MATERIAŁY DLA KANGURKÓW
TEMAT TYGODNIA: W krainie muzyki.
11.05.2020-15.05.2020
DZIEŃ 1
Temat: Jaki to instrument?
Na muzyce w przedszkolu
Sł.i muz. Katarzyna kulikowska
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2
Rodzic rozkłada długi sznurek lub ręcznik zwinięty w rulon ( co macie w domu). Następnie tłumaczy dziecku, że na podłodze leży lina, pod nią jest przepaść, trzeba przejść na druga stronę. Dziecko z wyciągniętymi na boki rękoma idzie po tym co jest położone na podłodze jak po linie, stopa za stopą.
Praca z KP2.35
Do obejrzenia filmik o instrumentach muzycznych.
https://www.youtube.com/watch?v=m-WJi8GNgsA
4. Na dole strony pokazane są wybrane instrumenty muzyczne. Po zapoznaniu się z nimi proszę, aby dla przypomnienia dziecko podzieliło wyraz na sylaby i powiedziało ile sylab ma dany wyraz ( zawsze pytam ile razy klasnąłeś/aś w rączki?)
DZIEŃ 2
Temat: Gramy na instrumentach.
Może być dęty, może być i strunowy,
Ważne , aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
Z nim piękna muzyka jest możliwa.( instrument muzyczny)
Jest to zespół niemały,
Mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
To aż publiczność chce z foteli wstać.( orkiestra)
Zna go każde w przedszkolu dziecko,
Zawsze stoi przed swoją orkiestrą
I porusza drewnianą pałeczką.( dyrygent)
Dyrygenta wszyscy się słuchają,
Tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
Wszystko uda się w każdej pioseneczce.( batuta)
Mysia orkiestra
Dla kotów w sylwestra gra mysia orkiestra.
Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.
Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.
Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.
A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.
Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały, i gdzieś się wyniosły, wołając:
- Ach nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaję bzika!
Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:
- co to jest orkiestra?
- jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra?
- ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały?
- czy kotom podobała się mysia muzyka?
- gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry?
- czy wiedziałeś/aś kiedyś orkiestrę?
- jak wyglądała?
- czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?
3. Utrwalenie słów piosenki „Na muzyce w przedszkolu”
DZIEŃ 3
Temat: Robimy instrumenty!
1. Na powitanie ćwiczenia ruchowe: https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
2. „ Muzyka to cos wspaniałego”- słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat.
Muzyka to coś wspaniałego
Dominika Niemiec
Dźwięki płyną bardzo leciutko
Niby frunące ptaszki na wietrze,
Ciekawi was, czego słucham?
Właśnie przysłuchuję się orkiestrze.
W tle brzmią grube trąby.
Słychać skrzypce, dzwonki i flety.
Mam na twarzy coraz większe wypieki.
Teraz partie solową mają klarnety.
Orkiestra gra coraz głośniej,
Czuje się podekscytowana.
Dźwięków jest wokół mnie coraz więcej,
Chciałabym umieć grać tak sama.
Bo świat nut jest zaczarowany,
Muzyka to cos wspaniałego.
Może wzruszać albo zachwycać,
Wzbudzić euforię w sercu każdego.
Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:
- jak myślicie, gdzie była dziewczynka?
- czego słuchała?
- jakie instrumenty grały w orkiestrze?
- jak czuła się dziewczynka, słuchając muzyki?
- jakie emocje może wywoływać muzyka?
https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara
https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0
DZIEŃ 4
Temat: Umiem zachować się podczas ważnych uroczystości.
1. „Umiem zachować się podczas ważnych uroczystości!” – zachęcenie do zabawy parateatralnej z rodzicem i rodzeństwem.
Zaproście mamusię, tatusia na swój występ. Możecie dla nich zaśpiewać poznane piosenki, zarecytować ulubiony wierszyk lub zatańczyć.
2. Rytmika– zabawy umuzykalniające.
– Poruszanie się do rytmu : marsz, podskoki, bieg. Swobodne poruszanie się dzieci do muzyki.
– Ćwiczenia oddechowe „Co to za dźwięk?”.
Dziecko stoi, a rodzic na wydechu wydaje różne dźwięki, przedłużając ich brzmienie. Dziecko powtarza i odgaduje, co to za dźwięk. Np. fffffffffffffffff (wiatr), wwwwwww (duży owad – bąk, trzmiel), ssssssss (wąż, gąska), zzzzzzz (mucha, komar), szszsz ( szum morza), żżżżżżżż (dźwięk wydawany przez piłę podczas pracy).
– Rozśpiewanie ( zwracamy uwagę na dykcję dziecka).
Wołamy zwierzęta: Mo – ja la – mo, mo — ja la – mo, mo (dzieci śpiewają dźwięki C D E D C D E D C). Mo – ja a – ro, mo – ja a – ro, ro.
Odeszliśmy zbyt daleko. Wołamy tatę: Ta – to ta – to mój, ta – to ta – to mój (C D C D C C D C D C). W podskokach biegniemy do taty: Ram tam tam, ram tam tam (G D D E C C).
https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM
https://www.youtube.com/watch?v=SoteyAXuEKY
DZIEŃ 5
Temat: Jak poradzę sobie z hałasem?
Zamknijcie na chwilę oczy, posłuchajcie dźwięków i nazwijcie je.
https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8
– Które z tych odgłosów były dla was przyjemne?
– Które były nieprzyjemne?
– Jak myślicie dlaczego?
– Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie?
– Od czego to zależy?
Rodzic tłumaczy dziecku, że dla naszego słuchu najbardziej szkodliwy jest hałas. Wtedy do naszych uszu dochodzą nieprzyjemne dźwięki, które najczęściej są bardzo głośne i mogą nawet uszkodzić nasz słuch.
2. Praca z KP s. 36 – odszukajcie przedmioty wydające ciche dźwięki.
3. ,,Marsz i podskoki”- zabawa ruchowa
https://www.youtube.com/watch?v=DpV8hLcwB_s
Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknijcie delikatnie swoich uszu. To czego dotykacie, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykacie, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknijcie małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego.
Ulepcie proszę z plasteliny model ucha zewnętrznego.
Kra krę mija, Lis ma norę,
Stół z powyłamywanymi nogami,
Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego,
Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa.
INSTRUMENTY MUZYCZNE
FORTEPIAN
SKRZYPCE
TRĄBKA
BĘBEN
HARFA
TRÓJKĄT
Pozdrawiam i przyjemnej pracy życzę wszystkim
p.Dorota
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14