Czcionka:

A+A-

Kontrast:

MATEMATYKA W KOLORACH - DZIEŃ BIAŁY

SCENARIUSZ SPOTKANIA „MATEMATYKA W KOLORACH”

DZIEŃ BIAŁY

 

Termin spotkania: GRUDZIEŃ

Cele spotkania:

    •  

doskonalenie umiejętności rozróżniania koloru białego

    •  

utrwalenie nazwy koloru białego

    •  

stworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci

    •  

nawiązanie kontaktów interpersonalnych w czasie wspólnych zabaw

    •  

czerpanie radości ze wspólnej zabawy i pobytu w przedszkolu

    •  

rozwijanie u dzieci poczucia przynależności do społeczności przedszkolnej

 

Formy pracy:

- indywidualna

- zespołowa

- zbiorowa

 

Metody:

- twórczego rozwiązywania problemów (burza mózgów)

- czynna (aktywność ruchowa i zadania stawiane do wykonania)

- słowna (pogadanka)

- zabawowa

 

Środki dydaktyczne: sprzęt nagłaśniający, magnetofon, nagrania muzyczne, zagadki, ilustracje do zagadek, flamastry, magnesy, opaska dla każdego dziecka z emblematami śnieżynek, „Bajka o mleku” – Tajemnicza kuchnia, ciufcia.pl, „Bajka o soli” – Tajemnicza kuchnia, ciufcia.pl, Filmik „Dlaczego? Po co? Jak? - śnieg, choinka, bombki”, wiersz matematyczny Anny Łady - Grodzickiej „Dziewięć bałwanków”, bajka o Białej Krainie i Czarnoksiężniku Koloruchu, bajka „Brzydkie Kaczątko”.

 

 

Dzieci i panie ubrane na biało.

    1.  

Powitanie dzieci.

Witam dzieci, które:

- lubią zimę

- lubią zabawy na śniegu

- lubią lepić bałwana

- lubią pić mleko

- są ubrane na biało

- lubią kolor biały

 

    1.  

Zagadka o kolorze białym.

To będzie bardzo łatwa zagadka.

Jaki masz kolor w śniegowych płatkach.

 

Kiedyś tęcza zeszła z nieba i pomalowała świat. Od tamtej właśnie pory poznajemy kolory.

Dzisiaj BIAŁY. (tęcza na tablicy)

 

Piosenka „Kolory wszystko ma”.

 

    1.  

Bajka o Białej Krainie i Czarnoksiężniku Koloruchu

    Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.
    Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.
    Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i jego poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią wszystkich. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.
    Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znowu narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał raz w rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy.
    Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni. „Bajka o Białej Krainie i Czarnoksiężniku Koloruchu”.

 

 

    1.  

Zadanie (6 dzieci)

 

Zagadki:

 

Trzy białe kule, sprawa to znana,

możesz zamienić zimą w ... (bałwana)

 

Ten biały napój daje ci zdrowie.

Nie możesz zgadnąć? Kotek ci powie (mleko)

 

Biała sypka z tego słynie,

że ją młynarz miele w młynie. (mąka)

 

W parku po stawie pływa,

śnieżnobiałe piórka ma (łabędź)

 

Skarb przywieziony z Wieliczki

mama sypie do solniczki. (sól)

 

Nie deszcz i nie grad

spada z nieba, bieli świat (śnieg)

 

5. Zabawa muzyczno – ruchowa „Na saneczki”

 

6. „Bajka o mleku” - Tajemnicza kuchnia, ciufcia.pl.

 

    1.  

Zadanie (4 dzieci)

Układanie obrazków ze szklankami mleka od szklanki, w której jest najmniej mleka do szklanki pełnej mleka.

    1.  

Zabawa muzyczno – ruchowa „Pingwin”

 

9. Czytanie wiersza matematycznego Anny Łady - Grodzickiej „Dziewięć bałwanków”.

 

Dziewięć bałwanków

Ten pierwszy bałwanek ma brzuszek pękaty.
I pasek szeroki, co dostał od taty.
Ten drugi bałwanek garnek ma na głowie.
Czy mu w nim nie ciężko?
Kto na to odpowie.

Ten trzeci bałwanek też bielutki cały.
W ręku gałąź trzyma, co mu dzieci dały.
A czwarty bałwanek w dużym kapeluszu.
Chyba nic nie słyszy, no bo nie ma uszu.

A piąty bałwanek dużą miotłę trzyma.
I chce, żeby długo była mroźna zima.
A szósty bałwanek, zupełnie malutki.
Szepce cichuteńko: „Chcę mieć własne butki”.

A siódmy bałwanek, jakby większy nieco.
Woła: „Patrzcie w górę, płatki śniegu lecą”.
A ósmy bałwanek ma kilka wąsików,
kapelusz na głowie i osiem guzików.

Bałwanek dziewiąty to wielka chudzina.
Ale głośno krzyczy:
„Niech mróz długo trzyma!”

 

10. Zadanie (9 dzieci)

Porządkowanie bałwanków zgodnie z treścią wiersza i przyporządkowanie im cyfr 1-9 - numerowanie kolejnych bałwanków, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.

 

11. Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Zi Zima”.

 

12. „Bajka o soli” - Tajemnicza kuchnia, ciufcia.pl.

13. Zadanie (3 dzieci)

Odszukiwanie kryształków soli w takim samym kształcie.

 

14. Filmik „Dlaczego? Po co? Jak? - śnieg, choinka, bombki”.

 

15. Zadanie (6 dzieci)
Dopasowanie liczby oczek na kostce do grania do liczby śnieżynek.

 

16. Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Ulica Śnieżynkowa”.

 

17. Zagadka:

Gdy się urodziło szare, brzydkie było.

W pięknego, białego łabędzia się później zmieniło. (Brzydkie Kaczątko)

 

18. Bajka „BRZYDKIE KACZĄTKO”.

19. Pożegnanie piosenką „Poprzez białe drogi” - zaprzęgi za swoimi paniami.

Data dodania: 2020-02-24 18:43:27
Data edycji: 2020-02-24 18:44:02
Ilość wyświetleń: 612
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej