Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Nauczanie zdalne 06.04-09.04.2021r. ''Z kulturą za pan brat''

TEMAT TYGODNIA (06.04-09.04.2021) „Z kulturą za pan brat”

 

  1. Na dobry początek zapraszam Was na gimnastykę buzi i języka, czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy. Najważniejszym przedmiotem, jakiego będziecie potrzebować będzie lustro.
  2. Zadania w kartach pracy – str. 25, 26, 27. Oczywiście zadania z kart pracy jak również poniższy materiał do wykonania rozdzielamy na cały tydzień i dostosowujemy go do możliwości dziecka.
  3. Słuchanie legendy „O smoku Wawelskim” i rozmowa na jej temat

Legenda o Smoku Wawelskim

Weronika Kostecka

 

Czy wiecie, co upamiętnia krakowski pomnik smoka stojący u stóp Wawelu? Ten potwór jest na szczęście z metalu i nikomu nie może zrobić krzywdy, ale jego pierwowzór nie na żarty nastraszył mieszkańców Krakowa.

Dawno, dawno temu, tak dawno, że nikt już nawet nie pamięta, kiedy dokładnie to się wydarzyło, w pieczarze pod Wawelskim Wzgórzem zamieszkał najprawdziwszy, straszliwy smok ziejący ogniem. Gdy wydawał z siebie złowrogi ryk, drżały ściany wszystkich domów, a nawet ściany zamku, w którym mieszkał król Krak.

Smok polował na pasące się owce i inne zwierzęta. Pożerał je, a gdy tylko ponownie zgłodniał, znów wyruszał na łowy, wprawiając w przerażenie wszystkich mieszkańców. Zdarzało mu się też porywać bezbronne dziewczęta. Ze strachu o swoje córki i żony krakowianie sami zaczęli podrzucać mu pod jaskinię tłuściutkie owce z nadzieją, że gdy potwór się naje, nie będzie polował. Wszyscy jednak drżeli na myśl, że w końcu zabraknie zwierząt…

Król Krak rozmyślał od rana do wieczora, jak się pozbyć smoka. Ogłosił nawet, że śmiałek, który zabije potwora, dostanie w nagrodę rękę królewskiej córki. Kolejni rycerze stawali do walki ze smokiem, ale żaden z nich nie zdołał go pokonać. Tym, którzy mieli szczęście, udawało się uciec; innych smok pożerał, i to razem ze zbroją. Królewna płakała, król nie spał po nocach ze zmartwienia, a mieszkańcy byli coraz bardziej przerażeni.

Któregoś dnia do zamku przybył szewczyk Skuba i skłonił się przed królem.

– Wiem, jak uwolnić Kraków od tego podłego potwora! – obwieścił.

Król wysłuchał całego planu. „To się może udać!” – pomyślał. Jeszcze tego samego dnia szewczyk zamknął się w swoim warsztacie i przystąpił do pracy, dodając sobie odwagi wesołą piosenką:

Może nie jestem rycerzem,

ale w swój rozum wierzę!

Wiem, jak Kraków ocalić,

król mnie na pewno pochwali!

Potwór nie będzie już szkodzić.

Król mnie za to nagrodzi!

Oto, co wymyślił Skuba: zdobył gdzieś piękną, owczą skórę, wypełnił ją siarką i smołą, a następnie zszył wszystko tak zręcznie, że wypchana owca wyglądała jak żywa. Nad ranem podrzucił ją pod smoczą pieczarę. Gdy tylko smok się obudził i poczuł, że jest głodny, wypełzł na zewnątrz i zauważył smakowicie wyglądającą, tłuściutką owcę. Rzucił się więc na nią i połknął w całości, mlaszcząc z apetytem olbrzymim smoczym jęzorem. Minęło jednak zaledwie kilka chwil, gdy uczucie sytości ustąpiło miejsca straszliwemu pożarowi żołądka. Potwór poczuł, jak gdyby ogień trawił go od wewnątrz!

Z upiornym jękiem smok rzucił się do brzegu Wisły i chcąc ugasić pragnienie, począł pić wodę; pił i pił, aż napęczniał tak bardzo, że nagle pękł z hukiem i rozpadł się na milion kawałków!

Mieszkańcy Krakowa wiwatowali na cześć sprytnego szewca, a król Krak dotrzymał słowa: wkrótce Skuba i królewna stanęli na ślubnym kobiercu. Skuba opływał od tej pory we wszelkie dostatki, żal mu było jednak porzucić swoje ulubione zajęcie… dlatego nadal szył poddanym buty!

 

Pytania do wysłuchanego utworu:

  • Jaki straszliwy potwór mieszkał dawno temu w Krakowie?
  • Co stawało się z rycerzami, których król wysyłał do walki z potworem? W jaki sposób Skuba zgładził potwora?
  • Czy szewczyk pokonałby smoka, gdyby nie wierzył w siebie i swój plan? Dlaczego?

Baśń o Smoku Wawelskim – teatrzyk kukiełkowy

https://www.youtube.com/watch?v=-hjgkHeMOGk

 

Zabawa ruchowa – „Hołki Połki”

https://www.youtube.com/watch?v=b8v0VWpje9o

 

  1. Wysłuchanie wiersza pt. „ Filemon i Bonifacy” i rozmowa na jego temat.

 

Filemon i Bonifacy

Urszula Machcińska

 

Tu są uszka, tam ogonek.

Proszę: oto Filemonek.

Prawie cały jak śnieg biały.

Taki śliczny kotek mały. Dzieci lubią tego kotka.

Chce go głaskać, kto go spotka.

Jest tam jeszcze Bonifacy.

Czuje się jak w kociej pracy.

Filemona wciąż pilnuje,

Bo ten cały czas figluje.

Bonifacy ma futerko

Całe lśniące jak lusterko.

Lubi mięsko, ciepłe mleczko,

Kocią karmę i jajeczko.

Odwiedź kiedyś koty oba.

Każdy z nich Ci łapkę poda.

Chyba, że będą zmęczone.

Może miały trudny dzionek?

Pytania do wiersza:

  • Jak nazywają się bohaterowie wiersza?
  • Jak wygląda Filemon?
  • Jak wygląda Bonifacy?
  • Co lubią robić koty z wiersza?

 

Bajka – „Przygody kota Filemona”

https://www.youtube.com/watch?v=4-DS8XqMRWw

 

  1. Zabawa – „Ojciec Wirgiliusz”

https://www.youtube.com/watch?v=jEq5DSekN84

 

  1. Wysłuchanie utworu pt. „ W teatrze i rozmowa na jego temat”

W teatrze

Marlena Szeląg

 

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,

przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…

 

Wtem gasną światła w wielkiej sali,

wszyscy rozmawiać zaraz przestali.

Do góry pnie się czerwona kurtyna,

bo właśnie spektakl się rozpoczyna.

 

Już scenografia wprawia w zdumienie,

do zamku przeniesie nas przedstawienie.

 

Wtem aktor wchodzi w złotej koronie

i siada dostojnie na wielkim tronie.

A z nim aktorka w sukni balowej,

odgrywa rolę mądrej królowej.

Już słychać w dali trąby i dzwony,

poddani składają niskie ukłony.

Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,

a obok niego koń płowy stoi.

Lecz koń ten nie jest żywą istotą,

jest rekwizytem, ręczną robotą.

I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,

to w przedstawieniu jest ożywiony.

 

I szybko tak mija mi czas w teatrze,

a gdy się boję, na scenę nie patrzę!

Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,

łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.

Są też momenty wielkiej radości,

skąd tyle emocji w mym sercu gości?

 

Teraz aktorzy zdejmują maski,

chyba czekają na widzów oklaski?

Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,

wielkie uznanie i brawa dostają!

 

Czerwona kurtyna się opuściła

i całą scenę znów zasłoniła.

Wtem błysły światła w wielkiej sali,

wszyscy ze swoich foteli wstali.

I to już koniec jest przedstawienia

– Teatrze magiczny, do zobaczenia

 

Pytania do wysłuchanego utworu:

  • W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
  • Po co chodzi się do teatru?
  • Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?
  • Co możemy znaleźć i zobaczyć w teatrze?

 

Dla ciekawskich - Teatr od środka

https://www.youtube.com/watch?v=KUaxnUYNjE0

 

  1. Zapraszamy Was do wykonania pacynki wspólnie z dziećmi.

Pacynka z kolorowego papieru:

https://eko-dziecko.blogspot.com/2014/06/pacynki-z-papieru-zwierzatka.html

 

Pacynka ze skarpetki:

https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ&t=91s

 

  1. Zabawa z piosenką „Grozik”. Spróbujcie zaśpiewać z dziećmi w sposób operowy.

https://www.youtube.com/watch?v=2hnhw17SKL0

 

 9. „Jezioro Łabędzie” – dzieci improwizują ruchem do fragmentu muzyki. Potrzebne będą Wam: kolorowe wstążki, chusty, lub chusteczki higieniczne. Dzieci poruszają się w rytm muzyki jak baletnice (lekko, na placach, plecy wyprostowane).

https://www.youtube.com/watch?v=qqYsp0m-2x4

 

Chciałabym Wam zaproponować zabawę z wykorzystaniem teatru cieni. Ustawcie lampkę tak, aby światło padało na ścianę. Przypominam, że dłonie powinny być ulokowane pomiędzy źródłem światła a ścianą.

Na zakończenie zapraszam Was na teatrzyk pt. „Trzy Świnki”

https://www.youtube.com/watch?v=XjXT-44q4eQ

 

Pozdrawiamy p. Justyna i p. Agnieszka

 

 

 

Data dodania: 2021-04-05 21:17:55
Data edycji: 2021-04-05 21:27:13
Ilość wyświetleń: 375
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej