Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Nauczanie zdalne-12.04.-16.04.2021.

TEMAT TYGODNIA-JESTEM KULTURALNY.

1.Karty pracy-cz.4,str.7-11

 

2.Książka do ćwiczeń grafomotorycznych-str. 63,64.

 

3.Przeczytaj z dzieckiem wiersz Jana Brzechwy pt.’’KWOKA’’i porozmawiaj na temat jego treści.

 

„Kwoka” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy.
Kwoka
Jan Brzechwa
Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
– Grunt – to dobre wychowanie!
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
– Widział kto takiego osła?!
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: – A to krowa!
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
– Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka, wściekła,
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: – Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?
Rozmowa na temat wiersza. N. zadaje pytania: Co postanowiła zrobić pewna kwoka? Kogo
zaprosiła? Jak zachowywali się goście? Jak zachowywała się kwoka? Czy ta kwoka była dobrze
wychowana?

 

4.Zapoznaj dziecko z treścią opowiadania z serii Dobre Wychowanie pt.’’NA ZAKUPACH’’.Po przeczytaniu zadaj pytania.

Na zakupach
autor nieznany


Krzyś od rana dziś gotowy
ruszyć na „bezkrwawe łowy”!
Bez sztucera i bagnetu
jedzie z mamą do… MARKETU!
Wózek – większy jest od Krzysia!
Ale Krzyś ma siłę dzisiaj
pchać go z pasją między półki
i polować na… sprawunki!
Samolocik, samochodzik,
robot – super! Bo sam chodzi!!!
Układanki, klocki lego…
Krzyś upycha… Lecz, dlaczego
mama marszczy gniewnie czoło?!
Tyle skarbów jest wokoło,
że ich wszystkich nie wpakuje!
Czemu się tak denerwuje
mama?! Że nie zmieści proszku???
Jest tu jeszcze miejsca troszkę!
Zmieści się co nieco jeszcze…
No! Krzyś gotów! W miejscu drepcze!
Już do kasy z wózkiem pruje…
A tu mama go stopuje!
Ze spokojem, metodycznie,
z wózka ściąga skarby liczne!!!
I na półki je odkłada…
Krzyś skamieniał. Woła: „Zdrada!
Nieuczciwie mama gra!
To upolowałem ja!!!
To bezprawie!” – Krzyś zawoła,
ryknie, tupnie, aż dokoła
ludzie z oburzenia stają,
Krzysia kręgiem otaczają…
Myślę, że już sami wiecie,
jak się kończy dzień w markecie?
Krzyś, zakupy zapłakany
kończy… Siłą wyciągany!
Z marną, jedną ciężarówką!
I, za wózka zwrot, złotówką!!!
Ma pretensję Krzyś do mamy,
Że mu tak popsuła plany.
Rozmowa na temat opowiadania. N. zadaje pytania, np.: Gdzie poszedł Krzyś z mamą? Co on tam
robił? Jakie rzeczy powkładał Krzyś do wózka? Jak na sprawunki Krzysia zareagowała mama? Jak
skończyła się dla Krzysia wyprawa do marketu? Czy Krzyś właściwie zachowywał się w sklepie?

 

 

 

5.Ciekawe zagadki rozwijające różne zmysły,które można przeprowadzić w warunkach domowych. Przedmioty zaproponowane w zagadkach możecie oczywiście zamienić,wykorzystując to,co macie w swoich domach.

 

Zagadki rozwijające zmysł dotyku
W nieprzezroczystych workach foliowych N. ukrywa różne przedmioty – but, książkę, mleko
w kartonie, samochodzik. Zaprasza dzieci, które chciałyby odgadnąć, co się kryje w worku.
Mówi dzieciom, że mogą dotykać worków, potrząsać nimi. Prosi, by dzieci wymieniły nazwę
sklepu, w którym można kupić dany produkt, i położyły produkt przy właściwej ilustracji.
but – shoe, książka – book, mleko – milk, samochód – car


Zagadki rozwijające zmysł smaku
Następnie dzieci odgadują nazwy rzeczy z zawiązanymi oczami. N. wybiera chętne osoby,
które odgadują nazwy produktów spożywczych, posługując się zmysłem smaku – owoce, ser,
szynka, chleb. Gdy im się uda odgadnąć, co to jest, muszą podać nazwę sklepu, w którym
można kupić dany produkt.
owoce – fruit, ser – cheese, szynka – ham, chleb – bread


Zagadki rozwijające słuch i koncentrację
N. czyta dzieciom zagadki Anny Urszuli Kamińskiej, dzieci je odgadują i podają nazwę sklepu,
w którym można kupić ten przedmiot.
Malutki bobas lub dama mała.
Z plastiku, gumy i szmatek cała.
Największym skarbem jest małej Zosi,
choć tylko mruga i rzęsy unosi. (lalka – doll)
Każdy mały budowniczy
układanie ich wciąż ćwiczy.
Złoży z nich dom oraz wieżę.
Jak inżynier, mówię szczerze! (klocki – toy blocks)
Jest okrągła – taka kula
Po boisku często hula
Mknie do kosza tak łagodnie
Jak szalona gra w dwa ognie! (piłka – ball)


Zagadki rozwijające zmysł wzroku
N. ma przygotowane 4 pocięte na kawałki obrazki: lalka, baton, pantofle, książki. Prosi, aby
dzieci złożyły obrazki w całość i powiedziały, z jakiego sklepu pochodzą te przedmioty.


Zagadki rozwijające słuch fonemowy
N. rozkłada na dywanie obrazki przedstawiające: kalosze, klapki, auto, grę, mazaki, cukierki,
cytrynę. N. wypowiada pierwszą sylabę wyrazu, dzieci wskazują obrazek przedmiotu, którego
nazwa zaczyna się daną sylabą, wyklaskują nazwę przedmiotu, dobierają obrazki do właściwego sklepu. Młodsze dzieci tylko dzielą wyrazy na sylaby.

 

6.W tym tygodniu poznajemy cyfrę i liczbę 9.W związku z tym utrwalamy z dzieckiem przeliczanie do 9 oraz umiejętność dopasowywania cyfry do odpowiedniej liczby. Oto proponowane zabawy. Oczywiście wszelkie przybory dobieramy według własnego pomysłu i możliwości.

 

„Liczymy korki” – zabawa matematyczna. N. przygotowuje 9 pudełek różnej wielkości
i bardzo dużo korków od butelek. Dzieci układają pudełka od najmniejszego do największego.
N. wrzuca do pierwszego pudełka z lewej strony 1 korek, następnie prosi, aby do następnego
pudełka dzieci wrzuciły o jeden korek więcej. Tak samo robi z kolejnymi pudełkami. Na koniec
dzieci liczą korki w każdym pudełku i dobierają kartonik z odpowiednią liczbą. Przy ostatnim
pudełku N. demonstruje liczbę 9. Później można pobawić się w zadania: np. Ile jest korków
razem w pudełku 1 i 4? itd. ale tak, żeby suma korków nie przekroczyła 9. Młodsze dzieci liczą
w mniejszym zakresie, np. do 5. • 9 pudełek różnej wielkości, korki od butelek, kartoniki z liczbami 1–9


• „Które z kolei?” – zabawa porządkowa. N. ma przygotowane kontury 9 drzew (najlepiej
takich, które dzieci znają i których nazwy umieją podać). Przyczepia je na tablicy w szeregu.
Pod każdym drzewem przyczepia liczbę. Zadaje dzieciom pytania: Który z kolei jest klon? Która
z kolei jest sosna? Itp. N. może utrudnić zabawę – przyczepić same liczby, do których dzieci
przyczepią drzewa zgodnie z opisem N. • kontury 9 drzew, kartoniki z liczbami 1–9


• „Liczymy drzewa” – zabawa dydaktyczna. N. przygotowuje liczmany – dla każdego dziecka
po 9 sztuk. Dzieci operują, manipulują liczmanami i rozwiązują zadania. Podpisują rozwiązanie
za pomocą cyfr lub narysowanych elementów. • po 9 liczmanów dla każdego dziecka
Ala posadziła 4 małe klony, przeszedł Jaś i też posadził 5 klonów. Ile drzew posadziły razem
dzieci?
W parku rosną 4 wierzby, dzieci z przedszkola posadziły jeszcze 3 wierzby. Ile wierzb rośnie
w parku?
W parku rosło 9 drzew iglastych. W czasie burzy złamało się 1 drzewo iglaste. Ile drzew iglastych rośnie teraz w parku?


• „Liczymy w parach” – zabawa matematyczna. Dzieci dobierają się w pary. Każda para ma
do dyspozycji komplet 10 liczmanów, kartki z liczbami od 1 do 9. Jedno dziecko z pary próbuje
ułożyć zadanie do wykonania przez drugie dziecko. Drugie dziecko wykonuje je za pomocą
liczmanów. • dla każdej pary dzieci 10 liczmanów, kartki z liczbami od 1 do 9


• „Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. N. włącza dowolną muzykę, dzieci poruszają
się w jej rytmie po całej sali. Podczas przerwy w muzyce słuchają, ile razy N. uderzy w bębenek, i tyle samo razy wykonują podane ćwiczenie, np. skłony, przysiady, pajacyki, podskoki itd.

 

7.Piosenka’’GRZECZNE SŁÓWKA’’.Spróbujcie razem pośpiewać.

https://www.youtube.com/watch?v=Br8mcZ6J1Nw

 

8.Ekologia w modzie. Porozmawiaj z dzieckiem na temat-CO TO JEST EKOLOGIA.

Przeczytaj wiersz pt.’’MALI STRAŻNICY PRZYRODY’’i zadaj dziecku pytania zaproponowane poniżej.

 

Mali strażnicy przyrody” – słuchanie wiersza.
Mali strażnicy przyrody
autor nieznany


Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy!
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki,
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie


Rozmowa na temat wiersza. N. zadaje pytania, np.: Cały tydzień rozmawialiśmy o kulturze,
a dziś porozmawiamy o ekologii! Czy po wysłuchaniu wiersza wiecie, co to znaczy być ekokulturalnym? Co to jest ekologia? O jakich zachowaniach ekokuluturalnych była mowa w wierszu? Jak wy dbacie o przyrodę?

 

9.Wybierz się z dzieckiem na spacer. W czasie wyprawy na łąkę,do parku,do lasu możecie pobawić się w badaczy. Dziecko zabiera ze sobą notes i ołówek i wszelkie swoje spostrzeżenia nt. zwierząt,roślin, pogody może narysować.

 

10.Zabawa słownikowa:

 

• „W sklepie” – zabawa słownikowa. N. zadaje pytania: Jak wy zachowujecie się w sklepie
z rodzicami? Co robicie, kiedy chcecie dostać jakąś zabawkę? Jakich słów najczęściej powinno
się używać w sklepie i dlaczego? O czym świadczy takie zachowanie dziecka w sklepie, jak:
tupanie, krzyczenie, wymuszany płacz?

 

11.Zabawa dydaktyczna:

 

• „W restauracji” – zabawa dydaktyczna. N. podaje dzieciom zdania, zaś one określają,
czy to jest prawda, czy fałsz.
– W restauracji można krzyczeć i piszczeć.
– Restauracja to miejsce, w którym rodzeństwo może się szarpać.
– W restauracji jesteśmy dla wszystkich mili i uprzejmi.
– W restauracji spokojnie czekamy na nasz posiłek.
– Zawsze dziękujemy za podany posiłek.
– Gdy nam coś nie smakuje, to chrząkamy i pokazujemy język.
– Nawet jak nam coś nie smakuje, zachowujemy się kulturalnie.
– W restauracji możemy biegać między stolikami.
– Jeżeli w restauracji jest kącik dla dzieci, to możemy tam się grzecznie bawić.

 

12.Prace plastyczno-techniczne:

 

„Ekologiczne instrumenty” – praca techniczna. N. przygotowuje dla każdego dziecka: plastikowe pudełeczko po serku, kilka gumek recepturek, taśmę klejącą i nożyczki. Dzieci naciągają gumki na pudełeczko, przyklejają je z boku taśmą, aby się nie przesuwały. Gumki po naciągnięciu wydają odgłosy jak instrumenty strunowe. 

 

„Coś z niczego” – praca plastyczno-techniczna. N. gromadzi różne opakowania z surowców
wtórnych, np.: pudełka, butelki PET, rolki po papierze toaletowym, nakrętki, stare CD, oraz materiały plastyczne. Dzieci wybierają spośród dostępnych materiałów te, z których przygotowują ekostworki – sklejają je, wycinają, ozdabiają kolorowym papierem, flamastrami lub farbami.
Na koniec dzieci nadają swoim ekostworkom imiona

 

13.Na koniec, Rodzicu,poćwicz razem ze swoim dzieckiem. Proponuję następujący zestaw ćwiczeń i zabaw ruchowych.

 

Część wstępna
– „Obrazy ruchem malowane” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Przedszkolaki poruszają
się w rytm bębenka: biegiem, marszem lub w podskokach. Na mocne uderzenie w instrument tworzą wspólnie żywy obraz na temat podany przez N., np. „Na wiosennej łące”, „Latem
na plaży”, „Pomagam mamie”, „Mecz piłkarski”. N. może zaproponować wymyślanie tytułów
przez dzieci. Zabawę powtarzamy kilka razy.
– „Poza” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśniowe. Dzieci są ustawione w rozsypce.
Na uderzenie w bębenek przyjmują różne pozy według własnych pomysłów: wykonują skłony,
przysiady, stają na jednej nodze itp. Za każdym razem zmiana pozy następuje po uderzeniu w bębenek. Przyjęta poza trwa kilka sekund, wtedy dzieci nie ruszają się. Zabawa trwa 1–2 minuty.
Część główna
– „Eksponaty w muzeum” – zabawa równoważna. Uczestnicy zabawy ćwiczą w parach, jedno
z dzieci jest kustoszem muzeum i tworzy wystawę z eksponatów. Drugie dziecko przyjmuje
rolę posągu, rzeźby lub innego przedmiotu znajdującego się w muzeum. Kustosz ustawia swój
eksponat, wymyśla pozycję, ustawia ręce, nogi, głowę. Po chwili następuje zmiana ról. Zabawę
powtarzamy kilka razy.Z kulturą za pan brat TYDZIEŃ XXXI
Planeta dzieci Pięciolatek Przewodnik metodyczny. Część 4
15
– „Aktorzy” – zabawa naśladowcza. Przedszkolaki są podzielone na 2 zespoły. Dzieci z pierwszego zespołu poruszają się po sali w wymyślony przez siebie, charakterystyczny, odróżniający
ich od innych sposób. Dzieci z drugiego zespołu to aktorzy, którzy mają odegrać rolę swoich
poprzedników. Najpierw dokładnie obserwują, a gdy przyjdzie ich kolej, wiernie naśladują wybraną postać. Teraz każde dziecko z pierwszej grupy może odgadnąć, który aktor je naśladuje.
Żeby ułatwić zadanie, można podzielić dzieci na większą liczbę zespołów. Zabawę powtarzamy
tak, aby każdy zespół mógł odegrać swoje role.
– „Koncert muzyczny” – ćwiczenie mięśni grzbietu. Dzieci leżą na brzuchu, opierają głowę
na dłoniach, złożonych jedna na drugiej. Na hasło: Koncert! przedszkolaki unoszą głowę i ramiona nad podłogę. Dłońmi stukają przed sobą o podłogę – grają na bębenku. Po chwili wracają do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy.
– „Balet i inne tańce” – ćwiczenie ze wstążką w rytm muzyki. N. rozdaje przedszkolakom kolorowe wstążki do ćwiczeń i włącza muzykę. Dzieci poruszają się w rytm muzyki – tańczą
własny układ ze wstążką. Wykonują obszerne ruchy ramionami, krążenia, wymachy, ruchy rąk
w nadgarstkach itp. N. ćwiczy razem z dziećmi, inspiruje i aktywizuje nieśmiałe dzieci. Zabawa
trwa 2–3 minuty. Jeżeli grupa jest liczna, można podzielić dzieci na dwa zespoły tak, aby zaprezentowały swoje tańce na zmianę.
Część końcowa
– „Linoskoczek” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Uczestnicy zabawy kolejno jeden za drugim
przechodzą po linie gimnastycznej. Stawiają stopa przed stopą tak, aby jak największą jej powierzchnią dotykać liny. 

 

ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY .POZDRAWIAM. PANI ELA .

Data dodania: 2021-04-12 21:03:12
Data edycji: 2021-04-12 21:03:20
Ilość wyświetleń: 385
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej