Temat tygodnia: „Zwierzęta zimą”
Temat dnia: Jak mądrze dokarmiać zwierzęta (24.11.2021).
1.Miś – zabawa ruchowa wg Małgorzaty Barańskiej.
„Miś”
Spaceruje bury miś.
Dzieci spacerują „misiowym”, ciężkim krokiem w dowolnych kierunkach.
Kogo misio spotka dziś?
Zatrzymują się i rozglądają uważnie wokoło.
Może Kasię? Może Krzysia?
Wskazują dłonią dziewczynkę, a potem chłopca.
Nie! Drugiego spotkał misia!
Energicznie kręcą głową, a następnie witają się z drugim dzieckiem-
-misiem, kładąc mu ręce na ramionach lub przytulając (zamiast dzieci z grupy - rodzice i rodzeństwo uczestniczą w zabawie).
2.„Idziemy na wycieczkę do lasu” – zabawa oparta na metodzie opowieści
ruchowej.
Dzieci naśladują zakładanie ubrania, chód po głębokim śniegu. Spotykają po drodze różne zwierzęta, naśladują je. Rozglądają się na boki i w górę w poszukiwaniu ptaków, wiewiórek itp.
3.„Zima w lesie” – zabawa plastyczna. Wykonanie makiety lasu.
Dziecko:
– maluje farbami zwierzęta i ptaki, przykleja je na wykałaczki,
– maluje drzewa, nakleja je na długą wykałaczkę,
– przykleja na styropian watę,
– umieszcza wykałaczki w styropianie.
*Potrzebujemy: sylwety zwierząt i ptaków leśnych, drzew, wykałaczki długie i krótkie, styropian, wata, klej, taśma klejąca.
Jak i czym dokarmiać ptaki?
Temat dnia: Podpatrujemy i pomagamy (25.11.2021).
1.Myszka i serek – masażyk wg Bolesława Kołodziejskiego.
Dobieramy się parami, jedno z nas leży na dywanie na brzuchu. Mama lub tata (opiekun) mówi wiersz, wykonuje masażyk.
"Myszka i serek”
Skrobie serek myszka mała, „Grabimy” plecy dziecka rozstawionymi palcami,
Bardzo dużo naskrobała.
Teraz serek do norki niesie, kroczymy palcami.
a część w wózeczku wiezie. Pociągając palcami wskazującymi po plecach, kreślimy
dwie równoległe linie, leciutko stukamy wszystkimi palcami.
Równo w norce go rozkłada,
myszek cieszy się gromada,
z apetytem gładzą brzuszki, Głaszczemy plecy ruchem okrężnym,
aż z radością tupią nóżki. leciutko stukamy wszystkimi palcami.
A gdy serek cały zjadły, Głaszczemy dziecko po plecach ruchem zagarniającym,
do snu szybko się pokładły. kładziemy dłonie pośrodku pleców
Zimowa przygoda w lesie
Leśniczy, którego dzieci poznały niedawno podczas wycieczki, zaprosił je na zimowy spacer po lesie.
Był piękny poranek. Słońce lekko grzało i śnieg cudownie się iskrzył. Wszyscy więc ubrali się bardzo ciepło, a najcieplej Tup, który wciąż marzł, nawet w przedszkolnej sali, i wyruszyli do lasu. Leśniczy wciąż nosił zielone ubranie, ale tym razem o wiele grubsze.
– Bardzo miło was widzieć – powiedział do dzieci.
– Chciałem wam coś ciekawego pokazać. Ale żeby to zobaczyć, musicie mi jedną rzecz obiecać.
– Co? Co? – dopytywały się dzieci.
– Musicie zachowywać się bardzo, bardzo cicho.
– A dlaczego? – zapytała Elizka.
– Nie mogę wam powiedzieć, bo to niespodzianka, ale bez ciszy się nie uda.
Żadne z dzieci nie chciało więc już o nic pytać, żeby tej ciszy nie zniszczyć. Wycieczka posuwała się delikatnie naprzód za Leśnikiem. Wszyscy stąpali bezszelestnie.
Nagle dało się słyszeć jakieś złowieszcze: „kra, kra, kra”. Czarny ptak poszybował tuż nad głowami dzieci.
– Ojej! – krzyknął ze strachu Szczypior.
– Cicho bądź, bo nie będzie niespodzianki! – wrzasnęła na niego Elizka.
– Ty na niego nie krzycz, bo sama robisz więcej zamieszania! – odwrzasnął Kuba, który chciał obronić kolegę.
Leśnik przyłożył palec do ust. I wszystkie dzieci zrobiły to samo. Znów zapanowała cisza, a wycieczka mogła iść dalej.
W pewnym momencie las zaczął się przerzedzać. Teraz szli już bardzo delikatnie, aż Leśnik dał znak, żeby stanąć. Ręką wskazał niewielką polanę, która się odsłoniła przed idącymi. A na polanie pasły się zwierzęta. Dwie sarny lizały wielki kawał soli umieszczony na stojaku. Wielki jeleń zanurzał pysk w sianku umieszczonym w paśniku.
– Nie możemy ich zawołać? – zapytał cichutko Szczypior. – Kiedyś Tup zawołał do nas sarenkę.
– Ale to była jego koleżanka. A te zwierzęta was nie znają. Jest zima, szukają pożywienia, boją się was.
– Ale są piękne – wyszeptała Zosia.
– A psik! – rozległo się nagle wielkie kichnięcie Kuby.
Spłoszone zwierzęta spojrzały w stronę dzieci, a potem się rozbiegły.
– Kuba! – zawołała Elizka z wyrzutem.
– Nie martwcie się – powiedział Leśnik. – I tak mieliśmy szczęście, że je zobaczyliśmy. Poza tym musimy wracać, bo teraz wy powinniście coś zjeść.
Rozmowa na postawie opowiadania:
*Kto zaprosił dzieci na wycieczkę do lasu?;
*Co dzieci zobaczyły na polance?;
*Dlaczego dzieci zachowywały się cicho?;
*Co zwierzęta robiły na polance?
Dodatkowo: ŚWIĘTO PLUSZOWEGO MISIA, które jest obchodzone 25 listopada
Dzień Misia:
1.Misiowe zabawy
Chusta animacyjna
Dzieci (domownicy) kładą misie na chustę i wspólnie je okręcają przy dźwiękach muzyki z magnetofonu lub śpiewanej piosenki. Możemy również pobawić się w "hip hip hurra" i misie na chuście podrzucić. Jeśli nie macie do dyspozycji chusty, sprawdzi się duży koc albo folia malarska.
Przypnij misiowi kokardę
Na arkuszu brystolu rysujemy sylwetę misia. Przygotowujemy tyle kokardek, ile uczestników zabawy. Z tyłu każdej kokardki przyklejmy pasek taśmy dwustronnej, najlepiej już gotowej do klejenia. Dzieci (uczestnicy zabawy) po kolei, z zawiązanymi oczami, muszą przyczepić kokardę misiowi pod szyją. Zamiast kokardki możecie użyć guzików :)
Ile mierzy miś?
Przy okazji opowiadania o misiach, dzieci mogą je zmierzyć za pomocą klocków, kubeczków, kredek... co tam Wam przyjdzie do głowy :)
Znajdź misia
Małe dzieci uwielbiają zabawy w chowanego. Najprostszą zabawą jest schowanie misia i grupowe szukanie :)
3.Misiowe piosenki
Dzień Pluszowego Misia miło uświetnić piosenkami tematycznymi:
Pluszowe niedźwiadki
Jadą jadą misie
Bańkę łap
Misiowi przyjaciele
Mały miś
Temat dnia: Kto pomaga zwierzętom? (26.11.2021).
1.„Jakie zwierzęta spotkamy w schronisku?” – rozmowa z dziećmi. Przygotowujemy kilka obrazków przedstawiających schronisko i jego mieszkańców.
Zadajemy dzieciom pytania:
*Czy wiecie, co to jest schronisko?;
*Dla kogo przeznaczone jest schronisko?;
*Jakie zwierzęta możemy spotkać w schronisku?;
*Jak myślicie, czy one są szczęśliwe?;
*Co możemy zrobić, by pomóc zwierzętom?.
*Potrzebujemy: obrazki: schronisko, buda, koty, psy, karma dla zwierzą.
2.Idzie kot – słuchanie wiersza Doroty Gellner.
„Idzie kot”
Idzie kot
raz i dwa
brylantowe oczy ma.
Stąpa cicho,
bez hałasu,
cały miękki
jak z atłasu.
Włożył kapcie
z aksamitu,
będzie chodził
w nich do świtu.
A o świcie
wśród poduszek
w ciepły zmieni się
kłębuszek.
Rozmowa na temat wyglądu kota (budowa, charakterystyczne cechy itp.). Dzieci wypowiadają się, bazując na własnych doświadczeniach i obserwacjach.
3.„Koty” – zabawa naśladowcza. Dzieci maszerują na czworakach, robią koci grzbiet, kładą
się na plecach, naśladują zabawy kłębkiem wełny. Na koniec zwijają się w kuleczkę i zasypiają.
Artykuł, który warto przeczytać (do pobrania poniżej)
Pozdrawiamy Was serdecznie!
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14