KOCHANI!!!
Rozpisałam Wam w tym tygodniu zadania trochę inaczej, może będzie łatwiej zorganizować pracę naszym SÓWKOM
(następna GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK w niedzielę12. 04. 2020)
Poniedziałek 06. 04. 2020
TEMAT: Na świątecznym stole
Cele ogólne:
– rozwijanie ogólnej sprawności dzieci
– utrwalenie informacji dotyczących tradycyjnych potraw wielkanocnych
1.Ćwiczenia gimnastyczne - do wyboru:
2. "Przygotowania do świąt" - dziecko ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje się w domu przed świętami (rodzice wymieniają te czynności np. odkurzanie, pieczenie, mycie okien, trzepanie dywanów, ścieranie kurzu, itp).
3. Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania opoiwadania Agnieszki Galicy pt. "Bajeczka Wielkanocna", dzieci otrzymują kartkę i ołówek lub kredki, podczas słuchania utworu muszą postarać sie zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedź mogą narysować w dowolny sposób lub zapamiętać.
Opowiadanie Bajeczka wielkanocna A. Galicy
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
Zadajemy dzieciom pytania, dzieci udzielają odpowiedzi:
Wtorek 07. 04. 2020
TEMAT: Wielkanocne tradycje
Cele ogólne:
– zapoznanie z niektórymi elementami kultury regionalnej związanymi z Wielkanocą,
– kształcenie kompetencji językowych przez zapoznanie ze słowami pochodzącymi z języka kaszubskiego
1.Wielkanoc u języczka – zabawa rozwijająca aparat mowy.
Rodzic czyta bajeczkę i razem z dzieckiem wykonuje ćwiczenia usprawniające narządy mowy.
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.
2. Wielkanocna zabawa” – proszę umówić się z dziećmi co robią na podane hasło
zajączki – kicają,
baranki – kłaniają się,
kurczaczki – machają skrzydełkami (rękami ugiętymi w łokciach),
a pisanki –obracają się.
Można włączyć dowolną muzykę i mówić dzieciom w co mają się zamienić. Dzieci wykonują określone ruchy na hasło podane przez rodzica.
Dla chętnych
Zabawę można też poprowadzić w języku angielskim (zajączek – bunny, baranek – lamb, kurczątko – chick, pisanki – easter eggs).
Życzymy udanej zabawy.
Następnie włączamy dzieciom alfabet kaszubski (wpisujemy w Google dosłownie: Kaszubskie Nuty KASZËBSCZÉ NÓTË, Abecadło kaszubskie (czas trwania 2:46)) piosenkę, która jest wyliczanką śpiewaną w języku kaszubskim. Można nadmienić, że Kaszubi mieszkają na północy Polski, nad morzem.
Dzieci słuchają piosenki i starają się wskazywać palcem te ilustracje, o których (zdaniem dzieci) jest właśnie mowa w piosence KASZËBSCZÉ NÓTË – Czy łatwo było rozpoznać znaczenie wszystkich słów?
To je krótczi, to je dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.
To są basë, to są skrzëpczi, to òznôczô Kaszëba.
Òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.
To je ridel, to je tëcz, to są chojnë, widłë gnojné.
Chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.
To je prosté, to je krzëwé, to je sledné [tylné] kòło wòzné.
Tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.
To są hôczi, to są ptôczi, to są prësczé półtrojôczi [półtorôczi].
Hôk, ptôk, półtrojôk,
tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.
To je klëka, to je wół, to je całé, a to pół.
Całé, pół, klëka, wół,
hôk, ptôk, półtrojôk,
tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.
To je małé, to je wiôldżé, to są jinstruméńta wszôlczé.
To jest krótkie, to jest długie, to kaszubska stolica.
To są basy, to są skrzypce, to oznacza Kaszuba.
Oznacza Kaszuba, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.
To jest szpadel [rydel], to jest tyczka, to sosny, widły do gnoju.
Sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszuba, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.
To jest proste, to jest krzywe, to tylne koło wozu.
Tylne koło wozu, proste, krzywe,
sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszuba, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.
To są haczki [motyki do kopania ziemniaków], to są ptaki, to są pruskie półtrojaki.
Haczka, ptak, półtrojak,
tylne koło wozu, proste, krzywe,
sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszuba, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.
To jest jarzmo, to jest wół, to jest całe, a to pół.
Całe, pół, jarzmo, wół,
haczka, ptak, półtrojak,
tylne koło wozu, proste, krzywe,
sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszuba, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.
To jest małe, a to wielkie, to są instrumenty wszelkie.
ZADANIA DODATKOWE dla chętnych
Środa 08. 04. 2020
TEMAT: Wielkanocny koszyczek
Cele ogólne:
Zastanówcie się proszę, podczas słuchania o co pokłóciły się zweirzęta w koszyku. Postarajcie się zapamiętać, co znalazło się w koszyku wielkanocnym.
Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.
Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.
Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują
Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.
Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.
Dzieci opowiadają, co zapamiętały z treści wiersza, jeśli mają trudność ze znalezieniem odpowiedzi na pytania czytamy wiersz jeszcze raz.
„Wielkanocny koszyczek” – rozmowa na temat produktów, które należy włożyć do koszyczka inspirowana wysłuchanym wierszem. Pomocne mogą być zagadki:
Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,
Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)
Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)
Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane,
Na Wielkanoc darowane, (pisanki)
Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)
Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,
On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie, (baranek)
Praca w kartach pracy:
Plac zabaw Księga zabaw z lietrami strona 60
Karta pracy nr 44 "Koszyczek Wielkanocny" - praca przetrzenna, dzieci wypychają kształt koszyczka wielkanocnego, i wycinają paski, które przeplatają przez otwory, następnie przewlekąją ozdobny sznurek przez dziurki i zawiązują supełek na końcu.
Dodatkowo dla chętnych
Wielkanocna piosenka (wpisujemy w google ten tytuł - czas trwania 3:16)
Tekst piosenki (I zwrotka i refren) - do posłuchania, lub Bajkowe pisanki (czas trwania 2:25 - na obrazku wyświetlą się skorupki jajek z rzeżuchą), jeżeli znajdziecie inną piosenkę o Wielkanocy dla dzieci, która Wam się spodoba, to można słuchać innej)
WIELKANOCNA PIOSENKA
Są takie święta raz do roku,
co budzą życie, budzą czas.
Wszystko rozkwita w słońca blasku
i wielka miłość rośnie w nas.
Miłość do ludzi, do przyrody
w zielone każdy z wiosną gra.
Już zima poszła spać za morza
a w naszych sercach radość trwa.
Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane,
pierwsze bazie, pierwiosnki, bratki wiosna nam śle.
Białe z cukru baranki jak zaczarowane,
małe, żółte kurczątka, zniknął cały już śnieg.
W piecu rosną sękacze, baby wielkanocne
I mazurek „filutek”, spójrzcie tam pierwszy liść.
Według starej recepty babcia barszcz ugotuje,
przyjdzie cała rodzina na te święta już dziś.
BAJKOWE PISANKI
Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
Z koszem jajek na pisanki
Mama – kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę,
i na każdym będzie bajka.
Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
Świątecznym życzeniem,
Wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
Wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.
Rośnie żytko jak na drożdżach
I zieleni się rzeżucha,
Pisankowych opowieści
Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
W gości wybrał się baranek,
A dla niego mała kurka
Kosz bajkowych ma pisanek.
Czwartek 09. 04. 2020
TEMAT: Na świątecznym stole
Cele ogólne:
– utrwalenie informacji dotyczących tradycyjnych potraw wielkanocnych,
– rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie: liczenia, dodawania, odejmowania, rozwiązywania zadań z treścią
Dzieci słuchają wiersza czytanego przez Rodzica i starają się zapamiętać jak najwięcej elementów:
Wielkanocny stół Ewa Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych
lukrowana baba rozpycha się na nim,
a przy babie – mazurek w owoce przybrany.
Palmy – pachną jak łąka w samym środku lata.
Siada mama przy stole, a przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.
Wpuścimy wiosnę.
Niech słońcem zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe
Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:
Przedstawienie dzieciom symboliki niektórych produktów znajdujących się na stole.
Pisanka – symbol życia.
Baranek – symbol zmartwychwstania Chrystusa.
Chorągiewka – znak zwycięstwa.
Palmy – nawiązują do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania go przez mieszkańców miasta. Świąteczne palmy miały zapewnić dobre plony, chronić przed pożarami i chorobami.
Bazie – spożywano, gdyż wierzono, że chroni to przed bólem i dodaje sił. Są symbolem budzącej się wiosny.
Karty Pracy Plac Zabaw karty 3 strona 42a i 42b
„Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna.
Dzieci siadają przy stolikach (na dywanie), przed dziećmi leżą liczmany, np. nakrętki po napojach, guziki, klocki, itp.
Rodzic podaje treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów:
Przykłady:
DODATKOWO:
W miesiącu kwietniu ćwiczymy z dziećmi takie zagadnienia matematyczne ( przez cały miesiąc):
Piątek 10. 04. 2020
TEMAT: Pisanki,kraszanki, malowane jaja
Cele ogólne:
– kształtowanie zainteresowania kulturą polską,
– odkrywanie różnic między zwyczajami regionalnymi,
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wybranego kryterium, liczenia przedmiotów
– doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, rozwijanie umiejętności odczytywania prostych wyrazów, ćwiczenie słychu fonematycznego
1.Bajka o pisankach Agnieszka Galica (rodzice czytają, dzieci słuchają czytanego tektu)
Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku.
Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.
− Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!
− Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni.
− Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.
− Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć!
A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
− Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.
− Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.
− Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko, turlając się wesoło.
− Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Jako? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!
− Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.
− Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.
− Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.
Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.
− Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę. − Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i… wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek.
Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka, popiskując cichutko:
Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka.
Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana.
A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.
Rozmowa na temat opowiadania:
2.Zabawa plastyczna– wyciąć z papieru tyle jajek ile było w opowiadaniu i ozdobić je wg opowiadania ( można wyciąć więcej i ozdobić wg własnych pomysłów)
3.„Nie tylko pisanki” – praca w Plac Zabaw Księga zabaw z literami s. 61.
Rozmowa:
Wyjaśnienie:
drapanki powstają poprzez skrobanie wzoru szpilką na barwionym jajku,
kraszanki – są barwione na czerwono,
pisanki – tworzymy poprzez malowanie woskiem i farbowanie jaj,
oklejanki – przyklejamy sitowie, płatki kwiatów,
nalepianki – oklejane papierem.
DODATKOWO - dla chętnych
„Pisanki” – wykonanie pisanek wg własnych pomysłów. Można wykorzystać: kolorowe mazaki,farby, włóczkę, kolorową bibułę, plastelinę, lakiery do paznokci, brokat, naklejki itd.
Doczep ogonek zajączkowi - zabawa dla całej Rodziny
Na arkuszu brystolu rysujemy sylwetę zajączka. Miejsce na ogonek można wykleić taśmą dwustronną i np. rozdawać dzieciom małe kuleczki waty, żeby wspólnie wypełniły ogonek lub przygotować jeden duży z pinezką. Oczywiście podczas przypinania ogonka zadbajmy o to, żeby wszyscy członkowie rodziny mieli zawiązaną chustę na oczach.
Życzę Wam,
aby te Święta Wielkanocne
wniosły do Waszych serc
wiosenną radość i świeżość,
pogodę ducha, spokój, ciepło i nadzieję.
pani Monika
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14