WŁAŚCIWOŚCI ROZWOJU FIZYCZNEGO
Duża motoryka – sprawność ruchowa (lokomocja, ruch całego ciała;
Dzieci pięcioletnie są ruchliwe – biegają, kucają, klękają, podskakują, przemieszczają się;
podczas rysowania, lepienia często zmieniają pozycję.
Baczna obserwacja pozwala zauważyć, że ich ruchy nie są jeszcze dostatecznie skoordynowane.
Dzieci w tym wieku chętnie:
Mała motoryka – sprawność rąk (manipulacja – ruchy rąk i palców)
Rozwój ruchów rąk i poziom tego rozwoju rozpatrywany jest w trzech aspektach:
a) czynności samoobsługowe:
Ruchy rąk przy czynnościach nie są jeszcze skoordynowane, czynności samoobsługowe są wykonywane pod kontrolą wzroku i trwają dłuższy czas.
b) ruchy narzędziowe i zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne:
Niektóre dzieci pasjonują się samym działaniem bez względu na efekty, gdy efekty nie spełniają ich oczekiwań, złoszczą się, czasami się smucą, zniechęcają. W tych sytuacjach dorośli powinni wspierać dziecko, a nie wykonywać pracę za nie.
c) czynności grafomotoryczne – rysowanie, malowanie – przygotowanie do pisania:
Czynności grafomotoryczne wymagają odpowiedniego napięcia mięśniowego, precyzji i płynności ruchów, a także właściwej liczby doświadczeń. Rozwój ruchów rąk w dużej mierze zależy od doświadczeń dziecka – od tego, na ile osoby dorosłe zachęcają dziecko do samodzielności czy też tę samodzielność ograniczają.
Lateralizacja (stronność)
Ruchy naszych rąk mogą być precyzyjne i doskonalić się dzięki temu, że jedna z rąk jest dominująca, druga zaś pomocnicza, współpracująca z ręką dominującą. Zjawisko to zwane jest lateralizacją – przewagą ruchową jednej strony ciała nad drugą (przewaga ta dotyczy narządów parzystych: oka, ręki, nogi, ucha). Jakość lateralizacji uwarunkowana jest dominacją półkul mózgowych w zakresie kierowania ruchami – lewa półkula steruje ruchami naszej prawej połowy ciała, prawa zaś – lewej połowy. Możemy zatem być prawostronni lub lewostronni. U większości dzieci w wieku 5 lat można już określić przewagę czynnościową. Są jednak dzieci o słabym układzie nerwowym, u których w tym wieku trudno jest ustalić dominację. Ta dzieci mają też wolniejszy rozwój ruchu rąk, słabsze napięcie mięśniowe, obniżoną koordynację rąk i koordynację wzrokowo – ruchową. Mają także trudności z rozumieniem stosunków przestrzennych (prawa, lewa ręka).
Lateralizacji nie zmienimy, nie należy przestawiać dzieci z ręki lewej na prawą, gdyż jest to ingerowanie w pracę układu nerwowego i może prowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka.
WŁAŚCIWOŚCI ROZWOJU PSYCHICZNEGO. POZIOM ROZWOJU PROCESÓW POZNAWCZYCH
Uwaga to zdolność skierowania świadomości na działające bodźce, uświadomienie sobie działania bodźców. Rozwija się ona stopniowo i zależy od stopnia dojrzałości mózgu, jak również od doświadczeń dziecka.
Cechy uwagi dziecka pięcioletniego:
Pamięć
Pamięć to zdolność gromadzenia, przechowywania i odtwarzania doświadczeń, informacji. Dziecko zapamiętuje ważne subiektywnie, a nie obiektywnie sytuacje, czynności, szczególnie te, które wiążą się z przeżyciami emocjonalnymi. Jeśli coś jest dla dziecka interesujące samo domaga się powtórzeń, by przyswoić sobie to, co dla niego ważne.
Cechy pamięci pięciolatka:
Spostrzeganie
Spostrzeganie to poznawanie bezpośrednie całokształtu przedmiotów i zjawisk oraz związków i zależności typu fizycznego między nimi np.: większy – mniejszy, bardziej lub mniej zielony. Dzięki spostrzeganiu dziecko zbiera zmysłami najwięcej bezpośrednich informacji o otaczającym go świecie. Poznaje przedmioty za pomocą wzroku, słuchu, smaku, węchu i dotyku. Do 3-4 lat dziecko poznaje otoczenie wszystkimi zmysłami, powyżej 4 lat zaczyna dominować spostrzeganie wzrokowe i słuchowe, a rozwój mowy dodatkowo ułatwia zbieranie informacji.
Cechy spostrzegawczości:
Myślenie
Myślenie to wewnętrzna czynność tworzenia nowych informacji przez operowanie informacjami już posiadanymi. Dzięki operacjom myślowym dziecko staje się powoli zdolne do rozumienia różnych sytuacji, ich uwarunkowań, następstw, aż do samodzielnego tworzenia pojęć.
Myślenie matematyczne – liczenie pięciolatków:
Mowa
Mowa to czynność porozumiewania się ludzi za pomocą języka, na który składają się słowa oraz reguły określające sposób ich użytkowania. Słowa mają charakter znaków: są sygnałami zastępującymi określone rzeczy, przedmioty, zjawiska, czynności czy zachodzące między nimi reakcje.
Dzieci pięcioletnie swobodnie porozumiewają się za pomocą słów i zdań, następuje stopniowa gramatyzacja mowy. Jeżeli po skończeniu 5 lat wymowa dziecka nie poprawia się, wymaga to pomocy logopedy.
Cechy rozwoju mowy:
Emocje pięciolatka
Emocje to subiektywne reakcje na istotne wydarzenia. Towarzyszą one wszystkim procesom poznawczym i każdemu działaniu dziecka, pełnią funkcję ochronną i informacyjną. Dziecko podejmuje te działania, którym towarzyszą emocje pozytywne, inaczej mówiąc dziecko robi to co dla niego przyjemne, unika tego co jest dla niego przykre. Wszystkim emocjom towarzyszy silna ekspresja wyrażana mimiką, gestykulacją, głośnym mówieniem, płaczem.
Cechy emocji:
Zamiast krytyki: niestarannie, jesteś niegrzeczny, warto powiedzieć: starałeś się, ale ci nie wyszło, spróbuj dokładniej; widzę, że jesteś rozdrażniony odejdź na bok i odpocznij;
Zamiast uwag: nie chce ci się, przyłóż się – warto powiedzieć: wiem, że to trudne, ale wiem , że potrafisz to zrobić;
Zamiast oceniać: jesteś niegrzeczny – warto ocenić zachowanie: zachowałeś się źle, nie wolno nikomu robić krzywdy, zobacz kolega płacze, co teraz zrobisz?, dobrze, że chcesz przeprosić.
Warto pamiętać ! ! ! ! ! ………, że powyższy opis dotyczy przeciętnych pięciolatków.
Możemy spotkać dzieci, które wykraczają ponad przeciętność we wszystkich lub niektórych zakresach rozwoju, a także dzieci nieco wolniej się rozwijające lub dzieci o niższym poziomie niektórych funkcji.
Im wcześniej się zorientujemy jaki poziom rozwoju osiągnęły dzieci, tym więcej będzie czasu, by wspierać lub wspomagać ich rozwój, a tym samym zapewnić im dobry start w szkole.
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14