LUTY U MALEŃSTW
TEMATY TYGODNIOWE
I SPORT TO ZDROWIE
II DBAM O ZDROWIE
III SIŁY PRZYRODY
IV CZTERY ŻYWIOŁY
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
-poznanie nowej wartości „zdrowie”
-wdrażanie do dbania o własne zdrowie,
-nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
-rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
-doskonalenie umiejętności przeliczania,
-stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych,
-utrwalanie wiadomości na temat form aktywnego spędzania czasu zimą (na podstawie piosenki),
-zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu,
-rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej,
-rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
-poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania,
-poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy,
-kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia,
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
-uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,
-poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”,
-rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych,
-zachęcanie do aktywności ruchowej,
-poznanie składowych piramidy zdrowia,
-nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia.
-poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”,
-rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci,
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
-rozwijanie empatii i pozytywnych cech charakteru,
-poznanie obiegu wody w przyrodzie,
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
-rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
-nabywanie umiejętności wnioskowania,
-uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody,
-poznanie właściwości wody,
-rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
-rozwijanie umiejętności liczenia,
-zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości,
-poznanie postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości,
-rozwijanie słuchu muzycznego,
-rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
-uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
-poznanie właściwości powietrza,
-zachęcanie do samodzielnego wyciągania wniosków z prowadzonej obserwacji,
-poszerzanie doświadczeń plastycznych,
-wzmacnianie wiary we własne siły podczas różnych aktywności podejmowanych w przedszkolu,
-rozwijanie empatii,
-kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
-budzenie odpowiedzialności za środowisko,
-poznanie właściwości ognia,
-wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas obcowania z ogniem,
-poznanie siły żywiołów i ich wpływu na życie człowieka,
-poszerzanie wiedzy przyrodniczej,
-budowanie postawy pokory wobec potęgi żywiołów,
-rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,
-rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu,
-zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania z melodią i ruchem ciała,
-kształtowanie umiejętności spostrzegania i uogólniania,
-rozwijanie motoryki małej,
-budowanie wiary we własne możliwości.
Zadania do codziennej realizacji:
-zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
- wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
-zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
-zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
-słuchanie tekstów czytanych przez N.,
-zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
-zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
W lutym realizujemy tematykę dotyczącą takich wartości jak
„zdrowie” i „odpowiedzialność”.
Zdrowie jest stanem w, w którym organizm funkcjonuje prawidłowo we wszystkich obszarach: fizycznym, psychicznym, społecznym – odznacza się pełną sprawnością i dobrym samopoczuciem. Dzieciom będzie łatwiej zrozumieć pojęcie zdrowia jeśli przedstawimy im je jako stan przeciwstawny chorobie np.: możemy się zapytać jak się czyją, kiedy są zdrowe, jak kiedy chorują. Zdrowie to również dbanie o własne bezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest uświadamianie dzieci iż nierozważne zachowania takie jak np.: spychanie kolegi z huśtawki, czy wbiegniecie na jezdnie mogą skończyć się utratą zdrowia.
Odpowiedzialność to obowiązek odpowiadania za swoje czyny oraz ponoszenie konsekwencji – może być związany z dbaniem o siebie, o kogoś lub coś. Osoba odpowiedzialna stara się przestrzegać zasad zachowania i wypełniać swoje
zobowiązania oraz troszczy się o osoby i rzeczy, które zostały jej powierzone.
Lutowe wydarzenia u „Maleństw”
Akcja „Przytulenie ma znaczenie”
Chłopcy i dziewczynki potrzebują przytulania, bo dzięki temu czują się bezpiecznie, są bardziej pewni siebie, chętniej poznają nowe osoby i otoczenie – są więc bardziej otwarci na wiedzę i doświadczenia. Są również zdrowsi i mniej nerwowi. Wiele czasu poświęca się na biologiczne i materialne aspekty rodzicielstwa. Tematy emocjonalne bywają pomijane. Maleństwo, które pojawia się na świecie jest chętnie i często przytulane przez otoczenie. Później, kiedy dziecko rośnie, odruch ten zanika. Organizatorzy kampanii Przytulenie ma znaczenie przekonują, że potrzeba czułości nie maleje wraz z wiekiem i zachęcają do budowania bliskości z dziećmi niezależnie od ich płci i wieku.
Przytulanie dzieci jest szczególnie ważne w nadchodzących miesiącach. Według ekspertów, którzy wzięli udział w badaniach przeprowadzonych na potrzeby kampanii Przytulenie ma znaczenie, dzieci obdarzane czułością łatwiej i szybciej pokonują infekcje, które przytrafiają się jesienią i zimą.
Ogólnopolska akcja Przytulenie ma znaczenie ma na celu przypominanie, że emocjonalne potrzeby maluchów są równie ważne jak dobrobyt czy edukacja. Apel ten, choć aktualny przez cały rok, jest szczególnie ważny w okresie, w którym deszczowa pogoda i niskie temperatury sprzyjają infekcjom. Przytulanie i bliskość emocjonalna z opiekunami to ważna część kuracji - niejednemu maluchowi pomoże szybciej wrócić do zdrowia i codziennej zabawy.
Okiem eksperta lekarze, położne i opiekunowie dziecięcy, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie organizatorów kampanii Przytulenie ma znaczenie, zauważyli że przytulanie dzieci wzmacnia ich stabilność emocjonalną i poczucie bezpieczeństwa. Są to elementy skracające czas leczenia w momentach choroby. Przytulanie to pozytywne doświadczenie, dzięki któremu wydziela się hormon szczęścia - oksytocyna. - Dzieci w chorobie dość często są wystraszone własnym stanem – kaszlem, bólem mięśni i głowy. Przytulając je, mamy wpływ na produkcję znacznej ilości oksytocyny, dzięki której spada napięcie, obniżenie poziomu stresu i strachu to jeden z elementów szybszego wychodzenia z choroby.
Patronat nad inicjatywą Przytulenie ma znaczenie objęła Fundacja Rodzić po Ludzku, Polskie Stowarzyszenie Pielęgniarek Pediatrycznych, Polskie Towarzystwo Pediatryczne oraz Stowarzyszenie Doula w Polsce. Nad merytoryką programu czuwa specjalnie powołana Rada Ekspertów, w której znaleźli się: fizjoterapeuta - Paweł Zawitkowski, psycholog - Marta Żysko-Pałuba i pediatra – Grażyna Jędrzejczyk. Ambasadorem akcji jest Karolina Malinowska – modelka, dziennikarka i mama trzech chłopców.
www.przytuleniemaznaczenie.pl
Tłusty czwartek „Historia słodkiej tradycji”
Jest taki dzień w roku, kiedy wszyscy jak jeden mąż, mimo przenikliwego zimna panującego na dworze, dobrowolnie ustawiamy się w kolejkach przed cukierniami. Dla tradycji porzucamy diety i noworoczne postanowienia. Ludowe porzekadło głosi, że kto nie zje w Tłusty Czwartek ani jednego pączka, temu nie będzie się wiodło w życiu.
Mimo wielkiej narodowej miłości do tych drożdżowych ciastek, Tłusty Czwartek to nie jest polski wynalazek. Tradycja smażenia pączków wywodzi się najprawdopodobniej ze starożytnego Rzymu lub, jak podają inne źródła, Bliskiego Wschodu. To właśnie w kuchni arabskiej pączek po raz pierwszy stał się słodki. Świętowano nim odejście zimy i początek wiosny. W Polsce zadomowiły się w XV wieku jako niezbyt foremne bułki zrobione z mąki chlebowej, faszerowane słoniną i smażone na smalcu. Trzeba było porządnie się najeść i wybawić przed 40 dniowym postem. XVIII wiek przyniósł pączki lżejsze, słodsze i okrągłe. Gospodynie ukrywały w nich migdały, których znalezienie zwiastowało szczęście.
„Był sobie mały, tłuściutki pączek.
Był okrąglutki i nie miał rączek.
Z wierzchu miał piękną, chrupiącą skórkę,
a w środku dziurkę na konfiturkę! „
„Kto w Tłusty Czwartek nie zje pączków kopy
temu myszy zniszczą pole i będzie miał pustki w stodole”.
„Powiedział Bartek, że dziś Tłusty Czwartek,
a Bartkowa uwierzyła, dobrych pączków nasmażyła”.
Walentynki
„Trzeba kogoś mocno lubić,
Trzeba kogoś dobrze znać,
żeby w tak szczęśliwym dzionku
Walentynkę jemu słać! „
Dzień kota
„Zgadywanka - rymowanka”-A. H. Murgrabia
W małym koszyczku leży podusia,
a na podusi
coś się porusza.
Ma małe uszka
i nosek mały,
a na dodatek
w futerku cały.
Gdybyś mu mleczka
w spodeczku dał,
to się przeciągnie
i powie – miauuu,
wyjdzie z koszyczka,
mleczko wypije
i brudny pyszczek
łapką umyje.
Dzień dinozaura
„Wiele temu długich lat
Trochę inny był nasz Świat.
Dinozaury na nim żyły,
I królami Świata były”.
Wierszyki i piosenki
„Słońce” -Marlena Szeląg
Krąży słońce po tym niebie,
zaraz przyślę je do Cibie,
lecz uważaj jest gorące!
Będą dłonie wnet bolące!
Raz, dwa trzy,
Słońce teraz trzymasz Ty!
„Moja dłoń” autor nieznany,
Przy każdej ręce palców jest pięć.
Przelicz je wszystkie jeśli masz chęć!
Pierwszy malutki, śmiesznie się zgina.
Patrząc na niego – śmieje się mina!
Drugi serdeczny, często się stroi.
Niczego w życiu on się nie boi.
Trzeci środkowy, wysoki taki,
Niczym przy szosie, drogowe znaki.
Kolejny, czwarty też jest niezbędny.
Grozi – gdy trzeba, wskazuje błędy!
Piąty – zwą kciukiem. Jest bardzo ważny!
Choć jego wygląd – niezbyt poważny.
Przy każdej ręce, palców jest pięć.
Przelicz je wszystkie, jeśli masz chęć!
(słowa: autor nieznany, muzyka: M. Koc)
„Popatrzcie na jamniczka”
1.Popatrzcie na jamniczka
wyturlał się z koszyczka
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie
ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x 2.
2. Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże
i moją nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę
ref; Bo jak spał, bo jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
3. A teraz gdzieś ucieka
I szczeka, szczeka, szczeka
Łapiemy więc jamniczka
Niech wraca do koszyczka
ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
4. Pod stołem jest koszyczek
W koszyczku śpi jamniczek
Jamniczek sobie śpi, PSS…
Jak się zbudzi będzie zły HAU HAU HAU...!
Moje ręce to moja muzyka
2.Nie mam bębenka ani patyka
Moje ramiona to moa muzyka
3.Nie mam bębenka ani patyka
Moje kolana to moja muzyka
4.Nie mam bębenka ani patyka
Moje nogi to moja muzyka
5.Nie mam bębenka ani patyka
Moje policzki to moja muzyka
6.Nie mam bębenka ani patyka
Moje palce to moja muzyka
7.Nie mam bębenka ani patyka
Moje usta to moja muzyka
1.Człapie dinozaur – człap, człap, człap!
I kłapie paszczą – kłap, kłap, kłap!
Uciekaj szybko, bo jest zły,
wielkie swoje szczerzy kły, wielkie kły!
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14