STYCZEŃ
PŁYNIE CZAS
Tematy dni: 1. Jesteśmy pomocni, 2. Dawniej i dziś, 3. Dzień za dniem, 4. Miesiąc za miesiącem, 5. Która godzina?
Drodzy Rodzice!
Spotkaliśmy się w nowym roku. Mówiliśmy o upływie i następstwach czasu. Poznaliśmy różne przedmioty służące do pomiaru czasu: zegary, klepsydry, stopery, minutniki, sekundniki i wiemy, które z nich mierzą czas najdokładniej. Dowiedzieliśmy się, dlaczego ludzie mierzą czas, w jaki sposób mierzono go dawniej, a jak robi się to współcześnie. Wiemy, że pomiar czasu jest potrzebny w różnych sytuacjach życiowych. Uczymy się odczytywać pełne godziny na tarczy zegara.
Poznaliśmy różne rodzaje kalendarzy (dzienne, roczne, tygodniowe itp.). Wiemy, że rok ma 365 dni i jest to czas obiegu Ziemi dookoła Słońca. Poznaliśmy też nazwy 12 miesięcy. Staramy się je zapamiętać według kolejności występowania. Przypomnieliśmy sobie dni tygodnia – wiemy, że tydzień ma 7 dni, potrafimy wymienić je w kolejności, zaczynając od dowolnego dnia. Znamy pojęcia: dzisiaj, jutro, wczoraj, przedwczoraj, pojutrze i umiemy ich używać. Dowiedzieliśmy się, że czas płynie, a my z każdym dniem stajemy się starsi – najbardziej jest to widoczne na naszych starych zdjęciach.
W czasie zabaw ruchowych sprawnie reagujemy na zmiany tempa i dynamiki oraz na pauzę w muzyce. Umiemy też rytmizować.
Z zakresu pojęć matematycznych poznaliśmy znak +, potrafimy go zapisać i odczytać działanie matematyczne, w którym występuje. Sprawnie dodajemy na konkretach w zakresie 5.
Poznamy kolejną literę z, Z, uczyliśmy się wysłuchiwać, jakie głoski znajdują się na początku, w środku i na końcu wyrazów. Potrafimy odczytać sylaby, wyrazy i zdania z poznanych liter.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
– warto zorganizować wspólny spacer ulicami , wyszukiwać miejsca, w których są zegary, a także prowadzić rozmowy o pomiarze i upływie czasu;
– dobrze jest ćwiczyć wspólne wymienianie nazw dni tygodnia oraz miesięcy w celu ich utrwalenia;
– ciekawym pomysłem będzie stworzenie „Domowego kalendarza uroczystości”, w którym będą zaznaczone ważne daty np.: urodziny i imieniny członków rodziny, istotne wydarzenia, święta;
– można organizować zabawy z zegarem – próby określania pełnych godzin;
– warto ćwiczyć wysłuchiwanie poszczególnych głosek w wyrazach;
– warto poświęcić czas na wspólne czytanie opowiadań, bajek, wierszy, np. legendy o poznańskich koziołkach;
– można wymyślać proste zabawy logopedyczne z użyciem wyrazów dźwiękonaśladowczych (doskonalenie jakości mowy).
MŁODSI I STARSI
Tematy dni: 1. Pomagamy młodszym i starszym, 2. Balonowe dekoracje, 3. Przyjęcie dla babci dziadka, 4. Zabawy z babcią i dziadkiem, 5. Święto babci i dziadka
Drodzy Rodzice!
W styczniu obchodzimy Dzień Babci i Dzień Dziadka. Szanujemy rodziców mamy i taty, czyli naszych dziadków, dlatego dziękujemy im, że się nami opiekują, spędzają z nami czas i martwią się o nasze zdrowie.
W kalendarzu zaznaczaliśmy ważne uroczystości – wiemy, że Dzień Babci i Dzień Dziadka obchodzimy odpowiednio: 21 i 22 stycznia. Rozmawiamy o ważnej wartości, jaką jest POMOC. Nauczyliśmy się, w jaki sposób możemy pomagać ludziom starszym, znamy zasady kulturalnego zachowania się w stosunku do naszych babć i dziadków oraz innych starszych osób.
Poznamy nową literę b, B. Wyodrębnialiśmy głoskę b w nagłosie i wygłosie. Potrafimy odczytywać wyrazy i zdania z nowo poznaną literą, próbowaliśmy też układać wyrazy z rozsypanki literowej.
Ćwiczyliśmy spostrzegawczość i pamięć wzrokową – utrwaliliśmy cyfry od 1 do 5. Doskonaliliśmy umiejętność liczenia, a także rozumienia poleceń: tyle samo, więcej o…, mniej o… Umiemy klasyfikować, odkładać, dokładać. Potrafimy zmierzyć długość przedmiotów, ustalić, który jest najdłuższy, a który najkrótszy.
Cały czas rozwijamy mowę komunikatywną – w minionym tygodniu doskonaliliśmy zwłaszcza umiejętność prowadzenia rozmów przez telefon.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
– warto wspólnie z rodziną (zwłaszcza dziadkami) oglądać rodzinne zdjęcia, rozmawiać o przygodach z dzieciństwa dziadków i rodziców, wspominać miniony czas itp.;
– dobrze jest wybrać się na spacer do parku czy nad staw, wspólnie bawić się na śniegu;
– w dalszym ciągu warto bawić się głoskami: wyszukiwać wyrazy na podaną głoskę, budować modele z cegiełek;
– dobrze jest odczytywać proste wyrazy w książkach, a także rozwiązywać łamigłówki, rebusy, krzyżówki;
– ciekawym pomysłem będą zabawy tematyczne: segregowanie, układanie, przeliczanie (np. talerzyków czy sztućców) oraz ćwiczenie mierzenia: używanie miarek lub linijek, porównywanie długości, ustalanie, co jest krótsze od…, dłuższe od… itp.
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14