MARZEC U MALEŃSTW
TEMATY TYGODNIOWE
I WIELKA WYPRAWA
II NASZE PODRÓŻE
III NADCHODZI WIOSNA
IV WIOSNA TUŻ-TUŻ
V ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, BIJĄ DZWONY – WIELKANOC
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
-poznanie nowej wartości „oszczędność”,
-zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści płynących z tego działania,
-poznanie różnych środków transportu – lądowych, powietrznych i wodnych,
-kształtowanie umiejętności wypowiadania się całym zdaniem,
-zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas różnych aktywności,
-poszerzanie wiedzy na temat różnych pojazdów lądowych,
-rozwijanie koncentracji uwagi,
-doskonalenie umiejętności matematycznych,
-budowanie pewności siebie,
-kształtowanie poczucia rytmu,
-wdrażanie do uważnego obserwowania otoczenia,
-rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
-rozwijanie kreatywności i motoryki małej,
-motywowanie do samodzielnego działania podczas różnych aktywności,
-kształcenie umiejętności logicznego myślenia i przewidywania skutków,
-wdrażanie do oszczędnego gospodarowania różnymi zasobami,
-poznanie wybranych owoców tropikalnych,
-poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę,
-rozwijanie umiejętności klasyfikacyjnych oraz myślenia logicznego,
-budowanie poczucia przynależności do grupy,
-poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu,
-rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu,
-nauka gry na bębenku,
-budzenie poczucia ciekawości świata,
-poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy,
-rozwijanie koncentracji uwagi i słuchania ze zrozumieniem,
-zachęcanie do samodzielnego wykonania pracy na podstawie instrukcji słownej N. i pokazu.
-poznanie znaczenia pojęcia „szczerość”,
-kształtowanie postaw moralnych,
-rozwijanie umiejętności formułowania swoich myśli,
-wdrażanie do brania odpowiedzialności za wypowiadane słowa,
-zachęcanie do prawdomówności,
-poznanie cech krajobrazu wiejskiego,
-rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego,
-doskonalenie umiejętności klasyfikacji elementów ze względu na jedną cechę,
-poznanie wybranego zwierzęcia z gospodarstwa wiejskiego,
-zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań,
-poszerzanie doświadczeń plastycznych,
-poznanie znaczenia tradycji,
-poszerzanie wiadomości na temat potraw przygotowywanych na świąteczny stół,
-budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami,
-poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą,
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
-zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć, praktyczna realizacja zasady: „Słuchamy siebie nawzajem”,
-poznanie zabaw matematycznych z pisankami,
-rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
-zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć,
-poznawanie piosenek o tematyce świątecznej,
-rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
-rozwijanie sprawności fizycznej,
-zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabaw, ćwiczeń i zadań,
-poznanie budowy jajka,
-poznanie tradycji związanych z Poniedziałkiem Wielkanocnym,
-poznanie historii powstania czekolady,
-poznawanie symboli Świąt Wielkanocnych.
Zadania do codziennej realizacji:
-zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
-zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
-zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
-zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
-słuchanie tekstów czytanych przez N.,
-zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
-zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
W marcu realizujemy tematykę dotyczącą takich wartości jak
„oszczędność ”, „szczerość” i „tradycja”.
Oszczędność jest cechą ludzi, którzy w rozważny sposób postępują z tym, co posiadają – mogą to być zarówno pieniądze, jak i inne dobra.
Szczerość to postawa charakteryzująca się otwartym przekazywaniem swoich myśli, uczuć,przekonań i zamiarów. Osoby szczere cechuje prawdomówność, otwartość i czyste intencje oraz brak skłonności do udawania, skrywania swoich uczuć i oszukiwania.
Tradycja to zbiór norm społecznych, poglądów, zachowań, zwyczajów i wierzeń danej grupy społecznej, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie.
W marcu obchodzimy urodzinki:
Michasia
Marcowe wydarzenia u „Maleństw”
Dzień Kobiet
„Zero mycia, zero prania,
zero szycia, gotowania.
Dziś Dzień Kobiet, drogie panie,
tysiąc kwiatów na śniadanie.
I niech tak już co dzień będzie”.
Spełnienia Marzeń z okazji Dnia Kobiet.
Powitanie Wiosny
„Wiosna w marcu się zaczyna.
Przyjdzie z wiatru ciepłym powiewem,
z pięknem kwiatów,
z ptaków śpiewem”.
Piosenki
„Dżungla”
1.„Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla ( rozkładamy ręce na boki).
Poplątane zwoje dzikich lian ( pokazujemy od góry w dół kręcone liany).
Mieszka sobie w bambusowej chatce ( daszek chatki składamy z dłoni).
Ambo Sambo wielkiej dżungli pan ( stukamy się piąstkami po klatce).
Ref.Strusie mu się w pas kłaniają
(z ręki do łokcia robimy szyję i dziób strusia, kłaniamy się nim).
Małpy na ogonach grają ( udajemy granie).
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam (pokazujemy rękami raz w prawo, a raz w lewo).
2. Ambo Sambo (ręce oparte na biodrach).
Doskonale znam go ( wskazujemy na siebie).
Węża się nie boi (pokazujemy ruch pełzania przez węża ręką).
Ani lwa( dłonie z rozpostartymi palcami i straszymy „ła,ła”).
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców( ręce do łokcia złożone jedna na drugą i udajemy, że w prawej coś trzymamy)
zawsze coś pysznego w ma.”
Ref. Strusie…
„Mały tulipanek”
(sł. M. Żujew, muz. M. Nowak)
1. Mały tulipanek bardzo długo spał.
Był sam w swoim domu, wszystkiego się bał.
Ref. Wstań, tulipanku, bo wiosna tuż, tuż
deszczyk i słońce budzą cię już
2. Budziło go słońce, deszcz pobudkę grał.
Jednak tulipanek dalej spał i spał.
Ref. Wstań, tulipanku, bo wiosna tuż, tuż
deszczyk i słońce budzą cię już
3. Tulipanek główkę wychylił z domku.
Szeroko zaziewał i wstał ku słonku.
Ref. Wstań, tulipanku, bo wiosna tuż, tuż
deszczyk i słońce budzą cię już
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14