Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Listy do rodziców ciąg dalszy

STYCZEŃ

PŁYNIE CZAS

 

Tematy dni: 1. Jesteśmy pomocni, 2. Dawniej i dziś, 3. Dzień za dniem, 4. Miesiąc za miesiącem, 5. Która godzina?

 

Drodzy Rodzice!

Spotkaliśmy się w nowym roku. Mówiliśmy o upływie i następstwach czasu. Poznaliśmy różne przedmioty służące do pomiaru czasu: zegary, klepsydry, stopery, minutniki, sekundniki i wiemy, które z nich mierzą czas najdokładniej. Dowiedzieliśmy się, dlaczego ludzie mierzą czas, w jaki sposób mierzono go dawniej, a jak robi się to współcześnie. Wiemy, że pomiar czasu jest potrzebny w różnych sytuacjach życiowych. Uczymy się odczytywać pełne godziny na tarczy zegara.

Poznaliśmy różne rodzaje kalendarzy (dzienne, roczne, tygodniowe itp.). Wiemy, że rok ma 365 dni i jest to czas obiegu Ziemi dookoła Słońca. Poznaliśmy też nazwy 12 miesięcy. Staramy się je zapamiętać według kolejności występowania. Przypomnieliśmy sobie dni tygodnia – wiemy, że tydzień ma 7 dni, potrafimy wymienić je w kolejności, zaczynając od dowolnego dnia. Znamy pojęcia: dzisiaj, jutro, wczoraj, przedwczoraj, pojutrze i umiemy ich używać. Dowiedzieliśmy się, że czas płynie, a my z każdym dniem stajemy się starsi – najbardziej jest to widoczne na naszych starych zdjęciach.

W czasie zabaw ruchowych sprawnie reagujemy na zmiany tempa i dynamiki oraz na pauzę w muzyce. Umiemy też rytmizować.

Z zakresu pojęć matematycznych poznaliśmy znak +, potrafimy go zapisać i odczytać działanie matematyczne, w którym występuje. Sprawnie dodajemy na konkretach w zakresie 5.

Poznamy kolejną literę z, Z, uczyliśmy się wysłuchiwać, jakie głoski znajdują się na początku, w środku i na końcu wyrazów. Potrafimy odczytać sylaby, wyrazy i zdania z poznanych liter.

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

– warto zorganizować wspólny spacer ulicami , wyszukiwać miejsca, w których są zegary, a także prowadzić rozmowy o pomiarze i upływie czasu;

– dobrze jest ćwiczyć wspólne wymienianie nazw dni tygodnia oraz miesięcy w celu ich utrwalenia;

– ciekawym pomysłem będzie stworzenie „Domowego kalendarza uroczystości”, w którym będą zaznaczone ważne daty np.: urodziny i imieniny członków rodziny, istotne wydarzenia, święta;

– można organizować zabawy z zegarem – próby określania pełnych godzin;

– warto ćwiczyć wysłuchiwanie poszczególnych głosek w wyrazach;

– warto poświęcić czas na wspólne czytanie opowiadań, bajek, wierszy, np. legendy o poznańskich koziołkach;

– można wymyślać proste zabawy logopedyczne z użyciem wyrazów dźwiękonaśladowczych (doskonalenie jakości mowy).

 

MŁODSI I STARSI

 

Tematy dni: 1. Pomagamy młodszym i starszym, 2. Balonowe dekoracje, 3. Przyjęcie dla babci dziadka, 4. Zabawy z babcią i dziadkiem, 5. Święto babci i dziadka

                             

Drodzy Rodzice!

W styczniu obchodzimy Dzień Babci i Dzień Dziadka. Szanujemy rodziców mamy i taty, czyli naszych dziadków, dlatego dziękujemy im, że się nami opiekują, spędzają z nami czas i martwią się o nasze zdrowie.

W kalendarzu zaznaczaliśmy ważne uroczystości – wiemy, że Dzień Babci i Dzień Dziadka obchodzimy odpowiednio: 21 i 22 stycznia. Rozmawiamy o ważnej wartości, jaką jest POMOC. Nauczyliśmy się, w jaki sposób możemy pomagać ludziom starszym, znamy zasady kulturalnego zachowania się w stosunku do naszych babć i dziadków oraz innych starszych osób.

Poznamy nową literę b, B. Wyodrębnialiśmy głoskę b w nagłosie i wygłosie. Potrafimy odczytywać wyrazy i zdania z nowo poznaną literą, próbowaliśmy też układać wyrazy z rozsypanki literowej.

Ćwiczyliśmy spostrzegawczość i pamięć wzrokową – utrwaliliśmy cyfry od 1 do 5. Doskonaliliśmy umiejętność liczenia, a także rozumienia poleceń: tyle samo, więcej o…, mniej o… Umiemy klasyfikować, odkładać, dokładać. Potrafimy zmierzyć długość przedmiotów, ustalić, który jest najdłuższy, a który najkrótszy.

Cały czas rozwijamy mowę komunikatywną – w minionym tygodniu doskonaliliśmy zwłaszcza umiejętność prowadzenia rozmów przez telefon.

 

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

– warto wspólnie z rodziną (zwłaszcza dziadkami) oglądać rodzinne zdjęcia, rozmawiać o przygodach z dzieciństwa dziadków i rodziców, wspominać miniony czas itp.;

– dobrze jest wybrać się na spacer do parku czy nad staw, wspólnie bawić się na śniegu;

– w dalszym ciągu warto bawić się głoskami: wyszukiwać wyrazy na podaną głoskę, budować modele z cegiełek;

– dobrze jest odczytywać proste wyrazy w książkach, a także rozwiązywać łamigłówki, rebusy, krzyżówki;

– ciekawym pomysłem będą zabawy tematyczne: segregowanie, układanie, przeliczanie (np. talerzyków czy sztućców) oraz ćwiczenie mierzenia: używanie miarek lub linijek, porównywanie długości, ustalanie, co jest krótsze od…, dłuższe od… itp.

Data dodania: 2021-01-14 20:50:18
Data edycji: 2021-01-14 20:50:37
Ilość wyświetleń: 315
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej