„MALEŃSTWA”
MARZEC :
Tematy tygodnia:
1. Dawno temu
2. Kiedy patrzę w niebo
3. Oznaki wiosny
4. Wszystko rośnie
5. Pracowita wiosna
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
* Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
* Kształtowanie samodzielności w ubieraniu się.
* Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku – wiosenne kwiaty, przyloty ptaków.
* Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
* Kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego podczas obserwacji wprowadzanych zmian, porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
* Kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji wprowadzanych zmian.
* Kształtowanie umiejętności oceniania odwracalności wprowadzanych zmian na podstawie obserwacji.
* Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
* Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
* Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.
* Kształtowanie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji za pomocą znaków, symboli.
* Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej.
* Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – dźwięki.
* Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
* Doskonalenie umiejętności nakrywania do stołu oraz kulturalnego zachowywania się podczas posiłków.
Zadania do codziennej realizacji:
* Przestrzeganie zasad zgodnego współżycia zawartych w kodeksie przedszkolaka.
* Przestrzeganie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
* Zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia.
* Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
* Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy.
* Kształtowanie umiejętności słuchania muzyki w skupieniu – wyrażanie nastroju i charakteru muzyki w pracach plastycznych, improwizacjach ruchowych.
* Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
* Kształtowanie zachowań żywieniowych sprzyjających zdrowiu – zachęcanie do próbowania nowych potraw.
* Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad podczas zabaw z regułami.
* Nabywanie odporności poprzez pobyt na świeżym powietrzu jako warunek zdrowia.
WIERSZ:
Joanna Kulmowa
W marcu jak w garncu
W marcu
gotuje się wiosna w garncu.
Miesza się.
Bulgocze.
Burzy.
Słońce wzbiera w każdej przydrożnej kałuży.
To zastyga przymrozkiem niewielkim
to zielonych pąków wypuszcza bąbelki
to znów śniegiem jak kożuchem się zetnie
to się wiatrem zakotłuje po ogrodach
aż się nam uwarzy marcowa pogoda.
I przeleje się,
wykipi
mokrym kwietniem.
Czy wiecie, co oznacza to powiedzenie?
Oj podpowiem Wam,
w marcu pogoda jest bardzo kapryśna,
czasem może prószyć śnieg, padać deszcz
lub niespodziewanie zrobi się naprawdę ciepło.
Przyjrzyjcie się naszemu garncowi i spróbujcie go wykonać.
Wzór garnca.
Do pracy będą nam potrzebne: papier falisty, kolorowy papier, ołówek,
nożyczki, klej i kolorowe kredki.
Krok 1.
Wytnij garniec z podanego wyżej wzoru.
Krok 2.
Przyklej garniec na wybrany kolor tła.
Link do pracy plastycznej z wierszem pt. „W marcu jak w garncu”:
ZABAWA:
Do dziury myszko – zabawa w kole.
Dzieci razem z nauczycielką stoją w kole. Jedno dziecko to myszka, drugie – kotek. Myszka stoi w środku koła, kotek – na zewnątrz. Dzieci chodzą w kole, trzy-mają się za ręce i śpiewają:
Do dziury myszko
słowa i melodia tradycyjne
Do dziury myszko, do dziury.
Niech cię nie złapie kot bury.
Bo jak cię złapie kot bury,
to cię obedrze ze skóry.
Niezdarny kotek, niezdarny.
Nie złapał myszki nam żadnej.
A myszka siedzi w stodole,
spogląda dziurką na pole.
Zadaniem kotka jest złapanie myszki, a zadaniem dzieci – niewpuszczenie kotka do środka koła i ochrona myszki przed nim. Gdy kotek złapie myszkę, zostaje ona kotkiem, a do roli myszki wybierane jest inne dziecko.
„Wiosna” – gimnastyka buzi i języka.
Nauczycielka czyta tekst, pokazując odpowiednie ruchy – dzieci naśladują.
Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu (kląskają, uderzając szerokim językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (wymawiają kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (wymawiają prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonują krótki wdech nosem, chwilę zatrzymują powietrze – bezdech – i długo wypuszczają ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiechają się rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (dzieci oddychają głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami) języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdychając powietrze nosem, wydychając ustami) i kichnął (kichają, wymawiając apsik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewają; przeciskają język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu („kląskają”, uderzając „szerokim” językiem o podniebienie).
PIOSENKA:
Znów przyszła Wiosna:
Link do filmiku o zwiastunach wiosny: EduKredka – OZNAKI WIOSNY / Film edukacyjny #9
„MALEŃSTWA”, które mają urodziny w marcu:
Zosia K-P
Maksymilian
Kalendarz przedszkolny w Maleństwach
Marzec- Kwiecień:
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14