Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Program wychowawczy


PROGRAM WYCHOWAWCZY I PROFILAKTYKI

Przedszkola im. Kubusia Puchatka w Przechlewie


BEZPIECZNE DZIECIŃSTWO”


OPRACOWAŁY:

1.Jakubowska Genowefa

2. Kamińska Bernadeta

3. Trzebiatowska Renata

                                                                                              2015 rok


NAUCZYCIELU:

  • WSKAŻ, W CZYM DZIECKO MOGŁOBY CI POMÓC

  • WYRAŹ OSTRY SPRZECIW - NIE ATAKUJĄC CHARAKTERU

  • WYRAŹ SWOJE UCZUCIA I OCZEKIWANIA

  • POKAŻ DZIECKU, JAK MOŻE NAPRAWIĆ ZŁO

  • ZAPROPONUJ WYBÓR

  • PRZEJMIJ INICJATYWĘ

  • DAJ DZIECKU ODCZUĆ KONSEKWENCJE ZŁEGO ZACHOWANIA.


Priorytety w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z dzieckiem:

  • Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do: samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi;

  • Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów;

  • Promocja zdrowia

  • Profilaktyka uzależnień

  • Współżycie w społeczności bez agresji i przemocy

  • Dbanie o bezpieczeństwo

  • Prawidłowe korzystanie z mediów

  • Kształtowanie postaw patriotycznych i społecznych

Cele programu:

  • nabywanie umiejętności społecznych oraz podporządkowania się ustalonym zasadom i regułom;

  • ukształtowanie wrażliwości moralnej i właściwych postaw moralnych;

  • zaciśnięcie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym;

  • rozumienie potrzeby poszanowania drugiego człowieka, jego odmienności i indywidualności;

  • ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych;

  • uświadomienie konieczności ponoszenia konsekwencji swoich czynów

  • gotowość do radzenia sobie z trudnościami wieku dziecięcego,

  • wzmacnianie poczucia wartości,

  • budowanie pozytywnego obrazu siebie,

  • uczenie porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji,

  • modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań bez stosowania różnorodnych form przemocy,

  • kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju,

  • wskazanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych,

  • kształcenie umiejętności świadomego dokonywania wyboru,

  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów,

  • dążenie do większej otwartości dziecka, świadomego przeżywania emocji,

  • wspieranie rozwoju dziecka poprzez kształtowanie następujących zachowań: prawidłowe odżywianie, troska o higienę własnego ciała, dbałość o bezpieczeństwo,

  • wskazanie na potrzebę zachowań asertywnych w stosunkach międzyludzkich

  • ukazanie właściwych form spędzania wolnego czasu,

  • stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem i dzieckiem mającym problemy,

  • dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających - nikotyna, systemach wartości, umiejętnościach życiowych, sposobach rozwiązywania problemów i konfliktów

  • wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie

  • uczenie umiejętności obrony przed naciskiem otoczenia

  • dostarczanie informacji na temat prawidłowego i bezpiecznego korzystania z mediów

  • nabywanie poczucia przynależności narodowej oraz społecznej

Spodziewane efekty:

Dziecko nabędzie umiejętność:

  • empatycznego zachowania;

  • wrażliwości na potrzeby i krzywdę innych;

  • rozumienia konieczności poszanowania cudzej własności;

  • dostrzegania wartości moralnych;

  • tolerancji, poszanowania odmienności i indywidualności innych ludzi;

  • współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;

  • respektowania swoich praw i obowiązków;

  • ponoszenia konsekwencji swoich czynów;

  • rozumienia konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych.

Sposoby realizacji programu:

W stosunku do dziecka:

Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:

  • rozmowy i dyskusje;

  • rozwiązywanie konfliktów na drodze obopólnego porozumienia;

  • czytanie opowiadań związanych z zachowaniami społecznymi;

  • omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne;

  • stworzenie kodeksu właściwych zachowań współżycia w grupie oraz konieczności ich respektowania;

  • ustalenie środków zaradczych stosowanych przy nie respektowaniu ustalonych zasad.

W stosunku do rodziców:

  • organizowanie dla rodziców zajęć integracyjnych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych w domu i w przedszkolu;

  • zapoznanie rodziców z programem wychowawczym i profilaktycznym przedszkola oraz z zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;

  • zaopiniowanie programu wychowawczego i profilaktyki przez rodziców;

  • realizowanie przyjętego programu w domu przez rodziców;

  • udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych.

W stosunku do nauczycieli:

  • koleżeńska wymiana przykładów dobrej praktyki w zakresie przekazywania doświadczeń i scenariuszy zajęć;

  • integracja nauczycieli podczas zajęć i opracowywania kodeksu zachowań;

  • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli.

Metody pracy

  • zabawa zorganizowana i spontaniczna;

  • twórczość plastyczna i artystyczna dzieci;

  • dobór i przybliżanie odpowiedniej literatury dziecięcej;

  • organizacja imprez integracyjnych.

Formy pracy

  • praca w małych grupach i zespołach;

  • praca z całą grupą;

  • praca indywidualna z dzieckiem.


                                                                            EWALUACJA PROGRAMU

Analiza dokumentacji pedagogicznej:

  • plany;

  • zapisy w dziennikach;

  • obserwacje zajęć edukacyjnych;

  • obserwacje diagnozujące osiągnięcia dzieci;

  • ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli.

Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:

  • ankiety (informacje o dzieciach);

  • ankiety ewaluacyjne dla dzieci i rodziców (np. „termometr uczuć”);

  • protokoły z zebrań z rodzicami;

  • informacja zwrotna od rodziców;

  • kronika przedszkolna/strona www przedszkola

Analiza twórczości dziecięcej:

  • plastycznej

  • słownej

  • muzycznej

  • teatralnej


BLOKI TEMATYCZNE:


I Prawa i obowiązki przedszkolaka.

II Uczestnictwo w grupie.

III Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć.

IV Rozwiązywanie problemów.

V Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo.

VI My i środki uzależniające.

VII Mądre korzystanie z mediów.

VIII Wychowanie patriotyczne



I Prawa i obowiązki przedszkolaka.


DZIECKO MA PRAWO:

  • Do swojej prywatności

  • Do samotności i niezależności

  • Mieć i wyrażać swoje zdanie

  • Prosić o to, czego chce - ale nie wymagać tego

  • Zmieniać zdanie

  • Postępować nielogicznie i nie uzasadniać tego

  • Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje

  • Decydować, czy chce się angażować w problemy innych ludzi

  • Nie wiedzieć, nie znać, nie rozumieć

  • Popełniać błędy

  • Odnosić sukcesy

  • Zmieniać się i korzystać ze swoich praw

DZIECKO MA OBOWIĄZEK:

  • Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, używać form grzecznościowych wobec osób dorosłych i kolegów.

  • Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych kolegów.

  • Starać się utrzymać porządek wokół siebie (sprząta zabawki po sobie itp.).

  • Dbać o swój wygląd i estetykę ubrania.

  • Przestrzegać zasad współżycia społecznego, a szczególnie:
    - okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
    - szanować wolność i godność osobistą drugiego człowieka (kolegi).


                                                                               KODEKS WZOROWEGO

PRZEDSZKOLAKA

CHCEMY :



Pomagać sobie wzajemnie

Być uprzejmi

Bawić się zgodnie

Szanować własność innych, pytać o zgodę dorosłych i kolegów

Dbać o książki i zabawki

Dbać o czystość i porządek

Szanować pracę innych

Okazywać co myślimy i czujemy

Słuchać poleceń dorosłych

 

II Uczestnictwo w grupie

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Jestem członkiem rodziny

  • Prawa i obowiązki członków rodziny

  • Razem się uczymy i razem bawimy

  • Normy, reguły i zasady obowiązujące w grupie rówieśniczej

  • Moi przyjaciele – wszyscy tworzymy grupę

  • Jak pomagamy innym

  • U kogo szukać pomocy

 

III Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć.

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Rozpoznawanie, wyrażanie i nazywanie uczuć, pozytywnych i negatywnych emocji

  • Rozumienie i akceptacja uczuć swoich i innych ludzi

  • Radzenie sobie w trudnych sytuacjach

  • Jak mogę wpływać na swoje samopoczucie

  • Jesteśmy podobni i różni w swoich doznaniach

  • Rozpoznawanie swoich zalet i wad

  • Cieszę się ze swoich sukcesów i akceptuję porażkę


IV Rozwiązywanie problemów

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Jak podejmujemy decyzje

  • Sposoby rozwiązywania problemów

  • Uczę się mówić „nie”


V Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Czas wolny, jak go racjonalnie wykorzystać

  • Co mogę sam zrobić, aby być silnym i zdrowym

  • Zasady bezpiecznego przyjmowania lekarstw

  • Zasady postępowania w czasie zagrożeń klęską żywiołową, epidemią, innymi zagrożeniami

  • Dbamy o swoje ciało

  • Higiena pracy umysłowej

  • Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw

  • Bezpieczna droga z domu do przedszkola

  • Obcy niebezpieczny

  • Jak pomagam rodzicom


VI My i środki uzależniające

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Dlaczego nie należy sięgać po papierosy

  • Radzenie sobie z innymi palącymi

  • Uwrażliwienie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego


VII Mądre korzystanie z mediów

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • Higiena korzystania z mediów – fizyczne, psychiczne i społeczne konsekwencje złego korzystania ze środków masowego przekazu

  • Zasady wyboru programów dla dzieci – pozytywny wpływ mediów

  • Rodzinne korzystanie z propozycji mediów


VIII Wartości patriotyczne

ZAGADNIENIE DO REALIZACJI:

  • budzenie świadomości przynależności narodowej

  • przekazywanie wartości patriotycznych – miłość do ojczyzny, poszanowanie symboli narodowych, poczucia przynależności społecznej i narodowej

  • zainteresowanie kulturą własnej miejscowości, regionu

     

SYSTEM MOTYWACJI

Skutecznym środkiem wychowawczym jest nagroda. Ma ona wartość zachęcającą i pobudzającą dziecko do wysiłku, dlatego Program Wychowawczy i Profilaktyczny Przedszkola im. Kubusia Puchatka oparty jest głównie na wzmocnieniach pozytywnych.

Za negatywne zachowania, dziecko powinno ponieść konsekwencje czyli karę.

Karę należy formułować w odniesieniu do nieakceptowanego zachowania dziecka.

NAGRADZAMY:

za podporządkowanie się regułom, zasadom ustalonym wspólnie za wysiłek włożony w pracę i zadania do wykonania za wypełnianie przyjętych na siebie obowiązków za pomoc słabszym i młodszym

Nagrody stosujemy w formie:

  • pochwały indywidualnej (bezpośredniej),

  • pochwały na forum grupy (pośrednia),

  • możliwości decydowania o wyborze zabawy organizowanej z całą grupą,

  • nagrody rzeczowej (upominek),

  • pochwały przed rodzicami,

  • medalu, dyplomu.

KARY STOSUJEMY ZA:

nie przestrzeganie ustalonych norm współżycia w grupie stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych niszczenie cudzej własności oraz wytworów, prac dzieci agresywne zachowania skierowane na dzieci, dorosłych i przedmioty przeszkadzanie innym w zabawie

Kary stosujemy w formie:

  • słownego upomnienia (przypomnienie obowiązujących zasad),

  • upomnienia przed grupą,

  • odsunięcia od zabawy z rzetelną informacją skierowaną do dziecka dotyczącą czynu (nie ośmieszania, nie poniżania),

  • wyrażenia przez nauczyciela swego smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka,

  • czasowego odebranie danego przywileju,

  • poinformowania rodziców o przewinieniu dziecka,


ZASADY BUDOWANIA SYSTEMU MOTYWACJI:

  • Łączenie nagród konkretnych ze społecznymi,

  • Stosowanie nagród zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,

  • Przechodzenie od nagradzania ciągłego do sporadycznego,

  • Unikanie nadmiaru nagród,

  • Nagradzanie również wysiłku (nie tylko efektu),

  • Zachowanie konsekwencji w stosowaniu wzmocnień.


PROPONOWANE METODY WYCHOWANIA:

  1. Metoda modelowania - kształtowanie zachowania się dzieci według określonego wzoru czy wzorca wychowawczego ( wzór - postać rzeczywista, istniejąca; wzorzec wychowawczy - postać fikcyjna)

  2. Metoda stawiania zadań

  3. Metoda perswazji - tłumaczeniu dziecku norm i zasad moralnych, błędów w jego i czyimś postępowaniu

  4. Metody nagrody i kary

  5. Metody problemowe: gry dydaktyczne, giełda pomysłów, burza mózgów, itp.

  6. Metody aktywizujące: drama, Pedagogika Zabawy

 

Data dodania: 2018-05-29 09:12:30
Data edycji: 2019-11-22 13:50:49
Ilość wyświetleń: 1991
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej