Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

KOLEJNE MATERIAŁY DLA KANGURKÓW!

TEMAT TYGODNIA: Zwierzęta duże i małe

08.06.2020-12.06.2020

 

Dzień 1- PONIEDZIAŁEK

Temat: Gdzie mieszkają dzik, żmija i łoś?

 1. Ćwiczenia muzyczno-ruchowe

https://www.youtube.com/watch?v=47jquUszRas

2. „Gdzie mieszkają dzik, żmija i łoś?”- rodzic rozmawia z dzieckiem na temat dzikich zwierząt.

 

Niedźwiedź brunatny- drapieżny ssak. Jego sierść ma kolor ciemnobrązowy. Można go spotkać w polskich górach( głównie w Bieszczadach i Tatrach). Niedźwiedzie to bardzo duże zwierzęta o grubej szyi i nieco wydłużonej głowie. Żywią się najchętniej rybami.

Żmija zygzakowata- gatunek węża jadowitego. Ciało ma zazwyczaj w kolorze ciemnozielonym lub brązowym, na grzbiecie nieco ciemniejszy „ zygzak”. Można ja spotkać na obrzeżach lasów i podmokłych łąkach. Żywi się małymi zwierzętami: kretami, żabami, gryzoniami.

Wilk szary- drapieżny ssak. Wilki są podobne do średniej wielkości psów, np. owczarków niemieckich, ich sierść składa się z kilku rodzajów białych i szarych włosów. Żywią się innymi zwierzętami. Można je spotkać w polskich lasach, najwięcej ich jest w górach ( Karpatach)

Dzik- duży ssak. Wyglądem przypomina dużą świnię domową, jego skóra jest pokryta szorstkimi włosami(czyli szceciną)w kolorze czarnym lub ciemnobrązowym. Dziki występują w całej Polsce, najmniej jest ich w górach. Są wszystkożerne, najczęściej jedzą: żołędzie, grzyby i inne rośliny.

Sarna- ssak parzystokopytny. Można ja spotkać w całej Polsce, zamieszkuje głównie lasy liściaste, ale niektóre sarny przystosowały się również do mieszkania na polach, łąkach, nawet w pobliżu dużych miast. Sarna jest zwierzęciem średniej wielkości, ma smukłe ciało i wysokie nogi. Kolor jej sierści zmienia się w zależności od pory roku: latem jest czerwonobrązowa, zimą- siwobrązowa. Żywi się trawami, ziołami, grzybami, owocami leśnymi.

Łoś- największy ze ssaków kopytnych, ma duże rozłożyste poroże. Można go spotkać w wielu parkach narodowych w Polsce, lubi mokre podłoża, np. bagna. Żywi się roślinami.

Bielik zwyczajny- duży ptak drapieżny, błędnie nazywany orłem. Można go zobaczyć w różnych miejscach naszego kraju, głównie przy zbiornikach wodnych ( rzekach, jeziorach), bo bieliki żywią się rybami.

PONIŻEJ ILUSTRACJE PRZEDSTAWIAJACE ZWIERZĘTA, O KTÓRYCH MOWA:

 

 

Niemcy: Dzikie zwierzęta uciekły z zoo w Lunebach

NIEDŹIWEDŹ BRUNATNY

Żmija zygzakowata w Polsce. Jak rozpoznać żmiję zygzakowatą ...

ŻMIJA ZYGZAKOWATA

Biologia - Wilk

WILK 

Dzik euroazjatycki – Wikipedia, wolna encyklopedia

DZIK

Sarna

SARNA

Łoś - opis, występowanie i zdjęcia. Łoś w Polsce ciekawostki ...

ŁOŚ

Bielik – Wikipedia, wolna encyklopedia

BIELIK ZWYCZAJNY

 

3. „Co to za zwierzę?”- praca z kartą pracy KP2.43 Przed wykonaniem karty rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tego, jak poruszają się różne zwierzęta( pełzają, latają, biegają na czterech nogach).

 

Dzień 2- WTOREK

Temat: Kto tak ryczy? Kto tak ćwierka?

1. Ćwiczenia przy piosence „ A ram, sam, sam…”

https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

2. Zoo- zapoznanie ze słowami piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=upHa1EtFDMI

 

Zoo

Sł.Jan Brzechwa, muz. Andrzej Korzyński

Proszę państwa, oto miś.

Miś jest bardzo grzeczny dziś.

Chętnie państwu łapę poda.

Nie chce podać? A to szkoda.

Rudy ojciec, rudy dziadek,

Rudy ogon to mój spadek.

A ja jestem rudy lis,

Ruszaj stąd, bo będę gryzł.

Dzik jest dziki, dzik jest zły.

Dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

Ten na drzewo zaraz zmyka.

Pozwólcie przedstawić sobie:

Pan żubra we własnej osobie.

No. Pokaz się żubrze. Zróbże

Minę uprzejmą, żubrze.

Małpy skaczą niedościgle

Małpy robią małpie figle

Niech pan spojrzy na pawiana

Co za małpa, proszę pana!

Bardzo trudno mi jest orzec.

Czy to ptak czy nosorożec…

 

Po wysłuchaniu piosenki rodzic zadaje dziecku pytania:

- Co znajduje się w zoo?

- Co robią małpy, lis, żubra, dzik, niedźwiedź?

- Jakie zwierzęta można spotkać w zoo?

3. Odgłosy zwierząt ( dziecko również może powtarzać usłyszane odgłosy)

https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU

4. Ćwiczenia rozwijające

Chętnym dzieciom proponuję ułożenie swoich maskotek w zbiory. Każde dziecko układa 3 zbiory, w każdym z nich po 4 maskotki. Przeliczamy wszystkie maskotki.

 

Dzień 3- Środa

Temat: Ale w zoo jest wesoło!

1. „Co to za zwierzę?”- rozwiązywanie zagadek tematycznych.

 

Kolorowych piór ma w bród,

A między oczami wielki dziób.

Ten głośny skrzek to jej zasługa,

Bo to jest głośna …(papuga)

 

Do konia trochę podobna

Tak samo rży, gdy jest głodna.

Czarne pasy ma tam, gdzie są żebra,

Bo to jest wesoła…(zebra)

 

Szary, duże uszy i trąba,

Taki ma wygląd, że bomba!

Wielki jest jak cała jabłoń,

Bo to jest szary…(słoń)

 

     Jestem duży i wesoły,

     Pływam w wodzie całkiem goły.

     Błoto? Co mi tam!

     Ja jestem szary…(hipopotam)

2. „Ale w zoo jest wesoło!”- praca plastyczna- dziecko rysuje, tak jak potrafi wybrane zwięrzę, które można spotkać w zoo.

3. „Od najmniejszego do największego”- praca z kartą pracy KP2.44

4. Na zakończenie piosenka do posłuchania „Idziemy do Zoo…”

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 

Dzień 4-CZWARTEK

Temat: Kto mieszka w lesie?

1. Zabawy i ćwiczenia na powitanie

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

2. „Kto mieszka w lesie?”- rozmowa rodzica z dzieckiem na temat zwierząt mieszkających w polskich lasach na podstawie doświadczeń dzieci oraz filmu edukacyjnego. Po obejrzeniu filmiku dziecko może wymienić zwierzęta, które zamieszkują las.

https://www.youtube.com/watch?v=FxaS8WkMaXU

3. „Żmija”- praca z W.54.(wyprawka). Z rolki po papierze toaletowym dziecko wykonuje żmiję.

4. Ćwiczenia wyrównawcze.

    Utrwalamy przeliczanie w zakresie 1-20 oraz podział wyrazów na sylaby.

 

Dzień 5- PIĄTEK

Temat: Wiem, jak bezpiecznie chodzić po lesie!

 1. Na powitanie piosenka „Las”

https://www.youtube.com/watch?v=XgSgOPHSGH4

2. „Kto tak hałasuje?”- rozmowa rodzica z dzieckiem na temat zwierząt mieszkających w lasach oraz niebezpieczeństw z tym związanych na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów opowiadania Zofii Staneckiej Basia i wyprawa do lasu.

 

Basia i wyprawa do lasu(fragment)

Zofia Stanecka

Chrup, chrup!- pod stopami zachrzęściły im szyszki.

- Zaraz poszukamy twoich kuzynów- szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka Zdziśka.

-Coś Ty! W tym lesie nie ma niedźwiedzi- powiedział Janek, ale na wszelki wypadek obejrzał się za siebie.

- A wilki?- Basia przysunęła się do niego trochę bliżej.- Myślisz, że tu są wilki?

- Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie bał. Nic a nic.

- Janek umilkł i w ciszy, jaka zapadła, Basia usłyszała bicie własnego serca. Łup, łup!- waliło jak oszalałe. Po chwili oprócz niego usłyszała coś jeszcze. Szum wiatru w gałęziach, trzask pękających gałązek i szelest opadających na ziemię liści. I jeszcze ptaki. Tirit, tirit!- zaświergotało nad ich głowami. Tju, tju, tju!- echo rozniosło czyjeś śpiewane nawoływanie.

A gdzieś dalej w lesie rozległ się rytmiczny stukot: łup, łup, łup!

- Słyszycie dzięcioła?- spytała Mama, która nadeszła nie wiadomo kiedy ścieżką od strony parkingu. Basia aż podskoczyła na dźwięk jej głosu.- Jest tam.- Mama wskazała między drzewa. Wysoko na suchej sośnie siedział biało-czarny ptak z czerwonym łebkiem i walił w pień dziobem.

-Po co on to robi? Nie boli go od tego głowa?-wyszeptała Basia.

Mówiła półgłosem, bo bała się, że dzięcioł odfrunie, jeśli zapyta zbyt głośno.

-Wyławia robale-wyjaśnił tez szeptem Janek.

- Nie robale, tylko owady- poprawiła go Mama.(…)

 

Po przeczytaniu fragmentu opowiadania rodzic zadaje dziecku pytania:

- Jakie zwierzęta spotkała w lesie Basia?

- Jakie zwierzęta Wy spotkaliście, gdy byliście w lesie?

- Jak się wtedy zachowaliście?

PAMIETAJCIE O ODPOWIEDNIM ZACHOWANIU W LESIE, JEST TO BARDZO WAŻNE ZARÓWNO DLA WAS JAK I DLA ZWIERZĄT TAM MIESZKAJĄCYCH!!!

3. „Kto mieszka w lesie”- praca z karta pracy KP2.45

Przed wykonaniem zadania rodzic rozmawia z dzieckiem na temat zachowania bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie. Tłumaczy, jakie mogą być konsekwencje nieprzestrzegania takich zasad.

4. Ćwiczenie rozwijające.

Ćwiczenie dotyczące karty pracy. Rodzic wspólnie z dzieckiem przelicza wszystkie elementy znajdujące się na ilustracji: brzozy, zwierzęta, grzyby.

 

Życzę przyjemnej pracy i serdecznie wszystkich pozdrawiam.

p .Dorota

 

Data dodania: 2020-06-08 13:16:36
Ilość wyświetleń: 459
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej