Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

KOLEJNE MATERIAŁY DLA KANGURKÓW!

MATERIAŁY DLA KANGURKÓW

TEMAT TYGODNIA: Tajemnice książek

27.04.2020-01.05.2020

DZIEŃ 1

TEMAT: Jakie książki lubimy?

  1. „Co to jest?”- na początek kilka zagadek tematycznych, nie są one proste ale myślę, że bez problemu sobie z nimi poradzicie.

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,Taki piękny, kolorowy.

Będzie ci potrzebna ona,

Najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

A potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz.( kartka papieru)

 

Czyta ją mama, czyta tata

Często w obrazki jest bogata.

Dużo liter na każdej stronie,

Są historie o królu na tronie.

Są też wiersze rymowane,

Najlepiej gdy przez babcię czytane.(książka)

 

Zanim zaczniesz czytać książkę

Najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

Patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,

Czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,

To właśnie jest …(okładka)

 

  1. „Kwiaty” – opowieść ruchowa .

Dzieci, słuchając opowiadania, powoli wstają (od leżenia do stania na palcach).

Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dzieci – skulone – leżą na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (poruszają się), czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dzieci – nadal zwinięte w kłębek – kucają). Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dzieci powoli prostują palec wskazujący i unoszą go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dzieci stoją na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i poruszają palcami). Ach, jaka piękna wiosna!

  1. „Jakie książki lubimy?” Rozmowa na temat literatury dziecięcej na podstawie doświadczeń dzieci i książek znajdujących się w domu.

W tym momencie warto usiąść z dzieckiem i wytłumaczyć mu, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania, opowiadać długą historię lub mogą być napisane wierszem. Jeżeli posiadają Państwo takie książki, warto je dzieciom pokazać dla porównania. Zapytajcie , którą książkę znajdującą się w domu lubią najbardziej i przeczytajcie ją wspólnie .

 

Do obejrzenia filmik „ Jak powstaje książka?

https://www.youtube.com/watch?v=5dHmwZRQ0FI

4. Słuchanie wiersza pt.” Mole książkowe” D.Niemiec

Mole książkowe

D.Niemiec

Otwieram książkę, jedna chwilka

I już jestem w innym świecie.

W wyobraźni staje się piękną królewną

Lub pszczółką skrytą  w kwiatów bukiecie.

Każda książka roztacza przede mną

Świat niezwykły, wspaniały.

Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,

Rozdział od deski do deski…czyli cały.

Rodzice doskonale rozumieją

Mój zachwyt nad książkami,

Bo tak jak ja są zwyczajnie

Książkowymi molami.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

  • O jakim przedmiocie był wiersz?
  • W kogo zamienia się dziewczynka czytając książkę?
  • Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książkę?
  • Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami? Co to znaczy czuć zachwyt?
  • Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”?
  • Kto to jest „mol książkowy”?
  • Czy lubicie czytać książki?
  • Czy są takie książki, którymi jesteście zachwyceni?

5. „ Ja będę księżniczką, a ty rycerzem” – praca z 44 i W. 45( wyprawka)

6. „ Czego można użyć do zabawy w księżniczkę, a czego do zabawy w rycerza?”- praca kartach pracy PLAC ZABAW str. 30

Zachęcam do zapoznania się z piosenką :

 https://www.youtube.com/watch?v=Sl7d6RvqTWM

 

"Bajeczki"

Urszula Piotrowska

Na półkach mieszkają książeczki.

W książeczkach mieszkają bajeczki.

Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.

Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam.

 

W bajeczkach znajdziecie rycerzy,

Królewnę, co spała na wieży.

I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.

I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.

 

A kiedy się dziecko zasłucha,

To wróżki mu szepczą do ucha.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

 

DLA CHĘTNYCH

Po obejrzeniu filmiku do wykonania zakładka do książki.

https://www.youtube.com/watch?v=I9Lq4dKTjd0

 

Warto czytać książki, ponieważ...

Nie samą pracą... ZALETY CZYTANIA KSIĄŻEK (infografika) - Gosia ...

 

DZIEŃ 2

TEMAT: Robimy własny papier.

1. Do obejrzenia filmik „ Jak powstaje papier?”https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI

2. „ Ile to sylab?”- praca w kartach pracy PLAC ZABAW str. 31.

Rodzic pokazuje dziecku przedmioty znajdujące się w domu. Dziecko podaje nazwy przedmiotów oraz dzieli je na sylaby, może również powiedzieć z ilu sylab składa się dany wyraz.

 

DZIEŃ 3

TEMAT:  Kto jest potrzebny, aby powstała książka?

1. „ Kto jest potrzebny, aby powstała książka?”- rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów książki Zofii Staneckiej „ Basia i biblioteka”

W bibliotece 

Zofia Stanecka

 (…) – Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić. – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?

 – W bibliotece! – zawołała Basia.

– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.

– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem.

 Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.

Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.

– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…

– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady. Autorka roześmiała się.

– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.

– Wrotki! – ucieszył się Karol.                           

– Wy – ob…  – podpowiedziała autorka (…)

 

Rodzic zadaje dziecku pytania: 

  • Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia)
  • Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia?
  • Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci?
  • Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka?  Dzieci podają swobodne odpowiedzi. R. nakierowuje je tak, aby powstał opis zawodów: grafika, redaktora, drukarza.

DZIEŃ 4

TEMAT: Co można kupić w księgarni?

1. „ Co można kupić w księgarni?”- rodzic zadaje dziecku pytania

  • Czy byłeś/aś kiedyś w księgarni?
  • Jakie książki tam kupowaliście?
  • Co jeszcze, poza książkami można kupić w księgarni?

 2. „ Z czym ci się to kojarzy?”- zabawa ze słowem.„Poproszę trzy książki”– zabawa dydaktyczna. Kształtowanie umiejętności posłu­giwania się pieniędzmi poprzez zabawę w sklep.

Przygotujcie kartki w trzech kolorach: czerwonym, niebieskim i żółtym.Z  kolorowych papierów wytnijcie  prostokąty- będą to wasze banknoty ( pieniądze).Prostokąty  w kolorze czerwonym – to banknoty o najwyższym nominale, prostokąty w kolorze niebieskim – to bank­noty o średnim nominale, a prostokąty w kolorze żółtym – to banknoty o najniższym nominale.

,,Pieniądze” ułóżcie sobie np. w pudełku.  –Wyobraźcie sobie, że to są prawdziwe pieniądze, za które możecie coś kupić.  Krzesło to ,,okienko w kasie”, gdzie zapłacicie za kupione książki.   Przenosimy się do dużej księgarni, w której jest bardzo wiele regałów z kolorowymi książkami. Są tutaj książki pełne ob­razków, są też takie, w których są same litery. Dziecko, które jest klientem, prosi sprzedawcę ( mama)  o książkę (lub kilka książek) – może zażyczyć sobie konkretną książkę lub poprosić sprzedawcę o możliwość dokonania samodzielnego wyboru. Sprzedawca podaje cenę (w koloro­wych banknotach), pamiętając o wartości banknotów.

  1.  

   3.  „ Memory”- gra pamięciowa z W. 46( wyprawka)

   4. Ćwiczenie ruchowe.

„Ile zrobię kroków?” – dziecko dostaje książkę w twardej oprawie, kładzie ją sobie na gło­wie i próbuje zrobić kilka kroków. Rodzic liczy, ile kroków udało się zrobić dziecku, zanim książka spa­dła. (książka w twardej oprawie)

DZIEŃ 5

TEMAT: Idziemy do biblioteki

1. „ Z czym ci się to kojarzy?”- zabawa ze słowem

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic  kładzie na środku książkę i pyta dziecko: z czym Ci się kojarzy słowo książka?. A  z czym kojarzy Ci się księgarnia? .Dziecko odpowiada jednym słowem. Rodzic podaje swoje  skojarzenie z wyrazem podanym przez dziecko.

2. „ Zasady zachowania się w bibliotece”- rozmowa na temet zasad panujących w bibliotece na podstawie doswiadczeń dzieci i fragmentu opowiadania „ Basia i biblioteka”.

„ W bibliotece”

Zofia Stanecka

W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.

- Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki- powiedziała

- La, la, la…- zanuciła radośnie Anielka.

- Co tam będziemy robić?- spytał Kuba.

- No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece?- odpowiedziała pani pytaniem.

Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ja do biblioteki.

- W bili…bliotece są książki!- zawołała.-Zabiera się je do domu, a potem oddaje.

- Ja bym nie oddał- oświadczył Karol.

- Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…

- Za darmo?- upewniła się Zuzia.

- Tak, Zuziu.- Pani włączyła się do rozmowy.- Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje.

Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.

- O książki trzeba dbać- wygłosiła Basia.- Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ja będzie odkupić.

- W…bi…liotece…jest…cicho- szepnął Titi.

Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko cos mówił sam z siebie. Pani skinęła głową.

- W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę żeby nie przeszkadzać innym.(…)

Po przeczytaniu fragmentu opowiadania rodzic zadaje dziecku pytania:

  • Dokąd wybierają się dzieci?
  • Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia?
  • Czy za książki w bibliotece trzeba płacić?
  • W jaki sposób trzeba dbać o książki?
  • Jak trzeba zachowywać się w bibliotece? Dlaczego?
  • Co podoba ci się najbardziej w bibliotece?

 3. Do obejrzenia filmik edukacyjny „ W bibliotece”

      https://www.youtube.com/watch?v=7TJtWPGdwSM

 4. „ Gdzie postawię tę książkę?”- segregowanie, praca w kartach pracy PLAC ZABAW str. 32

 

 

Życzę przyjemnej pracy i pozdrawiam serdecznie

p.Dorota

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-04-27 02:37:39
Ilość wyświetleń: 404
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej