KOCHANI!!!
W tym tygodniu W KRAINIE MUZYKI. Podaję plan pracy na najbliższe dni.
9 maj 2020
7. urodzinki Lenki
Lenka
z okazji urodzin
wszystkiego najlepszego
życzą koleżanki i koledzy oraz panie
z grupy Sówki
Poniedziałek 11. 05. 2020
TEMAT: Instrumenty muzyczne
Cele ogólne:
- kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez eksperymentowanie z rytmem i dźwiękami
- wprowadzenie litery h, H
1. Przywitanie „Piosenką o instrumentach” https://www.youtube.com/watch?v=7PU-F10jPOQ
2. Zestaw ćwiczeń porannych:
- „Podaj woreczek” - zabawa w parach. Dziecko z Rodzicem stoi w parze tyłem do siebie, dotykając się plecami, pośladkami i nogami. Nogi w lekkim rozkroku, stopy mocno przylegają do podłogi. Dziecko trzyma woreczek gimnastyczny lub niewielką piłkę, zabawkę itp. N sygnał Rodzica: Hop! przekazujecie sobie woreczek, wykonując skręty tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę. Należy zwrócić uwagę, by dzieci nie odrywały stóp od podłoża oraz nie odsuwały się od Rodzica. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie, w zależności od instrukcji Rodzica.
- „Miesiące w roku” - dzieci wysuwają jedną nogę do przodu z podskokiem, następnie zmieniają nogę. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę wymawiają kolejno nazwy miesięcy. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie. (Dla chętnych można przypomnieć dzieciom nazwy miesięcy włączając filmik https://www.youtube.com/watch?v=m_-qLMJjmnU
- „Rulony” - dziecko dostaje stronę z gazety, dużą chustę lub mały koc. Leży na brzuchu, dłonie trzyma na chuście. Na hasło: Zwijamy rulony podnoszą ramiona, łokcie i dłonie i starają się zwinąć chustę/gazetę w rulon. Ćwiczenie powtarzamy 4 – 5 razy.
- „Sufit – podłoga” - dziecko maszeruje po pokoju w rytm dźwięków wystukiwanych przez Rodzica na bębenku (można klaskać). Podnoszą wysoko kolana. Na hasło Sufit staje na palcach i podnosi ręce. Na hasło Podłoga kładzie się na brzuch.
3. Słuchanie wiersza Wojciecha Próchniewicza „Najlepszy instrument” - przed przeczytaniem utworu prosimy dziecko, aby zwróciło szczególna uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym pisze autor.
Jest taki instrument na świecie,
dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
on ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
słucha się w zimie i w lecie,
w upał i gdy deszcz leje,
on wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
i już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
nie zniknie − bo to TWOJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim − zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
i zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
twój wierny, dźwięczny przyjaciel.
Po przeczytaniu wiersza prowadzimy rozmowę z dziećmi zadając pytania:
- Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?
- Czy każdy z nas ma taki instrument?
- W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?
- Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?
- W czym jest podobny?
4. Instrumenty muzyczne – prezentacja dla dzieci
Po obejrzeniu filmiku dziecko wymienia nazwy instrumentów, które zapamiętało, dzieli je na sylaby oraz głoski. https://www.youtube.com/watch?v=m-WJi8GNgsA
5. Piosenka o literce H, h https://www.youtube.com/watch?v=tZjEIqfKJ-s
6. Oglądanie filmiku ABC Zabawa ALFABET Litera H https://www.youtube.com/watch?v=ZYseoOcd6m8
7. Nauka pisania liter E Ę F G H (w tym filmiku pokaz pisania litery h, H trwa od 4:42 do 5:42) https://www.youtube.com/watch?v=mMXIF0a6QME
Proszę wykonać w tym dniu pracę:
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 16a – identyfikowanie i zakreślanie liter H, h, rysowanie pętli wokół obrazków
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 16b – pisanie liter h, H po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 20a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter h, H, pisanie zdania po śladzie
Wtorek 12. 05. 2020
TEMAT: Mała orkiestra
Cele ogólne:
- rozwijanie słuchu fonemowego poprzez tworzenie i odtwarzanie rytmów słuchowych zawierających nazwy określonych instrumentów muzycznych
1. Głowa, ramiona - zabawa ruchowa do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
2. „Kraina Muzyki” - praca z Księgą Zabaw z Literami strona 70 – 71 (oglądanie ilustracji, tworzenie zbiorów według instrukcji, czytanie prostych wyrazów związanych z instrumentami, zabawa folią w paski).
3. „Przekazujemy sylaby” - na zasadzie „głuchego telefonu” przekazujemy dziecku na ucho wyrazy rozpoczynające się głoską h sylabami. Zadaniem dziecka jest powtórzyć sylabami wyraz na głos oraz powiedzieć poprawnie słowo. Zaczynamy od wyrazów dwusylabowych, następnie wielosylabowe.
Proponowane wyrazy:
- har – fa
- ha – mak
- has – ło
- hia – cynt
- har – mo – nia
- har – mi – der
- Ho – ra – cy
- huś – taw – ka
- hi – po – po – tam
- hu – laj – no – ga
4. Instrumenty muzyczne – prezentacja dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=8dTEwyO2jtc
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
- „Tańcząca piłka” - rzucamy dziecku piłkę i zadajemy zagadki o instrumentach muzycznych, jeżeli dziecko zgadnie podrzuca tyle razy piłkę do góry i łapie ją ile sylab jest w nazwie instrumentu, następnie odrzuca piłkę Rodzicowi.
Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym, żeby go uderzyć.
Stuknę go czasem, zagra pod palcami.
Dziękuje mi basem, gdy stukam pałkami. (bębenek)
Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta. (trąbka)
Zrobione są z drewna.
Cztery struny mają.
Gdy pociągniesz smyczkiem,
to pięknie zagrają. (skrzypce)
Ma trzy nogi, czarne skrzydło,
białe zęby w rzędzie.
Gdy pianista przy nim siądzie
- piękny koncert będzie. (fortepian)
Ten instrument zrobiono z drewna,
jestem tego zupełnie pewna.
Wygląda jak łapki drewniane,
które tańczą w rękach Hiszpanek. (kastaniety)
- „Instrumenty” - dzieci wyobrażają sobie jakiś instrument i udają, że na nim grają. Rodzic pełni rolę dyrygenta i zaczyna dyrygować. Dziecko – muzykant śledzi pałeczkę dyrygenta i Przyśpiesza albo zwalnia ruchy rąk lub placów. Na końcu dziecko może zdradzić na jakim instrumencie grało.
- „Muzyczne powitania” - Rodzic włącza dowolną muzykę, do której dzieci swobodnie tańczą. Co pewien czas zatrzymujemy nagranie i wydajemy polecenie wykonania krótkich działań w ruchu np.: zrób 4 przysiady, zrób 7 pajacyków, podskocz na lewej nodze 3 razy, podskocz na prawej nodze 5 razy itd.
- „Perkusja” - dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, plecy proste, ręce na kolanach. Rodzic włącza szybką, rytmiczną muzykę. Dziecko wystukuje rytmy: klaszcze, uderza dłońmi o kolana, dłońmi o podłogę. Wykonuje te czynności najpierw po 2 razy, potem po cztery razy itd.
- „Pląsy muzyczne” - zabawa relaksacyjna, masażyk. Siadamy za dzieckiem, wykonujemy masaż pleców zgodnie z wierszykiem:
Idą słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie)
potem konie (piąstki)
potem panie na szpileczkach (palce wskazujące, kłucie)
z gryzącymi psami (szczypanie)
Świeci słonko (zataczamy dłońmi kółka)
płynie rzeczka (rysujemy linię)
pada deszczyk (naciskamy wszystkimi palcami).
Przeszedł dreszczyk? (łaskoczemy)
Potem następuje zmiana dziecko robi masażyk Rodzicowi.
Proszę wykonać w tym dniu pracę:
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 17a – rysowanie linii po śladzie, łączenie odpowiednich rysunków z podpisami
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 17b – wyklaskiwanie sylab według wzoru, łączenie sylab w wyrazy, pisanie nazw instrumentów po śladzie
Karty Pracy Plac Zabaw Kropki, Kreski – strona nr 8 – wyrywamy i postępuje zgodnie z poleceniem, rozkładając pracę na kilka dni.
DODATKOWO DLA CHĘTNYCH
„Zrób to sam” - warsztaty plastyczne „Grzechotka” https://www.youtube.com/watch?v=NgOW27_6lZo
Środa 13. 05. 2020
TEMAT: Muzyka wokół nas
Cele ogólne:
- rozwijanie zainteresowania dźwiękami wydawanymi przez przedmioty inne niż typowe instrumenty
- kształtowanie wrażliwości muzycznej i wyobraźni
1. Zestaw ćwiczeń porannych:
- „Podaj woreczek” - zabawa w parach. Dziecko z Rodzicem stoi w parze tyłem do siebie, dotykając się plecami, pośladkami i nogami. Nogi w lekkim rozkroku, stopy mocno przylegają do podłogi. Dziecko trzyma woreczek gimnastyczny lub niewielką piłkę, zabawkę itp. N sygnał Rodzica: Hop! przekazujecie sobie woreczek, wykonując skręty tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę. Należy zwrócić uwagę, by dzieci nie odrywały stóp od podłoża oraz nie odsuwały się od Rodzica. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie, w zależności od instrukcji Rodzica.
- „Miesiące w roku” - dzieci wysuwają jedną nogę do przodu z podskokiem, następnie zmieniają nogę. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę wymawiają kolejno nazwy miesięcy. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie.
- „Rulony” - dziecko dostaje stronę z gazety, dużą chustę lub mały koc. Leży na brzuchu, dłonie trzyma na chuście. Na hasło: Zwijamy rulony podnoszą ramiona, łokcie i dłonie i starają się zwinąć chustę/gazetę w rulon. Ćwiczenie powtarzamy 4 – 5 razy.
- „Sufit – podłoga” - dziecko maszeruje po pokoju w rytm dźwięków wystukiwanych przez Rodzica na bębenku (można klaskać). Podnoszą wysoko kolana. Na hasło Sufit staje na palcach i podnosi ręce. Na hasło Podłoga kładzie się na brzuch.
2. „Muzyka wokół nas” - dziecko leży na dywanie, ma zamknięte oczy i nasłuchuje dźwięków ze swojego otoczenia (z domu, zza otworzonego okna), po chwili odpowiada jakie dźwięki zapamiętało (np. odgłos przejeżdżającego samochodu, szum wiatru, padającego deszczu, telewizora itd.).
3. „Jaki to instrument?” - zagadki słuchowe.
Przygotuj, proszę, swoje uszy do słuchania. Za chwilę włączę nagranie dźwięków kilku instrumentów. Twoim zadaniem jest odgadnąć, jaki instrument słyszysz.
Jeżeli dziecko będzie miało problem ze znalezieniem odpowiedzi można naprowadzać poprzez opisywanie wyglądu instrumentów.
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
2. „Czy rozpoznasz ten instrumenty?”
Wyjaśniamy dzieciom reguły zabawy.
Za chwilę usłyszysz pewien utwór w języku angielskim. Słowa nie są istotne, nie powinny Cię rozpraszać, więc nie musisz się na nich skupiać. Postaraj się, słuchając, spróbować wyróżnić i zapamiętać, jakie instrumenty wykorzystano w utworze. Dźwięku niektórych z nich słuchaliśmy przed chwilą. Po wysłuchaniu fragmentu utworu porozmawiamy o tym, jakie instrumenty zapamiętałeś/aś.
AudioFeels https://www.youtube.com/watch?v=SNB4SZ3nuWg
Po wysłuchaniu fragmentu lub całości utworu prosimy dziecko, aby opowiedziało, które instrumenty udało mu się zidentyfikować (gitara, perkusja, instrumenty smyczkowe) oraz podsumowujemy zabawę: Mam dla Ciebie pewną wiadomość. Czy wiesz, że tak naprawdę w tej piosence nikt nie grał na żadnym instrumencie? Wszystkie dźwięki zostały wyśpiewane przez osoby z zespołu. Brzmiały jak prawdziwe instrumenty, prawda? Czy potrafisz tak naśladować dźwięk gitary czy perkusji? Spróbuj.
3. „Orkiestra kuchenna” - dzieci idą do kuchni i przynoszą z niej przedmioty kuchenne codziennego użytku np. drewniane łyżki, garnki, pokrywki, metalowe kubki itp. Demonstrują w jaki sposób można zagrać na tych przedmiotach i jaki instrument można zastąpić przedmiotami z kuchni. Następnie Rodzic wyklaskuje prosty rytm, zadaniem dziecka jest powtórzenie go na swoich instrumentach. Dodatkowo można klaskać cicho lub głośno.
4. „Malowanie muzyki” - włączamy dzieciom utwór A. Vivaldi „Cztery pory roku – Wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
Prosimy, aby zamknęły oczy i wysłuchały utworu i zastanowiły się jaki kolor wyobrażają sobie słuchając tej melodii, czy linie, które obrazowałyby ten utwór, byłyby łagodne czy ostre itp. Po wysłuchaniu przez dzieci muzyki rozmawiamy co sobie wyobraziły, następnie włączamy utwór jeszcze raz i dziecko maluje muzykę - (potrzebne będą kartki formatu A3, czyli od dużego bloku, farby, pędzel, woda).
Proszę wykonać w tym dniu pracę:
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 18a – łączenie liniami ilustracji z napisem wyrażającym dźwięk
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 18b – odtwarzanie rytmów narysowanych w zadaniu
Czwartek 14. 05. 2020
TEMAT: Muzyka okolicznościowa.
Cele ogólne:
- rozwijanie zainteresowania muzyką okolicznościową – właściwą na urodziny, do tańca, relaksu, na uroczystości
1. Zachęcamy dzieci do uważnego wysłuchania wiersza. Przed jego odczytaniem, prosimy, aby dzieci zwróciły uwagę na niektóre szczegóły:
Podczas słuchania wiersza zastanów się proszę, dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one. Pomyślcie też o tym, co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”.
Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać tak jak one.
Agnieszka Frączek
Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
bardzo grzecznie: – Ćwir, ćwir! – rzekł.
Wrony na to w dziki skrzek:
– Co on gada?!
– Kra, kra, kra!
– Tyś słyszała to, co ja?
– Jakiś jazgot?
– Zgrzyt?
– I brzdęk?
– Co to był za dziwny dźwięk?!
Wróbel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
po kolei spadły: bach!
z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch,
oczyściły z piachu brzuch,
skrzydła, dzióbek oraz pięty,
rzekły: – Biedak jest ćwirnięty.
Po przeczytaniu wiersza Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem:
Jeżeli już zastanowiliście się i odpowiedzieliście na pytania, to doszliście do wniosku, że ..... sami powiedzcie, a ja powiem, do jakich wniosków doszłam sama:
Myślę, że każdy człowiek ma prawo do własnych upodobań i nie należy tego oceniać. Bo przecież, jeżeli wasz przyjaciel uwielbia śpiewać, a wy nie przepadacie za śpiewem, ale lubicie majsterkować, to ta różnica nie przekreśli waszej przyjaźni. Raczej będzie ją uzupełniała, bo jeden przyjaciel może naprawić drugiemu zepsutą zabawkę, a ten drugi mu zaśpiewa, kiedy będzie smutno.
2. „Jaka muzyka pasuje?” – Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się na temat różnych rodzajów muzyki:
Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka, wspominając, że w określonych sytuacjach niektóre rodzaje muzyki lepiej oddają charakter uczuć niż inne. Warto jednak, by Rodzic podkreślił, że czasem nasze indywidualne upodobania mogą nie pasować do tych ogólnie przyjętych. Ważne, żeby powiedział wprost, że taka sytuacja jest jak najbardziej w porządku. Rodzic może przywołać sytuację z wiersza Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one, aby jeszcze raz podkreślić, że różnice w upodobaniach są naturalne.
3. „Rytm z nakrętek” –Rodzic układa rytm 3–4-elementowy, a dziecko odtwarza ten rytm ruchem w taki sposób, że ten sam symbol odpowiada temu samego ruchowi. W następnej kolejce rodzic odtwarza rytm ułożony z nakrętek przez dziecko.( 10–12 nakrętek w trzech kolorach; Zamiast nakrętek można użyć klocków, kolorowych kółek z papieru.)
4. „Skojarzenia z muzyką” – Jak już wiecie, muzyka towarzyszy ludziom w wielu okolicznościach. I dlatego jest wiele rodzajów muzyki, odpowiadającej danej chwili. Kiedy macie urodziny, goście i rodzina śpiewają wam "Sto lat", kiedy oglądacie w telewizji paradę wojskową, wtedy słychać muzykę marszową, w miejscach, gdzie ludzie chcą potańczyć, króluje muzyka taneczna, a w filharmonii muzyka klasyczna. Jest jeszcze muzyka ludowa która można usłyszeć w każdym regionie naszego kraju lub też na koncertach. Nie możemy też zapominać o muzyce relaksacyjnej, przy której chętnie odpoczywa każdy człowiek lub też muzyce filmowej, która pięknie ilustruje treść filmu.
Posłuchajcie teraz niektórych gatunków muzycznych i zastanówcie się, do jakich okoliczności najbardziej pasują. Rodzic włącza fragmenty utworów, również wcześniej odtwarzanych. Prosi dziecko, aby próbowało odpowiedzieć, do jakich wydarzeń, uroczystości najlepiej pasują te utwory. Propozycje: Przywitajmy się wesoło, Nazywają mnie poleczka, We wish you a Merry Christmas, Walc kwiatów, Krakowiaczek jeden, Mazurek Dąbrowskiego, Happy Birthday.
„Przywitajmy się wesoło”:
https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4
„Nazywają mnie Poleczka”:
https://www.youtube.com/watch?v=nGeHDkFgbjY
„We Wish You a Merry Christmas”
https://www.youtube.com/watch?v=g-OF7KGyDis
„Walc kwiatów” Piotr Czajkowski
https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc
„Krakowiaczek jeden”
https://www.youtube.com/watch?v=HKiHrGivkqY
Mazurek Dąbrowskiego
https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
Happy Birthday
https://www.youtube.com/watch?v=90w2RegGf9w
Sto lat– Rodzic zachęca dziecko, by zaśpiewało "Sto lat" bez podkładu muzycznego. Prosi je, by opowiedziało, w jakich okolicznościach śpiewa się w Polsce tę piosenkę. Rodzic dąży do tego, by dziecko nie poprzestało jedynie na wyjaśnieniu, że Sto lat śpiewamy na urodzinach, ale również z okazji jubileuszów, rocznic, wtedy gdy składamy życzenia.
Sto lat
tradycyjny utwór okolicznościowy, autor nieznany
Sto lat, sto lat
niech żyje, żyje nam.
Sto lat, sto lat
niech żyje, żyje nam.
Jeszcze raz, jeszcze raz,
niech żyje, żyje nam,
niech żyje nam.
Następnie Rodzic zaprasza dziecko do posłuchania odpowiednika życzeń urodzinowych w wersji angielskiej. Happy Birthday śpiewa się wyłącznie z okazji urodzin, nie tak jak Sto lat w Polsce.
https://www.youtube.com/watch?v=90w2RegGf9w
Happy Birthday
tradycyjny utwór okolicznościowy, autor nieznany
Happy birthday to you,
Happy birthday to you,
Happy birthday dear (Teddy),
Happy birthday to you!
5 Nasza gitara” – praca plastyczna – zachęcam dzieci do wykonania instrumentu według instrukcji. Przedmioty potrzebne do skonstruowania gitary: opakowanie po wyjmowanych chusteczkach higienicznych, kolorowy samoprzylepny papier, nożyczki, kilka gumek recepturek, kawałek grubego kartonu, czarny marker, taśma samoprzylepna. Dzieci najpierw oklejają pudełka kolorowym papierem, następnie mocują gumki, tak aby przechodziły nad otworem w pudełku (pudełko odgrywa rolę pudła rezonansowego). Na rantach pudełka rodzic może wykonać niewielkie nacięcia nożykiem, by struny się nie przesuwały. Następnie dzieci wycinają z kartonu gryf oraz główkę gitary, przyklejają je za pomocą taśmy. Rysują na nich markerem progi i struny.
Poniżej znajduje się filmik instruktażowy
Gitara z pudełka po wyjmowanych chusteczkach higienicznych - film instruktażowy
https://www.youtube.com/watch?v=GXixu3_Snuk
Proszę wykonać w tym dniu pracę:
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 19a – pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 20b – kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól właściwym układem nut
Piątek 15. 05. 2020
TEMAT: Jak dbać o słuch?
Cele ogólne:
1. Instrumenty muzyczne (perkusyjne, dęte, strunowe) - prezentacja dla dziecihttps://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg
2. Śpiewające Brzdące „Pięć zmysłów” - piosenka https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo
3. „Hałasowanie” - słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.
Podczas słuchania opowiadania o przygodach Kuby i Buby postaraj się zapamiętać, dokąd poszli i co się wydarzyło.
Grzegorz Kasdepke
Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo
kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi
bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić
się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to
w muzeum!
– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.
Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała
się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie
właśnie ucho.
– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się,
za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane
kolana!…
Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je
sobie w uszy.
– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię
Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…
– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia.
– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.
Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no
i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.
4. „Słuch i hałas” - prezentacja dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=DzKjuydSMW8
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- „Tańcząca piłka” - rzucamy dziecku piłkę i zadajemy zagadki o instrumentach muzycznych, jeżeli dziecko zgadnie podrzuca tyle razy piłkę do góry i łapie ją ile sylab jest w nazwie instrumentu, następnie odrzuca piłkę Rodzicowi.
Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym, żeby go uderzyć.
Stuknę go czasem, zagra pod palcami.
Dziękuje mi basem, gdy stukam pałkami. (bębenek)
Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta. (trąbka)
Zrobione są z drewna.
Cztery struny mają.
Gdy pociągniesz smyczkiem,
to pięknie zagrają. (skrzypce)
Ma trzy nogi, czarne skrzydło,
białe zęby w rzędzie.
Gdy pianista przy nim siądzie
- piękny koncert będzie. (fortepian)
Ten instrument zrobiono z drewna,
jestem tego zupełnie pewna.
Wygląda jak łapki drewniane,
które tańczą w rękach Hiszpanek. (kastaniety)
- „Instrumenty” - dzieci wyobrażają sobie jakiś instrument i udają, że na nim grają. Rodzic pełni rolę dyrygenta i zaczyna dyrygować. Dziecko – muzykant śledzi pałeczkę dyrygenta i Przyśpiesza albo zwalnia ruchy rąk lub placów. Na końcu dziecko może zdradzić na jakim instrumencie grało.
- „Muzyczne powitania” - Rodzic włącza dowolną muzykę, do której dzieci swobodnie tańczą. Co pewien czas zatrzymujemy nagranie i wydajemy polecenie wykonania krótkich działań w ruchu np.: zrób 4 przysiady, zrób 7 pajacyków, podskocz na lewej nodze 3 razy, podskocz na prawej nodze 5 razy itd.
- „Perkusja” - dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, plecy proste, ręce na kolanach. Rodzic włącza szybką, rytmiczną muzykę. Dziecko wystukuje rytmy: klaszcze, uderza dłońmi o kolana, dłońmi o podłogę. Wykonuje te czynności najpierw po 2 razy, potem po cztery razy itd.
- „Pląsy muzyczne” - zabawa relaksacyjna, masażyk. Siadamy za dzieckiem, wykonujemy masaż pleców zgodnie z wierszykiem:
Idą słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie)
potem konie (piąstki)
potem panie na szpileczkach (palce wskazujące, kłucie)
z gryzącymi psami (szczypanie)
Świeci słonko (zataczamy dłońmi kółka)
płynie rzeczka (rysujemy linię)
pada deszczyk (naciskamy wszystkimi palcami).
Przeszedł dreszczyk? (łaskoczemy)
Potem następuje zmiana dziecko robi masażyk Rodzicowi.
Proszę wykonać w tym dniu pracę:
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 19b – rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hasałem
Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 20a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter h, H, pisanie zdań po śladzie.
DODATKOWO DLA CHĘTNYCH
Opowieści piasku - instrumenty muzyczne https://www.youtube.com/watch?v=aYq9MQ5syEA
Opowieści piasku - instrumenty muzyczne https://www.youtube.com/watch?v=hNPk8va-lPM
Następna GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK w niedzielę 17. 05. 2020
Życzę miłej pracy i pozdrawiam serdecznie
pani Monika
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14