SCENARIUSZ SPOTKANIA „MATEMATYKA W KOLORACH”
DZIEŃ CZERWONY
Termin spotkania: WRZESIEŃ
Cele spotkania:
doskonalenie umiejętności rozróżniania koloru czerwonego
utrwalenie nazwy koloru czerwonego
stworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci
nawiązanie kontaktów interpersonalnych w czasie wspólnych zabaw
czerpanie radości ze wspólnej zabawy i pobytu w przedszkolu
rozwijanie u dzieci poczucia przynależności do społeczności przedszkolnej
Formy pracy:
- indywidualna
- zespołowa
- zbiorowa
Metody:
- twórczego rozwiązywania problemów (burza mózgów)
- czynna (aktywność ruchowa i zadania stawiane do wykonania)
- słowna (pogadanka)
- zabawowa
Dzieci i panie ubrane na czerwono.
Powitanie dzieci.
Witam dzieci, które:
- lubią pomidory
- lubią truskawki
- lubią rzodkiewki
- lubią maliny
- są ubrane na czerwono
Zagadka o kolorze czerwonym.
Tego koloru
szukajcie w makach,
lub muchomorze,
co rośnie w krzakach.
To kolor auta strażackiego
i barwa serca gorącego.
Raz, dwa, trzy, zgadujesz ty!
Kiedyś tęcza zeszła z nieba i pomalowała świat. Od tamtej właśnie pory poznajemy kolory.
Dzisiaj CZERWONY. (tęcza na tablicy)
Piosenka „Kolory wszystko ma”.
Rozmowa z dziećmi z czym kojarzy im się kolor czerwony (rozmowa z mikrofonem).
Zabawa muzyczno – ruchowa „Małe czerwone jabłuszko” (You Tube)
Zadanie (5 dzieci)
Układanie wyrazu CZERWONY z liter – puzzle
Zadanie (8 dzieci)
Zagadki:
Słodka lub ostra rośnie na krzaku,
bywa zielona żółta, czerwona,
miąższ ma soczysty o pysznym smaku,
a w pustym środku małe nasiona. (papryka)
Gdy lato zbliża się do jesieni,
wtedy na krzaku już się czerwieni,
w zupie jest smaczny i sok pić jest zdrowo,
chociaż warzywo to, a nie owoc. (pomidor)
W ogrodzie i w polu często spotykana,
z czerwcowych owoców jest najbardziej znana,
owoce czerwone, na wierzchu nasionka,
są smaczne, soczyste, nagrzane od słonka. (truskawka)
Na jednym ogonku kilkanaście jagód,
kolorowe krzaki są ozdobą sadu,
z białych i czerwonych sok wypiję sobie,
z czarnych zaś na zimę pyszny dżemik zrobię. (porzeczki)
Chociaż do czereśni podobne na oko,
są ciemno czerwone nie rosną wysoko,
często kwaśne w smaku i bardzo soczyste,
łatwo więc poplamisz sobie palce czyste. (wiśnie)
Czerwone, pachnące, dojrzewają w lesie.
Pójdziesz po nie w czerwcu, pełen dzban przyniesiesz. (poziomki)
Czerwony kapturek w lesie zamieszkuje,
kto go spróbuje, potem długo choruje. (muchomor)
Różowo zakwitło wiosną,
przez lato pięknie urosło.
Jesienią w sadzie dojrzało.
Rumiane, okrągłe zapachniało. (jabłko) (wyjaśnienie, że kolor rumiany oznacza czerwony)
7. Oglądanie „Bajki o jabłku” Tajemnicza Kuchnia (You Tube)
8. Słuchanie wiersza M. Konopnickiej „Krasnoludki są na świecie”
9. Zadanie (4 dzieci)
Ułożenie z puzzli obrazka krasnala.
10. Wysłuchanie piosenki „My jesteśmy krasnoludki”
- taniec do piosenki. (wyjaśnienie, że krasny to czerwony)
11. Słuchanie piosenki „Kolor czerwony”
12. Zadanie (5 dzieci)
Wydrukowane kwiaty w różnych kolorach, dzieci wybierają tylko czerwone.
13. Zabawa przy muzyce na melodię „Mam chusteczkę haftowaną”
Mam serduszko, wielkie serce
spójrz jakie czerwone.
Kogo kocham, kogo lubię,
rzucę w jego stronę.
Ciebie kocham, ciebie lubię,
ciebie pocałuję.
A czerwone dziś serduszko
Tobie podaruję.
Dana moja, dana,
moja ukochana (2x)
Dzieci chodzą z serduszkami śpiewając piosenkę i na koniec wymieniają się serduszkami.
14. Przeczytanie wiersza Jana Brzechwy „Pomidor” - dzieci odpowiadają „Jak pan może, panie pomidorze”.
15. Zadanie (6 dzieci)
Ponumerowanie pomidorów (na tablicy wisi 6 pomidorów, dzieci numeruj od 1- 6).
16. Rozwiązanie zagadki.
Chociaż kłopoty z wilkiem miała,
wyszła z opresji zdrowa i cała. (Czerwony Kapturek)
17. Oglądnie bajki „Czerwony Kapturek”.
18. Zabawa „Czerwony Kapturek” - klanza
19. Pożegnanie piosenką „Czerwone światło”.
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14