Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Grudzień

GRUDZIEŃ

 

Tydzień 13: Wszyscy jesteśmy mikołajami

Tydzień 14: Dawno, dawno temu

Tydzień 15: Idzie zima

Tydzień 16: Zapach choinki

 

Umiejętności dziecka:

  • rozwija relacje, wykazuje się empatią (także wobec zwierząt), przestrzega zasad bezpieczeństwa i reguł obowiązujących w zabawie, rozróżnia zachowania
  • zna zasady kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach, używa zwrotów grzecznościowych, wyraża szacunek wobec rówieśników i osób dorosłych, składa życzenia świąteczne
  • rozpoznaje i wyraża emocje, szanuje emocje wyrażane przez kolegów
  • ćwiczy sprawność dotykową, wzrokową, słuchową oraz artykulacyjną (stara się mówić wyraźnie i zrozumiale, wydłuża przeponowy tor oddychania)
  • zna postać Św. Mikołaja, posługuje się słownictwem zw. z mikołajkami i Bożym Narodzeniem 
  • uważnie słucha tekstów, próbuje je opowiadać, określając następstwo czasu, pyta i odpowiada na pytania, rozwiązuje i układa zagadki, wie, na czym polega czytanie (w tym czytanie globalne), próbuje rozróżniać litery, wysłuchuje głoski w nagłosie
  • uczestniczy w zaj. muzycznych, śpiewa piosenki (także kolędy) i bawi się przy muzyce, reaguje na zmiany rytmu, gra na instrumentach perkusyjnych
  • rozwija sprawność manualną – ćwiczy operowanie ołówkiem, kredką, pędzlem, wycina, wykleja  
  • przelicza elementy w zakresie 5. (lub więcej), posługuje się liczebnikami porządkowymi, mierzy długość (np. stopami), określa wielkość  
  • zna figury geometryczne, posługuje się ich nazwami
  • rozwija umiejętności związane z logicznym myśleniem i koncentracją uwagi, wydłuża czas koncentracji na zadaniu
  • ćwiczy spostrzegawczość i pamięć, odczytuje informacje z albumów, plansz i innych ilustrowanych materiałów 
  • eksperymentuje, próbuje wnioskować, interesuje się książkami
  • poznaje zagadnienia przyrodnicze – rozróżnia zwierzęta, zna nazwy niektórych ptaków i ich zwyczaje, dokarmia ptaki, poznaje mieszkańców Bieguna Północnego, wymarłe zwierzęta tj. dinozaury czy mamuty, rozróżnia jesień od zimy, określa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne zimą, poznaje gałązki drzew iglastych (dostrzega różnice, poznaje nazwy)    
  • samodzielnie wykonuje czynności higieniczne, ubiera się, samodzielnie zajmuje się sobą  w czasie wolnym  
  • uczestniczy w zaj. fizycznych – zaspokaja potrzeby ruchu, rozwija sprawność ruchową, ćwiczy partie mięśni, próbuje wykazać się refleksem, szybkością i zwinnością, potrafi odpoczywać. 

Piosenka- „Bałwanek”


  1. Pada, pada śnieżek biały,
    sypie od samego rana.
    Chodźcie chłopcy i dziewczynki,
    ulepimy dziś bałwana.

 

Ref.:
Jedna kula taka duża,
druga kula taka mała.
Małe oczka – dwa węgielki,
i z węgielków buźka cała.

  1. Potem jeszcze dołożymy,
    marchewkowy nosek mały.
    I z patyków rączki obie,
    będzie miał nasz bałwan biały.

 

Ref.:
Jedna kula taka duża,
druga kula taka mała.
Małe oczka – dwa węgielki,
i z węgielków buźka cała.

  1. Jeszcze guzik jeden drugi,

Garnek czarny hop na głowę,

Teraz razem zaśpiewamy,

bo już wszystko jest gotowe.




Zabawa paluszkowa:

 

Pięć bałwanków bawiło się,

Zjeżdżały na sankach, gdy padał śnieg,

Nagle wyszło słońce i ojejej!

Jeden bałwanek stopił się.

 

Cztery bałwanki bawiły się,

Zjeżdżały na sankach, gdy padał śnieg,

Nagle wyszło słońce i ojejej!

Drugi bałwanek stopił się.

 

Trzy bałwanki bawiły się,

Zjeżdżały na sankach, gdy padał śnieg,

Nagle wyszło słońce i ojejej!

Trzeci bałwanek stopił się.

 

Dwa bałwanki bawiły się,

Zjeżdżały na sankach, gdy padał śnieg,

Nagle wyszło słońce i ojejej!

Czwarty bałwanek stopił się.

 

Jeden bałwanek bawił się,

Zjeżdżał na sankach, gdy padał śnieg,

Nagle wyszło słońce i ojejej!

Piąty bałwanek stopił się.

 

Nie ma bałwanków, nie ma nie

Może odbudujemy je,

Lepimy bałwanki lepimy je

i znowu wszystkie bawią się.



 

Data dodania: 2025-12-03 19:34:40
Data edycji: 2025-12-03 19:35:27
Ilość wyświetleń: 7
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej