Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Nauczanie zdalne

Nauczanie zdalne 06.04-09.04.2021-Z kulturą za pan brat.

 

TEMAT TYGODNIA-’’Z KULTURĄ ZA PAN BRAT’’.

 

1.Karta pracy-cz.4 ,str.2-6.

 

2.Książka do ćwiczeń grafomotorycznych-str.61,62.

 

3.Proszę przeczytać z dzieckiem opowiadanie pt.’’Kulturalny wieczór’’ i porozmawiać na temat jego treści.

Kulturalny wieczór Maciejka Mazan – Jacuś, pobaw się ze mną – poprosiła Nikola. Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się nudzić. – No trudno – powiedział. – A w co? – W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim narzeczonym. – Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot. – I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola. Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta. – A będzie tort czekoladowy? – spytał. – Co tylko zechcesz – obiecała słodko Nikola. Więc Jacuś niechętnie wrócił. – A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola. – Dlaczego? – jęknął Jacuś. – Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.Z kulturą za pan brat TYDZIEŃ XXXI Planeta dzieci Pięciolatek Przewodnik metodyczny. Część 4 13 Jacuś wziął Nikolę pod rękę i podszedł z nią do stolika. – I co teraz? – spytał. – Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama. – A ja… – zaczął Jacuś. – I jeszcze koktajl śmietankowo-truskawkowy! – wpadła mu w słowo Nikola. – A ja poproszę tort czekoladowy… – Opowiedz mi, jak ci minął dzień – przerwała mu Nikola. – Przecież dzień jeszcze nie minął – zdziwił się Jacuś. – Wiem, ale to kulturalnie tak spytać – oznajmiła Nikola. – Oho – odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz? – Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty. – Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek. – Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort. Bobek zrobił wielkie oczy. – Jaki tort? Tu gdzieś dają tort? – Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy! – wrzasnęła Nikola. Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie. – No to jak ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola. – Tak sobie… – zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała: – O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie! – A ja chciałbym tort – wymamrotał markotnie Jacuś. – No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek. A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc. – Wiesz co, Nikola… – zaczął Jacuś, lecz nie skończył. – Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek? I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek! Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś zabiera mu tort, nawet na niby! – Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić. – Siadaj! – rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne! – To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz, co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki kulturalny wieczór! I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola zachowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie” istnieje jeszcze słowo „przepraszam”…

Rozmowa na temat opowiadania. N. zadaje pytania dotyczące tekstu, np.: W co Nikola chciała się bawić z Jackiem? Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci? Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny? Co zrobił na koniec Jacek?•

 

 

 

4.Porozmawiaj z dzieckiem o tym,co to znaczy BYĆ KULTURALNYM.

 

5.Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe:’’ Jeżeli ci wesoło’’,’’Zatrzymujemy przedstawienie’’,’’Zrób tyle ,ile słyszysz’’.

 

Jeżeli ci wesoło” – zabawa integracyjna. Dzieci stoją w kręgu i gestem ilustrują słowa piosenki. Zabawę można przeprowadzić również w języku obcym (np. na podstawie piosenki: If you’re happy and you know it). Jeżeli ci wesoło Marta Bogdanowicz Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, to podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, to otwórz teraz usta i zamknij oczy swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, to pokaż najpierw język, a potem zęby swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, nabierz w usta powietrze i klep policzki swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.

 

If you’re happy and you know it If you’re happy and you know it, clap your hands. If you’re happy and you know it, clap your hands. If you’re happy and you know it, then your face will surely show it, If you’re happy and you know it, clap your hands. If you’re happy and you know it, stomp your feet. If you’re happy and you know it, stomp your feet. If you’re happy and you know it, then your face will surely show it, If you’re happy and you know it, stomp your feet. If you’re happy and you know it, shout „Hurray!” (hoo-ray!) If you’re happy and you know it, shout „Hurray!” (hoo-ray!). If you’re happy and you know it, then your face will surely show it, If you’re happy and you know it, shout „Hurray!” (hoo-ray!). If you’re happy and you know it, do all three. If you’re happy and you know it, do all three. If you’re happy and you know it, then your face will surely show it, If you’re happy and you know it, do all three.

 

Zatrzymujemy przedstawienie” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się po sali według rytmu podanego przez N. Podczas przerwy w muzyce stają nieruchomo jak zatrzymana klatka filmu.

 

Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. N. ma do dyspozycji bębenek. Dzieci realizują rytm podany przez N. Podczas przerwy w muzyce słuchają, ile razy N. uderzy w bębenek, i tyle samo razy wykonują podane ćwiczenie, np.: skłony, przysiady, pajacyki, podskoki.

 

 

6.Zabawy dydaktyczne:’’Magiczne słowa’’,’’Jak należy kulturalnie zachować się w kinie’’.

 

Magiczne słowa” – zabawa dydaktyczna. N. przedstawia dzieciom sytuacje, a one mają określić jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć. Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu? Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola? Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu? Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko? Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkiem? Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy? Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym? Na koniec N. przyczepia na tablicy trzy napisy do czytania globalnego: dziękuję, przepraszam, proszę.

 

Jak należy kulturalnie zachować się w kinie?” – zabawa dydaktyczna. N. mówi zdania, dzieci mają określić, czy to jest właściwe, czy też niewłaściwe zachowanie. Dzieci mają uzasadnić, dlaczego tak myślą. Przykładowe zdania: W kinie jemy chipsy i głośno szeleścimy torebkami; W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji; W kinie kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodnie siedzieć; W kinie siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać; W kinie jemy i pijemy, głośno chrząkając.

 

 

 

 

 

7.Przeczytaj dziecku wiersz pt.’’W Kinie’’i zadaj poniższe pytania.

 

Piegowaty Jaś z Radzynia

co sobotę szedł do kina.

Co sobotę wszyscy w kinie

mieli dość Jasiowych minek.

Bo ten piegowaty chłopak

wszystko robił tam na opak,

głośno gadał, jadł, szeleścił,

ze sześć paczek chrupek zmieścił.

Potem czas na popijanie,

puszek z sykiem otwieranie,

tupot nóg i głośne śmiechy,

ależ Jasio miał uciechę!

Jaś się dziwił, że dziewczyna

żadna nie chce z nim do kina.

A koledzy też nie chcieli,

widząc Jasia osłupieli…

Pewnej soboty bez jego wiedzy

usiedli za nim jego koledzy,

jedli i pili głośno chrząkając,

i Jasiowi w fotel często stukając.

Jasia Pieguska złość już rozsadza!

A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza…

„cicho” – wyszeptał – „film oglądajcie…”

I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.

 

Rozmowa na temat wiersza. N. zadaje pytania dotyczące tekstu, np.: Gdzie co sobotę chodził Jaś? Co on tam robił? Czy to było właściwe

 

8.Przeczytaj dziecku rymowanki.Postarajcie się nauczyć wybranej na pamięć.

 

Słucham pani.

Panią w przedszkolu wszyscy lubimy.

Z nią się bawimy, jej się radzimy.

Świetnie nas uczy, jest taka mądra.

Warto jej słuchać dla swego dobra!

 

Czekam na swoją kolej.

Gdy przed kolegę ktoś się przepycha,

to w końcu kłótnia z tego wynika.

Ja zawsze czekam na swoją kolej

, bo z kolegami w zgodzie żyć wolę!

 

Sprzątam po zabawie.

Choć bawili się od rana,

cała sala posprzątana.

Teraz tu posiedzieć miło.

Brawo, dzieci! Warto było!

 

 

 

 

Pomagam innym .

Kiedy koledze coś idzie źle,

to, jeśli mogę, pomóc mu chcę.

Zawsze tak robię, to nic wielkiego.

On mi pomoże też w razie czego!

 

 

 

9.Zabawa spostrzegawcza-’’Coś na F’’.

Dzieci podają nazwy przedmiotów znajdujących się w domu,zaczynających się na F.Następnie dzielą te słowa na głoski i sylaby;np.foka-f-o-k-a ,fo-ka.

 

10.Praca plastyczna.

Można zrobić ilustrację do ulubionego filmu lub bajki,bądź wykonać kukiełkę z drewnianej łyżki.

 

Pozdrawiam Was gorąco.Pani Ela.

Data dodania: 2021-04-06 20:34:33
Data edycji: 2021-04-06 20:35:27
Ilość wyświetleń: 480
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej