KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
PRZEDSZKOLA IM. KUBUSIA PUCHATKA
W PRZECHLEWIE
NA LATA 2020/2025
„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu – o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat”
Robert Fulghum
Podstawa prawna:
Koncepcja pracy przedszkola opracowana na podstawie:
- rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324)
- Statutu Przedszkola im. Kubusia Puchatka uchwalonego przez radę Pedagogiczną w dniu 28. 04. 2011 r. (z późn. zm.)
Źródła opracowania koncepcji.
Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na rozwój dzieci. Została opracowana na podstawie analizy mocnych i słabych stron przedszkola. Tworząc koncepcję pracy chcemy wziąć pod uwagę:
- wnioski z ewaluacji i sprawowanego nadzoru pedagogicznego
- potrzeby dzieci
- potrzeby rodziców
- potrzeby lokalnego środowiska
- możliwości bazowe, kadrowe i materialne
1. Nasze przedszkole - charakterystyka przedszkola.
Przedszkole im. Kubusia Puchatka w Przechlewie to przedszkole publiczne. Organem prowadzącym jest Urząd Gminy w Przechlewie, a nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Gdańsku z Delegaturą w Kościerzynie. Od roku 2011 nasze przedszkole ma nadane imię. Patronem został Kubuś Puchatek. Placówka położona jest w środku osiedla im. Juźkowa z dala od hałasu , otoczona pięknym terenem. Ogród przedszkolny jest oazą zieleni. Dzieci mają tu wiele możliwości do aktywności w zabawie, czemu sprzyja różnorodny sprzęt rekreacyjny. Placówka posiada 5 dużych, słonecznych, estetycznie urządzonych sal dydaktycznych wyposażonych w różnego rodzaju nowoczesne zabawki edukacyjne, liczne pomoce dydaktyczne, kąciki zabaw dobrane do wieku dziecka, meble dziecięce dostosowane do wzrostu dzieci. Przy każdej z sal znajduje się łazienka. Ponadto placówka jest dobrze wyposażona w sprzęt audio – video, komputer dla nauczycielek, komputer dla dzieci oraz tablicę interaktywną.
Procesem opieki, wychowania i kształcenia objętych jest aktualnie 127 dzieci w wieku od 2,5 do 5 lat, podzielonych na 5 oddziałów. W przedszkolu zatrudnionych jest 17 pracowników, z których 8 osób to nauczycielki, 5 – pomoc nauczycielki, 2 kucharki, intendentka i konserwator. Wszystkie nauczycielki legitymują się tytułem magistra i posiadają wykształcenie zgodne z rodzajem wykonywanych zajęć (wychowanie przedszkolne, pedagogika przedszkolna) Wśród nich 6 pań posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, 2 – mianowanego, z których jedna jest w trakcie odbywania stażu na nauczyciela dyplomowanego. Cała kadra pedagogiczna uczestniczy w ciągłym doskonaleniu zawodowym, korzystając z różnorodnych jego form. Przedszkole jest czynne 9,5 godzin dziennie (od 6.30 do 16.00). Dzieci otrzymują w ciągu dnia 3 posiłki. Pobyt dziecka w przedszkolu określa ramowy rozkład dnia, który jest przestrzegany. Ściśle określone są godziny zabaw, zajęć, pobytu na powietrzu, czy odpoczynku. Praca dydaktyczno – wychowawcza w każdej grupie wiekowej realizowana jest w oparciu o programy wychowania wybrane przez nauczycielki, zatwierdzone na Radzie Pedagogicznej, jest zróżnicowana i obejmuje różne dziedziny i zagadnienia: matematyczne, mowy i myślenia, społeczno – kulturowe, fizyczne, środowiskowe oraz pracę twórczą. Ponadto realizowane są inne programy własne nauczycielek. Pozostały czas zagospodarowany jest aktywnie przez same dzieci. W ciągu dnia jest dużo momentów, kiedy dziecko samo tworzy i manipuluje. Bardzo dobrze funkcjonuje pomoc psychologiczno – pedagogiczna skierowana do dzieci, które tej pomocy potrzebują. W ofercie edukacyjnej znajdują się również zajęcia dodatkowe z języka angielskiego i religii. Dzieci biorą systematyczny udział w WOŚP oraz innych uroczystościach, które na stałe wpisały się w kalendarz przedszkola.
Nasze przedszkole ma już wypracowane swoje tradycje, związane ze współpracą rodzicami i środowiskiem lokalnym. Aktywnie włącza się w działania ekologiczne i inne wynikające z potrzeb środowiska o zasięgu gminnym, powiatowym i ogólnopolskim. Największe sukcesy naszych działań to otrzymanie Certyfikatu „Zostań Kubusiowym Przyjacielem Natury w roku 2012, 2013, 2014, 2015 o zasięgu ogólnopolskim, otrzymanie certyfikatu „Przedszkole Przyjazne Żywieniu i Aktywności Fizycznej” w roku 2014 o zasięgu ogólnopolskim oraz udział w akcji „Góra Grosza” od kilkunastu lat. Placówka może poszczycić się wieloma dyplomami, nagrodami za udział swoich wychowanków w różnego rodzaju konkursach, zawodach, przeglądach, festiwalach, turniejach. Nasze osiągnięcia i sukcesy promujemy poprzez stronę internetową przedszkola, lokalną prasę. Systematycznie organizowane są teatrzyki, na które zapraszamy dzieci z klubu dziecięcego Elemeledudki i oraz wycieczki dydaktyczne i rekreacyjne. Rodziców oraz lokalne zakłady pracy włączamy w pozyskiwanie dodatkowych funduszy na potrzeby przedszkola.
2. Misja przedszkola.
Nasze przedszkole:
- zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo
- tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka
- wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców
- kształtuje postawy moralne, proekologiczne, prozdrowotne
- przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka
- organizuje sprawne zarządzanie placówką, dba o dobry wizerunek placówki w środowisku
- wspiera w rozwoju zawodowym, wykorzystuje potencjał i inwencję pracowników
- analizuje i ocenia efekty swojej pracy
3. Wizja przedszkola.
- przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby
- praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości
- przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom
i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole
- oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności
i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych
- przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji
- wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
i skuteczną komunikację interpersonalną
- rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola
- przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną
i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną
- przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego
- przedszkole promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku
- stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola
- baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy
4. Wizja absolwenta naszego przedszkola.
- ma pozytywny obraz samego siebie
- ma świadomość własnej tożsamości
- jest komunikatywny, nie boi się wyrażać własnych opinii
- jest aktywny, sprawny, pracowity, kreatywny, dociekliwy i poszukujący
- jest kulturalny, koleżeński, nie zachowuje się agresywnie, jest uspołeczniony
- jest radosny, tolerancyjny i otwarty na innych
- dąży do rozwiązywania problemów w swoim i cudzym działaniu
- rozumie świat i wartości w nim nagromadzone
- aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym
- dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo
- jest przygotowany do obowiązku szkolnego
- szanuje środowisko przyrodnicze
- szanuje i kocha swoją miejscowość i swój kraj
5. Mocne strony placówki.
- bardzo dobra lokalizacja z dala od ulicy
- przyjazny dziecku rozkład budynku, duże sale zabaw, urządzenie budynku jest higieniczne, bezpieczne, estetyczne
- budynek przedszkola po gruntownym remoncie: wymiana okien, drzwi wejściowych, instalacji elektrycznej, remont łazienek, kuchni, cyklinowanie parkietów, zmiana wykładziny podłogowej na holu, w szatni i na schodach, malowanie wszystkich pomieszczeń przedszkola, ocieplenie i nowa elewacja budynku, nowy polbruk wokół przedszkola
- duży plac przedszkolny podzielony na dwie części (dla dzieci młodszych i starszych), zatrawiony, ogrodzony i zamykany, zasadzone drzewka, krzewy ozdobne, iglaki, urządzone rabaty kwiatowe, plac jest wyposażony w nowoczesne, atrakcyjne urządzenia podwórkowe (huśtawki, zjeżdżalnie, piaskownice, drewniane zadaszenie, wiata)
- możliwości rozwoju zdolności i zainteresowań dzieci – udział w przedszkolnych, gminnych i powiatowych konkursach: recytatorskim, plastycznym, piosenki przedszkolnej i ekologicznej
- życzliwa i wesoła atmosfera sprzyjająca zabawie i pracy, nauczycielki i pozostały personel stanowią zespół chętny do pracy
- przyjazny dziecku rozkład dnia
- wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna, która proponuje dzieciom atrakcyjną ofertę zajęć dostosowaną do ich możliwości rozwojowych, nauczycielki starają się, aby dzieci czuły się bezpiecznie i z radością spędzały czas bawiąc się i ucząc
- dobre, urozmaicone posiłki, niewygórowane koszty pobytu dziecka w przedszkolu
- stały kalendarz imprez, uroczystości oraz wycieczek dla dzieci i rodziców (program adaptacyjny dla dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną i ich rodziców, Pasowanie na Przedszkolaka i Starszaka, Andrzejki, Wigilia i Mikołaj w przedszkolu, Bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Biesiada Rodzinna, Dzień Dziecka, uroczyste zakończenie roku dla 5-latków, wycieczki do lasu, Mini Zoo na Canpolu, Teatru Tęcza w Słupsku, nad morze do Ustki, do Mega Parku w Grudziądzu, do Łeby)
- placówka jest dość dobrze wyposażona w sprzęt i pomoce dydaktyczne, także multimedialne, sprzęt nagłaśniający, tablicę interaktywną
- dobra opinia o placówce wśród rodziców, dobra współpraca z rodzicami w poszczególnych grupach prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców i z ich udziałem, spotkań podsumowujących pory roku oraz świątecznych na których dzieci prezentują swoje umiejętności, bawią się i ćwiczą razem z rodzicami itp.)
- bardzo dobrze zorganizowana pomoc psychologiczno - pedagogoczna
- współpraca z psychologiem, pedagogiem, logopedą, oligofrenopedagogiem, specjalistą wczesnego wspomagania rozwoju, kierowanie na badania dzieci z zaburzeniami rozwoju
6. Słabe strony placówki wymagające poprawy warunków – kierunki dalszego rozwoju.
- brak sali gimnastycznej utrudniający realizację zajęć z zakresu wychowania zdrowotnego i zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjnej – rozbudowanie przedszkola, wybudowanie sali gimnastycznej
- małe zainteresowanie tworzeniem programów i projektów dotowanych przez fundacje i organizacje pozarządowe, bardzo mały zakres propozycji programów dla przedszkoli
- brak dodatkowej sali do zajęć indywidualnych oraz pomieszczeń dla specjalistów (logopeda, psycholog, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne) – zagospodarowanie holu na gabinety dla specjalistów po wybudowaniu sali gimnastycznej
- słabe zabezpieczenie bramki wejściowej przedszkola, stare ogrodzenie – wykonanie nowego ogrodzenia terenu przedszkola
7. Oferta edukacyjna – organizacja zajęć dodatkowych.
Oprócz zajęć wychowawczo – dydaktycznych prowadzonych codziennie przez nauczycielki grup odbywają się zajęcia dodatkowe:
- religia – 1 godzina tygodniowo – 2 grupy dzieci 5 – letnich
- język angielski – 2 razy tygodniowo po 0,5 godziny w grupach starszych i po 20 minut w grupach młodszych
- zajęcia logopedyczne – zajęcia dla dzieci z wadami wymowy w wieku od 4 do 6 lat – 4 godziny tygodniowo
- spotkania z psychologiem – dyżur psychologa 3 godziny tygodniowo
- zajęcia z oligofrenopedagogiem – 2 razy w tygodniu
- zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju – raz w tygodniu
- teatrzyki
- zajęcia rozwijające uzdolnienia (kółko plastyczne, taneczne, matematyczne),
- Ziomkolandia – 1 raz w tygodniu.
8. KIERUNKI I PŁASZCZYZNY PLANOWANYCH DZIAŁAŃ
a) W zakresie działalności dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej
* Dalsza dbałość o stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju. Ważne jest, aby dziecko czuło się w przedszkolu dobrze, bezpiecznie i chciało do niego chodzić. Dążenie do tego, aby dziecko opuszczając przedszkole było samodzielne, umiało nawiązywać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, radziło sobie w trudnych sytuacjach i aby było wyposażone w umiejętności związane z osiąganiem dojrzałości szkolnej.
* Troska o ochronę środowiska naturalnego i kształtowanie u dzieci postaw proekologicznych
* Dbałość o kultywowanie obrzędowości i tradycji
* Kontynuowanie w pracy innowacji pedagogicznych:
- matematyka z klockami Numicon
* „Książka moim przyjacielem, dobrym sposobem na spędzanie czasu wolnego”
- kontynuacja czytania dzieciom książek
- utrzymywanie kontaktu z Biblioteką Gminną, wypożyczanie dzieciom do domu i czytanie przez rodziców, udział w warsztatach czytelniczych w bibliotece, spotkania z autorami i ilustratorami książek dla dzieci
- zapraszanie do przedszkola rodziców chętnych poczytać dzieciom książki
- gromadzenie dziecięcego księgozbioru, tworzenie przedszkolnej biblioteki
* Nawiązanie ściślejszej współpracy z najbliższymi przedszkolami – organizowanie festiwalu wiersza i piosenki przedszkolnej dla 5 – latków, zawodów sportowych, konkursów plastycznych itp.
* Systematyczna realizacja programów własnych nauczycielek zatwierdzonych przez radę pedagogiczną (przygotowanie dzieci do stawania się obywatelami Europy; wychowanie dzieci świadomych różnych niebezpieczeństw, zagrożeń i potrafiących sobie z nimi radzić; przekazywanie dzieciom systemu wartości)
* Utrzymywanie kontaktu z teatrem objazdowym – prezentowanie dzieciom sztuk teatralnych i bajek
* Organizowanie spotkań muzycznych – zapraszanie wykwalifikowanych muzyków: słuchanie muzyki na żywo, poznawanie instrumentów muzycznych
* Kontynuowanie nauki języka angielskiego we wszystkich grupach wiekowych
* Zwiększenie oferty zajęć dodatkowych o rytmikę
* Zapewnienie dzieciom możliwości rozwoju zdolności i zainteresowań poprzez udział w różnych konkursach (plastycznym, recytatorskim)
* Kontynuowanie zapewnienia pomocy specjalistycznej dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych i dzieciom z problemami rozwojowymi – kierowanie na badania: pedagogiczne, psychologiczne i logopedyczne, współpraca z wyżej wymienionymi specjalistami, organizowanie dodatkowych zajęć indywidualnych dla dzieci objętych pomocą pedagogiczną
* Bogacenie wachlarza oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych w zakresie zaburzeń rozwoju psychospołecznego oraz wykorzystywanie muzykoterapii, bajkoterapii, technik relaksacyjnych, dramy, utworzenie nowego programu wychowawczego
b) W zakresie doskonalenia nauczycieli
* Rozpoznawanie potrzeb nauczycieli w zakresie zdobywania dodatkowych kwalifikacji, przy uwzględnieniu zapotrzebowania przedszkola i kierowanie ich na studia podyplomowe (np. z języka angielskiego, oligofrenopedagogiki, logopedii)
* Profesjonalne organizowanie WDN oraz Rad Pedagogicznych Szkoleniowych ciekawymi, warsztatowymi, nowoczesnymi metodami – zapraszanie fachowców z ciekawymi propozycjami szkoleniowymi
* Zachęcanie do udziału w kursach doskonalących, prowadzonych metodami warsztatowymi, organizowanie takich kursów w przedszkolu i zapraszanie nauczycieli z innych placówek
* Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do uczenia się, wprowadzania innowacji, stosowania nowoczesnych metod i form pracy z dziećmi, dzielenia się doświadczeniem i zdobytą wiedzą
* Stwarzanie możliwości i motywowanie do podnoszenia stopnia awansu zawodowego
* Zachęcanie do samokształcenia (prenumerata czasopisma „Wychowanie w Przedszkolu” oraz „Świerszczyk”, powiększanie księgozbioru biblioteki przedszkolnej o najnowsze propozycje dotyczące edukacji przedszkolnej) – wykorzystywanie wiedzy w bezpośredniej pracy z dziećmi, korzystanie z portali internetowych
c) W zakresie atmosfery pracy
* Zadbanie o życzliwą i przyjazną atmosferę wśród pracowników przedszkola, eliminowanie wszelkiego współzawodnictwa na rzecz współpracy
* Poprawa atmosfery pracy dzięki spotkaniom świątecznym, wspólnym uczestnictwie w imprezach kulturalnych, organizowanie spotkań integracyjnych, wyjazdów plenerowych itp.
* Motywowanie pracowników do samokontroli i samooceny, zdobywanie ich zaufania
* Wprowadzenie systemu motywowania opartego o jasne, akceptowane przez ogół kryteria, ukierunkowanego na promowanie twórczości i nowatorskich poczynań
* Udzielanie nagród, wyróżnień pracownikom wyróżniającym się w pracy
* Organizowanie zebrań z personelem niepedagogicznym, zaznajamianie go z celami i założeniami pracy przedszkola
* Optymalne wykorzystanie kwalifikacji całej kadry pracowniczej
* Ochrona i zabezpieczenie praw pracowniczych
d) W zakresie promocji oraz współpracy z różnymi podmiotami
* Świadome i planowe informowanie oraz prowadzenie promocji działań placówki (systematyczne prowadzenie i umieszczanie informacji z życia przedszkola na stronie internetowej naszego przedszkola)
* Kształtowanie wizerunku względem rodziców i osób odwiedzających przedszkole poprzez interesującą aranżację i estetyzację pomieszczeń i otoczenia przedszkola, ciekawą działalność własną, nowatorskie formy pracy
* Organizowanie imprez środowiskowych
* Pielęgnowanie wewnątrz przedszkolnych tradycji (np. Dzień Babci i Dziadka, Wigilia i Mikołaj w przedszkolu, Dzień Dziecka, Dzień Mamy i Taty, Biesiada Rodzinna, Pożegnanie Przedszkola, Pasowanie na Przedszkolaka i Starszaka)
* Upowszechnianie osiągnięć, udział w zewnętrznych konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach – doniesienia do lokalnej prasy i internetu
* Kontynuacja sprawdzonych form współpracy z rodzicami oraz wypracowanie nowych:
- uaktywnienie działalności rady Rodziców, organizowanie systematycznych spotkań, pomoc w organizacji różnych imprez – rodzicielskie inicjatywy
- kierowanie ankiet do rodziców w celu uzyskania informacji i opinii o pracy oraz oczekiwań rodziców względem przedszkola
- organizowanie spotkań z psychologiem, pedagogiem, logopedą – warsztaty dla rodziców
* Utrzymywanie ścisłej współpracy z instytucjami samorządowymi z PPP w Człuchowie, Szkołą Podstawową, Biblioteką Gminną, Nadleśnictwem Niedźwiady
* Aktywizowanie do współdziałania szeroko rozumianej wspólnoty lokalnej – utrzymywanie dobrej, partnerskiej współpracy ze wszystkimi lokalnymi partnerami oraz pozyskiwanie nowych sojuszników
* Udział dzieci w różnych akcjach charytatywnych (WOŚP, schronisko dla psów)
e) W zakresie poprawy i doskonalenia bazy
* Wybudowanie sali gimnastycznej i połączenie jej z budynkiem przedszkola (projekt?)
* Adaptacja holu na 3 sale do realizacji zajęć z pomocy psychologiczno – pedagogiczej (gabinet psychologa, logopedy, zajęć korekcyjno – kompensacyjnych)
* Sukcesywna wymiana mebli w salach zajęć
* Nowe ogrodzenie terenu przedszkola
* Zakup nowego komputera do pracy dla personelu przedszkola
* Systematyczne dokonywanie mniejszych napraw we własnym zakresie – dbałość o otoczenie przedszkola: zakładanie nowych rabat kwiatowych, sadzenie drzew, konserwacja i modernizacja placu zabaw, malowanie ogrodzenia itp.
* Sukcesywne uzupełnianie wyposażenia placówki w coraz nowocześniejszy sprzęt i środki multimedialne, bez których współczesna edukacja nie może funkcjonować
* Ciągłe uzupełnianie przedszkolnej biblioteki w nowe propozycje książkowe
* Pozyskiwanie sympatyków przedszkola i poparcia dla swoich działań – sponsorów wspierających tę działalność
* Podejmowanie starań na rzecz pozyskiwania środków z europejskich funduszy unijnych – tworzenie programów, projektów i ich realizacja
9. Tematy roczne do realizacji w przedszkolu.
1. 2020/2021 - ,, Na alarm" – uczymy dzieci, jak postępować w sytuacjach kryzysowych.
2. 2021/2022 - Baśnie i legendy (literatura) ,,Książka, to przyjaciel, który bawi i uczy"
3. 2022/2023 - Ekologia ,,Jestem przyjacielem Ziemi"
4. 2023/2024 - ,,Chętnie odkrywamy, przekształcamy i działamy- z matematyką problemów nie mamy" - wszechstronne stymulowanie rozwoju dzieci, poprzez kształtowanie ich uzdolnień matematycznych.
5. 2024/2025 – Dobre maniery - ,, dobre zachowanie, to nasze zadanie".
10. System diagnozowania osiągnięć dzieci, informowania rodziców o ich postępach i sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- przeprowadzenie obserwacji i diagnozy wstępnej
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji
- przeprowadzenie obserwacji i diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy)
- teczek prac i innych dokumentów
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka, arkuszy osiąganych umiejętności dziecka
- albumów, kronik
- materiałów reportażowych (filmy, zdjęcia)
- rozmów
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania
- nauczyciele gromadzą informacje o dziecku i dokumentują jego rozwój w sposób przyjęty w przedszkolu
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczyciela
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica, w trakcie dni i zajęć otwartych (terminarz spotkań na cały rok szkolny)
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- ankiet
- rozmów z nauczycielami i rodzicami
- hospitacji
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczycieli
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na radach Pedagogicznych analityczno – oceniających odbywających się co pół roku.
11. Dalsza praca nad Koncepcją Funkcjonowania i Rozwoju Przedszkola im. Kubusia Puchatka w Przechlewie.
Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji, żeby się z nią zapoznać, rodzice zostaną zapoznani z Koncepcją na zebraniach grupowych, nauczyciele pozyskują informacje o akceptacji przez jawne głosowanie. Rodzice mogą wnosić propozycje do modyfikacji koncepcji. Koncepcja może ulegać modyfikacjom wynikającym z bieżących potrzeb oraz powstającym pod wpływem wyników sprawowanego nadzoru wewnętrznego i zewnętrznego. Zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu pedagogicznego.
Opracowała:
Rada Pedagogiczna Przedszkola im. Kubusia Puchatka w Przechlewie
W roku szkolnym 2019/2020 wprowadzono do Koncepcji Funkcjonowania i Rozwoju Przedszkola im. Kubusia Puchatka w Przechlewie następujące poprawki:
Ad.1.
Procesem opieki, wychowania i kształcenia objętych jest aktualnie 125 dzieci w wieku od 3 do 6 lat. W przedszkolu zatrudnione są 23osoby,
Ad.6.
W sali Maleństw wykonano cyklinowanie podłogi, malowanie, wymiana mebli, wymiana oświetlenia.
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14