KOCHANI!!!
W tym tygodniu tematyka dotycząca pracy rolnika. Podaję plan pracy na najbliższe dni.
W niedzielę 12 kwietnia 2020 Maja obchodziła 7. urodzinki.
Maju
z okazji urodzin
wszystkiego najlepszego
życzą koleżanki i koledzy oraz panie
z grupy Sówki
Poniedziałek 13. 04. 2020
TEMAT: Dzień w gospodarstwie
Cele ogólne:
– doskonalenie zdolności poznawczych przez przyporządkowywanie ilustracji do określonych dźwięków
1. „Wiejskie odgłosy”. Dzieci odsłuchują nagrania z odgłosami z wiejskiej zagrody. Rodzic prosi, by dziecko zastanowiło się, skąd mogą pochodzić podobne dźwięki:
* www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
2. Rodzic czyta wiersz „Rozmowy zwierząt” a dzieci słuchają .
„Rozmowy zwierząt” Barbara Kosowska
Mu, Mu, Mu, tak krowa muczy
Kto Cię krowo tak nauczył?
Nikt nie uczył mnie muczenia
Mówię Mu od urodzenia,
A ponadto daję słowo
Jestem bardzo mleczną krową
Baran do owcy mówi: beee
Czego baran od niej chce?
Powiedz owco ma kochana
Ile mleka dałaś z rana?
Dałam dzisiaj dużo mleka
Teraz na mnie fryzjer czeka
Kukuryku, kukuryku
Co się dzieje w tym kurniku?
Kura jaja wysiaduje,
Kogut z dumą spaceruje,
Bo za chwilę już na świecie
Ma pojawić się ich dziecię.
Źrebię w stajni mamy szuka
Rży, kopytkiem w ziemię stuka
Gdzie ta mama się podziała?
Pewnie z tatą w świat pognała
Klacz i ogier wnet wrócili,
Na wyścigach konnych byli.
Tak zwierzęta rozmawiają
One też swój język mają.
To jest język zagrodowy
Kury, owcy czy też krowy.
Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:
3. Zabawa słuchowo-ruchowa: „Tyle kroków”. Rodzic wypowiada nazwy zwierząt: krowa, indyk, owca, baran, koń. Dziecko dzieli je na głoski i wykonuje tyle kroków do przodu ile głosek jest w danym słowie.
4. „Bal w zagrodzie”- zabawa ruchowa. Rodzic wybiera dowolne zwierzę gospodarskie, a dziecko naśladuje jego ruchy podczas zabawy. Dzieci tańczą: jak kury (w przysiadzie , na dwóch nogach, machając skrzydełkami), jak psy (chodzą na czworakach), jak koty (robią koci grzbiet), jak konie ( podpierają się na wyprostowanych rękach i nogach).
5. Dowolna praca plastyczna - „ Zwierzęta w zagrodzie”, lub propozycja - jeżeli macie możliwość drukujecie szablon/y zwierząt gospodarskich. Dziecko ozdabia szablon/y np. kolorowym papierem, płatkami kosmetycznymi, watą, ścinkami włóczki, tkanin itp. i tworzy gospodarstwo, z klocków, buduje zagrody dla poszczególnych rodzajów zwierząt.
Proszę wykonać w tym dniu pracę :
Karty Pracy Plac Zabaw karty 3 strona 44a– łączenie młodych i dorosłych zwierząt tego samego gatunku.
Karty Pracy Plac Zabaw karty 3 strona 44b – przeliczanie figur, zabawy ruchowo-słuchowe, odczytywanie zdań, łączenie ich z obrazkiem.
Karty Pracy Plac Zabaw karty 3 strona 48a– kącik grafomotoryczny, pisanie nazw zwierząt po śladzie.
DODATKOWO DLA CHĘTNYCH
W wolnym czasie proponujemy oglądanie książek o zwierzętach. Dzieci przeglądają książki o zwierzętach. Odszukują zwierzęta, które mieszkają w gospodarstwie. Można kierować zabawą np.: Znajdź zwierzę, które mieszka w kurniku. Znajdź duże zwierzę, które mieszka w oborze, stajni itp.
Filmik edukacyjny - wpisujemy w google dosłownie: GDZIE JA MIESZKAM? Nauka zwierząt gospodarstwa, nazwy ich domów, odgłosy-NAUKA PRZEZ ZABAWĘ! (czas trwania 2:53)
Wtorek 14. 04. 2020
TEMAT: Na polu
Cele ogólne:
– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
– przypomnienie cyklu rozwoju roślin
1. „Praca rolnika” - słuchanie wiersza ilustrowanie go sylwetami (kaczor, wróbel, zając, kogut, wrony, konie). Rodzic czyta wiersz, a dzieci pokazują sylwetki zwierząt, kiedy te pojawią się w treści wiersza. Rodzic zaprasza dzieci do uważnego wysłuchania wiersza, zwrócenia uwagi na wszystkie trudne słowa.
„Wspólna praca” Ludwik Wiszniewski
Kwaknął kaczor raz i drugi:
− Na podwórku widzę pługi… Kwa, kwa!
Wróbel siedzi na stodole:
− Już gospodarz jedzie w pole… Ćwir, ćwir!
Zając przysiadł na ugorze:
− Już gospodarz w polu orze…
Hop, hop!
Na podwórku kogut pieje:
− Już gospodarz w polu sieje…Kukuryku!
Na topoli kraczą wrony:
− Już koniki ciągną brony…Kra, kra!
Teraz krzyczą wszyscy razem:
− Oraliśmy z gospodarzem!
Hej! hej!
Rozmowa na temat wiersza:
2. Słuchanie piosenki dostępnej na You Tube "Stary Donald farmę miał"
3. „ Dlaczego rośliny rosną” - praca plastyczna
Na środku kartki dziecko rysuje bądź przykleja roślinę. Następnie rysuje wszystko to, czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć i się rozwijać. Można tworzyć ilustracje, rysować ilustracje, wycinać ilustracje, pisać wyrazy. Rodzic kieruje rozmową w taki sposób, by zaznaczyć wyraźnie wszystkie czynniki, których rośliny potrzebują do wzrostu.
Dla chętnych: filmik - wpisujemy w google: AGI BAGI opowie Wam o... - Jak rosną rośliny (czas trwania 0:55)
4. Zabawa badawcza : „Zakładamy uprawę ziół ”.
Rodzic pyta dzieci, jakie rośliny może uprawiać ronik oraz co można zrobić z tych roślin.
Dla chętnych można włączyć dzieciom filimik wpisująć w google: Rośliny uprawne-You Tube (czas trwania 2:57, wyświetlą się takie myszki na tle roślin uprawnych).
Rodzic pyta dzieci: co to są zioła, jak wyglądają, do czego można je wykorzystać. Na podstawie plakatu wykonanego w poprzedniej zabawie dzieci przypominają co potrzebne jest roślinie do wzrostu i rozwoju. Następnie wspólnie wysiewają nasiona ziół do doniczek (zioła dowolne: pietruszka, koperek, bazylia itp.) i ustalają gdzie będzie stała doniczka z ziołami, kto i w jakie dni będzie podlewał uprawę.
Proszę wykonać w tym dniu pracę :
Karty Pracy Plac Zabaw karty 3 strona 45a – przypomnienie cyklu rozwoju roślin, zaznaczenie kolejności, rysowanie po śladzie pędów fasoli.
Karty Pracy Plac Zabawm karty 3 strona 45b – rysowanie drogi w labiryncie, klasyfikowanie warzyw i owoców.
DODATKOWO DLA CHĘTNYCH
W wolnym czasie proponuję wspólne oglądanie książek i albumów o gospodarstwach, o pracy rolnika, maszynach.
FILMIK wpisujemy w google: Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 9 - Pole (czas trwania 15:45
Środa 15. 04. 2020
TEMAT: Wiejskie produkty
Cele ogólne:
- utrwalenie informacji o pochodzeniu produktów spożywczych
- kształtowanie umiejętności arytmetycznych
1. W dniu dzisiejszym z powodu ograniczeń związanych z ruchem na świeżym powietrzu oraz swobodnych zabaw na placach zabaw, proponujemy Państwu przeprowadzenie ćwiczeń gimnastycznych w domu Rodzic- Dziecko.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
„Noszenie wody”. Dziecko ustawia się przed rodzicem. Rodzic wydaje polecenie w prawo zwrot i rozdaje przyrząd do ćwiczeń ( może to być kij od szczotki skakanka bądź inne wedle możliwości, jakie posiadamy w swoich domach) pomaga dziecku włożyć je między łopatki. Dziecko naśladuje pracę rolnika noszącego wodę. Prostuje się, patrzy przed siebie, wspina się na palcach i stoi na całych stopach. Idzie raz na piętach, raz na palcach.
„Koszenie trawy”. Dziecko przyjmuje pozycję na czworakach, rodzic obwiązuje je w pasie skakanką i prowadzi do wyznaczonego miejsca.
„Pług”. Dziecko stoi naprzeciw rodzica w rozkroku, rodzic czołga się pod jego nogami. Następnie następuje zamiana ról. Wygrywa ten komu szybciej uda się przejść.
„Taczki”. Dziecko klęka, podpiera się na rękach i wyciąga do tyłu wyprostowane, rozstawione nogi. Rodzic staje między nim, łapie za kolana i unosi nogi koleżanki lub kolegi. W pozycji „taczki” pary muszą przejść na drugi koniec pokoju. W drodze powrotnej następuje zmiana ról.
„Maszyny rolnicze”. Dziecko wykonuje polecenia rodzica Na sygnał rodzica, np.: traktor, kombajn, wóz z konikiem naśladuje maszynę rolniczą głosem i ruchem.
2. Dla chętnych słuchanie lub słuchanie i śpiewanie piosenki Rolnik sam w dolinie. Wpisujemy w google: ROLNIK SAM W DOLINIE Super Piosenka Dla Dzieci od Piesio Tv (czas trwania 2:30)
3. „W gospodarstwie” – zabawa organizacyjno-porządkowa. Wyznaczamy w domu miejsce – podwórko (salon) i budynki gospodarskie (stajnię, owczarnię, oborę, kurnik, chlew, budę dla psa) – oznaczając je obrazkami przedstawiającymi zwierzęta lub napisami. Dziecko losuje obrazek lub napis, na którym jest przedstawione jedno zwierzę z gospodarstwa. Dziecko będzie naśladowało w czasie zabawy ruch i głos tego zwierzęcia. „Zwierzęta” chodzą po podwórku. Rodzic odgrywa rolę gospodarza. Gdy podnosi rękę, „zwierzęta” cichną, nie przerywając ruchu i czekają na jego polecenie. Gdy „gospodarz” mówi: Wszystkie konie zapraszam do...: stajni dziecko wciąż naśladując konia, udaje się do wyznaczonego miejsca, aby tam odpocząć. Zabawa toczy się dalej, aż wszystkie zwierzęta znajdą się w odpowiedniej części zagrody. Obrazki przedstawiające zwierzęta gospodarskie: konie, owce, kury, świnie, psa; albo kartki z nazwami: stajnia, obora, kurnik, chlew, buda dla psa.
4. „Konie i wózki” – zabawa ruchowa. Dziecko ustawia się z rodzicem, jedno za drugim, tworzą wózki i konie. Rodzic podaje ręce do tyłu dziecku. Biegają lub chodzą po salonie w różnym tempie. Po pewnym czasie zamieniają się rolami. Rodzic rozpoczyna rozmowę:
- O jakim zwierzęciu będziemy teraz mówić?
- Jakie kolory mogą mieć konie?
- Jakie odgłosy wydają konie?
- Co jedzą konie? Po co ludzie hodują konie? Jak nazywa się mały konik?
5. Rozwiązywanie zagadek
Chodzi po podwórku,
o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie,
pyszne jajka znosi. (kura)
W każdej wsi jest taki budzik.
Który co dzień wszystkich budzi. (kogut)
Lubię pływać w stawie
każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków
słychać moje: kwa, kwa. (kaczka)
Na długiej, białej szyi
głowę zadziera w górę.
Dumna, że przed wiekami
książki pisano jej piórem. (gęś)
Kim ja jestem, nie wiesz, ale zgadnij
popatrz – mam korale.
Po podwórku dumnie kroczę
jak się złoszczę, to gulgoczę. (indyk)
- O jakich zwierzętach była mowa w zagadkach?
- Do jakiej grupy zwierząt możemy zaliczyć kurę, kaczkę, koguta, indyka, gęś?
- Czym te ptaki się odżywiają?
- Gdzie mieszkają?
- Po co ludzie hodują te ptaki?
Następnie czytamy kolejne zagadki
Duża i łaciata,
na zielonej łące.
Mlekiem nam dziękuje,
za trawę i słońce. (krowa)
Szybko biega, rży i parska.
Na śniadanie - owsa garstka.
Potem w stajni grzecznie stoi.
Czeka, aż go ktoś napoi.
Ty odważnie podejdź doń,
bo to jest po prostu … .(koń)
Mieszka w chlewiku
tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę
i mięso chowana. (świnia)
Tłustego mleka
da nam na serek.
I ciepłej wełny
da na sweterek … .(owca)
Ten prawdziwy na śniadanie
wychodzi na łąkę.
Ten cukrowy raz do roku
ozdabia święconkę. (baran)
Kopytka, rogi i bródka mała,
i żeby jeszcze tak nie skakała,
najpierw na drzewo, potem do woza,
już wiesz na pewno, to zwykła … .(koza)
Zadajemy dzieciom pytania:
- O jakich zwierzętach była mowa w zagadkach?
- Do jakiej grupy zwierząt możemy zaliczyć te zwierzęta (ssaki)
- Czym te ssaki sie odżywiają?
- Gdzie mieszkają?
- Po co ludzie hodują te ssaki?
Dla chętnych:
Filimik - wpisujemy w google: Co jedzą wiejskie zwierzeta? - Zwierzęta dla dzieci - Odgłosy - Frama (czas trwania 10;38)
Piosenka - wpisujemy w google: Ciocia Tunia - MLEKO (Piosenki dla dzieci) czas trwania 3:08
6. „Tajemnicze pudełko” – rozmowa na temat produktów pochodzenia zwierzęcego. Rodzic przygotowuje kartonowe pudełko z niewielkim otworem przez który można włożyć rękę. Dziecko wyciągają z niego różne produkty pochodzenia zwierzęcego. Podaje ich nazwy, a następnie wskazuje na obrazku zwierzę, od którego dany produkt pochodzi, np. jajko, mleko w kartonie, miód w słoiku, kłębek wełny, pióro. Dziecko podaje propozycje, do czego można wykorzystać produkty wyciągnięte z pudełka, np. jajka: kanapki, sałatka, jajka w majonezie, ciasto; mleko: kakao, ser, budyń; miód: kanapki, ciasto; wełna: sweter, czapka, rękawiczki; pióro: poduszka, pierzyna. Rodzic zapisuje słowa podane przez dziecko na kartce. Następnie prosi dziecko o ułożenie wybranego wyrazu z liter Alfabetu (wydrukowane litery) i podskoczenie tyle razy na jednej nodze, ile ten wyraz ma liter. Rodzic może sprawdzić, czy dzieci rozumieją znaczenie ułożonych wyrazów.
7. Praca w kartach pracy
Karty Pracy Plac Zabaw karty 3 strona 46a – zapisywanie i rozwiązywanie działań arytmetycznych, dodawanie w zakresie 10.
Karty Pracy Plaz Zabaw karty 3 strona 46b – czytanie sylab i pisanie utworzonych z nich wyrazów
Czwartek 16. 04. 2020
TEMAT: Maszyny rolnicze
Cele ogólne:
– rozwijanie zainteresowań technicznych
– kształcenie umiejętności matematycznych, segregowania, rozdzielania symboli graficznych według przyjętego kryterium
1. „Rekwizyt do zawodu” – Dziecko ma narysować jeden rekwizyt związany z zawodem, którego nazwę (obrazek) wylosuje. Rodzic odgaduje o jaki zawód chodzi. Zabawę powtarzamy zamieniając się rolami (potrzebne będą kartki A4, mazaki, karteczki z nazwami zawodów oraz obrazki.)
2. „Co to jest farma?” – Rodzic rozmawia z dzieckiem:
3. Maszyny rolnicze”− Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia przedstawiające różne maszyny i narzędzia rolnicze, wykorzystywane w gospodarstwie. Przykładowe ilustracje maszyn rolniczych: kombajn, traktor, prasę, bronę, motykę, grabie, łopatę, widły, kosę. (możemy znaleźć w internecie). Dzieci dzielą ich nazwy na sylaby, następnie na głoski, oznaczają pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie. Wspólnie z Rodzicem dobierają podpisy do obrazków. Następnie Rodzic pyta: Jakich maszyn potrzebuje rolnik podczas swojej pracy? Do jakich czynności wykorzystuje te maszyny i narzędzia? Gdzie rolnik zwozi zboże?
4. „Różne zboża” – Dzieci przez chwilę uważnie oglądają ilustracje z Księgi Zabaw z literami s. 62–63, zastanawiają się, co jest na nich przedstawione. Na podstawie ilustracji opowiadają, czym różnią się od siebie różne zboża i jakie mają cechy podobne. Wspólnie zastanawiają się, do czego wykorzystuje się zboża. Rodzic zachęca do przeczytania tekstu.
Dla chętnych:
Filmik - wpisujemy w google: Od ziarenka do bochenka - You Tube (czas trwania 1:57)
Praca w Kartach Pracy:
Karty Pracy Plac Zabaw karty 3 strona 47a – układanie historyjki obrazkowej o powstawaniu chleba, numerowanie kolejnych obrazków, rysowanie ostatniego elementu historyjki.
Piątek 17. 04. 2020
TEMAT: Cztery pory roku w gospodarstwie
Cele ogólne:
– utrwalenie wiedzy o przemienności pór roku i ich cechach charakterystycznych
– kształcenie zdolności poznawczych przez tworzenie i odtwarzanie rytmów wyrazowo - obrazkowych
1. "Jakie to słowo" - karta pracy nr 45 - kartoniki do zabaw wzrokowo - słuchowych. Dzieci wypychają obrazki z W45 i układają na dwa stosy: jeden z obrazkami, drugi z napisami.
2. Rodzic zachęca dziecko do wysłuchania wiersza H. Zdzitowieckiej "Od wiosny do wiosny". Poproście dzieci, aby zamknęły oczy i spróbowały wyobrazić sobie, co takiego dzieje się na świecie w opisanym wierszu. Podczas słuchania dzieci starają się zapamiętać, jakie pory roku są w nim przedstawione.
Dla chętnych przed przeczytaniem wiersza dzieciom można włączyć filmik wpisując w google: "Opowiedz nam coś Milu 48. - Szymon i cztery pory roku (czas trwania 7:25) i krótko omówić bajkę.
Słuchanie wiersza Od wiosny do wiosny
Hanna Zdzitowiecka
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Z lodu uwalnia się rzeka
i ze snu budzą się drzewa,
ptaki wracają z daleka,
będą wić gniazda i śpiewać.
Sady zabielą się kwieciem…
To wiosna! Wiosna na świecie!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Dni coraz dłuższe, gorętsze
pod lipą ciche pszczół brzęki,
woń siana płynie powietrzem,
z pól żniwne słychać piosenki,
zakwitły malwy przed chatą…
Lato na świecie! Już lato!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
W sadzie już jabłko dojrzewa
niebem sznur ptaków mknie długi.
Liście się złocą na drzewach
idą jesienne szarugi
wiatr nagle drzewa gnie w lesie…
Jesień na świecie! Już jesień!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Długie i ciemne są noce
śniegową włożył świerk czapę
śnieg w słońcu tęczą migoce
i sople lśnią pod okapem,
rzekę pod lodem mróz trzyma…
Zima na świecie! Już zima!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Ze snu się budzi leszczyna
i nową wiosnę zaczyna!
Pytania do wiersza:
Jakie pory roku są przedstawione wierszu?
Co oznacza sformułowanie „płyną miesiące”?
Jakie prace gospodarskie wykonuje się w ogrodzie lub w polu wiosną, latem, jesienią a jakie zimą?
Wiosna na polu film
https://www.youtube.com/watch?v=I6EGdIPn8Lg
3. Rok w domu i w przyrodzie - zabawa w klasyfikowanie
Na dywanie układamy 4 kartki z napisami pór roku. Jeżeli mamy kolorowe to na zielonej umieszczamy napis WIOSNA, na żółtej napis LATO, na brązowej napis JESIEŃ, na białej napis ZIMA. Jeżeli nie mamy kolorwych kartek nazwy pór roku wpisujemy na białych kartkach. Następnie wymieniamy hasła związane związane z domem i przyrodą. Dzieci pokazują lub układają klocki w kolorach kartek odpowiednio do pory roku. Jeżeli ktoś ma ochotę wydrukować sobie obrazki lub napisy do tej zabawy to proszę, a jeżeli nie wystarczy wymieniać hasła. Podaję przykładowe:
Dzieci określają, z którą porą roku kojarzą im się te słowa - obrazki i dlaczego. Układają klocki, napisy, obrazki na kartce lub wskazują palcem odpowiednią porę lub pory roku.
4. „Karmimy kurki” – zabawa usprawniająca aparat mowy. Potrzebne będą kartki papieru, nożyczki i słomka do napojów
Przygotujcie kartki, na których dzieci narysują 2 duże koła, a później je wytną. Niepotrzebne fragmenty papieru należy pociąć na niewielkie kawałki (wielkości paznokcia kciuka) – będą udawać pokarm kurek. Następnie dzieci za pomocą słomek przenoszą papierowe ścinki na wycięte koła, przeliczają je, mogą wykonywać zadania matematyczne, dodając do siebie ziarenka, które przeniosły na dwa duże koła lub odejmując, zdejmując słomką ziarenka z dużego koła i przeliczając ile zostało.
5. Praca w kartach pracy:
Karta Pracy Plac Zabaw karty 3 strona 47b – odnajdywanie elementów niepasujących do prezentowanej pory roku, nalepianie nazwy pory roku.
Karta Pracy Plac Zabaw 3 strona 48b – kącik grafomotoryczny-uzupełnianie tabeli symbolami według wzoru, kolorowanie sekwencji kwadratów.
DODATKOWO - dla chętnych
„Krzyżówka” – zabawa językowa
spróbujcie wspólnie z dziećmi ułożyć krzyżówkę, zapisujcie na kartce wyrazy, które mogą krzyżować się pionowo i poziomo. Byłoby wspaniale jeśli w krzyżówce znalazłyby się wyrazy związane ze wsią i pracą rolnika. Na koniec dzieci odczytują ułożone wyrazy, przeliczają je.
Następna GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK w niedzielę 19. 04. 2020
Życzę miłej pracy i pozdrawiam serdecznie
pani Monika
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14