SCENARIUSZ SPOTKANIA „MATEMATYKA W KOLORACH”
DZIEŃ NIEBIESKI
Termin spotkania: STYCZEŃ
Cele spotkania:
doskonalenie umiejętności rozróżniania koloru niebieskiego
utrwalenie nazwy koloru niebieskiego
stworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci
nawiązanie kontaktów interpersonalnych w czasie wspólnych zabaw
czerpanie radości ze wspólnej zabawy i pobytu w przedszkolu
rozwijanie u dzieci poczucia przynależności do społeczności przedszkolnej
Formy pracy:
- indywidualna
- zespołowa
- zbiorowa
Metody:
- twórczego rozwiązywania problemów (burza mózgów)
- czynna (aktywność ruchowa i zadania stawiane do wykonania)
- słowna (pogadanka)
- zabawowa
Środki dydaktyczne: sprzęt nagłaśniający, magnetofon, nagrania muzyczne, zagadki, ilustracje do zagadek, flamastry, magnesy, opaska dla każdego dziecka z emblematami kropelek wody, „Bajka o magicznej wodzie” – Tajemnicza kuchnia, ciufcia.pl, bajka „Smerfy - Yeti”.
Dzieci i panie ubrane na niebiesko.
Powitanie dzieci.
Witam dzieci, które:
- noszą dżinsy
- lubią patrzeć w niebo i oglądać chmury
- znają bajkę pt. „Smerfy”
- są ubrane na niebiesko
- lubią kolor niebieski
Zagadka o kolorze niebieskim.
Gdy spojrzysz w górę na niebo
lub chabry zobaczysz w życie,
już będziesz wiedział na pewno,
o jakim kolorze myślę.
Kiedyś tęcza zeszła z nieba i pomalowała świat. Od tamtej właśnie pory poznajemy kolory.
Dzisiaj NIEBIESKI. (tęcza na tablicy)
Piosenka „Kolory wszystko ma”.
Co to znaczy „niebieski ptak” oraz „myśleć o niebieskich migdałach” - wyjaśnienie dzieciom powiedzeń.
Myśleć o niebieskich migdałach znaczy marzyć, mysleć o rzeczach pięknych, nieziemskich, wtórnie także myśleć o rzeczach nierealnych, błahych, a nawet nic nie robić, próżnować.
Zadanie (5 dzieci)
Zagadki:
Zawsze jest nad nami.
To płacze czasami,
to się śmieje słońcem, albo gwiazd tysiącem (niebo)
Kwitną koło rzeczki niebieskie kwiateczki.
Dobra pamięć mają. Jak się nazywają? (niezapominajki)
Pośród pszenicy i żyta błękitem ładnie zakwita.
Te kwiatki szafirowe, wiankiem zdobią głowę. (chabry)
Choć to nazwa obca,
lecz wszyscy ją znają,
dziewczynki i chłopcy
takie spodnie mają. (dżinsy)
Jak się nazywają teksasowe spodnie?
Wyglądasz w nich w świetnie i jest ci wygodnie. (dżinsy)
Świątek, piątek czy niedziela,
strzec się muszą Gargamela. (Smerfy)
Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Wesoła wędrówka”.
Prezentacja globusa (przewaga koloru niebieskiego czyli wód – mórz, oceanów, jezior, rzek)
7. „Bajka o magicznej wodzie” - Tajemnicza kuchnia, ciufcia.pl.
8. Zadanie ( 8 dzieci)
Układanie kropelek wody od najmniejszej do największej i odwrotnie, odszukanie takich samych kropelek wody.
9. Zabawa muzyczno – ruchowa „Węże i raki – woda szumi”.
10. Zagadka
Jedna nazwa – cztery zagadki:
gubią je kwiatki, są mydlane, owsiane,
a ze śniegowych będzie bałwanek. (płatki)
11. Zadanie (10 dzieci – 5 dziewczynek, 5 chłopców)
Tworzenie kwiatowych płatków z figur geometrycznych:
- z kół niezapominajki
- z trójkątów chabra
Z ilu płatków dziewczynki ułożyły niezapominajkę?
Z ilu płatków chłopcy ułożyli chabra?
Kto potrzebował więcej płatków?
Ciekawe jakie kwiaty wybrałaby Elsa z Krainy Lodu?
12. Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki z filmu „Kraina Lodu”.
13. Zadanie (6 dzieci)
Dziwne kształty chmur – dopasowywanie odpowiednich obrazków do ksztłtu chmury (koń, lwiątko, dinozaur, wieloryb, niedźwiedź, serce)
14. Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki Aidy „Mucha w Mucholocie”
15. Zadanie (5 dzieci)
Zajdź różnice na smerfnym obrazku.
16. Bajka „Smerfy – Yeti”.
17. Słuchanie tytułowej piosenki do bajki „Smerfy”
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14