Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

KOLEJNE MATERIAŁY DLA KANGURKÓW!

MATERIAŁY DLA KANGURKÓW

TEMAT TYGODNIA: Dbamy o nasza planetę.

20.04.2020-24.04.2020

Tematy rozpisane na poszczególne dni.

DZIEŃ 1

TEMAT:  JESTEM  PRZYJACIELEM  PRZYRODY!

  • „ Czy jestem przyjacielem przyrody?”- odpowiedź dziecka na pytanie na podstawie opowiadania pt „Wielka przygoda małej Zosi” Krzemienieckiej i B. Lewandowskiej.

 

Biedronka- Kropeczka mieszkała na łące pod listkiem koniczyny. Dobrze jej tu było. Przyszła na łąkę Zosia. Posadziła małą biedroneczkę na dłoni i powiedziała:- Masz czerwoną sukienkę, to i domek musisz mieć czerwony.- I zamknęła Kropeczkę w pudełku od zapałek. Były tu cztery gładkie ściany, ale nie było koniczyny  ani grzejącego słonka, ani błękitnego nieba.

Rodzic pyta: Czy Zosię można nazwać przyjacielem przyrody? Dlaczego?

 

         A kiedy wieczorem Zosia zasnęła, poczuła nagle, że robi się coraz to mniejsza i mniejsza… Wreszcie była tak malutka, że mogłaby się wykąpać w mamusinym naparstku jak w wannie. Wtedy Przyszła do niej Kropeczka.- Chodź ze mną – powiedziała.

I Zosia poszła z biedronką na łąkę. Teraz trawy wydawały się jej wielkie jak drzewa. Szumiały jak las. Z gęstwiny wyszedł ogromny chrząszcz.

- Kto mi spać przeszkadza?- mruczał rozgniewany.

Zosia przestraszyła się jego groźnych rogów. Zaczęła uciekać co sił w małych nóżkach. O mało nie wpadła w gęsta się pająka! W tej siedzi siedziała zapłakana pszczoła.

- Uwolnię cię, nie płacz…- obiecała Zosia. Małymi paluszkami rozrywa nitki. Prędko, prędko, bo pajak może wrócić lada chwila. Oho! Już nadchodzi! Z daleka krzyczy: „ Ja wam dam! Ja wam dam!”.

Może sobie krzyczeć! Nic już nie zrobi ani pszczole, ani Zosi! Pszczoła poleciała z Zosia do ula. Strażniczka zaprowadziła je do królowej. Opowiedziała Zosi o całej przygodzie.

- Bzum-bzum-bzum- zabrzęczała królowa.- Jesteś bardzo dzielna, Zosiu. A w nagrodę weź dwa dzbany miodu.

Rodzic pyta: Co się stało, gdy Zosia zasnęła? Jakie zwierzęta spotkała Zosia? ( biedronkę, chrząszcza, pszczołę, pająka)

Wyszła Zosia z ula. Dźwiga dzbany. Miodek pachnie smakowicie. Spróbowała raz i drugi…Nie zdążyła po raz trzeci oblizać paluszków, bo z wielkim szumem i bzykaniem nadleciały osy- łakomczuchy. W mig wylizały dzbany i dalejże gonić Zosię! A żądła miały ostre jak szpileczki!

Kto wie , co by się z Zosia stało, gdyby Kropeczka nie przybiegła na pomoc.

- Siadaj mi na grzbiecie!- zawołała. Rozwinęła skrzydełka i … frunęła wysoko.

- Już mnie nie złapiecie, obrzydliwe osy!- cieszyła się Zosia.- Zaraz Wam pokażę: „ Zyg, zyg, marcheweczka”… Podniosła rączki  i…poleciała w dół! Chlup! Wpadła w środek ogromnego stawu. Karp, który tu mieszkał, bardzo się zdziwił:

„ Jeszcze takiej ryby nigdy nie widziałem. Może zjeść ją na śniadanie?”

Nie zjesz , karpiu, Zosi, bo po wędce już ucieka na powierzchnię wody! Usiadła na listku jak na wysepce. I martwi się: „ Kto mi pomoże dopłynąć do brzegu?”

- Ja!- powiedział nartnik.- Przecież umiem sunąć po wodzie!

Siadła Zosia nartnikowi na grzbiecie. Za chwilę była na brzegu. Spotkała tu pracowite mrówki.

- Co robicie?- spytała.

Ale mrówki nie miały czasu na rozmowę. Naprawiały mrowisko, które nocą popsuł deszcz. Pomagała im Zosia w pracy. A potem pokazały jej mrówki całe mrowisko. Taki był tam ruch i gwar, jak na ulicach prawdziwego miasta! Najbardziej podobał się Zosi żłobek. Tu wylęgały się z jajeczek małe mrówki. Opiekowała się nimi Zosia, dopóki nie podrosły. A kiedy już umiały chodzić, poszła z nimi na spacer. Wesoło bawiły się na łące.

Rodzic pyta: Jakie jeszcze zwierzęta spotkała Zosia?( osę, karpia, owada- nartnika, mrówkę)

         Nagle rozległ się hałas, tupanie. To chłopcy przybiegli na łąkę z siatką na motyle. Uciekły mrówki. Zosia schowała się pod listkiem. Zaszumiało, zahuczało, zachwiał się listek i…już Zosia zaplątana w gęsta siatkę! Na próżno krzyczała. Głos miała cichy jak szelest trawki. Nikt jej nie słyszał.

- Masz czerwona sukienkę, to i domek musisz mieć czerwony- powiedział chłopiec.

I zamknął ją w pudełku od zapałek. Były tu cztery gładkie ściany, ale nie było zielonego listka ani grzejącego słońca, ani błękitnego nieba. I wtedy Zosia obudziła się. A potem otworzyła pudełko.

- Biedroneczko- Kropeczko, leć na łąkę do pachnącej koniczyny, błękitnego nieba i grzejącego słonka!

Rodzic pyta: Co się stało, gdy dzieci złapały Zosię w siatkę na motyle? Co zrobiła Zosia, gdy się obudziła? Jak zachowuje się przyjaciel przyrody? Czy jestem przyjacielem przyrody?

 

 

 

  • ''Znaczek- jestem przyjacielem przyrody''- wykonanie znaczka z W.42 (wyprawka)- potrzebny będzie klej i taśma dwustronna

 

DZIEŃ 2

TEMAT: CIESZĘ SIĘ PIĘKNĄ I ZDROWĄ ZIEMIĄ!

 

  • „ Co możemy zrobić dla naszej Ziemi?”- proszę porozmawiać z dzieckiem na temat sposobów dbania o środowisko.
  • Wyłączaj światło w pokoju, z którego wychodzisz! Zakręć wodę, gdy jej nie używasz, na przykład, gdy myjesz zęby! Poproś rodziców , aby wymienili żarówki na energooszczędne! Posadź z rodzicami drzewo, krzew lub inne rośliny! Posadź i pielęgnuj kwiaty na balkonie! Gdy są mrozy, dokarmiaj ptaki! Segreguj śmieci!

 

  • „ Drzewo”-praca w kartach pracy PLAC ZABAW str. 27

 

  • Piosenka do posłuchania na YouTube „Ziemia to wyspa zielona”-piosenki dla dzieci

 

DZIEŃ 3

TEMAT: CZY TO SIĘ JESZCZE PRZYDA?

 

  • Do obejrzenia na YouTube-„ Bajka edukacyjna - proekologiczna” ciekawa, dotycząca segregacji śmieci.
  • " Segregacja śmieci"- praca z W.43 ( wyprawka)

Dziecko wypycha pojemniki do segregowania śmieci oraz same śmieci i dopasowuje surowce do odpowiednich pojemników na zasadzie puzzli.

 

DZEŃ 4

TEMAT: PO CO NAM PRĄD?

 

  • Proszę przeczytać dziecku opowiadanie pt. „ Pstryk” G. Kasdepke

- Uważaj, teraz będzie się działo- mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło- a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer, i nawet Junior przestał spać, choć nie był przecież na prąd. Widać, wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia.- Dominik!- zawołała z dużego pokoju.-To Twoja sprawka?!- Prowadzę wykład- odkrzyknął dyplomatycznie Dominik.- O czym?!- Głos babci dochodził już z korytarza.- Nie mów, że o elektryczności!- Mogę nie mówić…  mruknął Dominik.- Hau!- dodał mu otuchy Junior. Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majsterkowania przy elektrycznych korkach- i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się, jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki, i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy.- Przecież tata ci mówił- zasapała babcia, wchodząc do kuchni- żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?!- Hau!- uspokoił ją Junior. Ale babcia Marysia nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabawa w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała odbyć się w łazience.

 

  • Tutaj po przeczytaniu opowiadania dziecko wykonuje pracę w kartach pracy PLAC ZABAW

str. 28- ćwiczenie pamięci.

Dziecko koloruje elementy, które wystąpiły w opowiadaniu ( czajnik elektryczny, radio) i dorysowują jeszcze dwa ( pralka, lodówka). Liczą ile jest teraz urządzeń na obrazku i rysują tyle samo kresek w ramce.

 

  • Do obejrzenia filmik edukacyjny na YouTube „ Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych?” króciutki ale interesujący.

 

DZIEŃ 5

TEMAT: CO ZROBIĘ DLA ZIEMI?

 

  • „ Pomogę Michałowi segregować śmieci”- praca w kartach pracy PLAC ZABAW str. 29
  • „ Czy wiem jak chronić moją planetę?”- quiz ekologiczny. Można zadać dziecku kilka pytań.
  1. Co robimy, by oszczędzać wodę?
  2. Jak zachowujemy się w lesie, by nie płoszyć zwierząt?
  3. Kiedy należy dokarmiać ptaki?
  4. Co należy zrobić, gdy wychodzimy z pokoju lub łazienki?

 

  • Na podsumowanie wiadomości z całego tygodnia proszę aby dziecko obejrzało filmik edukacyjny na YouTube „W kontakcie z naturą”- dla dzieci( tak proszę wpisać).

 

Przyjemnej pracy i  dużo zdrówka życzę

Pozdrawiam p.Dorota

Data dodania: 2020-04-20 10:07:58
Ilość wyświetleń: 414
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej