Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Kwiecień 2021

KWIECIEŃ U MALEŃSTW



TEMATY TYGODNIOWE

I Z kulturą za pan brat

II Jestem kulturalny

III Książka – mój przyjaciel

IV Bajki, baśnie, legendy

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

 

  • poznanie wartości jaką jest „wiara we własne siły”,
  • wdrażanie do szanowania emocji innych,
  • kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,
  • rozwijanie mowy,
  • wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania i stosowania liczebników porządkowych,
  • wdrażanie do kulturalnego zachowania podczas zabaw,
  • rozwijanie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności tanecznych dzieci,
  • rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych,
  • budowanie wiary we własne siły,
  • gromadzenie informacji na temat znaczenia wiary we własne siły,
  • zachęcanie do opowiadania o swoich emocjach,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję,
  • ćwiczenie pamięci,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy,
  • poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne,
  • nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania,
  • uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby,
  • poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie,
  • wdrażanie do poszanowania pracy innych.
  • poznanie wartości „mądrość”,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi,
  • poznanie wyglądu różnych książek, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w ich wyglądzie,
  • rozwijanie ciekawości poznawczej,
  • budzenie zainteresowania książkami poprzez różne zabawy,
  • nabywanie wiadomości dotyczących książek,
  • wdrażanie do uważnego słuchania poleceń N.,
  • rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
  • kształtowanie cechy dokładności podczas wykonywania prac,
  • integracja grupy podczas wykonywania pracy plastycznej i zabaw,
  • kształcenie słownika czynnego dzieci,
  • poznawanie wybranych utworów z kanonu literatury dziecięcej (bajki i baśnie),
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanej rzeczywistości,
  • zachęcanie do samodzielnego działania, zgodnej współpracy i przełamywania lęku przed publicznym wystąpieniem.

Zadania do codziennej realizacji:

  • zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
  • zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
  • zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
  • zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
  • słuchanie tekstów czytanych przez N.,
  • zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
  • zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.

W kwietniu realizujemy tematykę dotyczącą takich wartości jak

„wiara w siebie” i „mądrość”.

 

Wiara w siebie jest przekonaniem o własnej sprawczości. To świadomość danej osoby, że jest w stanie wykonać różne czynności, osiągnąć zamierzone cele, odnaleźć się w różnych sytuacjach. Jej elementem jest wysokie poczucie własnej wartości. Dzieci zwykle mają naturalną tendencję do wiary we własne możliwości. Może nawet czasem się wydawać, że jest ona przesadna, dlatego warto wesprzeć je, by potrafiły zachować równowagę, tak, by w przyszłości ich wiara w siebie nie wykluczała świadomości ich mocnych i słabych stron, ale była z nią spójna. Można wesprzeć maluchy w budowaniu wiary w siebie poprzez: zachęcanie do podejmowania wysiłków, próbowania swoich sił w różnych typach zadań i chwalenie podejmowania prób; pokazywanie mocnych i słabych stron z zaznaczeniem, że słabości mogą zostać zniwelowane przez mocne strony oraz że wielu rzeczy można się nauczyć; częste proponowanie zadań, w których dzieci mogą odnieść sukces, jeśli włożą w nie trochę wysiłku; opowiadanie bajek, w których bohaterowie, dzięki wierzę w siebie i niepoddawaniu się mimo przeciwności, osiągnęli zamierzony cel.

Mądrość składa się z dwóch elementów: posiadanej wiedzy oraz umiejętności stosowania jej w praktyce. Zależy m.in. od predyspozycji danej osoby oraz jej życiowych doświadczeń (np. środowiska dorastania, wsparcia dorosłych i rówieśników). Może zarówno wspierać dzieci w zdobywaniu wiedzy, jak i zachęcać do samodzielnego poszukiwania mądrości na różne sposoby. Może kształtować w przedszkolakach cechy przydatne do rozwijania się w tej dziedzinie, np. ciekawość świata, chęć i umiejętność zadawania pytań, niepoddawanie się mimo niepowodzeń. Warto opowiadać dzieciom o mądrości, co ona oznacza, ale także pokazywać, w jaki sposób mogą ją nabywać. – Należy pokazywać dzieciom różne źródła wiedzy, nawet jeśli na aktualnym etapie rozwoju nie są jeszcze w stanie samodzielnie z nich korzystać (książki, gazety, filmy, Internet, inni ludzie, doświadczenia). – Dzieci powinny wiedzieć, że choć istotne jest samodzielne poszukiwanie mądrości, nie można zapominać o docenianiu mądrości innych. – Ważne jest uwrażliwianie dzieci na to, że dana osoba może być mądra, mimo że trudno to dostrzec na pierwszy rzut oka.

 

W kwietniu obchodzimy urodzinki:

 

Nikoli

Oliwki

Bartka

Lilki

Marysi

 

Kwietniowe wydarzenia u „Maleństw”

 

Dzień Książki

 

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – święto obchodzone co roku 2 kwietnia, w dzień urodzin duńskiego baśniopisarza  Hansa Cristiana Andersena. Dzień ten ma na celu rozpowszechnienie książek dla dzieci oraz wspieranie czytania przez najmłodszych.

 

Czytając dziecku zaspokajamy jego potrzeby emocjonalne – czego nie zrobi za nas komputer ani telewizja. Podczas czytania jesteśmy blisko, przytulamy dziecko, patrzymy na nie z miłością, poświęcamy mu czas. W zrozumiały dla niego sposób rodzic swoim zachowaniem przekazuje mu:„Kocham Cię i jesteś dla mnie bardzo ważny”. To właśnie dzięki poczuciu, że jest ważne i kochane, dziecko rozkwita, zaczyna budować wiarę w siebie, życzliwość, empatię, umiejętności społeczne. Zdobywa też istotne kompetencje intelektualne: uczy się języka oraz myślenia. Współczesny człowiek musi umieć samodzielnie myśleć i podejmować decyzje. Powinien też swobodnie i poprawnie posługiwać się językiem, który dla każdego z nas jest prawdziwą wizytówką – w szkole, w pracy i w życiu. Język to przecież podstawowe narzędzie myślenia, zdobywania wiedzy, komunikacji z ludźmi i udziału w kulturze. Dobrze dobrane książki pomagają w rozwijaniu słownictwa, wiedzy i nauczaniu wartości. Czytając dziecku – poszerzamy tematykę jego zainteresowań, używamy języka literackiego: poprawnego i bogatego, dajemy dziecku dostęp do treści, których nie dostarczy mu własne doświadczenie, rozwijamy jego wyobraźnię, wiedzę i wrażliwość moralną.

 

Badania potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

  1. Buduje więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem.
  2. Zaspokaja potrzeby emocjonalne.
  3. Wspiera rozwój psychiczny dziecka i wzmacnia jego poczucie własnej wartości.
  4. Uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu.
  5. Przygotowuje i motywuje do samodzielnego czytania.
  6. Uczy myślenia.
  7. Rozwija wyobraźnię.
  8. Poprawia koncentrację.
  9. Ćwiczy pamięć.
  10. Przynosi wiedzę ogólną.
  11. Ułatwia naukę.
  12. Uczy odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwość moralną.
  13. Rozwija poczucie humoru.
  14. Jest znakomitą rozrywką.
  15. zapobiega uzależnieniu od mediów.
  16. Chroni przed kwestionowalnymi wpływami ze strony otoczenia i kultury masowej.
  17. Pomaga w rozwiązywaniu problemów.
  18. Jest zdrową ucieczką od nudy.
  19. Jest profilaktyką działań aspołecznych.
  20. Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy.

„Czytanie dzieciom i ograniczenie korzystania z mediów elektronicznych to najlepsza inwestycja w ich przyszłość.”  

Jim Trelease

https://dziecisawazne.pl/20-powodow-dlaczego-warto-czytac-dzieciom/

 

 

 

Dzień Marchewki

 

„Wyskoczyła z ogródeczka”

 

Cudna pani marcheweczka

Obereczka zatańczyła

Do talerza mi wskoczyła

Witam ją na moim stole

Jest w surówce i w rosole

Tańczy, pływa, stroi miny

I dostarcza witaminy.

 

Marchewka jest smaczna, zdrowa, łatwo dostępna i tania. Ma same zalety! To warzywo jest znane i uprawiane na całym świecie, a jego ojczyzną najprawdopodobniej są Chiny. Surowa ma najwięcej witamin.

Ciekawostki:

  • w Portugalii z marchewki robi się dżemy i jest tam uznawana za owoc,
  • marchewka ma ponad 100 odmian i nie każda jest pomarańczowa. Występują także w kolorze białym, żółtym, czerwonym, a nawet ciemnofioletowym.

Oto 8 powodów, dla których warto jeść marchewkę jak najczęściej:

  1. Beta-karoten
    Marchew jest bogatym źródłem tego silnego przeciwutleniacza, który, poza innymi wieloma zaletami, ma jedną szczególnie istotną zwłaszcza dla kobiet i dzieci – w organizmie zamienia się w witaminę A, dzięki czemu pomaga w utrzymaniu zdrowej skóry, a dzieciom pomaga rosnąć. Beta-karoten korzystnie działa na wzrok, dlatego jeśli pracujesz przed komputerem, chrup marchew!
  2. Trawienie
    Marchew zwiększa produkcję śliny i dostarcza niezbędnych minerałów, witamin i enzymów, które pomagają w trawieniu. Jedząc marchewkę regularnie, można zapobiec wrzodom żołądka i innym zaburzeniom trawiennym.
  3. Błonnik
    Dzięki obecności dużej ilości błonnika marchewka pomaga regulować pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i nadmiernej fermentacji w jelitach. Sprzyja wydalaniu z organizmu produktów odpadowych przemiany materii.
  4. Obniżanie poziomu złego cholesterolu
    Zawarta w marchwi celuloza pomaga pozbyć się szkodliwego cholesterolu, co czyni ją skuteczną ochroną przed miażdżycą i chorobami wieńcowymi.
  5. Wzmocnienie organizmu
    Bogactwo mikro- i makroelementów (wapń, żelazo, magnez, cynk, potas, miedź i fosfor) w marchewce działa wzmacniająco i chroni nasz organizm przed anemią, reguluje również pracę żołądka, poprawia metabolizm i utrzymuje wątrobę w zdrowiu.
  6. Wpływa na zęby
    Marchew zabija szkodliwe bakterie w jamie ustnej i pomaga zapobiegać próchnicy.
  7. Goi rany
    Surowa lub starta marchewka może być używana, by wspomóc gojenie ran, skaleczeń i stanów zapalnych.
  8. Składniki odżywcze
    Marchewka wspomaga oczy, włosy, paznokcie i wiele więcej! Składniki odżywcze zawarte w marchewce mogą poprawić zdrowie oczu, skóry, włosów, paznokci to nie tylko wspomagając detoksykację systemu, ale i budując nowe komórki!
  9. Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Dzień Czekolady

 

„Czekolada”
Ewa Dafner
Zapytała mała Ada:
Skąd się bierze czekolada?
Słodka, pyszna i pachnąca,
taka twarda i lejąca?
Mama Ady pomyślała i
tak córci powiedziała:
nasza Ziemia lasy skrywa,
tropikami je nazywa,
rosną w nich przeróżne drzewa,
każdy ptaszek o nich śpiewa.
Jedno drzewo jest bajkowe,
bo ma ziarna kakaowe.
Dzielni ludzie je zbierają,
suszą, mielą, przerabiają.
Wysyłają je w świat cały,
żeby ludziom radość dały.
Czekolada z nich powstanie,
to odpowiedź na pytanie!

Mleczna, gorzka, biała, z nadzieniem… czekolada. Przysmak, obok którego nawet nam dorosłym trudno przejść obojętnie.

 

Dzień Weterynarza

 

Piosenki

 

„Ojciec Wirgiliusz”

sł. i muz. Tradycyjne

 

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,

a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.

Hejże dzieci! Hejże ha!

Róbcie wszystko to co ja! (x2)

 

„Grozik”

sł. i muz. tradycyjne

 

Poszło dziewczę po ziele,

po ziele, po ziele,

nazbierało niewiele, niewiele, hej!

Przyszedł do niej braciszek,

połamał jej koszyczek!

Oj, ty, ty! Oj, ty, ty!

Za koszyczek zapłać mi!

Oj, ty, ty! Oj, ty, ty!

Za koszyczek zapłać mi!

 

„Mała żabka”

sł. Marlena Szeląg, muz. Tradycyjna

 

Mała żabka w trawie śpi,

mała żabka w trawie śpi.

My się jej boimy,

cichutko lecimy.

Gdy się zbudzi, to nas zje!

Gdy się zbudzi, to nas zje!

Pierwsza godzina – żabka śpi,

druga godzina – żabka chrapie,

trzecia godzina – żabka łapie!

 

Wierszyki

 

„Trzy magiczne słowa”

Marlena Szeląg

 

Trzy magiczne słowa

zapamięta moja głowa:

proszę, dziękuję, przepraszam

-do mojego serca zapraszam.

Proszę – mówię, kiedy daję.

Dziękuję – gdy coś dostaję.

A słowo przepraszam powiem,

-gdy przykrość tobie zrobię.

 

Data dodania: 2021-04-06 09:17:51
Ilość wyświetleń: 324
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej