„KANGURKI”
MARZEC :
Tematy tygodnia:
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
* Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
* Kształtowanie samodzielności w ubieraniu się.
* Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku – wiosenne kwiaty, przyloty ptaków.
* Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
* Kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego podczas obserwacji wprowadzanych zmian, porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
* Kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji wprowadzanych zmian.
* Kształtowanie umiejętności oceniania odwracalności wprowadzanych zmian na podstawie obserwacji.
* Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
* Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
* Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.
* Kształtowanie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji za pomocą znaków, symboli.
* Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej.
* Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – dźwięki.
* Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
* Doskonalenie umiejętności nakrywania do stołu oraz kulturalnego zachowywania się podczas posiłków.
Zadania do codziennej realizacji:
* Przestrzeganie zasad zgodnego współżycia zawartych w kodeksie przedszkolaka.
* Przestrzeganie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
* Zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia.
* Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
* Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy.
* Kształtowanie umiejętności słuchania muzyki w skupieniu – wyrażanie nastroju i charakteru muzyki w pracach plastycznych, improwizacjach ruchowych.
* Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
* Kształtowanie zachowań żywieniowych sprzyjających zdrowiu – zachęcanie do próbowania nowych potraw.
* Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad podczas zabaw z regułami.
* Nabywanie odporności poprzez pobyt na świeżym powietrzu jako warunek zdrowia.
WIERSZ:
Joanna Kulmowa
W marcu jak w garncu
W marcu
gotuje się wiosna w garncu.
Miesza się.
Bulgocze.
Burzy.
Słońce wzbiera w każdej przydrożnej kałuży.
To zastyga przymrozkiem niewielkim
to zielonych pąków wypuszcza bąbelki
to znów śniegiem jak kożuchem się zetnie
to się wiatrem zakotłuje po ogrodach
aż się nam uwarzy marcowa pogoda.
I przeleje się,
wykipi
mokrym kwietniem.
Czy wiecie, co oznacza to powiedzenie?
Oj podpowiem Wam,
w marcu pogoda jest bardzo kapryśna,
czasem może prószyć śnieg, padać deszcz
lub niespodziewanie zrobi się naprawdę ciepło.
Przyjrzyjcie się naszemu garncowi i spróbujcie go wykonać.
Wzór garnca.
Do pracy będą nam potrzebne: papier falisty, kolorowy papier, ołówek,
nożyczki, klej i kolorowe kredki.
Krok 1.
Wytnij garniec z podanego wyżej wzoru.
Krok 2.
Przyklej garniec na wybrany kolor tła.
Link do pracy plastycznej z wierszem pt. „W marcu jak w garncu”:
ZABAWY:
*"Rosnący kwiat" - cel: ćwiczenie ruchowe usprawniające motorykę dużą oraz kreatywność. Można podczas zabawy wykorzystać muzykę, polecam "Wiosna" Antonio Vivaldi. Dzieci zamieniają się w rosnące kwiaty - w pozycji kucznej, głowy schowane, powoli podnoszą się, rozprostowując swoje ręce i tułów, wyciągają ramiona w górę, przechodzą kilka kroków i znów wracają do pozycji kucznej.
*"Pracowite mrówki" – zabawa ruchowa z elementem czworakowania, cel: ćwiczenie ruchowe usprawniające motorykę dużą oraz motorykę małą. Pomoce: kartki papieru, obręcz. Dzieci ugniatają z kartek papieru kulki, a następnie rozkładają je na dywanie lub na trawie. Dzieci (mrówki) chodzą na czworakach w różnych kierunkach, na hasło nauczyciela (np. klaśnięcie) zbierają je i zanoszą do obręczy.
*"Żaby" – zabawa bieżna z elementem skoku, cel: ćwiczenie ruchowe usprawniające motorykę dużą. Pomoce: tamburyno. Dzieci biegają przy dźwiękach tamburyna, na przerwę w graniu - skaczą jak żabki w różnych kierunkach.
*"Bociany" – zabawa ruchowa z elementem równowagi, cel: ćwiczenie ruchowe usprawniające motorykę dużą oraz kształtujące równowagę. Pomoc: tamburyno. Dzieci chodzą po sali lub ogrodzie unosząc wysoko kolana, na dźwięk tamburyna stają na jednaj nodze i rozkładają w bok ręce.
*"Wiosenny deszcz"- zabawa ruchowa z chustą animacyjną, cel: ćwiczenie ruchowe usprawniające motorykę dużą i szybkość reakcji. Pomoce: chusta animacyjna, muzyka. Dzieci dzielimy na 2 grupy - jedna tańczy w rytm muzyki dookoła chusty, a druga trzyma chustę animacyjną. Gdy muzyka ucichnie dzieci podnoszą chustę w górę - rozkładają parasol - reszta chroni się przed deszczem chowając się pod chustą.
*"Wiosenna pogoda"- cel: rytmizacja gestykulacyjna do słów, usprawnianie motoryki dużej oraz koordynacji ruchowej. Dzieci ustawione są po obwodzie koła, rytmicznie powtarzają słowa i wykonują odpowiednie ruchy.
Pada deszczyk, x2 (naśladowanie gestem opadu deszczu)
wieje, wieje wiatr x2 (naśladowanie gestem wiejącego wiatru)
I błyskawica grzmot, x2(Klaśnięcie, tupnięcie nogą, uderzenie w udo)
na niebie kolorowa tęcza x2(zatoczenie kręgu rękami)
*"Świeci słońce – pada deszcz" - zabawa ruchowa inspirowana metodą gimnastyki twórczej Rudolfa Labana. Cel: usprawnianie motoryki dużej, koordynacji ruchowej, wyczucia ciała, płynności ruchów i przestrzeni. Dzieci ustawiają się w rozsypce na dywanie lub w ogrodzie. Na hasło "świeci słońce" improwizują ruchowo świecące słońce, na hasło "pada deszcz" improwizują ruchowo padający deszcz.
*"Omiń kałużę" - zabawa ruchowa z elementem równowagi, cel: usprawnianie motoryki dużej, koordynacji ruchowej oraz równowagi. Pomoce: kolorowe krążki lub wycięte z kolorowych kartek koła, tamburyno. Na podłodze lub na trawie rozłożone są kolorowe krążki - kałuże. Dzieci maszerują pomiędzy nimi w rytm wystukiwany przez nauczyciela. Na hasło "Kałuża!" przeskakują przez krążki.
*"Biegamy za motylem" - zabawa bieżna, dla dzieci starszych, cel: usprawnianie motoryki dużej oraz kształtowanie umiejętności współpracy. Dzieci najpierw pokazują rękami ruchy fruwającego motyla. Następnie dobierają się w pary. Jedno dziecko z przodu jest fruwającym motylem, a drugie trzymając je w pasie biegnie za nim.
*"Znajdź swoją parę" zabawa orientacyjno-porządkowa, cel: usprawnianie motoryki dużej, rozwijanie percepcji wzrokowej. Pomoce: wycięte z papieru kwiaty w różnych kolorach, tak aby tworzyły pary, chorągiewka, bębenek. Na uniesioną przez nauczyciela do góry chorągiewkę dzieci swobodnie biegają po sali, uderzenie w bębenek oznacza, że dzieci muszą znaleźć dziecko z takim samym kwiatkiem.
PIOSENKA:
Znów przyszła Wiosna:
Link do piosenki: "Znów przyszła Wiosna" sł.Monika Kluza muz. Mateusz Kluza ilust.Anna Siek [Official Video]
Link do filmiku o zwiastunach wiosny: EduKredka – OZNAKI WIOSNY / Film edukacyjny #9
„KANGURKI”, które mają urodziny w marcu:
Nikodem A.
Brajan
Adrianna
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14