KWIECIEŃ
Tematy tygodniowe:
1. Z kulturą za pan brat
2. Jestem kulturalny
3. Książka – mój przyjaciel
4. Bajki, baśnie, legendy
Zadania edukacyjne:
poznanie wartości „wiary we własne siły” na podstawie bajki, rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach, wdrażanie do szanowania emocji innych, rozwijanie empatii,
poznanie pojęcia „film animowany”, „teatr”, poznanie cech baletu i opery
kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości, rozwijanie mowy,
wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej, do kulturalnego zachowania podczas zabaw
rozwijanie umiejętności przeliczania i stosowania liczebników porządkowych,
rozwijanie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej,
rozwijanie umiejętności tanecznych dzieci, poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej, poznanie roli aktora w teatrze,
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
budowanie wiary we własne siły, gromadzenie informacji na temat znaczenia wiary we własne siły, zachęcanie do opowiadania o swoich emocjach,
poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję,
ćwiczenie pamięci, wdrażanie do zgodnej współpracy,
poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne, nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania, uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby, poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie
poznanie piosenki z dziecięcego repertuaru dotyczącej kulturalnego zachowania, nauka pokonywania stresu w sytuacjach trudnych dla dziecka,
poznanie wartości „mądrość”, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi,
budowanie wiary we własne siły i chęci zdobywania nowej wiedzy,
poznanie wyglądu różnych książek, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w ich wyglądzie,
rozwijanie percepcji słuchowej i umiejętności komunikacyjnych dzieci,
rozwijanie ciekawości poznawczej, budzenie zainteresowania książkami poprzez różne zabawy,
poznanie biblioteki, jej funkcji oraz zawodu bibliotekarza/bibliotekarki,
rozwijanie orientacji w przestrzeni,
nabywanie wiadomości dotyczących książek, zachęcanie do częstego odwiedzania biblioteki, poznanie pojęcia „sensoryczna książeczka”,
wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczki,
poznanie różnych książek z nutami, rozwijanie słuchu muzycznego oraz poczucia rytmu,
rozwijanie sprawności fizycznej,
wdrażanie do uważnego słuchania poleceń N.,
rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk, kształtowanie cechy dokładności podczas wykonywania prac, integracja grupy podczas wykonywania pracy plastycznej i zabaw,
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, kształcenie słownika czynnego dzieci,
budzenie w dzieciach chęci szukania mądrości w książkach, poznanie różnych rodzajów książek,
poznawanie wybranych utworów z kanonu literatury dziecięcej (bajki i baśnie),
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
rozwijanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań tekstowych, rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanej rzeczywistości,
poznanie sposobów zaprezentowania wiadomości zdobytych w trakcie realizacji projektu „Książka”,
rozwijanie inwencji twórczej, wyobraźni i myślenia,
zachęcanie do samodzielnego działania, zgodnej współpracy i przełamywania lęku przed publicznym wystąpieniem,
Zadania do codziennej realizacji:
zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
słuchanie tekstów czytanych przez N.,
zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
W każdy poniedziałek – zajęcia wprowadzające i utrwalające wartość (mądrość, wiara w siebie).
W każdy wtorek – praca z dziećmi według Metody Dobrego Startu.
W co drugą środę – zajęcia z wykorzystaniem kodowania.
W każdy czwartek – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
W każdy piątek – Zabawy z literkami oraz Aktywna Ziomkolandia
Wydarzenia u "Kangurków"
- Dzień Sportu – 06.04.2021
- Dzień Czekolady – 12.04.2021
- Dzień Ziemi – 22.04.2021
- Realizacja projektu czytelniczego "Magiczna Moc Bajek" moduł VII- omówienie wartości na podstawie literatury i bajek dla dzieci ( Złośliwość, Pokojowość).
- Realizacja programu profilaktycznego "Kubusiowi Przyjaciele Natury"
- Realizacja planu rocznego „Na alarm – uczymy dzieci, jak postępować w sytuacjach kryzysowych”
- Realizacja programu wychowawczego i profilaktyki „Bezpieczne dzieciństwo”
Wartości realizowane w miesiący kwietniu w grupie "Kangurki"
"Wiara w siebie" jest przekonaniem o własnej sprawczości. To świadomość danej osoby, że jest w stanie wykonać różne czynności, osiągnąć zamierzone cele, odnaleźć się w różnych sytuacjach. Jej elementem jest wysokie poczucie własnej wartości.
Dzieci zwykle mają naturalną tendencję do wiary we własne możliwości. Może nawet czasem się wydawać, że jest ona przesadna, dlatego warto wesprzeć je, by potrafiły zachować równowagę, tak, by w przyszłości ich wiara w siebie nie wykluczała świadomości ich mocnych i słabych stron, ale była z nią spójna.
Można wesprzeć maluchy w budowaniu wiary w siebie poprzez: zachęcanie do podejmowania wysiłków, próbowania swoich sił w różnych typach zadań i chwalenie podejmowania prób; pokazywanie mocnych i słabych stron z zaznaczeniem, że słabości mogą zostać zniwelowane przez mocne strony oraz że wielu rzeczy można się nauczyć; częste proponowanie zadań, w których dzieci mogą odnieść sukces, jeśli włożą w nie trochę wysiłku; opowiadanie bajek, w których bohaterowie, dzięki wierzę w siebie i niepoddawaniu się mimo przeciwności, osiągnęli zamierzony cel.
"Mądrość" składa się z dwóch elementów: posiadanej wiedzy oraz umiejętności stosowania jej w praktyce. Zależy m.in. od predyspozycji danej osoby oraz jej życiowych doświadczeń (np. środowiska dorastania, wsparcia dorosłych i rówieśników). Może zarówno wspierać dzieci w zdobywaniu wiedzy, jak i zachęcać do samodzielnego poszukiwania mądrości na różne sposoby.
Warto opowiadać dzieciom o mądrości, co ona oznacza, ale także pokazywać, w jaki sposób mogą ją nabywać. – Należy pokazywać dzieciom różne źródła wiedzy, nawet jeśli na aktualnym etapie rozwoju nie są jeszcze w stanie samodzielnie z nich korzystać (książki, gazety, filmy, Internet, inni ludzie, doświadczenia). – Dzieci powinny wiedzieć, że choć istotne jest samodzielne poszukiwanie mądrości, nie można zapominać o docenianiu mądrości innych. – Ważne jest uwrażliwianie dzieci na to, że dana osoba może być mądra, mimo że trudno to dostrzec na pierwszy rzut oka.
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14