Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK DLA MOICH MĄDRYCH SÓWEK - zadania 11.05.2020 - 15.05.2020

KOCHANI!!!

W tym tygodniu W KRAINIE MUZYKI. Podaję plan pracy na najbliższe dni.

 

9 maj 2020

7. urodzinki Lenki

 

 

Lenka

z okazji urodzin

wszystkiego najlepszego 

życzą koleżanki i koledzy oraz panie 

z grupy Sówki

 

 

Poniedziałek 11. 05. 2020

TEMAT: Instrumenty muzyczne

Cele ogólne:

- kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez eksperymentowanie z rytmem i dźwiękami

- wprowadzenie litery h, H

 

 

1. Przywitanie „Piosenką o instrumentach” https://www.youtube.com/watch?v=7PU-F10jPOQ

 

2. Zestaw ćwiczeń porannych:

- „Podaj woreczek” - zabawa w parach. Dziecko z Rodzicem stoi w parze tyłem do siebie, dotykając się plecami, pośladkami i nogami. Nogi w lekkim rozkroku, stopy mocno przylegają do podłogi. Dziecko trzyma woreczek gimnastyczny lub niewielką piłkę, zabawkę itp. N sygnał Rodzica: Hop! przekazujecie sobie woreczek, wykonując skręty tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę. Należy zwrócić uwagę, by dzieci nie odrywały stóp od podłoża oraz nie odsuwały się od Rodzica. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie, w zależności od instrukcji Rodzica.

- „Miesiące w roku” - dzieci wysuwają jedną nogę do przodu z podskokiem, następnie zmieniają nogę. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę wymawiają kolejno nazwy miesięcy. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie. (Dla chętnych można przypomnieć dzieciom nazwy miesięcy włączając filmik https://www.youtube.com/watch?v=m_-qLMJjmnU

- „Rulony” - dziecko dostaje stronę z gazety, dużą chustę lub mały koc. Leży na brzuchu, dłonie trzyma na chuście. Na hasło: Zwijamy rulony podnoszą ramiona, łokcie i dłonie i starają się zwinąć chustę/gazetę w rulon. Ćwiczenie powtarzamy 4 – 5 razy.

- „Sufit – podłoga” - dziecko maszeruje po pokoju w rytm dźwięków wystukiwanych przez Rodzica na bębenku (można klaskać). Podnoszą wysoko kolana. Na hasło Sufit staje na palcach i podnosi ręce. Na hasło Podłoga kładzie się na brzuch.

 

3. Słuchanie wiersza Wojciecha Próchniewicza „Najlepszy instrument” - przed przeczytaniem utworu prosimy dziecko, aby zwróciło szczególna uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym pisze autor.

 

Jest taki instrument na świecie,
dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
on ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
słucha się w zimie i w lecie,
w upał i gdy deszcz leje,
on wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
i już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
nie zniknie − bo to TWOJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim − zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
i zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
twój wierny, dźwięczny przyjaciel.

Po przeczytaniu wiersza prowadzimy rozmowę z dziećmi zadając pytania:

- Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?

- Czy każdy z nas ma taki instrument?

- W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?

- Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?

- W czym jest podobny?

 

4. Instrumenty muzyczne – prezentacja dla dzieci

Po obejrzeniu filmiku dziecko wymienia nazwy instrumentów, które zapamiętało, dzieli je na sylaby oraz głoski. https://www.youtube.com/watch?v=m-WJi8GNgsA

 

 

5. Piosenka o literce H, h https://www.youtube.com/watch?v=tZjEIqfKJ-s

 

6. Oglądanie filmiku ABC Zabawa ALFABET Litera H https://www.youtube.com/watch?v=ZYseoOcd6m8

 

 

7.  Nauka pisania liter E Ę F G H (w tym filmiku pokaz pisania litery h, H trwa od 4:42 do 5:42https://www.youtube.com/watch?v=mMXIF0a6QME

 

 

 

Proszę wykonać w tym dniu pracę:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 16a – identyfikowanie i zakreślanie liter H, h, rysowanie pętli wokół obrazków

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 16b – pisanie liter h, H po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 20a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter h, H, pisanie zdania po śladzie

 

Wtorek 12. 05. 2020

TEMAT: Mała orkiestra

Cele ogólne:

- rozwijanie słuchu fonemowego poprzez tworzenie i odtwarzanie rytmów słuchowych zawierających nazwy określonych instrumentów muzycznych

 

1. Głowa, ramiona - zabawa ruchowa do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

 

2. „Kraina Muzyki” - praca z Księgą Zabaw z Literami strona 70 – 71 (oglądanie ilustracji, tworzenie zbiorów według instrukcji, czytanie prostych wyrazów związanych z instrumentami, zabawa folią w paski).

3. „Przekazujemy sylaby” - na zasadzie „głuchego telefonu” przekazujemy dziecku na ucho wyrazy rozpoczynające się głoską h sylabami. Zadaniem dziecka jest powtórzyć sylabami wyraz na głos oraz powiedzieć poprawnie słowo. Zaczynamy od wyrazów dwusylabowych, następnie wielosylabowe.

Proponowane wyrazy:

- har – fa

- ha – mak

- has – ło

- hia – cynt

- har – mo – nia

- har – mi – der

- Ho – ra – cy

- huś – taw – ka

- hi – po – po – tam

- hu – laj – no – ga

 

4. Instrumenty muzyczne – prezentacja dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=8dTEwyO2jtc

 

5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

- „Tańcząca piłka” - rzucamy dziecku piłkę i zadajemy zagadki o instrumentach muzycznych, jeżeli dziecko zgadnie podrzuca tyle razy piłkę do góry i łapie ją ile sylab jest w nazwie instrumentu, następnie odrzuca piłkę Rodzicowi.

 

Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym, żeby go uderzyć.
Stuknę go czasem, zagra pod palcami.
Dziękuje mi basem, gdy stukam pałkami. (bębenek)

 

Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta. (trąbka)

 

Zrobione są z drewna.
Cztery struny mają.
Gdy pociągniesz smyczkiem,
to pięknie zagrają. (skrzypce)

 

Ma trzy nogi, czarne skrzydło,
białe zęby w rzędzie.
Gdy pianista przy nim siądzie
- piękny koncert będzie. (fortepian)

 

Ten instrument zrobiono z drewna,
jestem tego zupełnie pewna.
Wygląda jak łapki drewniane,
które tańczą w rękach Hiszpanek. (kastaniety)

 

- „Instrumenty” - dzieci wyobrażają sobie jakiś instrument i udają, że na nim grają. Rodzic pełni rolę dyrygenta i zaczyna dyrygować. Dziecko – muzykant śledzi pałeczkę dyrygenta i Przyśpiesza albo zwalnia ruchy rąk lub placów. Na końcu dziecko może zdradzić na jakim instrumencie grało.

- „Muzyczne powitania” - Rodzic włącza dowolną muzykę, do której dzieci swobodnie tańczą. Co pewien czas zatrzymujemy nagranie i wydajemy polecenie wykonania krótkich działań w ruchu np.: zrób 4 przysiady, zrób 7 pajacyków, podskocz na lewej nodze 3 razy, podskocz na prawej nodze 5 razy itd.

- „Perkusja” - dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, plecy proste, ręce na kolanach. Rodzic włącza szybką, rytmiczną muzykę. Dziecko wystukuje rytmy: klaszcze, uderza dłońmi o kolana, dłońmi o podłogę. Wykonuje te czynności najpierw po 2 razy, potem po cztery razy itd.

- „Pląsy muzyczne” - zabawa relaksacyjna, masażyk. Siadamy za dzieckiem, wykonujemy masaż pleców zgodnie z wierszykiem:

Idą słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie)

potem konie (piąstki)

potem panie na szpileczkach (palce wskazujące, kłucie)

z gryzącymi psami (szczypanie)

Świeci słonko (zataczamy dłońmi kółka)

płynie rzeczka (rysujemy linię)

pada deszczyk (naciskamy wszystkimi palcami).

Przeszedł dreszczyk? (łaskoczemy)

Potem następuje zmiana dziecko robi masażyk Rodzicowi.

 

 

Proszę wykonać w tym dniu pracę:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 17a – rysowanie linii po śladzie, łączenie odpowiednich rysunków z podpisami

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 17b – wyklaskiwanie sylab według wzoru, łączenie sylab w wyrazy, pisanie nazw instrumentów po śladzie

Karty Pracy Plac Zabaw Kropki, Kreski – strona nr 8 – wyrywamy i postępuje zgodnie z poleceniem, rozkładając pracę na kilka dni.

 

DODATKOWO DLA CHĘTNYCH

„Zrób to sam” - warsztaty plastyczne „Grzechotka” https://www.youtube.com/watch?v=NgOW27_6lZo

 

 

 

Środa 13. 05. 2020

TEMAT: Muzyka wokół nas

Cele ogólne:

- rozwijanie zainteresowania dźwiękami wydawanymi przez przedmioty inne niż typowe instrumenty

- kształtowanie wrażliwości muzycznej i wyobraźni

 

1. Zestaw ćwiczeń porannych:

- „Podaj woreczek” - zabawa w parach. Dziecko z Rodzicem stoi w parze tyłem do siebie, dotykając się plecami, pośladkami i nogami. Nogi w lekkim rozkroku, stopy mocno przylegają do podłogi. Dziecko trzyma woreczek gimnastyczny lub niewielką piłkę, zabawkę itp. N sygnał Rodzica: Hop! przekazujecie sobie woreczek, wykonując skręty tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę. Należy zwrócić uwagę, by dzieci nie odrywały stóp od podłoża oraz nie odsuwały się od Rodzica. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie, w zależności od instrukcji Rodzica.

- „Miesiące w roku” - dzieci wysuwają jedną nogę do przodu z podskokiem, następnie zmieniają nogę. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę wymawiają kolejno nazwy miesięcy. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie.

- „Rulony” - dziecko dostaje stronę z gazety, dużą chustę lub mały koc. Leży na brzuchu, dłonie trzyma na chuście. Na hasło: Zwijamy rulony podnoszą ramiona, łokcie i dłonie i starają się zwinąć chustę/gazetę w rulon. Ćwiczenie powtarzamy 4 – 5 razy.

- „Sufit – podłoga” - dziecko maszeruje po pokoju w rytm dźwięków wystukiwanych przez Rodzica na bębenku (można klaskać). Podnoszą wysoko kolana. Na hasło Sufit staje na palcach i podnosi ręce. Na hasło Podłoga kładzie się na brzuch.

 

2. „Muzyka wokół nas” - dziecko leży na dywanie, ma zamknięte oczy i nasłuchuje dźwięków ze swojego otoczenia (z domu, zza otworzonego okna), po chwili odpowiada jakie dźwięki zapamiętało (np. odgłos przejeżdżającego samochodu, szum wiatru, padającego deszczu, telewizora itd.).

3. „Jaki to instrument?” - zagadki słuchowe.

Przygotuj, proszę, swoje uszy do słuchania. Za chwilę włączę nagranie dźwięków kilku instrumentów. Twoim zadaniem jest odgadnąć, jaki instrument słyszysz.

Jeżeli dziecko będzie miało problem ze znalezieniem odpowiedzi można naprowadzać poprzez opisywanie wyglądu instrumentów.

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

 

 

2. „Czy rozpoznasz ten instrumenty?”

Wyjaśniamy dzieciom reguły zabawy.

Za chwilę usłyszysz pewien utwór w języku angielskim. Słowa nie są istotne, nie powinny Cię rozpraszać, więc nie musisz się na nich skupiać. Postaraj się, słuchając, spróbować wyróżnić i zapamiętać, jakie instrumenty wykorzystano w utworze. Dźwięku niektórych z nich słuchaliśmy przed chwilą. Po wysłuchaniu fragmentu utworu porozmawiamy o tym, jakie instrumenty zapamiętałeś/aś.

AudioFeels https://www.youtube.com/watch?v=SNB4SZ3nuWg

Po wysłuchaniu fragmentu lub całości utworu prosimy dziecko, aby opowiedziało, które instrumenty udało mu się zidentyfikować (gitara, perkusja, instrumenty smyczkowe) oraz podsumowujemy zabawę: Mam dla Ciebie pewną wiadomość. Czy wiesz, że tak naprawdę w tej piosence nikt nie grał na żadnym instrumencie? Wszystkie dźwięki zostały wyśpiewane przez osoby z zespołu. Brzmiały jak prawdziwe instrumenty, prawda? Czy potrafisz tak naśladować dźwięk gitary czy perkusji? Spróbuj.

 

3. „Orkiestra kuchenna” - dzieci idą do kuchni i przynoszą z niej przedmioty kuchenne codziennego użytku np. drewniane łyżki, garnki, pokrywki, metalowe kubki itp. Demonstrują w jaki sposób można zagrać na tych przedmiotach i jaki instrument można zastąpić przedmiotami z kuchni. Następnie Rodzic wyklaskuje prosty rytm, zadaniem dziecka jest powtórzenie go na swoich instrumentach. Dodatkowo można klaskać cicho lub głośno.

 

4. „Malowanie muzyki” - włączamy dzieciom utwór A. Vivaldi „Cztery pory roku – Wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

Prosimy, aby zamknęły oczy i wysłuchały utworu i zastanowiły się jaki kolor wyobrażają sobie słuchając tej melodii, czy linie, które obrazowałyby ten utwór, byłyby łagodne czy ostre itp. Po wysłuchaniu przez dzieci muzyki rozmawiamy co sobie wyobraziły, następnie włączamy utwór jeszcze raz i dziecko maluje muzykę - (potrzebne będą kartki formatu A3, czyli od dużego bloku, farby, pędzel, woda).

 

Proszę wykonać w tym dniu pracę:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 18a – łączenie liniami ilustracji z napisem wyrażającym dźwięk

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 18b – odtwarzanie rytmów narysowanych w zadaniu

 

Czwartek 14. 05. 2020

TEMAT: Muzyka okolicznościowa.

Cele ogólne:

- rozwijanie zainteresowania muzyką okolicznościową – właściwą na urodziny, do tańca, relaksu, na uroczystości



1. Zachęcamy dzieci do uważnego wysłuchania wiersza. Przed jego odczytaniem, prosimy, aby dzieci zwróciły uwagę na niektóre szczegóły:

Podczas słuchania wiersza zastanów się proszę, dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one. Pomyślcie też o tym, co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”.


Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać tak jak one.

Agnieszka Frączek

Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
bardzo grzecznie: – Ćwir, ćwir! – rzekł.
Wrony na to w dziki skrzek:
– Co on gada?!
– Kra, kra, kra!
– Tyś słyszała to, co ja?
– Jakiś jazgot?
– Zgrzyt?
– I brzdęk?
– Co to był za dziwny dźwięk?!
Wróbel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
po kolei spadły: bach!
z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch,
oczyściły z piachu brzuch,
skrzydła, dzióbek oraz pięty,
rzekły: – Biedak jest ćwirnięty.

 

Po przeczytaniu wiersza Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem:

    • Dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one?
    • Jak myślicie, dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo?
    • Czy dźwięki „kra” były lepsze lub gorsze od „ćwir”, jak myślicie?
    • Co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”?
    • Czy pasuje ono do każdej sytuacji? Czy wszystkim ludziom musi podobać się to samo?
    • Co to znaczy, że mamy różny gust, różne upodobania?
    • Czy te upodobania mogą być lepsze albo gorsze, tak jak chciały wrony?

 

Jeżeli już zastanowiliście się i odpowiedzieliście na pytania, to doszliście do wniosku, że ..... sami powiedzcie, a ja powiem, do jakich wniosków doszłam sama:

Myślę, że każdy człowiek ma prawo do własnych upodobań i nie należy tego oceniać. Bo przecież, jeżeli wasz przyjaciel uwielbia śpiewać, a wy nie przepadacie za śpiewem, ale lubicie majsterkować, to ta różnica nie przekreśli waszej przyjaźni. Raczej będzie ją uzupełniała, bo jeden przyjaciel może naprawić drugiemu zepsutą zabawkę, a ten drugi mu zaśpiewa, kiedy będzie smutno.



 2. „Jaka muzyka pasuje?” – Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się na temat różnych rodzajów muzyki:

    • Opowiedz, proszę, słowami, jaka muzyka, Twoim zdaniem, najbardziej pasuje do tańca?
    • Jaki jest najbardziej znany utwór, który śpiewamy na urodzinach?
    • Czy w każdym kraju ten utwór brzmi tak samo?
    • Jeśli chcesz odpocząć, jaki rodzaj muzyki wybierzesz?
    • Czy dźwięki płynące z lasu, rzeki, szum morza to też muzyka?
    • W jakich okolicznościach śpiewamy „Mazurka Dąbrowskiego”?

Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka, wspominając, że w określonych sytuacjach niektóre rodzaje muzyki lepiej oddają charakter uczuć niż inne. Warto jednak, by Rodzic podkreślił, że czasem nasze indywidualne upodobania mogą nie pasować do tych ogólnie przyjętych. Ważne, żeby powiedział wprost, że taka sytuacja jest jak najbardziej w porządku. Rodzic  może przywołać sytuację z wiersza Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one, aby jeszcze raz podkreślić, że różnice w upodobaniach są naturalne.

 

 3. „Rytm z nakrętek” –Rodzic  układa rytm 3–4-elementowy, a dziecko odtwarza ten rytm ruchem w taki sposób, że ten sam symbol odpowiada temu samego ruchowi. W następnej kolejce rodzic odtwarza rytm ułożony z nakrętek przez dziecko.( 10–12 nakrętek w trzech kolorach; Zamiast nakrętek można użyć klocków, kolorowych kółek z papieru.)

 

4. „Skojarzenia z muzyką” – Jak już wiecie, muzyka towarzyszy ludziom w wielu okolicznościach. I dlatego jest wiele rodzajów muzyki, odpowiadającej danej chwili.  Kiedy macie urodziny, goście i rodzina śpiewają wam "Sto lat", kiedy oglądacie w telewizji paradę wojskową, wtedy słychać muzykę marszową, w miejscach, gdzie ludzie chcą potańczyć, króluje muzyka taneczna, a w filharmonii muzyka klasyczna. Jest jeszcze muzyka ludowa która można usłyszeć w każdym regionie naszego kraju lub też na koncertach. Nie możemy też zapominać o muzyce relaksacyjnej, przy której chętnie odpoczywa każdy człowiek lub też muzyce filmowej, która pięknie ilustruje treść filmu.

Posłuchajcie teraz niektórych gatunków muzycznych i zastanówcie się, do jakich okoliczności najbardziej pasują. Rodzic włącza fragmenty utworów, również wcześniej odtwarzanych. Prosi dziecko,  aby próbowało odpowiedzieć, do jakich wydarzeń, uroczystości najlepiej pasują te utwory. Propozycje: Przywitajmy się wesoło, Nazywają mnie poleczka, We wish you a Merry Christmas, Walc kwiatów, Krakowiaczek jeden, Mazurek Dąbrowskiego, Happy Birthday.

 

„Przywitajmy się wesoło”:

https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

 

„Nazywają mnie Poleczka”:

https://www.youtube.com/watch?v=nGeHDkFgbjY

 

„We Wish You a Merry Christmas”

https://www.youtube.com/watch?v=g-OF7KGyDis

 

„Walc kwiatów” Piotr Czajkowski

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

 

„Krakowiaczek jeden”

https://www.youtube.com/watch?v=HKiHrGivkqY

 

Mazurek Dąbrowskiego

https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo

 

Happy Birthday

https://www.youtube.com/watch?v=90w2RegGf9w

 

Sto lat– Rodzic zachęca dziecko, by zaśpiewało "Sto lat" bez podkładu muzycznego. Prosi je, by opowiedziało, w jakich okolicznościach śpiewa się w Polsce tę piosenkę. Rodzic dąży do tego, by dziecko nie poprzestało jedynie na wyjaśnieniu, że Sto lat śpiewamy na urodzinach, ale również z okazji jubileuszów, rocznic, wtedy gdy składamy życzenia.

 

Sto lat

tradycyjny utwór okolicznościowy, autor nieznany

 

Sto lat, sto lat

 niech żyje, żyje nam.

Sto lat, sto lat

 niech żyje, żyje nam.

 Jeszcze raz, jeszcze raz,

 niech żyje, żyje nam,

niech żyje nam.

 

Następnie Rodzic zaprasza dziecko do posłuchania odpowiednika życzeń urodzinowych w wersji angielskiej. Happy Birthday śpiewa się wyłącznie z okazji urodzin, nie tak jak Sto lat w Polsce.

https://www.youtube.com/watch?v=90w2RegGf9w

Happy Birthday

tradycyjny utwór okolicznościowy, autor nieznany

 

 Happy birthday to you,

Happy birthday to you,

 Happy birthday dear (Teddy),

 Happy birthday to you!

 

5 Nasza gitara” –  praca plastycznazachęcam dzieci do wykonania instrumentu według instrukcji. Przedmioty potrzebne do skonstruowania gitary: opakowanie po wyjmowanych chusteczkach higienicznych, kolorowy samoprzylepny papier, nożyczki, kilka gumek recepturek, kawałek grubego kartonu, czarny marker, taśma samoprzylepna. Dzieci najpierw oklejają pudełka kolorowym papierem, następnie mocują gumki, tak aby przechodziły nad otworem w pudełku (pudełko odgrywa rolę pudła rezonansowego). Na rantach pudełka rodzic może wykonać niewielkie nacięcia nożykiem, by struny się nie przesuwały. Następnie dzieci wycinają z kartonu gryf oraz główkę gitary, przyklejają je za pomocą taśmy. Rysują na nich markerem progi i struny.

Poniżej znajduje się filmik instruktażowy

Gitara z pudełka po wyjmowanych chusteczkach higienicznych - film instruktażowy

https://www.youtube.com/watch?v=GXixu3_Snuk

 

 

Proszę wykonać w tym dniu pracę:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 19a – pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 20b – kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól właściwym układem nut



Piątek 15. 05. 2020

TEMAT: Jak dbać o słuch?

Cele ogólne:

  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne samopoczucie i zdrowie
  • zapoznanie z trudnościami wynikającymi z z uszkodzenia słuchu

1. Instrumenty muzyczne (perkusyjne, dęte, strunowe) - prezentacja dla dziecihttps://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

 

2. Śpiewające Brzdące „Pięć zmysłów” - piosenka https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo

3. „Hałasowanie” - słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.

Podczas słuchania opowiadania o przygodach Kuby i Buby postaraj się zapamiętać, dokąd poszli i co się wydarzyło.

Grzegorz Kasdepke
Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo
kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi
bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić
się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to
w muzeum!
– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.
Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała
się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie
właśnie ucho.
– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się,
za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane
kolana!…

Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je
sobie w uszy.
– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię
Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…
– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia.
– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.
Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no
i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.

    • Dokąd wybrali się Kuba i Buba?
    • Kto im towarzyszył?
    • Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił?
    • Czy to jest kulturalne zachowane, gdy mówimy bardzo głośno w publicznych miejscach?
    • Dlaczego? Jak można dbać o swój słuch?



4. „Słuch i hałas” - prezentacja dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=DzKjuydSMW8

 

5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

- „Tańcząca piłka” - rzucamy dziecku piłkę i zadajemy zagadki o instrumentach muzycznych, jeżeli dziecko zgadnie podrzuca tyle razy piłkę do góry i łapie ją ile sylab jest w nazwie instrumentu, następnie odrzuca piłkę Rodzicowi.

 

Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym, żeby go uderzyć.
Stuknę go czasem, zagra pod palcami.
Dziękuje mi basem, gdy stukam pałkami. (bębenek)

 

Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta. (trąbka)

 

Zrobione są z drewna.
Cztery struny mają.
Gdy pociągniesz smyczkiem,
to pięknie zagrają. (skrzypce)

 

Ma trzy nogi, czarne skrzydło,
białe zęby w rzędzie.
Gdy pianista przy nim siądzie
- piękny koncert będzie. (fortepian)

 

Ten instrument zrobiono z drewna,
jestem tego zupełnie pewna.
Wygląda jak łapki drewniane,
które tańczą w rękach Hiszpanek. (kastaniety)

 

- „Instrumenty” - dzieci wyobrażają sobie jakiś instrument i udają, że na nim grają. Rodzic pełni rolę dyrygenta i zaczyna dyrygować. Dziecko – muzykant śledzi pałeczkę dyrygenta i Przyśpiesza albo zwalnia ruchy rąk lub placów. Na końcu dziecko może zdradzić na jakim instrumencie grało.

- „Muzyczne powitania” - Rodzic włącza dowolną muzykę, do której dzieci swobodnie tańczą. Co pewien czas zatrzymujemy nagranie i wydajemy polecenie wykonania krótkich działań w ruchu np.: zrób 4 przysiady, zrób 7 pajacyków, podskocz na lewej nodze 3 razy, podskocz na prawej nodze 5 razy itd.

- „Perkusja” - dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, plecy proste, ręce na kolanach. Rodzic włącza szybką, rytmiczną muzykę. Dziecko wystukuje rytmy: klaszcze, uderza dłońmi o kolana, dłońmi o podłogę. Wykonuje te czynności najpierw po 2 razy, potem po cztery razy itd.

- „Pląsy muzyczne” - zabawa relaksacyjna, masażyk. Siadamy za dzieckiem, wykonujemy masaż pleców zgodnie z wierszykiem:

Idą słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie)

potem konie (piąstki)

potem panie na szpileczkach (palce wskazujące, kłucie)

z gryzącymi psami (szczypanie)

Świeci słonko (zataczamy dłońmi kółka)

płynie rzeczka (rysujemy linię)

pada deszczyk (naciskamy wszystkimi palcami).

Przeszedł dreszczyk? (łaskoczemy)

Potem następuje zmiana dziecko robi masażyk Rodzicowi.



Proszę wykonać w tym dniu pracę:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 19b – rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hasałem

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 20a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter h, H, pisanie zdań po śladzie.

 

DODATKOWO DLA CHĘTNYCH

Opowieści piasku - instrumenty muzyczne https://www.youtube.com/watch?v=aYq9MQ5syEA

 

Opowieści piasku - instrumenty muzyczne https://www.youtube.com/watch?v=hNPk8va-lPM

 

Następna GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK w niedzielę 17. 05. 2020

Życzę miłej pracy i pozdrawiam serdecznie

pani Monika

Data dodania: 2020-05-10 12:25:54
Data edycji: 2020-05-13 15:27:53
Ilość wyświetleń: 787
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej