KWIECIEŃ U MALEŃSTW
TEMATY TYGODNIOWE
I Z kulturą za pan brat
II Jestem kulturalny
III Książka – mój przyjaciel
IV Bajki, baśnie, legendy
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
Zadania do codziennej realizacji:
W kwietniu realizujemy tematykę dotyczącą takich wartości jak
„wiara w siebie” i „mądrość”.
Wiara w siebie jest przekonaniem o własnej sprawczości. To świadomość danej osoby, że jest w stanie wykonać różne czynności, osiągnąć zamierzone cele, odnaleźć się w różnych sytuacjach. Jej elementem jest wysokie poczucie własnej wartości. Dzieci zwykle mają naturalną tendencję do wiary we własne możliwości. Może nawet czasem się wydawać, że jest ona przesadna, dlatego warto wesprzeć je, by potrafiły zachować równowagę, tak, by w przyszłości ich wiara w siebie nie wykluczała świadomości ich mocnych i słabych stron, ale była z nią spójna. Można wesprzeć maluchy w budowaniu wiary w siebie poprzez: zachęcanie do podejmowania wysiłków, próbowania swoich sił w różnych typach zadań i chwalenie podejmowania prób; pokazywanie mocnych i słabych stron z zaznaczeniem, że słabości mogą zostać zniwelowane przez mocne strony oraz że wielu rzeczy można się nauczyć; częste proponowanie zadań, w których dzieci mogą odnieść sukces, jeśli włożą w nie trochę wysiłku; opowiadanie bajek, w których bohaterowie, dzięki wierzę w siebie i niepoddawaniu się mimo przeciwności, osiągnęli zamierzony cel.
Mądrość składa się z dwóch elementów: posiadanej wiedzy oraz umiejętności stosowania jej w praktyce. Zależy m.in. od predyspozycji danej osoby oraz jej życiowych doświadczeń (np. środowiska dorastania, wsparcia dorosłych i rówieśników). Może zarówno wspierać dzieci w zdobywaniu wiedzy, jak i zachęcać do samodzielnego poszukiwania mądrości na różne sposoby. Może kształtować w przedszkolakach cechy przydatne do rozwijania się w tej dziedzinie, np. ciekawość świata, chęć i umiejętność zadawania pytań, niepoddawanie się mimo niepowodzeń. Warto opowiadać dzieciom o mądrości, co ona oznacza, ale także pokazywać, w jaki sposób mogą ją nabywać. – Należy pokazywać dzieciom różne źródła wiedzy, nawet jeśli na aktualnym etapie rozwoju nie są jeszcze w stanie samodzielnie z nich korzystać (książki, gazety, filmy, Internet, inni ludzie, doświadczenia). – Dzieci powinny wiedzieć, że choć istotne jest samodzielne poszukiwanie mądrości, nie można zapominać o docenianiu mądrości innych. – Ważne jest uwrażliwianie dzieci na to, że dana osoba może być mądra, mimo że trudno to dostrzec na pierwszy rzut oka.
W kwietniu obchodzimy urodzinki:
Nikoli
Oliwki
Bartka
Lilki
Marysi
Kwietniowe wydarzenia u „Maleństw”
Dzień Książki
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – święto obchodzone co roku 2 kwietnia, w dzień urodzin duńskiego baśniopisarza Hansa Cristiana Andersena. Dzień ten ma na celu rozpowszechnienie książek dla dzieci oraz wspieranie czytania przez najmłodszych.
Czytając dziecku zaspokajamy jego potrzeby emocjonalne – czego nie zrobi za nas komputer ani telewizja. Podczas czytania jesteśmy blisko, przytulamy dziecko, patrzymy na nie z miłością, poświęcamy mu czas. W zrozumiały dla niego sposób rodzic swoim zachowaniem przekazuje mu:„Kocham Cię i jesteś dla mnie bardzo ważny”. To właśnie dzięki poczuciu, że jest ważne i kochane, dziecko rozkwita, zaczyna budować wiarę w siebie, życzliwość, empatię, umiejętności społeczne. Zdobywa też istotne kompetencje intelektualne: uczy się języka oraz myślenia. Współczesny człowiek musi umieć samodzielnie myśleć i podejmować decyzje. Powinien też swobodnie i poprawnie posługiwać się językiem, który dla każdego z nas jest prawdziwą wizytówką – w szkole, w pracy i w życiu. Język to przecież podstawowe narzędzie myślenia, zdobywania wiedzy, komunikacji z ludźmi i udziału w kulturze. Dobrze dobrane książki pomagają w rozwijaniu słownictwa, wiedzy i nauczaniu wartości. Czytając dziecku – poszerzamy tematykę jego zainteresowań, używamy języka literackiego: poprawnego i bogatego, dajemy dziecku dostęp do treści, których nie dostarczy mu własne doświadczenie, rozwijamy jego wyobraźnię, wiedzę i wrażliwość moralną.
„Czytanie dzieciom i ograniczenie korzystania z mediów elektronicznych to najlepsza inwestycja w ich przyszłość.”
Jim Trelease
https://dziecisawazne.pl/20-powodow-dlaczego-warto-czytac-dzieciom/
Dzień Marchewki
„Wyskoczyła z ogródeczka”
Cudna pani marcheweczka
Obereczka zatańczyła
Do talerza mi wskoczyła
Witam ją na moim stole
Jest w surówce i w rosole
Tańczy, pływa, stroi miny
I dostarcza witaminy.
Marchewka jest smaczna, zdrowa, łatwo dostępna i tania. Ma same zalety! To warzywo jest znane i uprawiane na całym świecie, a jego ojczyzną najprawdopodobniej są Chiny. Surowa ma najwięcej witamin.
Dzień Czekolady
„Czekolada”
Ewa Dafner
Zapytała mała Ada:
Skąd się bierze czekolada?
Słodka, pyszna i pachnąca,
taka twarda i lejąca?
Mama Ady pomyślała i
tak córci powiedziała:
nasza Ziemia lasy skrywa,
tropikami je nazywa,
rosną w nich przeróżne drzewa,
każdy ptaszek o nich śpiewa.
Jedno drzewo jest bajkowe,
bo ma ziarna kakaowe.
Dzielni ludzie je zbierają,
suszą, mielą, przerabiają.
Wysyłają je w świat cały,
żeby ludziom radość dały.
Czekolada z nich powstanie,
to odpowiedź na pytanie!
Mleczna, gorzka, biała, z nadzieniem… czekolada. Przysmak, obok którego nawet nam dorosłym trudno przejść obojętnie.
Dzień Weterynarza
Piosenki
„Ojciec Wirgiliusz”
sł. i muz. Tradycyjne
Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.
Hejże dzieci! Hejże ha!
Róbcie wszystko to co ja! (x2)
„Grozik”
sł. i muz. tradycyjne
Poszło dziewczę po ziele,
po ziele, po ziele,
nazbierało niewiele, niewiele, hej!
Przyszedł do niej braciszek,
połamał jej koszyczek!
Oj, ty, ty! Oj, ty, ty!
Za koszyczek zapłać mi!
Oj, ty, ty! Oj, ty, ty!
Za koszyczek zapłać mi!
„Mała żabka”
sł. Marlena Szeląg, muz. Tradycyjna
Mała żabka w trawie śpi,
mała żabka w trawie śpi.
My się jej boimy,
cichutko lecimy.
Gdy się zbudzi, to nas zje!
Gdy się zbudzi, to nas zje!
Pierwsza godzina – żabka śpi,
druga godzina – żabka chrapie,
trzecia godzina – żabka łapie!
Wierszyki
„Trzy magiczne słowa”
Marlena Szeląg
Trzy magiczne słowa
zapamięta moja głowa:
proszę, dziękuję, przepraszam
-do mojego serca zapraszam.
Proszę – mówię, kiedy daję.
Dziękuję – gdy coś dostaję.
A słowo przepraszam powiem,
-gdy przykrość tobie zrobię.
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14