SCENARIUSZ SPOTKANIA „MATEMATYKA W KOLORACH”
DZIEŃ POMARAŃCZOWY
Termin spotkania: POMARAŃCZOWY
Cele spotkania:
doskonalenie umiejętności rozróżniania koloru pomarańczowego
utrwalenie nazwy koloru pomarańczowego
stworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci
nawiązanie kontaktów interpersonalnych w czasie wspólnych zabaw
czerpanie radości ze wspólnej zabawy i pobytu w przedszkolu
rozwijanie u dzieci poczucia przynależności do społeczności przedszkolnej
Formy pracy:
- indywidualna
- zespołowa
- zbiorowa
Metody:
- twórczego rozwiązywania problemów (burza mózgów)
- czynna (aktywność ruchowa i zadania stawiane do wykonania)
- słowna (pogadanka)
- zabawowa
Środki dydaktyczne: sprzęt nagłaśniający, magnetofon, nagrania muzyczne, zagadki, ilustracje do zagadek, flamastry, magnesy, opaska dla każdego dziecka z emblematami pomarańczowych owoców i warzyw, bajka „Liczę – dynia w ogródku”, bajka o marchewce – ciufcia.pl, bajka edukacyjna „Nauka dla dzieci – bryły”.
Dzieci i panie ubrane na pomarańczowo.
1. Powitanie dzieci.
Witam dzieci, które:
- lubią chrupać marchewki
- lubią mandarynki
- lubią sok pomarańczowy
- lubią brzoskwinie
- są ubrane na pomarańczowo
2. Zagadka o kolorze pomarańczowym.
Marchewka zawsze ten kolor kryje,
ale też takie bywają dynie.
Kiedyś tęcza zeszła z nieba i pomalowała świat. Od tamtej właśnie pory poznajemy kolory.
Dzisiaj POMARAŃCZOWY. (tęcza na tablicy)
Piosenka „Kolory wszystko ma”.
3. Rozmowa z dziećmi z czym kojarzy im się kolor czerwony (rozmowa z mikrofonem).
4. Piosenka „Urodziny marchewki” - wspólne śpiewanie.
5. Zadanie (5 dzieci)
Zagadki:
Owoce są spore, soczyste, mechate,
w środku mają pestki porowate,
kwitną wczesną wiosną, dojrzeją jesienią,
na niewielkich drzewkach pomarańczowo się rumienią. (brzoskwinia)
Nie wyrosła ona w Polsce lecz w ciepłym klimacie,
skórkę barwy zachodzącego słońca wszyscy jednak znacie,
w środku jak łódeczki, słodkie cząstki miękkie,
pomarańczowy sok przez słomkę pijemy tak chętnie. (pomarańcza)
Jest warzywem korzeniowym,
kolor ma pomarańczowy,
znakomity z niej dodatek,
do zup oraz sałatek. (marchew)
Ta olbrzymia pomarańczowa kula
miąższ słodki skorupa otula,
a gdy dojrzewanie jej zbrzydło,
zrobiły z niej dzieci straszydło. (dynia)
Od pomarańczy mniejsza,
w chropowatej skórce.
Mama słodką kupuje
synowi i córce. (mandarynka)
6. Zabawa muzyczno – ruchowa „Wiewióreczka:
7. Bajka o marchewce – ciufcia.pl
8. Zadanie (5 dzieci)
Udzielanie odpowiedzi w oparciu o ilustracje na pytanie „Jakie potrawy można zrobić z marchewki?”
- sok marchewkowy
- groszek z marchewką
- zupę (krem z marchwi)
- surówkę
- sałatkę jarzynową
9. Zabawa muzyczna „Robimy sałatkę”
10. Zadanie (6 dzieci)
Utwórz portret „Wesołej pomarańczy” - uświadomienie symetrii ciała, utrwalenie orientacji w schemacie ciała.
11. Bajka edukacyjna „Nauka dla dzieci – bryły”.
12. Zadanie (6 dzieci)
Określ kształt:
stożek – marchewka
walec – dynia
kula – dynia, pomarańcza, mandarynka, brzoskwinia
13. Zabawa ruchowa „Bal u dyni”.
14. Oglądanie bajki „Liczę – dynia w ogródku dla dzieci”
15. Zadanie (3 dzieci)
Udzielenie odpowiedzi na podstawie ilustracji „Kto spróbował dyni?”
(babcia, robaczek, niebieski ptaszek).
16. Pożegnanie piosenką „Ruda tańczy jak szalona”.
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14