dziecka poprzez kształtowanie następujących zachowań: prawidłowe odżywianie, troska o higienę własnego ciała, dbałość o bezpieczeństwo, wskazanie na potrzebę zachowań asertywnych w stosunkach międzyludzkich ukazanie właściwych form spędzania wolnego czasu, stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem i dzieckiem mającym problemy, dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających - nikotyna, systemach wartości, umiejętnościach życiowych, sposobach rozwiązywania problemów i konfliktów wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie uczenie umiejętności obrony przed naciskiem otoczenia.

 

Spodziewane efekty:

  • Dziecko nabędzie umiejętność:
  • empatycznego zachowania;
  • wrażliwości na potrzeby i krzywdę innych;
  • rozumienia konieczności poszanowania cudzej własności;
  • dostrzegania wartości moralnych;
  • tolerancji, poszanowania odmienności i indywidualności innych ludzi;
  • współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;
  • respektowania swoich praw i obowiązków;
  • ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
  • rozumienia konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych.

 

Sposoby realizacji programu:

W stosunku do dziecka:

Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:

  • rozmowy i dyskusje;
  • rozwiązywanie konfliktów na drodze obopólnego porozumienia;
  • czytanie opowiadań związanych z zachowaniami społecznymi;
  • omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne;
  • stworzenie kodeksu właściwych zachowań współżycia w grupie oraz konieczności ich respektowania;
  • ustalenie środków zaradczych stosowanych przy nie respektowaniu ustalonych zasad.

 

W stosunku do rodziców:

  • organizowanie dla rodziców zajęć integracyjnych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych w domu i w przedszkolu;
  • zapoznanie rodziców z programem wychowawczym i profilaktycznym przedszkola oraz z zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;
  • zaopiniowanie programu wychowawczego i profilaktyki przez rodziców;
  • realizowanie przyjętego programu w domu przez rodziców;
  • udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych.

 

W stosunku do nauczycieli:

  • koleżeńska wymiana przykładów dobrej praktyki w zakresie przekazywania doświadczeń i scenariuszy zajęć;
  • integracja nauczycieli podczas zajęć i opracowywania kodeksu zachowań;
  • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli.

 

Metody pracy

  • zabawa zorganizowana i spontaniczna;
  • twórczość plastyczna i artystyczna dzieci;
  • dobór i przybliżanie odpowiedniej literatury dziecięcej;
  • organizacja imprez integracyjnych.

 

Formy pracy

  • praca w małych grupach i zespołach;
  • praca z całą grupą;
  • praca indywidualna z dzieckiem.

 

EWALUACJA PROGRAMU

Analiza dokumentacji pedagogicznej:

  • plany;
  • zapisy w dziennikach;
  • obserwacje zajęć edukacyjnych;
  • obserwacje diagnozujące osiągnięcia dzieci;
  • ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli.

 

Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:

  • ankiety (informacje o dzieciach);
  • ankiety ewaluacyjne dla dzieci i rodziców (np. „termometr uczuć”);
  • protokoły z zebrań z rodzicami;
  • informacja zwrotna od rodziców;
  • kronika przedszkolna/strona www przedszkola

Analiza twórczości dziecięcej:

  • plastycznej
  • słownej
  • muzycznej
  • teatralnej

BLOKI TEMATYCZNE:

  • I Prawa i obowiązki przedszkolaka.
  • II Uczestnictwo w grupie.
  • III Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć.
  • IV Rozwiązywanie problemów.
  • V Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo.
  • VI My i środki uzależniające.
  • VII Mądre korzystanie z mediów.

 

I Prawa i obowiązki przedszkolaka.

 

DZIECKO MA PRAWO:

  • Do swojej prywatności
  • Do samotności i niezależności
  • Mieć i wyrażać swoje zdanie
  • Prosić o to, czego chce - ale nie wymagać tego
  • Zmieniać zdanie
  • Postępować nielogicznie i nie uzasadniać tego
  • Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
  • Decydować, czy chce się angażować w problemy innych ludzi
  • Nie wiedzieć, nie znać, nie rozumieć
  • Popełniać błędy
  • Odnosić sukcesy
  • Zmieniać się i korzystać ze swoich praw

 

DZIECKO MA OBOWIĄZEK:

  • Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, używać form grzecznościowych wobec osób dorosłych i kolegów.
  • Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych kolegów.
  • Starać się utrzymać porządek wokół siebie (sprząta zabawki po sobie itp.).
  • Dbać o swój wygląd i estetykę ubrania.
  • Przestrzegać zasad współżycia społecznego, a szczególnie:
    - okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
    - szanować wolność i godność osobistą drugiego człowieka (kolegi).

 

KODEKS WZOROWEGO PRZEDSZKOLAKA CHCEMY :

  • Pomagać sobie wzajemnie
  • Być uprzejmi
  • Bawić się zgodnie
  • Szanować własność innych, pytać o zgodę dorosłych i kolegów
  • Dbać o książki i zabawki
  • Dbać o czystość i porządek
  • Szanować pracę innych
  • Okazywać co myślimy i czujemy
  • Słuchać poleceń dorosłych

 

II Uczestnictwo w grupie

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Jestem członkiem rodziny
  • Prawa i obowiązki członków rodziny
  • Razem się uczymy i razem bawimy
  • Normy, reguły i zasady obowiązujące w grupie rówieśniczej
  • Moi przyjaciele – wszyscy tworzymy grupę
  • Jak pomagamy innym
  • U kogo szukać pomocy
  • III Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć.

 

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Rozpoznawanie, wyrażanie i nazywanie uczuć, pozytywnych i negatywnych emocji
  • Rozumienie i akceptacja uczuć swoich i innych ludzi
  • Radzenie sobie w trudnych sytuacjach
  • Jak mogę wpływać na swoje samopoczucie
  • Jesteśmy podobni i różni w swoich doznaniach
  • Rozpoznawanie swoich zalet i wad
  • Cieszę się ze swoich sukcesów i akceptuję porażkę

 

IV Rozwiązywanie problemów.

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Jak podejmujemy decyzje
  • Sposoby rozwiązywania problemów
  • Uczę się mówić „nie”

 

V Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo.

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Czas wolny, jak go racjonalnie wykorzystać
  • Co mogę sam zrobić, aby być silnym i zdrowym
  • Zasady bezpiecznego przyjmowania lekarstw
  • Zasady postępowania w czasie zagrożeń klęską żywiołową, epidemią, innymi zagrożeniami
  • Dbamy o swoje ciało
  • Higiena pracy umysłowej
  • Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw
  • Bezpieczna droga z domu do przedszkola
  • Obcy niebezpieczny
  • Jak pomagam rodzicom

 

VI My i środki uzależniające.

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Dlaczego nie należy sięgać po papierosy
  • Radzenie sobie z innymi palącymi
  • Uwrażliwienie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego

 

VII Mądre korzystanie z mediów.

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Higiena korzystania z mediów – fizyczne, psychiczne i społeczne konsekwencje złego korzystania ze środków masowego przekazu
  • Zasady wyboru programów dla dzieci – pozytywny wpływ mediów
  • Rodzinne korzystanie z propozycji mediów

 

SYSTEM MOTYWACJI

  • Skutecznym środkiem wychowawczym jest nagroda. Ma ona wartość zachęcającą i pobudzającą dziecko do wysiłku, dlatego Program Wychowawczy i Profilaktyczny Przedszkola im. Kubusia Puchatka oparty jest głównie na wzmocnieniach pozytywnych.
  • Za negatywne zachowania, dziecko powinno ponieść konsekwencje czyli karę.
  • Karę należy formułować w odniesieniu do nieakceptowanego zachowania dziecka.

 

NAGRADZAMY:

za podporządkowanie się regułom, zasadom ustalonym wspólnie za wysiłek włożony w pracę i zadania do wykonania za wypełnianie przyjętych na siebie obowiązków za pomoc słabszym i młodszym

Nagrody stosujemy w formie:

  • pochwały indywidualnej (bezpośredniej),
  • pochwały na forum grupy (pośrednia),
  • możliwości decydowania o wyborze zabawy organizowanej z całą grupą,
  • nagrody rzeczowej (upominek),
  • pochwały przed rodzicami,
  • medalu, dyplomu.

 

KARY STOSUJEMY ZA: nie przestrzeganie ustalonych norm współżycia w grupie stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych niszczenie cudzej własności oraz wytworów, prac dzieci agresywne zachowania skierowane na dzieci, dorosłych i przedmioty przeszkadzanie innym w zabawie

Kary stosujemy w formie:

  • słownego upomnienia (przypomnienie obowiązujących zasad),
  • upomnienia przed grupą,
  • odsunięcia od zabawy z rzetelną informacją skierowaną do dziecka dotyczącą czynu (nie ośmieszania, nie poniżania),
  • wyrażenia przez nauczyciela swego smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka,
  • czasowego odebranie danego przywileju,
  • poinformowania rodziców o przewinieniu dziecka,

 

ZASADY BUDOWANIA SYSTEMU MOTYWACJI:

  • Łączenie nagród konkretnych ze społecznymi,
  • Stosowanie nagród zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,
  • Przechodzenie od nagradzania ciągłego do sporadycznego,
  • Unikanie nadmiaru nagród,
  • Nagradzanie również wysiłku (nie tylko efektu),
  • Zachowanie konsekwencji w stosowaniu wzmocnień.

 

PROPONOWANE METODY WYCHOWANIA:

  1. Metoda modelowania - kształtowanie zachowania się dzieci według określonego wzoru czy wzorca wychowawczego ( wzór - postać rzeczywista, istniejąca; wzorzec wychowawczy - postać fikcyjna)
  2. Metoda stawiania zadań
  3. Metoda perswazji - tłumaczeniu dziecku norm i zasad moralnych, błędów w jego i czyimś postępowaniu
  4. Metody nagrody i kary
  5. Metody problemowe: gry dydaktyczne, giełda pomysłów, burza mózgów, itp.
  6. Metody aktywizujące: drama, Pedagogika Zabawy
Data dodania: 2018-05-29 09:12:30
Data edycji: 2018-05-29 09:25:34
Ilość wyświetleń: 290
Bądź z nami
aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button