PROGRAM WYCHOWAWCZY I PROFILAKTYKI
Przedszkola im. Kubusia Puchatka w Przechlewie
„BEZPIECZNE DZIECIŃSTWO”
OPRACOWAŁY:
1.Jakubowska Genowefa
2. Kamińska Bernadeta
3. Trzebiatowska Renata
2015 rok
NAUCZYCIELU:
WSKAŻ, W CZYM DZIECKO MOGŁOBY CI POMÓC
WYRAŹ OSTRY SPRZECIW - NIE ATAKUJĄC CHARAKTERU
WYRAŹ SWOJE UCZUCIA I OCZEKIWANIA
POKAŻ DZIECKU, JAK MOŻE NAPRAWIĆ ZŁO
ZAPROPONUJ WYBÓR
PRZEJMIJ INICJATYWĘ
DAJ DZIECKU ODCZUĆ KONSEKWENCJE ZŁEGO ZACHOWANIA.
Priorytety w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z dzieckiem:
Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do: samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi;
Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
Promocja zdrowia
Profilaktyka uzależnień
Współżycie w społeczności bez agresji i przemocy
Dbanie o bezpieczeństwo
Prawidłowe korzystanie z mediów
Kształtowanie postaw patriotycznych i społecznych
Cele programu:
nabywanie umiejętności społecznych oraz podporządkowania się ustalonym zasadom i regułom;
ukształtowanie wrażliwości moralnej i właściwych postaw moralnych;
zaciśnięcie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym;
rozumienie potrzeby poszanowania drugiego człowieka, jego odmienności i indywidualności;
ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych;
uświadomienie konieczności ponoszenia konsekwencji swoich czynów
gotowość do radzenia sobie z trudnościami wieku dziecięcego,
wzmacnianie poczucia wartości,
budowanie pozytywnego obrazu siebie,
uczenie porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji,
modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań bez stosowania różnorodnych form przemocy,
kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju,
wskazanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych,
kształcenie umiejętności świadomego dokonywania wyboru,
kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów,
dążenie do większej otwartości dziecka, świadomego przeżywania emocji,
wspieranie rozwoju dziecka poprzez kształtowanie następujących zachowań: prawidłowe odżywianie, troska o higienę własnego ciała, dbałość o bezpieczeństwo,
wskazanie na potrzebę zachowań asertywnych w stosunkach międzyludzkich
ukazanie właściwych form spędzania wolnego czasu,
stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem i dzieckiem mającym problemy,
dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających - nikotyna, systemach wartości, umiejętnościach życiowych, sposobach rozwiązywania problemów i konfliktów
wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie
uczenie umiejętności obrony przed naciskiem otoczenia
dostarczanie informacji na temat prawidłowego i bezpiecznego korzystania z mediów
nabywanie poczucia przynależności narodowej oraz społecznej
Spodziewane efekty:
Dziecko nabędzie umiejętność:
empatycznego zachowania;
wrażliwości na potrzeby i krzywdę innych;
rozumienia konieczności poszanowania cudzej własności;
dostrzegania wartości moralnych;
tolerancji, poszanowania odmienności i indywidualności innych ludzi;
współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;
respektowania swoich praw i obowiązków;
ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
rozumienia konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych.
Sposoby realizacji programu:
W stosunku do dziecka:
Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:
rozmowy i dyskusje;
rozwiązywanie konfliktów na drodze obopólnego porozumienia;
czytanie opowiadań związanych z zachowaniami społecznymi;
omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne;
stworzenie kodeksu właściwych zachowań współżycia w grupie oraz konieczności ich respektowania;
ustalenie środków zaradczych stosowanych przy nie respektowaniu ustalonych zasad.
W stosunku do rodziców:
organizowanie dla rodziców zajęć integracyjnych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych w domu i w przedszkolu;
zapoznanie rodziców z programem wychowawczym i profilaktycznym przedszkola oraz z zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;
zaopiniowanie programu wychowawczego i profilaktyki przez rodziców;
realizowanie przyjętego programu w domu przez rodziców;
udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych.
W stosunku do nauczycieli:
koleżeńska wymiana przykładów dobrej praktyki w zakresie przekazywania doświadczeń i scenariuszy zajęć;
integracja nauczycieli podczas zajęć i opracowywania kodeksu zachowań;
ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli.
Metody pracy
zabawa zorganizowana i spontaniczna;
twórczość plastyczna i artystyczna dzieci;
dobór i przybliżanie odpowiedniej literatury dziecięcej;
organizacja imprez integracyjnych.
Formy pracy
praca w małych grupach i zespołach;
praca z całą grupą;
praca indywidualna z dzieckiem.
EWALUACJA PROGRAMU
Analiza dokumentacji pedagogicznej:
plany;
zapisy w dziennikach;
obserwacje zajęć edukacyjnych;
obserwacje diagnozujące osiągnięcia dzieci;
ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli.
Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:
ankiety (informacje o dzieciach);
ankiety ewaluacyjne dla dzieci i rodziców (np. „termometr uczuć”);
protokoły z zebrań z rodzicami;
informacja zwrotna od rodziców;
kronika przedszkolna/strona www przedszkola
Analiza twórczości dziecięcej:
plastycznej
słownej
muzycznej
teatralnej
BLOKI TEMATYCZNE:
I Prawa i obowiązki przedszkolaka.
II Uczestnictwo w grupie.
III Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć.
IV Rozwiązywanie problemów.
V Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo.
VI My i środki uzależniające.
VII Mądre korzystanie z mediów.
VIII Wychowanie patriotyczne
I Prawa i obowiązki przedszkolaka.
DZIECKO MA PRAWO:
Do swojej prywatności
Do samotności i niezależności
Mieć i wyrażać swoje zdanie
Prosić o to, czego chce - ale nie wymagać tego
Zmieniać zdanie
Postępować nielogicznie i nie uzasadniać tego
Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
Decydować, czy chce się angażować w problemy innych ludzi
Nie wiedzieć, nie znać, nie rozumieć
Popełniać błędy
Odnosić sukcesy
Zmieniać się i korzystać ze swoich praw
DZIECKO MA OBOWIĄZEK:
Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, używać form grzecznościowych wobec osób dorosłych i kolegów.
Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych kolegów.
Starać się utrzymać porządek wokół siebie (sprząta zabawki po sobie itp.).
Dbać o swój wygląd i estetykę ubrania.
Przestrzegać zasad współżycia społecznego, a szczególnie:
- okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
- szanować wolność i godność osobistą drugiego człowieka (kolegi).
KODEKS WZOROWEGO
PRZEDSZKOLAKA
CHCEMY :
Pomagać sobie wzajemnie
Być uprzejmi
Bawić się zgodnie
Szanować własność innych, pytać o zgodę dorosłych i kolegów
Dbać o książki i zabawki
Dbać o czystość i porządek
Szanować pracę innych
Okazywać co myślimy i czujemy
Słuchać poleceń dorosłych
II Uczestnictwo w grupie
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
Jestem członkiem rodziny
Prawa i obowiązki członków rodziny
Razem się uczymy i razem bawimy
Normy, reguły i zasady obowiązujące w grupie rówieśniczej
Moi przyjaciele – wszyscy tworzymy grupę
Jak pomagamy innym
U kogo szukać pomocy
III Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć.
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
Rozpoznawanie, wyrażanie i nazywanie uczuć, pozytywnych i negatywnych emocji
Rozumienie i akceptacja uczuć swoich i innych ludzi
Radzenie sobie w trudnych sytuacjach
Jak mogę wpływać na swoje samopoczucie
Jesteśmy podobni i różni w swoich doznaniach
Rozpoznawanie swoich zalet i wad
Cieszę się ze swoich sukcesów i akceptuję porażkę
IV Rozwiązywanie problemów
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
Jak podejmujemy decyzje
Sposoby rozwiązywania problemów
Uczę się mówić „nie”
V Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
Czas wolny, jak go racjonalnie wykorzystać
Co mogę sam zrobić, aby być silnym i zdrowym
Zasady bezpiecznego przyjmowania lekarstw
Zasady postępowania w czasie zagrożeń klęską żywiołową, epidemią, innymi zagrożeniami
Dbamy o swoje ciało
Higiena pracy umysłowej
Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw
Bezpieczna droga z domu do przedszkola
Obcy niebezpieczny
Jak pomagam rodzicom
VI My i środki uzależniające
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
Dlaczego nie należy sięgać po papierosy
Radzenie sobie z innymi palącymi
Uwrażliwienie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego
VII Mądre korzystanie z mediów
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
Higiena korzystania z mediów – fizyczne, psychiczne i społeczne konsekwencje złego korzystania ze środków masowego przekazu
Zasady wyboru programów dla dzieci – pozytywny wpływ mediów
Rodzinne korzystanie z propozycji mediów
VIII Wartości patriotyczne
ZAGADNIENIE DO REALIZACJI:
budzenie świadomości przynależności narodowej
przekazywanie wartości patriotycznych – miłość do ojczyzny, poszanowanie symboli narodowych, poczucia przynależności społecznej i narodowej
zainteresowanie kulturą własnej miejscowości, regionu
SYSTEM MOTYWACJI
Skutecznym środkiem wychowawczym jest nagroda. Ma ona wartość zachęcającą i pobudzającą dziecko do wysiłku, dlatego Program Wychowawczy i Profilaktyczny Przedszkola im. Kubusia Puchatka oparty jest głównie na wzmocnieniach pozytywnych.
Za negatywne zachowania, dziecko powinno ponieść konsekwencje czyli karę.
Karę należy formułować w odniesieniu do nieakceptowanego zachowania dziecka.
NAGRADZAMY:
za podporządkowanie się regułom, zasadom ustalonym wspólnie za wysiłek włożony w pracę i zadania do wykonania za wypełnianie przyjętych na siebie obowiązków za pomoc słabszym i młodszym
Nagrody stosujemy w formie:
pochwały indywidualnej (bezpośredniej),
pochwały na forum grupy (pośrednia),
możliwości decydowania o wyborze zabawy organizowanej z całą grupą,
nagrody rzeczowej (upominek),
pochwały przed rodzicami,
medalu, dyplomu.
KARY STOSUJEMY ZA:
nie przestrzeganie ustalonych norm współżycia w grupie stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych niszczenie cudzej własności oraz wytworów, prac dzieci agresywne zachowania skierowane na dzieci, dorosłych i przedmioty przeszkadzanie innym w zabawie
Kary stosujemy w formie:
słownego upomnienia (przypomnienie obowiązujących zasad),
upomnienia przed grupą,
odsunięcia od zabawy z rzetelną informacją skierowaną do dziecka dotyczącą czynu (nie ośmieszania, nie poniżania),
wyrażenia przez nauczyciela swego smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka,
czasowego odebranie danego przywileju,
poinformowania rodziców o przewinieniu dziecka,
ZASADY BUDOWANIA SYSTEMU MOTYWACJI:
Łączenie nagród konkretnych ze społecznymi,
Stosowanie nagród zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,
Przechodzenie od nagradzania ciągłego do sporadycznego,
Unikanie nadmiaru nagród,
Nagradzanie również wysiłku (nie tylko efektu),
Zachowanie konsekwencji w stosowaniu wzmocnień.
PROPONOWANE METODY WYCHOWANIA:
Metoda modelowania - kształtowanie zachowania się dzieci według określonego wzoru czy wzorca wychowawczego ( wzór - postać rzeczywista, istniejąca; wzorzec wychowawczy - postać fikcyjna)
Metoda stawiania zadań
Metoda perswazji - tłumaczeniu dziecku norm i zasad moralnych, błędów w jego i czyimś postępowaniu
Metody nagrody i kary
Metody problemowe: gry dydaktyczne, giełda pomysłów, burza mózgów, itp.
Metody aktywizujące: drama, Pedagogika Zabawy
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14