Czcionka:

A+A-

Kontrast:

GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK DLA MOICH MĄDRYCH SÓWEK - zadania 06.04. 2020 - 10.04.2020

KOCHANI!!!

Rozpisałam Wam w tym tygodniu zadania trochę inaczej, może będzie łatwiej zorganizować pracę naszym SÓWKOM

(następna GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK w niedzielę12. 04. 2020)

 

 

Poniedziałek 06. 04. 2020

TEMAT: Na świątecznym stole

Cele ogólne:

– rozwijanie ogólnej sprawności dzieci

– utrwalenie informacji dotyczących tradycyjnych potraw wielkanocnych

 

1.Ćwiczenia gimnastyczne - do wyboru:

  • „Witamy się” – powitanie w parach, każde dziecko z każdym: dłońmi, ramionami, stopami, kolanami, pośladkami itp.
  • „Skaczące żabki”. Dzieci stają na wyznaczonej linii i na sygnał skaczą do końca pomieszczenia naśladując żabki. Po drodze wykonują obrót, przechodzą przez szarfę i witają się ze swoimi przyjaciółmi noskami( mogą to być pluszaki)
  • „Zające na łące”. Dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające do wyznaczonego miejsca. Po drodze wykonują obrót, przechodzą przez szarfę i witają się ze swoimi przyjaciółmi ogonkami.
  • „Jajko na łyżce”-  dostaje łyżkę i piłeczkę z gąbki ( styropianu, plastikową lub dużą nakrętkę) symbolizującą jajko. Dziecko ma za zadanie dobiec do wyznaczonego miejsca i wrócić, trzymając w ręku łyżkę, a na niej piłeczkę. Jeśli piłeczka upadnie, należy po nią wrócić.
  • „Ćwicz, jak mówię”. Rodzic- dziecko ustawiają się naprzeciwko siebie. Rodzic rzuca piłkę do dziecka i mówi, np.: Rzuć, kucając. Dziecko wykonuje polecenie i mówi, w jaki sposób ma rzucić piłkę rodzic. Rodzic pomaga dziecku formułować polecenia zawierające dwie czynności.
  • Można włączyć nagranie piosenki Kaczuchy, dzieci tańczą naśladując kaczuszki.
  • „Poranek na wsi” – leżenie na brzuchu z rękami pod głową, na klaśnięcie rozprostowanie rąk i uniesienie ich wraz z nogami nad podłogę.
  • „Koty się budzą” – klęk podparty, dolny odcinek kręgosłupa „wpychamy” mocno w podłogę, aby stał się w tym miejscu wklęsły. Głowę podnosimy. Na hasło „koci grzbiet” górny odcinek kręgosłupy „wypychamy” w górę tak, aby powstał swego rodzaju garb, głowę chowamy między ramionami.
  • „Koniki” – bieg w miejscu (uderzanie piętami o pośladki).
  • „Sadzimy w polu” – pozycja stojąca w rozkroku, skłon do prawej nogi, wyprost, skłon do lewej nogi, wyprost. Powtórzenie 4 razy.
  • „Króliki skaczą” – przeskakiwanie nad przeszkodą (np. małym pluszakiem) z prawej strony na lewą i z powrotem.
  • „Idą kaczki” – marsz na ugiętych nogach.
  • „Idą krowy” – marsz na czworaka.
  • „Zwierzęta piją wodę” – skłony do przodu z pozycji siadu skrzyżnego w kierunku rozłożonego na podłodze pluszaka tak, aby dotknąć czołem podłogi.
  • „Zwierzęta do stodoły” – zabawa ruchowa, orientacyjno- porządkowa. Dzieci naśladują chód wybranych przez siebie zwierząt z wiejskiego podwórka. Na klaśnięcie siadają w siadzie skrzyżnym w wyznaczonym miejscu. Na tupnięcie spacerują dalej. Powtórzenie 4 razy.

2. "Przygotowania do świąt" - dziecko ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje się w domu przed świętami (rodzice wymieniają te czynności np. odkurzanie, pieczenie, mycie okien, trzepanie dywanów, ścieranie kurzu, itp).

 

3. Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania opoiwadania Agnieszki Galicy pt. "Bajeczka Wielkanocna", dzieci otrzymują kartkę i ołówek lub kredki, podczas słuchania utworu muszą postarać sie zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedź mogą narysować w dowolny sposób lub zapamiętać.

 

Opowiadanie Bajeczka wielkanocna A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

 

Zadajemy dzieciom pytania, dzieci udzielają odpowiedzi:

  • Kogo najpierw obudziło słońce?
  • Kto był drugi? Kto - trzeci?
  • Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
  • Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
  • Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?
  • Jakie znacie tradycje Świąt Wielkanocnych?Praca w kartach pracy Plac Zabaw karty 3 40a i 40b

 

Wtorek 07. 04. 2020

TEMAT: Wielkanocne tradycje

Cele ogólne:

– zapoznanie z niektórymi elementami kultury regionalnej związanymi z Wielkanocą,

– kształcenie kompetencji językowych przez zapoznanie ze słowami pochodzącymi z języka kaszubskiego

 

1.Wielkanoc u języczka – zabawa rozwijająca aparat mowy.

 Rodzic czyta bajeczkę i razem z dzieckiem wykonuje ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

 

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

 

2. Wielkanocna zabawa” – proszę umówić się z dziećmi co robią na podane hasło

zajączki – kicają, 

baranki – kłaniają się, 

kurczaczki – machają skrzydełkami (rękami ugiętymi w łokciach),

pisanki –obracają się.

Można włączyć dowolną muzykę i mówić dzieciom w co mają się zamienić. Dzieci wykonują określone ruchy na hasło podane przez rodzica.

Dla chętnych

Zabawę można też poprowadzić w języku angielskim (zajączek – bunny, baranek – lamb, kurczątko – chick, pisanki – easter eggs).

Życzymy udanej zabawy.

 

  1. Po zabawie proszę porozmawiać z dziećmi o tym jakie święta związane z wiosną będziemy niedługo obchodzić? Jak w waszych domach wygląda przygotowanie do świąt? Jakie zwyczaje wielkanocne panują w waszych domach? Jak przygotowujecie się do świąt Wielkanocnych? Z czym kojarzą się wam święta Wielkanocne? Karta pracy Plac Zabaw karty 3 41b.
  2. „Kaszubskie nuty” – zabawa słuchowo-wzrokowa. Dzieci otwierają Kartę pracy Plac Zabaw karty 3 41a i nazywają przedmioty  widoczne na ilustracjach.

Następnie włączamy dzieciom alfabet kaszubski (wpisujemy w Google dosłownie: Kaszubskie Nuty KASZËBSCZÉ NÓTË, Abecadło kaszubskie (czas trwania 2:46)) piosenkę, która jest wyliczanką śpiewaną w języku kaszubskim. Można nadmienić, że Kaszubi mieszkają na północy Polski, nad morzem.

Dzieci słuchają piosenki i starają się wskazywać palcem te ilustracje, o których (zdaniem dzieci) jest właśnie mowa w piosence KASZËBSCZÉ NÓTË  – Czy łatwo było rozpoznać znaczenie wszystkich słów?

 

To je krótczi, to je dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.
To są basë, to są skrzëpczi, to òznôczô Kaszëba.
Òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

To je ridel, to je tëcz, to są chojnë, widłë gnojné.
Chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

To je prosté, to je krzëwé, to je sledné [tylné] kòło wòzné.
Tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

To są hôczi, to są ptôczi, to są prësczé półtrojôczi [półtorôczi].
Hôk, ptôk, półtrojôk,
tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

To je klëka, to je wół, to je całé, a to pół.
Całé, pół, klëka, wół,
hôk, ptôk, półtrojôk,
tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

To je małé, to je wiôldżé, to są jinstruméńta wszôlczé.

 

Tłumaczenie tekstu

To jest krótkie, to jest długie, to kaszubska stolica.
To są basy, to są skrzypce, to oznacza Kaszuba.
Oznacza Kaszuba, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.

To jest szpadel [rydel], to jest tyczka, to sosny, widły do gnoju.
Sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszuba, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.

To jest proste, to jest krzywe, to tylne koło wozu.
Tylne koło wozu, proste, krzywe,
sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszuba, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.

To są haczki [motyki do kopania ziemniaków], to są ptaki, to są pruskie półtrojaki.
Haczka, ptak, półtrojak,
tylne koło wozu, proste, krzywe,
sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszuba, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.

To jest jarzmo, to jest wół, to jest całe, a to pół.
Całe, pół, jarzmo, wół,
haczka, ptak, półtrojak,
tylne koło wozu, proste, krzywe,
sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszuba, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.

To jest małe, a to wielkie, to są instrumenty wszelkie.

 

ZADANIA DODATKOWE dla chętnych 

  • Wielkanocna palma” – praca plastyczna dla chętnych. 
  • „Kto powie ostatni?”  Zabawa polega na tworzeniu ciągów wyrazowych. Wygrywa ten, który ostatni powie wyraz na żądaną głoskę np.: lalka, lotnik, lody, lizak, lampa, lampart
  • Karty pracy 48 i 49 Stroje ludowe

 

Środa 08. 04. 2020

TEMAT: Wielkanocny koszyczek

Cele ogólne:

  • wdrażanie do podtrzymania tradycji świątecznych
  1. Słuchanie legendy o białym baranku.

Zastanówcie się proszę, podczas słuchania o co pokłóciły się zweirzęta w koszyku. Postarajcie się zapamiętać, co znalazło się w koszyku wielkanocnym. 

Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.

Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują

Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

 

Dzieci opowiadają, co zapamiętały z treści wiersza, jeśli mają trudność ze znalezieniem odpowiedzi na pytania czytamy wiersz jeszcze raz.

  • Kto gościł w wielkanocnym koszyku?
  • O co pokłóciły sie zwierzątka?
  • Spróbójcie przypomnieć sobie, jaki kolor miały pisanki w koszyku?

Wielkanocny koszyczek” – rozmowa na temat produktów, które należy włożyć do koszyczka inspirowana wysłuchanym wierszem.  Pomocne mogą być zagadki:

 

Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,

Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)

 

Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,

i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)

 

Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane,

Na Wielkanoc darowane, (pisanki)

 

Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,

głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)

 

Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,

On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie, (baranek)

 

Praca w kartach pracy:

Plac zabaw Księga zabaw z lietrami strona 60 

Karta pracy nr 44 "Koszyczek Wielkanocny" - praca przetrzenna, dzieci wypychają kształt koszyczka wielkanocnego, i wycinają paski, które przeplatają przez otwory, następnie przewlekąją ozdobny sznurek przez dziurki i zawiązują supełek na końcu.

 

Dodatkowo dla chętnych

Wielkanocna piosenka (wpisujemy w google ten tytuł - czas trwania 3:16)

Tekst piosenki (I zwrotka i refren) - do posłuchania, lub Bajkowe pisanki (czas trwania 2:25 - na obrazku wyświetlą się skorupki jajek z rzeżuchą), jeżeli znajdziecie inną piosenkę o Wielkanocy dla dzieci, która Wam się spodoba, to można słuchać innej)

 

WIELKANOCNA PIOSENKA

Są takie święta raz do roku,
co budzą życie, budzą czas.
Wszystko rozkwita w słońca blasku
i wielka miłość rośnie w nas.
Miłość do ludzi, do przyrody
w zielone każdy z wiosną gra.
Już zima poszła spać za morza
a w naszych sercach radość trwa.

Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane,
pierwsze bazie, pierwiosnki, bratki wiosna nam śle.
Białe z cukru baranki jak zaczarowane,
małe, żółte kurczątka, zniknął cały już śnieg.
W piecu rosną sękacze, baby wielkanocne
I mazurek „filutek”, spójrzcie tam pierwszy liść.
Według starej recepty babcia barszcz ugotuje,
przyjdzie cała rodzina na te święta już dziś.

 

BAJKOWE PISANKI

Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
Z koszem jajek na pisanki
Mama – kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę,
i na każdym będzie bajka.


Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
Świątecznym życzeniem,
Wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
Wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.


Rośnie żytko jak na drożdżach
I zieleni się rzeżucha,
Pisankowych opowieści
Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
W gości wybrał się baranek,
A dla niego mała kurka
Kosz bajkowych ma pisanek.

 

 

Czwartek 09. 04. 2020

TEMAT: Na świątecznym stole

Cele ogólne:

– utrwalenie informacji dotyczących tradycyjnych potraw wielkanocnych,

– rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie: liczenia, dodawania, odejmowania, rozwiązywania zadań z treścią

 

Dzieci słuchają wiersza czytanego przez Rodzica i starają się zapamiętać jak najwięcej elementów:

 

Wielkanocny stół Ewa Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych

lukrowana baba rozpycha się na nim,

 a przy babie – mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka w samym środku lata.

Siada mama przy stole, a przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas zza firanek zerka,

 a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.

Wpuścimy wiosnę.

Niech słońcem zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe

 

Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:

  • Jakie elementy dekoracyjne znajdują się na stole?
  • Kto usiądzie przy stole?
  • Czego brakuje na stole,  a powinno się znaleźć zgodnie z tradycją wielkanocną?

 Przedstawienie dzieciom symboliki niektórych produktów znajdujących się na stole.                      

Pisanka – symbol życia.                                                                                                                        

Baranek – symbol zmartwychwstania Chrystusa.                                                                         

Chorągiewka – znak zwycięstwa.                                                                                                                

Palmy – nawiązują do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania go przez mieszkańców miasta. Świąteczne palmy miały zapewnić dobre plony, chronić przed pożarami i chorobami.                                                    

Bazie – spożywano, gdyż wierzono, że chroni to przed bólem i dodaje sił. Są symbolem budzącej się wiosny.

 

Karty Pracy Plac Zabaw karty 3  strona 42a i 42b

 

 „Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna.

Dzieci siadają przy stolikach (na dywanie), przed dziećmi leżą liczmany, np. nakrętki po napojach, guziki, klocki, itp.

Rodzic podaje treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów:

Przykłady:

  • W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świątecznego śniadania?
  • Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka?
  • Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?
  • Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?

 

DODATKOWO:
 W miesiącu kwietniu ćwiczymy z dziećmi takie zagadnienia matematyczne ( przez cały miesiąc):

  • pojęcia określające czas-nazwa obecnego miesiąca, zegar- pełne godziny
  • porządkowanie zbiorów w zakresie 9- wzrastająca i malejąca liczebność
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 9
  • porównywanie zbiorów- gdzie jest więcej a gdzie mniej

 

Piątek 10. 04. 2020

TEMAT: Pisanki,kraszanki, malowane jaja

 Cele ogólne:

– kształtowanie zainteresowania kulturą polską,

– odkrywanie różnic między zwyczajami regionalnymi,

– doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wybranego kryterium, liczenia przedmiotów

– doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, rozwijanie umiejętności odczytywania prostych wyrazów, ćwiczenie słychu fonematycznego

 

1.Bajka o pisankach Agnieszka Galica (rodzice czytają, dzieci słuchają czytanego tektu)

 

Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku.

Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.

− Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!

− Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni.

− Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.

− Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć!

 A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.

− Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.

− Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.

− Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.

I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko, turlając się wesoło.

− Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Jako? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!

− Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.

− Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.

− Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.

 Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.

− Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę. − Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i… wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek.

Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka, popiskując cichutko:

Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka.

Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana.

 A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.

 

Rozmowa na temat opowiadania: 

  • Ile jajek zniosła kura?
  • Dlaczego jajka uciekły?
  • Co się przydarzyło każdemu jajku?

2.Zabawa plastyczna– wyciąć z papieru tyle jajek ile było w opowiadaniu i ozdobić je wg opowiadania ( można wyciąć więcej i ozdobić wg własnych pomysłów)

 

3.„Nie tylko pisanki” – praca w Plac Zabaw Księga zabaw z literami  s. 61.

Rozmowa:

  • W jaki sposób wykonujemy ozdoby na wielkanocnych jajkach?
  • Z jakich materiałów?
  • Z czym dzieci kojarzą sobie pojęcia: drapanka, kraszanka, pisanka, oklejanka, nalepianka.  Dzieci powtarzają nazwy, dzieląc je na sylaby- ile sylab jest w każdej nazwie.

Wyjaśnienie:

 drapanki powstają poprzez skrobanie wzoru szpilką na barwionym jajku,

kraszanki – są barwione na czerwono,

pisanki – tworzymy poprzez malowanie woskiem i farbowanie jaj,

oklejanki – przyklejamy sitowie, płatki kwiatów,

nalepianki – oklejane papierem.

 

  1. Praca w kartach pracy Plac Zabaw Karty 3 43a rozwiązywanie sudoku obrazkowego, 43b – wykreślanie niepasujących napisów lub obrazków, czytanie wyrazów

 

DODATKOWO - dla chętnych

„Pisanki” –  wykonanie pisanek wg własnych pomysłów. Można wykorzystać: kolorowe mazaki,farby, włóczkę,  kolorową bibułę,  plastelinę, lakiery do paznokci, brokat, naklejki itd.

Doczep ogonek zajączkowi - zabawa dla całej Rodziny
Na arkuszu brystolu rysujemy sylwetę zajączka. Miejsce na ogonek można wykleić taśmą dwustronną i np. rozdawać dzieciom małe kuleczki waty, żeby wspólnie wypełniły ogonek lub przygotować jeden duży z pinezką. Oczywiście podczas przypinania ogonka zadbajmy o to, żeby wszyscy członkowie rodziny mieli zawiązaną chustę na oczach.

 

 

Życzę Wam,
aby te Święta Wielkanocne
wniosły do Waszych serc
wiosenną radość i świeżość,
pogodę ducha, spokój, ciepło i nadzieję.

pani Monika

II Spotkanie Wielkanocne | Szkoła Mistrzostwa Sportowego Kielce

Data dodania: 2020-04-04 15:20:18
Data edycji: 2020-04-04 16:33:14
Ilość wyświetleń: 392
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej