Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Nauczanie zdalne 24-26.11.2021r.

 

Temat tygodnia: „Zwierzęta zimą”

 

Temat dnia: Jak mądrze dokarmiać zwierzęta (24.11.2021).

 

1.Miś – zabawa ruchowa wg Małgorzaty Barańskiej.

„Miś”

Spaceruje bury miś.

Dzieci spacerują „misiowym”, ciężkim krokiem w dowolnych kierunkach.
Kogo misio spotka dziś?

Zatrzymują się i rozglądają uważnie wokoło.
Może Kasię? Może Krzysia?

 Wskazują dłonią dziewczynkę, a potem chłopca.
Nie! Drugiego spotkał misia!

Energicznie kręcą głową, a następnie witają się z drugim dzieckiem-
-misiem, kładąc mu ręce na ramionach lub przytulając (zamiast dzieci z grupy - rodzice i rodzeństwo uczestniczą w zabawie).

2.„Idziemy na wycieczkę do lasu” – zabawa oparta na metodzie opowieści

ruchowej.

Dzieci naśladują zakładanie ubrania, chód po głębokim śniegu. Spotykają po drodze różne zwierzęta, naśladują je. Rozglądają się na boki i w górę w poszukiwaniu ptaków, wiewiórek itp.

 

3.„Zima w lesie” – zabawa plastyczna. Wykonanie makiety lasu.

Dziecko:

– maluje farbami zwierzęta i ptaki, przykleja je na wykałaczki,
– maluje drzewa, nakleja je na długą wykałaczkę,

– przykleja na styropian watę,

 – umieszcza wykałaczki w styropianie.

*Potrzebujemy: sylwety zwierząt i ptaków leśnych, drzew, wykałaczki długie i krótkie, styropian, wata, klej, taśma klejąca.

 

 Jak i czym dokarmiać ptaki?

  1. Rozpoczynamy dokarmianie wraz z pojawieniem się ujemnych temperatur i pokrywy śnieżnej(jak najbardziej możemy wyłożyć pożywienie ptakom wraz z pojawieniem się przymrozków a przed mającymi wystąpić silnymi opadami śniegu by wiedziały gdzie mogą znaleźć pokarm.
  1. Nie karmimy ptaków chlebem ani resztkami z własnego stołu. Przetworzona żywność zawiera duże ilości soli i sztucznych dodatków, które są szkodliwe dla ptaków, ptaki od tego chorują.
     
  2. Podajemy ptakom naturalne pożywienie, takie jak ziarna zbóż, nasiona roślin oleistych, orzechy, owoce, wieszamy słoninkę itd.
     
  3. Wykładamy pożywienie w przygotowanym do tego miejscu - karmniku, który  najlepiej jak jest ustawiony w zacisznym miejscy, osłoniętym od wiatru; tak by blisko niego był jakiś gęsty krzew w którym ptaki mogłyby się schronić. Ważne by karmik był przestrzenny wysoki i szeroki na min. 25 cm by ptaki mogły swobodnie do niego wlatywać i szybko się ewakuować.
       
  4. Jeżeli zdecydowaliśmy się na dokarmianie ptaków musimy robić to systematycznie przez całą zimę, do kiedy stopnieją ostatnie śniegi.

Temat dnia: Podpatrujemy i pomagamy (25.11.2021).

1.Myszka i serek – masażyk wg Bolesława Kołodziejskiego.

 Dobieramy się parami, jedno z nas leży na dywanie na brzuchu. Mama lub tata (opiekun) mówi wiersz, wykonuje masażyk.

"Myszka i serek”
Skrobie serek myszka mała, „Grabimy” plecy dziecka rozstawionymi palcami,
Bardzo dużo naskrobała.
Teraz serek do norki niesie, kroczymy palcami.
a część w wózeczku wiezie. Pociągając palcami wskazującymi po plecach, kreślimy
dwie równoległe linie, leciutko stukamy wszystkimi palcami.
Równo w norce go rozkłada,
myszek cieszy się gromada,
z apetytem gładzą brzuszki, Głaszczemy plecy ruchem okrężnym,
aż z radością tupią nóżki. leciutko stukamy wszystkimi palcami.
A gdy serek cały zjadły, Głaszczemy dziecko po plecach ruchem zagarniającym,
do snu szybko się pokładły. kładziemy dłonie pośrodku pleców

  1. 2. Zimowa przygoda w lesie – słuchanie opowiadania O. Masiuk.

Zimowa przygoda w lesie
Leśniczy, którego dzieci poznały niedawno podczas wycieczki, zaprosił je na zimowy spacer po lesie.
Był piękny poranek. Słońce lekko grzało i śnieg cudownie się iskrzył. Wszyscy więc ubrali się bardzo ciepło, a najcieplej Tup, który wciąż marzł, nawet w przedszkolnej sali, i wyruszyli do lasu. Leśniczy wciąż nosił zielone ubranie, ale tym razem o wiele grubsze.
– Bardzo miło was widzieć – powiedział do dzieci.

 – Chciałem wam coś ciekawego pokazać. Ale żeby to zobaczyć, musicie mi jedną rzecz obiecać.
– Co? Co? – dopytywały się dzieci.
– Musicie zachowywać się bardzo, bardzo cicho.
– A dlaczego? – zapytała Elizka.

– Nie mogę wam powiedzieć, bo to niespodzianka, ale bez ciszy się nie uda.

Żadne z dzieci nie chciało więc już o nic pytać, żeby tej ciszy nie zniszczyć. Wycieczka posuwała się delikatnie naprzód za Leśnikiem. Wszyscy stąpali bezszelestnie.
Nagle dało się słyszeć jakieś złowieszcze: „kra, kra, kra”. Czarny ptak poszybował tuż nad głowami dzieci.
– Ojej! – krzyknął ze strachu Szczypior.
– Cicho bądź, bo nie będzie niespodzianki! – wrzasnęła na niego Elizka.
– Ty na niego nie krzycz, bo sama robisz więcej zamieszania! – odwrzasnął Kuba, który chciał obronić kolegę.
Leśnik przyłożył palec do ust. I wszystkie dzieci zrobiły to samo. Znów zapanowała cisza, a wycieczka mogła iść dalej.
W pewnym momencie las zaczął się przerzedzać. Teraz szli już bardzo delikatnie, aż Leśnik dał znak, żeby stanąć. Ręką wskazał niewielką polanę, która się odsłoniła przed idącymi. A na polanie pasły się zwierzęta. Dwie sarny lizały wielki kawał soli umieszczony na stojaku. Wielki jeleń zanurzał pysk w sianku umieszczonym w paśniku.
– Nie możemy ich zawołać? – zapytał cichutko Szczypior. – Kiedyś Tup zawołał do nas sarenkę.
– Ale to była jego koleżanka. A te zwierzęta was nie znają. Jest zima, szukają pożywienia, boją się was.
– Ale są piękne – wyszeptała Zosia.
– A psik! – rozległo się nagle wielkie kichnięcie Kuby.
Spłoszone zwierzęta spojrzały w stronę dzieci, a potem się rozbiegły.
– Kuba! – zawołała Elizka z wyrzutem.
– Nie martwcie się – powiedział Leśnik. – I tak mieliśmy szczęście, że je zobaczyliśmy. Poza tym musimy wracać, bo teraz wy powinniście coś zjeść.

Rozmowa na postawie opowiadania:

*Kto zaprosił dzieci na wycieczkę do lasu?;

*Co dzieci zobaczyły na polance?;

*Dlaczego dzieci zachowywały się cicho?;

*Co zwierzęta robiły na polance?

 

 

Dodatkowo: ŚWIĘTO PLUSZOWEGO MISIA, które jest obchodzone 25 listopada

Dzień Misia:

1.Misiowe zabawy

Chusta animacyjna

 

Dzieci (domownicy)  kładą misie na chustę i wspólnie je okręcają przy dźwiękach muzyki z magnetofonu lub śpiewanej piosenki. Możemy również pobawić się w "hip hip hurra" i misie na chuście podrzucić. Jeśli nie macie do dyspozycji chusty, sprawdzi się duży koc albo folia malarska. 

 

 

 

Przypnij misiowi kokardę

 

Na arkuszu brystolu rysujemy sylwetę misia. Przygotowujemy tyle kokardek, ile uczestników zabawy. Z tyłu każdej kokardki przyklejmy pasek taśmy dwustronnej, najlepiej już gotowej do klejenia. Dzieci (uczestnicy zabawy) po kolei, z zawiązanymi oczami, muszą przyczepić kokardę misiowi pod szyją. Zamiast kokardki możecie użyć guzików :)

 

Ile mierzy miś?

Przy okazji opowiadania o misiach, dzieci mogą je zmierzyć za pomocą klocków, kubeczków, kredek... co tam Wam przyjdzie do głowy :)

 

Znajdź misia
Małe dzieci uwielbiają zabawy w chowanego. Najprostszą zabawą jest schowanie misia i grupowe szukanie :)

  1. 2. Opowiadanie ruchowe „Misie i miód”.
    To będzie opowiadanie o misiach, które lubią miód. Dorośli są dużymi misiami, dzieci małymi
    Małe misie robią to, co duże misie.
    – Misie wstają, przeciągają się... w brzuszkach mamy pusto (głaszczą się po brzuchach) i mruczą (mrrr... mrrr...),
    – musimy iść do lasu poszukać miodu (czworakowanie)
    – tam na drzewie jest miód, więc wspinamy się na drzewo (stojąc w miejscu naśladują
    wdrapywanie się na drzewo)
    – sięgamy łapą po miód (wyciągają rękę, nabierają na niby miód i wkładają do buzi)
    – dobry miód (mruczą, mlaskają, oblizują usta)
    – a tu przyleciała pszczoła i bzyczy (bzzzzzz...)
    – może użądlić (misie machają łapami)
    – trach, spadają z drzewa (siadają na podłodze)
    – w brzuszku pełno (klepią się po brzuchu)
    – idziemy spać (ziewają, przeciągają się, kładą na ziemi i udają że śpią)

 

 

3.Misiowe piosenki
Dzień Pluszowego Misia miło uświetnić piosenkami tematycznymi:

 

Pluszowe niedźwiadki

https://youtu.be/s4yXS5-7fdg

Jadą jadą misie

https://youtu.be/znSJYqi4G8A

 Bańkę łap

https://youtu.be/tDftqSaFB2E 

Misiowi przyjaciele

https://youtu.be/jbD2t4mNpcc

Mały miś

https://youtu.be/jvaAIuEOIOs

 

 

Temat dnia: Kto pomaga zwierzętom? (26.11.2021).

 

 

 

1.„Jakie zwierzęta spotkamy w schronisku?” – rozmowa z dziećmi. Przygotowujemy kilka obrazków przedstawiających schronisko i jego mieszkańców.

Zadajemy dzieciom pytania:                                                                                                                            

*Czy wiecie, co to jest schronisko?;                                                                                                        

 *Dla kogo przeznaczone jest schronisko?;                                                                                        

*Jakie zwierzęta możemy spotkać w schronisku?;                                                                        

*Jak myślicie, czy one są szczęśliwe?;                                                                                                                     

*Co możemy zrobić, by pomóc zwierzętom?.                                                           

*Potrzebujemy: obrazki: schronisko, buda, koty, psy, karma dla zwierzą.

2.Idzie kot – słuchanie wiersza Doroty Gellner.

„Idzie kot”
Idzie kot
raz i dwa
brylantowe oczy ma.
Stąpa cicho,
bez hałasu,
cały miękki
jak z atłasu.
Włożył kapcie
z aksamitu,
będzie chodził
w nich do świtu.
A o świcie
wśród poduszek
w ciepły zmieni się
kłębuszek.

Rozmowa na temat wyglądu kota (budowa, charakterystyczne cechy itp.). Dzieci wypowiadają się, bazując na własnych doświadczeniach i obserwacjach.

3.„Koty” – zabawa naśladowcza. Dzieci maszerują na czworakach, robią koci grzbiet, kładą
się na plecach, naśladują zabawy kłębkiem wełny. Na koniec zwijają się w kuleczkę i zasypiają.

 Artykuł, który warto przeczytać (do pobrania poniżej)

 

Pozdrawiamy Was serdecznie! 

  1. p. Ola i p. Agnieszka  

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2021-11-24 19:47:49
Data edycji: 2021-11-24 19:59:27
Ilość wyświetleń: 370
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej