SCENARIUSZ SPOTKANIA „MATEMATYKA W KOLORACH”
DZIEŃ CZARNY
Termin spotkania: LUTY
Cele spotkania:
doskonalenie umiejętności rozróżniania koloru czarnego
utrwalenie nazwy koloru czarnego
stworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci
nawiązanie kontaktów interpersonalnych w czasie wspólnych zabaw
czerpanie radości ze wspólnej zabawy i pobytu w przedszkolu
rozwijanie u dzieci poczucia przynależności do społeczności przedszkolnej
Formy pracy:
- indywidualna
- zespołowa
- zbiorowa
Metody:
- twórczego rozwiązywania problemów (burza mózgów)
- czynna (aktywność ruchowa i zadania stawiane do wykonania)
- słowna (pogadanka)
- zabawowa
Środki dydaktyczne: sprzęt nagłaśniający, magnetofon, nagrania muzyczne, zagadki, ilustracje do zagadek, flamastry, opaska na głowę z węglem dla każdego dziecka, bajka „Bolek i Lolek w starej kopalni”, bajka „Zwierzęta – odgłosy zwierząt dla dzieci – zwierzęta w Afryce – czy wiesz, jak”, wiersz „Murzynek Bambo” J. Tuwima, mapa świata, wiersze Jana Brzechwy „Atrament i kreda” oraz „Atrament”, bajka „Przygód kilka wróbla Ćwirka – czarna rodzinka”.
Dzieci i panie ubrane na czarno.
Powitanie dzieci.
Witam dzieci, które:
- lubią pić kawę
- boją się ciemności
- łapią się za guzik, gdy widzą kominiarza
- lubią czarne koty
- znają wiersz „Murzynek Bambo” J. Tuwima
- są ubrane na czarno
Zagadka o kolorze czarnym.
Gdy powiem: węgiel, kominiarz, asfalt,
jakiego koloru dam wam przykład?
Kiedyś tęcza zeszła z nieba i pomalowała świat. Od tamtej właśnie pory poznajemy kolory.
Dzisiaj CZARNY. (tęcza na tablicy)
Piosenka „Kolory wszystko ma”.
3. Co to znaczy „czarny charakter” - wyjaśnienie dzieciom powiedzenia.
Czarny charakter – przewrotny, zły bohater bajki, książki (np. Gargamel)
4. Zadanie (6 dzieci)
Zagadki:
Siedzi w kałamarzu, obok liter i wyrazów.
Gdy się przy pisaniu spieszysz,
to on z pióra – chlup! na zeszyt. (atrament)
Jest krótka w lecie, a długa w zimie.
Zawsze jest czarna. Jak ma na imię? (noc)
Jakie to czarne kamienie palą się jasnym płomieniem?
Kamienie znane stąd, że dają ciepło i prąd. (węgiel)
Czarna bluzka, spodnie i czapka też.
Czarne ręce ma i twarz.
Kto to jest, na pewno już dobrze wiesz.
Łap za guzik – szczęście masz.
Jest na końcu zdania, wykrzykniku i w znaku zapytania.
Malutka i czarna, jest podobna do ziarna. (kropka)
Chodzi znakomicie po ścianach i suficie.
Dokucza nam w lecie. Czarna jest, jak wiecie. (mucha)
5. Piosenka „Dzika Afryka”.
Wyjaśnienie dzieciom, że Afryka określana jest „czarnym lądem”, pokazanie Afryki na mapie świata.
6. Słuchanie wiersza „Murzynek Bambo”.
7. Zadanie
Utwórz portret Murzynka bambo - uświadomienie symetrii ciała, utrwalenie orientacji w schemacie ciała.
8. Swobodny taniec dzieci do muzyki afrykańskiej.
9. Oglądanie bajki „Zwierzęta – odgłosy zwierząt dla dzieci – zwierzęta w Afryce – czy wiesz, jak”.
10. Zadanie dla wszystkich – policz wszystkie zwierzęta z bajki. Prowadząca wyciąga z koperty odpowiednią cyfrę.
11. Zagadka
Ciężko pracuje, słońca nie widzi,
czarny jest cały, lecz się nie wstydzi.
Gdy smacznie śpimy, pod ziemią znika,
wszyscy szanują pracę… GÓRNIKA
12. Oglądanie bajki „Bolek i Lolek w starej kopalni”.
13. Zadanie (4 dzieci)
Dzielenie bryłek węgla tak, aby w każdym wagoniku było tyle samo.
14. Suchanie piosenki DJ MIKI „Mucha”.
15. Zadanie (4 dzieci)
Układanie obrazków z muchą od najmniejszej do największej.
16. Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki Aidy „Mucha w Mucholocie”.
17. Słuchanie wierszy J. Brzechwy „Atrament i kreda” oraz „Atrament”.
18. Zadanie (5 dzieci)
Odszukanie ilustracji z plamą atramentu w takim samym kształcie.
19. Oglądanie bajki „Przygód kilka wróbla Ćwirka – czarna rodzinka”
20. Pociągi do piosenki „Gramy w kolory” zespołu Gawęda.
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14