LISTOPAD U MALEŃSTW
TEMATY TYGODNIOWE
I NASZA MAŁA OJCZYZNA
II MÓJ DOM ‒ POLSKA
III MOJE HOBBY
IV ULUBIONE ZAJĘCIA
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
-poznanie pojęcia „wolność”, „kreatywności”;
-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
-budowanie poczucia tożsamości narodowej,
-zachęcanie do szanowania odmienności innych,
-poznanie różnych rodzajów domów,
-poszerzanie doświadczeń językowych,
-wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-ćwiczenie pamięci,
-uświadomienie niebezpieczeństwa związanego z oddaleniem się od osoby dorosłej w mieście,
-poznanie określeń opisujących wysokość różnych budynków i przedmiotów, posługiwanie się określeniami „wysoki – niski”,
-rozwijanie umiejętności matematycznych, rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 1–4,
-wdrażanie do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabawy i wykonywanego zadania,
-poznanie dźwięków o różnej wysokości,
-rozwijanie wrażliwości muzycznej,
-doskonalenie sprawności fizycznej,
-wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w sali przed zabawą, po zabawie i w jej trakcie,
-zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi,
-rozwijanie zdolności manualnych,
-rozwijanie pamięci wzrokowej,
-rozwijanie logicznego myślenia,
-wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu,
-rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
-uwrażliwienie na potrzeby innych,
-poznanie nazwy stolicy Polski i jej symbolu,
-wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
-prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków z doświadczeń,
-wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery,
-poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce,
-rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody,
-poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga, hymn),
-rozbudzanie postawy patriotycznej i miłości do ojczyzny,
-zachęcanie do samodzielnego wykonywania pracy plastycznej,
-rozwijanie cierpliwości i koncentracji na wykonywanym zadaniu,
-poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
-poznanie psich zachowań i nawyków oraz sposobów właściwej opieki nad psem,
-budzenie odpowiedzialności za posiadane w domu zwierzę,
-poznanie wybranych wiadomości na temat kotów,
-kształcenie słuchu muzycznego i rozwijanie umiejętności wokalnych,
-wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania ćwiczeń i wspólnych zabaw,
-zachęcanie do pomagania sobie nawzajem podczas wykonywania zadań,
-poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest kreatywność,
-rozwijanie motoryki małej,
-poznanie cech wiatru,
-rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej,
-rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi,
-tworzenie warunków do zdobywania nowych doświadczeń językowych,
-zachęcanie do przestrzegania kodeksu grupy, a w szczególności do zachowania ciszy podczas wykonywania zadań grupowych,
-poznanie różnych rodzajów deszczu i sposobów jego naśladowania,
-poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych,
Zadania do codziennej realizacji:
-zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
-zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
- zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
- zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
- słuchanie tekstów czytanych przez N.,
-zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
-zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
W listopadzie realizujemy tematykę dotyczącą takich wartości jak wolność i kreatywność.
Kiedy rozmawiamy z dziećmi o wolności, dobrze jest uświadomić im, do czego mają prawo, jednocześnie pozwalając im z niego korzystać, np.
umożliwiając podejmowanie samodzielnych wyborów.
Dobrze jest pokazać dziecku, że wolność ma swoje granice – jak powiedział Alexis de Tocqueville: „Wolność jednego człowieka kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego”. Dzieci potrzebują doświadczać, że zachowanie, które rani inne osoby i ogranicza ich wolność, wiąże się z konsekwencjami – istotne jest wytłumaczenie dzieciom, dlaczego dane zachowanie jest niewłaściwe i skutkuje np. przerwą w zabawie. Dzięki temu z jednej strony zaczną dostrzegać potrzeby innych i uczyć się samodyscypliny, z drugiej zaś zobaczą, że ich wolność również jest chroniona, przez co poczują się bezpieczne.
W obecnych czasach dzieci mają bardzo dużo zabawek, dzięki którym wiele się uczą. Często jednak brak im przestrzeni na to, by się trochę ponudzić, dzięki czemu mogły by rozwijać swoją kreatywność i tworzyć coś samodzielnie. Aby na co dzień rozbudzać w dzieciach kreatywność, dobrze jest dawać im jak najwięcej zadań pobudzających do myślenia oraz takich, w których nie ma jednego dobrego rozwiązania.
W listopadzie „Maleństwa” obchodzą urodziny:
Aleksandra i Macieja.
„Jestem Polakiem”
Autor tekstu: Justyna Tomańska, Mariusz Totoszko
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdański
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
/2x
„Mały Polak, przedszkolak”
sł.: M. Szeląg, muz. K Waszkiewicz
Polska moim domem, domem jest.
Biały orzeł godłem godłem jest.
Ref.: A ja jestem przedszkolak,
mały Polak, Przedszkolak. (x2)
Polska moim domem, domem jest.
Biel i czerwień flaga, flaga ma.
Ref.: A ja jestem....
Polska moim domem, domem jest.
Tutaj moi bliscy, bliscy są.
Ref.: A ja jestem....
Polska moim domem, domem jest.
Który w sercu zawsze, zawsze mam.
Ref.: A ja jestem....
„Jestem muzykantem konszabelantem”
sł. i muz. tradycyjne
Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
Na flecie, na flecie
Firlalalajka, firlalalajka
firlalalajka, firlalalajka bęc!
Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
na bębnie, na bębnie
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!
Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
Na trąbce, na trąbce
trutu tutu, trutu tutu
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!
Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
na skrzypcach, na skrzypcach
cimci ricci, cimcci ricci
trutu tutu, trutu tutu
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14