Czcionka:

A+A-

Kontrast:

GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK DLA MOICH MĄDRYCH SÓWEK - zadania 20.04. 2020 - 24.04.2020

KOCHANI!!!

W tym tygodniu tematyka dotycząca ekologii. Podaję plan pracy na najbliższe dni. 

 

24 kwietnia 2020

7. urodzinki Michała

 

 

Michał

z okazji urodzin

wszystkiego najlepszego 

życzą koleżanki i koledzy oraz panie 

z grupy Sówki

 

 

Poniedziałek 20. 04. 2020

TEMAT: Ekoprzyjaciele.

Cele ogólne:

– wprowadzenie pojęć pojęć ekologia, ekologiczny

- wprowadzenie litery z,Z na przykładzie wyrazu zegar

 

1.  Zabawy ruchowe:

„Poranek na wsi” – leżenie na brzuchu z rękami pod głową, na dźwięk tamburyna rozprostowanie rąk i uniesienie ich wraz ze złączonymi nogami nad podłogę.

„Koty się budzą” – klęk podparty, dolny odcinek kręgosłupa „wpychamy” mocno w podłogę, aby stał się w tym miejscu wklęsły. Głowę podnosimy. Na hasło „koci grzbiet” górny odcinek kręgosłupy „wypychamy” w górę, głowę chowamy między ramionami.

„Koniki” – bieg po obwodzie koła (uderzanie piętami o pośladki).

„Sadzimy w polu” – pozycja stojąca w rozkroku, skłon do prawej nogi, wyprost, skłon do lewej nogi, wyprost. Ćwiczenie powtarzamy 4 razy.

„Zwierzęta piją wodę” – skłony do przodu z pozycji siadu skrzyżnego w kierunku rozłożonego na podłodze woreczka, tak aby dotknąć czołem podłogi.

 

2.  Nowa moda – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. Rodzic wprowadza dziecko do uważ­nego słuchania utworu, sygnalizując, na jakie informacje powinno zwrócić szczególną uwagę.  Pod­czas słuchania wiersza postaraj się zapamiętać, którzy członkowie rodziny wzięli udział w wy­cieczce. Policzcie, proszę, o ilu środkach transportu rozmawiali.

https://www.youtube.com/watch?v=wnsJq4fLpuM

 

 

Nowa moda

Małgorzata Strzałkowska

W domu Oli oraz Ali

wszyscy razem się zebrali,

aby wspólnie pogawędzić,

jak sobotę miło spędzić.

Uradzili, jedząc ciasto,

że pojadą gdzieś za miasto,

lecz z powodu tej wycieczki

do solidnej doszło sprzeczki.

– Autem! – mówi wujek Tadek.

– Na motorach! – woła dziadek.

Na to babcia: – Autobusem!

Mama: – Lepiej minibusem!

Ala z Olą grzmią donośnie,

że taksówką jest najprościej.

Tylko tata głową kiwa,

po czym nagle się odzywa:

– Samochody, autobusy,

motocykle, minibusy –

każdy z nich okropnie smrodzi,

a to naszej Ziemi szkodzi.

Po co spalin jej dokładać?

Lecz jest na to dobra rada –

pojedziemy rowerami,

bo nie trują spalinami.

Poprzez lasy, łąki, pola

pędzi Ala, za nią Ola,

mama, tata, babcia, dziadek,

a na końcu wujek Tadek.

Nowa moda jest w rodzinie

i rodzina z tego słynie,

że w sobotę się wybiera

na wycieczkę na rowerach.

Ziemia też oddychać musi,

bo inaczej się udusi.

 

Rodzic zadaje pytania:

  • Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu?
  • Ilu było członków tej rodziny?
  • Czy potrafisz ich wymienić?
  • Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?
  • Ile środków transportu wymienili członko­wie rodziny?
  • Dlaczego wybrali rowery?
  • Co znaczy słowo „moda”?
  • Co oznacza słowo „ekologicz­ny”? 
  • Rodzic może wesprzeć odpowiedzi dziecka np. jeszcze raz przeczytać stosowny fragment wiersza. Rodzic kieruje rozmową w taki sposób, by dziecko stworzyło definicję słowa „ekologiczny” nie tylko jako czegoś zgodnego z naturą, chroniącego środowisko itp., lecz także jako powiązania pomiędzy środowi­skiem i wszystkimi organizmami, które w nim funkcjonują.

 

3.  „Czas dla Ziemi” – zabawa ruchowa. „Jeśli nie dbamy o naszą planetę, jej czas się kurczy. Aby była w dobrej kondycji, a dzięki niej również wszyscy ludzie na świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach. Jeśli, twoim zdaniem, powiem zdanie prawdziwe – skocz raz do tyłu. Jeśli zdanie będzie fałszywe – zrób dwa skoki do przodu. Propozycje zdań o tematyce ekologicznej do wypowiedzenia przez Rodzica w za­bawie:

Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.

Rower nie produkuje spalin.

Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.

Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.

Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jed­na osoba.

Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.

Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.

Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach.

 

4. „Z”- jak zegar, poznajemy głoskę „Z” - filmik edukacyjny 

 

https://www.youtube.com/watch?v=skc_KAALq7k

 

Spróbuj teraz wymienić wyrazy rozpoczynające się głoską ,,z", potrafisz ułożyć zdania z wyrazem na głoskę z? Spróbuj teraz wyszukać w pokoju (mieszkaniu) przedmioty z głoską ,,z"- na początku, w środku i na końcu wyrazu. Teraz spróbuj zakreślić na dywanie, w powietrzu kształt litery ,,z,  Z". Teraz już na pewno świetne rozpoznasz kształt litery z, Z. Wykonaj z plasteliny lub klocków kształt litery. Możesz także wykorzystać wełnę i ułożyć na dywanie lub stole jej kształt. 

 5. Śpiewanie piosenki "Moja planeta" 

https://www.youtube.com/watch?v=cZ-nwKdwPc4

 

Proszę wykonać w tym dniu pracę :

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 1a– kolorowanie wskazówek, szukanie takich samych podpisów

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 1b – wykreślanie liter z nazwami obrazków, odczytanie hasła, pisanie litery Z,z po śladzie.

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 10a – kącik grafomotoryczny

Karty Pracy Plac Zabaw Kropki Kreski strona 24 (wyrywamy stronę i postępujemy zgodnie z poleceniem, rozkładamy pracę na kilka dni)

 

DODATKOWO DLA CHĘTNYCH

Filmik edukacyjny "W kontakcie z naturą" https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

 

 

Wtorek 21. 04. 2020

TEMAT: Ziemia to nasz dom.

Cele ogólne:

– kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobrostan naszej planety

 

  1. Zagadka wprowadzająca.

Co mam na myśli?

To substancja, bez której nikt z nas nie mógłby żyć.

Jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom.

Występuje na całej kuli ziemskiej, ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi.

Poprzez proces parowania i skraplania jej część do nas wraca. (WODA)

 

Oglądanie krótkiego filmiku o wodzie https://www.youtube.com/watch?v=k56PPHB6xV0

 

1.  „Ile wody nam ucieka?” – zabawa badawcza.

Rodzic zaprasza dziecko do łazienki, odkręca kran w taki sposób, by woda kapała po kropelce do podstawionego naczynia. Prosi dziecko, by oszacowało, ile wody może w ten sposób wylać się z kranu do naczynia podczas zajęć. Swój szacunek dziecko zaznacza flamastrem na szklance. Rodzic na­stawia zegarek, by wiedzieć, ile czasu minęło od odkręcenia kranu, i wraca do dziecka.

 

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1

-  „Rakieta” – dzieci naśladują start rakiety. Stoją , wolno klaszczą i tupią, jednocześnie pochylając się raz w lewo, raz w prawo. Potem klaszczą i tupią coraz szybciej. Obracają się.

Szybko uderzają dłońmi w kolana. Prawą dłonią zataczają kółka przed nosem i wydają dźwięk pracujących silników rakiety. Unoszą ręce i podskakują z okrzykiem: Hura!. Rakieta wystartowa­ła. Zabawę można powtórzyć.

- „Planety” – rytmiczne poruszanie się do szybkiej melodii. Dzieci wyobrażają sobie, że doleciały rakietą na inną planetę i spotkały jej mieszkańca. Rytmicznie poruszają się do melodii. Gdy piosenka ucichnie, podchodzą do Rodzica i wymyślają przyjazny gest powitalny. Zabawę powtarzamy 3 razy.

- „Orbity” – tor przeszkód z elementami gimnastycznymi. Dzieci startują z miejsca wyznaczonego przez Rodzica. Najpierw idą raczkiem, potem robią trzy przysiady, kładą woreczek na głowę, przecho­dzą z nim we wspięciu na palcach, zdejmują woreczek , po czym na czworakach zmierzają do mety. Rodzic mierzy czas. Powtórzenie 3 razy.

 

Lub zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 2:

• „Słońce i deszcz” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło: Słońce! zatrzymuje się i stoi z rękami podniesionymi
w górę. Na hasło: Deszcz! przykuca i chowa głowę.
• „Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko w siadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione. Skręty tułowia w lewo i w prawo – szukanie słońca na niebie.
• „Niedźwiadki wygrzewają się na słońcu” – zabawa z elementem czworakowania.
Dziecko chodzą na czworakach, zatrzymuje się i kładzie na plecach. Porusza rękami i nogami
uniesionymi w górę. Na hasło N: Słońce schowało się! niedźwiadki idą dalej.
• „Przyleciały ptaki” – zabawa z elementem biegu.
Dziecko biegnie w jednym kierunku, poruszając rozłożonymi szeroko ramionami.
• „Bociany chodzą po łące” – zabawa z elementem równowagi.
Chód z wysokim unoszeniem kolan. Co pewien czas dziecko – bocian, zatrzymuje się i staje na jednej nodze,
rozkładając szeroko ramiona.
• „Zajączki” – zabawa z elementem podskoku.
Podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze. Po serii podskoków zajączki zatrzymują się i nasłuchują – dłonie przy uszach, skręty w jedną i w druga stronę.
• „Wypatrujemy wiosny przez lornetkę” – ćwiczenie mięśni grzbietu.
Dziecko leży na brzuchu, łokcie ma wsparte o podłogę, dłonie zwinięte przy oczach naśladują lornetkę.
Co pewien czas dziecko wznosi łokcie.
• „Mucha na sufi cie” – ćwiczenie mięśni brzucha.
W leżeniu na brzuchu poruszanie uniesionymi w górę rękami i nogami – naśladowanie poruszającej się muchy.
• „Wąchanie kwiatów” – ćwiczenie oddechowe. Dziecko chodzi swobodnie, co pewien czas pochyla się i wącha pierwsze kwiaty.

 

3. Jaka to liczba?" - zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową i słuchową. Na kartkach A4 wypisujemy  cyfry. Na kolejnej kartce wycinamy otwór. Dzieci siedzą na dywanie. Rodzic nakłada kartkę z otworem na kartkę z cyfrą, przesuwa otwór po kartce, która znajduje sie po spodem, a zadaniem dziecka jest odgadnąć jaka cyfra jest na niej napisana. 

 

4. „Ile wody nam ucieka?” – kontynuacja zabawy badawczej. Rodzic sprawdza na zegarku, ile czasu upłynęło od rozpoczęcia eksperymentu. Tłumaczy dziecku, jak długo kapała woda, porównując ten czas np. do czasu trwania posiłku. Rodzic zaprasza dziecko do łazienki, by sprawdzić, czy udało mu się po­prawnie oszacować ilość wody, która zebrała się w naczyniu. Rodzic prosi dziecko, by zmierzyło ilość wody np. szklanką, łyżką, filiżanką. Rozmawia z dzieckiem o tym, że niedokręcony kran, zepsuta uszczelka itp. powodują marnowanie wody. Aby tego uniknąć, trzeba dokręcać krany, zakręcać wodę podczas mycia zębów, brać krótkie prysznice, zamiast przesiadywać w wannie. Wodą, która nakapała do naczynia podlewamy kwiaty. 

 

Praca w kartach pracy

Karty pracy Plac Zabaw karty 4 strona 2a - zaznaczanie różnic pomiędzy obrazkami

Karta pracy nr 46 - EKOPRZYJACIEL (wykonanie wg intrukcji) - jeżeli ktoś nie ma tej karty to proszę o kontakt

 

DODATKOWO DLA CHĘTNYCH

Bajka edukacyjna proekologiczna https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

"Podwodny świat" - praca plastyczna z opakowań, folii, papieru i innych surowców wtórnych, np. ośmiornica a rolki po papierze toaletowym itp. (inspiracji można poszukać w internecie)

 

Środa 22. 04. 2020

TEMAT: Segregujemy śmieci.

Cele ogólne:

- utrwalenie informacji o sposobach segregowania odpadów

 

1. „Łąka” – słuchanie i ilustrowanie treści wiersza. Rodzic zaprasza dziecko do zabawy ruchowej: Za chwilę zamienimy nasz pokój  w łąkę i wyruszymy na wycieczkę. Będę czytać wiersz, a twoim zadaniem będzie pokazywać ruchem to, co słyszysz. Postaraj się również ilustrować różne uczucia, które będą towarzyszyć bohaterom wiersza, np. zdziwienie, zaskoczenie, strach, zdenerwowanie, ra­dość. Przygotuj się do wyprawy: zmień  kapcie na buty, zawiąż sznurówki, włóż czapkę itp. (Rodzic prosi dzieci o ilustrowanie ruchem tych czynności).

Podczas czytania wiersza Rodzic ilustruje ruchem niektóre czynności, pozwalając dziecku na swobodną interpretację treści.

Łąka

Małgorzata Strzałkowska

Jak tu pięknie dookoła!

Strumyk szemrze, kwitną zioła,

skaczą żabki, buczą bączki

– jak nie lubić takiej łączki?

Pośród kwiatków sobie łażą

Ala, Ola, Staś i Kazio.

Nagle patrzą – jakiś dołek,

a w tym dołku jest tobołek.

Staś tobołek wyjął z dołka, po czym zajrzał do tobołka… a tam…

– Patrzcie! Stos papierków,

trzy butelki, pięć cukierków,

jedna guma…

– Już wyżuta…

– Dwie gazety i pół buta,

dwie torebki, cztery puszki…

– I zużyte trzy pieluszki!

– Ktoś na łące biwakował

i te śmieci tu wpakował.

– Cichcem, milczkiem, po kryjomu…

– Zamiast zabrać je do domu.

– Wiecie, jak tak dalej będzie,

jak będziemy śmiecić wszędzie,

to się Ziemia zdenerwuje,

tak że każdy pożałuje!

– Będzie miała dość brudasów,

bo jest miła, lecz do czasu!

– Zagra wszystkim nam na nosie

i przepadnie gdzieś w kosmosie,

a my zostaniemy sami,

płynąc luzem pod gwiazdami…

 

– A więc póki krąży w kółko,

niech się brudas puknie w czółko!!!

Jak naśmiecisz, to posprzątaj.

A jak nie – to marsz do kąta.

 

Rodzic wyraźnie zaznacza, że teraz zamieniamy się z powrotem w przedszkolaka i wracamy do naszego domu. Rodzic prowadzi rozmowę na temat wiersza: 

  • Jakie miejsce dzieci wy­brały na wycieczkę?
  • Jak mogły się czuć, gdy spacerowały po czystej, pięknej łące?
  • Co znalazły na łące? Jak się wtedy poczuły?
  • Jak TY czułbyś się w takim zaśmieconym miejscu?
  • Jak myślisz, dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące?
  • Czy przypominasz sobie, jaką radę ma autorka wiersza dla tych, którzy naśmiecili?
  • Jakie rozwiązanie proponuje autorka tym osobom, które nie chcą po sobie posprzątać?
  • Czy jest to prawdziwa i skuteczna rada, czy raczej żart?
  • Jak się zachować, gdy ktoś przy nas zaśmieca otoczenie? 
  • Rodzic może odczytać cały wiersz raz jeszcze lub przypo­mnieć jego fragmenty, jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na pytania. Warto wspomnieć, że rada autorki „marsz do kąta” jest żartem, Ziemi taka kara nie pomoże. Lepiej po prostu po sobie sprzątnąć.

 

2. „Głoski w moim imieniu” – Rodzic prosi dziecko, aby policzyło samodzielnie głoski, które tworzą jego imię. Po chwili sprawdza ćwiczenie. Ważne, by zapytać dziecko, jaką formę swojego imienia wybrało do zabawy, od tego zależy poprawność odpowiedzi. Po sprawdzeniu  Rodzic prosi dziecko, by zapisało na kartce cyfrę, która oznacza liczbę głosek w imieniu. Możemy rozszerzyć zabawę wykorzystując imiona wybranych domowników

 

3. „Akcja-segregacja”

Rozmowa z dziećmi na temat segregacji śmieci w domu. 

 

4. „Boogie-woogie” – zabawa ruchowa przy muzyce .

 

https://www.youtube.com/watch?v=KeKgAM3oUVc

 

7. Praca w kartach pracy

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 2b – wycianie obrazków, nalepianie pod ilustracjami właściwych pojemników na odpady.

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 3a – liczenie pojemników, rysowanie po śladzie, czytanie wyrazów, łączenie ich z właściwymi pojemnikami

 

DODATKOWO DLA CHĘTNYCH

Bajka edukacyjna Rady na odpady 

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

 

 

 

Czwartek 23. 04. 2020

TEMAT: Skąd się bierze prąd.

Cele ogólne:

– zapoznanie z odnawialnymi żródłami energii

 

1. "Skąd się bierze prąd?" -  Karty Pracy Księga Zabawa z Literami strony 64 - 65.

 

2. Pstryk – słuchanie opowiadania, rozmowa na temat jego treści. Rodzic prosi dziecko o przygotowanie się do uważnego słuchania opowiadania: Dotknij swoich uszu, przygotuj je do słuchania. Do­tknij swoich ust, przygotuj je do milczenia. Podczas słuchania opowiadania postaraj się zapamiętać, jak nazywali się jego bohaterowie i kim byli. Spróbuj też zapamiętać, jakie ważne informacje o bezpieczeństwie chłopiec przekazał Juniorowi.

Pstryk

Grzegorz Kasdepke

Na elektryczne urządzenia lepiej uważać…

– Uważaj, teraz będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia.

– Dominik! – zawołała z dużego pokoju. – To twoja sprawka?!

– Prowadzę wykład – odkrzyknął dyplomatycznie Dominik.

– O czym?! – głos babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności!

– Mogę nie mówić… – mruknął Dominik.

– Hau! – dodał mu otuchy Junior.

Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy.

– Przecież tata ci mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czaj­nika, gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uwa­żać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?!

– Hau! – uspokoił ją Junior.

Ale babcia Marysia nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała się odbyć w łazience.

– Tak, z elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik.

– Na przykład najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszar­ka wpadła do wanny, to…

Junior zawył rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpa­dła do wanny.

– Tak samo głupie – kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziu­rek od kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery!

Junior, gdyby to było możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie.

– Niemądrze jest także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś urządzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i… słuchasz mnie?

– Hau… – odszczeknął zrezygnowany Junior.

– No tak, może to za dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno: nie wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś?

– Hau! – zapewnił Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – i wykład został zakończony.

O elektryczności można mówić jeszcze długo. Czas, start!

 

Po przeczytaniu opowiadania Rodzic  prowadzi rozmowę z dzieckiem: 

  • Jak nazywali się bohaterowie opowiadania?
  • Kim byli?
  • Dlacze­go po włączeniu czajnika zgasło światło w całym mieszkaniu?
  • Jakie ważne informacje dotyczące bezpiecznego postępowania z urządzeniami elektrycznymi chłopiec przekazał Juniorowi?
  • Jak my­ślisz, czy dzieci mogą samodzielnie posługiwać się urządzeniami elektrycznymi?

 

Dla chętnych oglądanie filmiku "Nie taki prąd straszny" https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ

 

Praca w Kartach Pracy:

Karty Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 3b – pisanie wyrazów po śladzie, łączenie wyrazów z obrazkami, rysowanie brakującego obrazka

 

 

Piątek 24. 04. 2020

TEMAT: Wiem jak chronić moją planetę.

 Cele ogólne:

– zapoznanie ze sposobem działania oczyszczalni ścieków i sortowni odpadów

 

1. Co to jest ekologia? – słuchanie wiersza, rozmowa na temat jego treści. Zabawy ruchowo-słu­chowe na podstawie fragmentu rymowanki. Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania wiersza. Prosi, by starało się zapamiętać wszystkie słowa, których znaczenia nie rozumie.

 

Co to jest ekologia?

D. Klimkiewicz, W. Drabik

Ekologia – mądre słowo,

a co znaczy – powiedz, sowo?

Sowa chwilę pomyślała

i odpowiedź taką dała:

„To nauka o zwierzakach,

lasach, rzekach, ludziach, ptakach.

Mówiąc krótko, w paru zdaniach,

o wzajemnych powiązaniach

między nami, bo to wszystko

to jest nasze środowisko.

Masz je chronić i szanować”

– powiedziała mądra sowa….

 

Po wysłuchaniu wiersza Rodzic prosi dziecko, aby spróbowało wymienić słowa, których znaczenia nie jest dla niego do końca jasne. Rodzic kieruje rozmową, zadając dziecku pytania: 

  • Co to jest ekologia?
  • Czego dotyczy ta nauka?
  • Co oznacza słowo „szanować”?

Aby utrwalić definicję pojęcia „ekologia”, Rodzic może zaproponować zabawę rytmiczną, np. dziecko może wyklaskiwać, wytupywać fragment wiersza zgodnie z analizą sylabową:

 

To na-u-ka o zwie-rza-kach,

la-sach, rze-kach, lu-dziach, pta-kach.

Mó-wiąc krót-ko, w pa-ru zda-niach,

o wza-jem-nych po-wią-za-niach

mię-dzy na-mi, bo to wszyst-ko

to jest na-sze śro-do-wis-ko.

 

2. Dla chętnych oglądanie filmików "Ekologiczny dom" https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

"Czysto, ładnie, bez śmieci, rady Pana śmietnika dla wszystkich dzieci" https://www.youtube.com/watch?v=uWLFOUKkzGA

Niezywkła podróż kropelki https://www.youtube.com/watch?v=plQ8rCApNIQ

Bajka o oczyszczaniu krakowskich ścieków https://www.youtube.com/watch?v=kHBougLLdA8

 

 

3. „Mniej czy więcej?” – zabawa matematyczna. Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania opowieści, ilu­struje ją przedmiotami: 

W pewnej sali stały dwa kosze na śmieci (Rodzic rozkłada dwie szarfy/lub chustki, czy szale, robi dwa koła ze sznurka). W jed­nym z nich leżały trzy butelki (Rodzic wkłada 3 puste butelki do jednej szarfy), w drugim pięć bute­lek (Rodzic wkłada 5 pustych butelek do drugiej szarfy). W którym koszu było więcej butelek? Dziecko wskazuje prawidłową odpowiedź, a Rodzic kontynuuje opowieść: Wielka szufla śmieciarki otwiera się szeroko w tę stronę, gdzie jest więcej śmieci. Jak myślisz, w którą stronę się otworzy? Rodzic układa znak > z dwóch pasków papieru. Rodzic opowiada kilka takich krótkich opowieści, by utrwalić z dzieckiem schemat zadania. Może poprosić dziecko o pomoc w wymyślaniu historii. Kolejnym krokiem jest ilustrowanie zadania cyframi zamiast przedmiotów.

 

4. Praca w kartach pracy:

Karta Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 4a – pisanie po śladzie znaków < i >, porównywanie liczby obiektów i zapisywanie rozwiązania znakami < i >.

Karta Pracy Plac Zabaw karty 4 strona 4b – układanie historyjki obrazkowej, przeliczanie obiektów w zbiorach, dorysowywanie nakrętek, pisanie cyfr i znaków < i >.

 

5. Śpiewanie piosenki "Moja planeta" https://www.youtube.com/watch?v=cZ-nwKdwPc4

 

 

Następna GARŚĆ ŁAMIGŁÓWEK w niedzielę 26. 04. 2020

Życzę miłej pracy i pozdrawiam serdecznie

pani Monika

Data dodania: 2020-04-18 20:39:42
Data edycji: 2020-04-21 11:20:00
Ilość wyświetleń: 419
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej