PAŹDZIERNIK
TEMATY TYGODNIOWE:
1. Idzie jesień przez świat
2. Jesienna przyroda
3. Koszyk Pani Jesieni
4. Skarby jesieni
5. Nasza mała ojczyzna
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
poznanie wartości „pracowitości”, „uprzejmość”, „wolność”
rozwijanie funkcji komunikatywnej języka, zachęcanie do zgodnej współpracy podczas układania puzzli i różnych zabaw,
zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni, poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów,
poszerzanie doświadczeń językowych, ćwiczenie pamięci,
poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca,
rozwijanie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–3, prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń, rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów,
kształtowanie poczucia rytmu, doskonalenie sprawności fizycznej, wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas ćwiczeń i zabaw,
rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych,motywowanie do samodzielnego wykonania pracy,
poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest pracowitość, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, rozwijanie pozytywnych cech charakteru (pracowitości),
wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, motywowanie do czynnego udziału w zajęciach (rozmowach, zabawach),
poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy,
poszerzanie doświadczeń językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego, rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej,
wzbogacanie doświadczeń sensorycznych, motywowanie do zdobywania samodzielnych doświadczeń,
odkrywanie własnych możliwości twórczych, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach,
poznanie wybranych owoców rosnących w sadzie, wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu, poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa),
wdrażanie do zgodnej współpracy, poznanie możliwości własnego aparatu głosowego, kształtowanie poczucia rytmu, wyrabianie pamięci i słuchu muzycznego,
poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych, poszerzanie doświadczeń kulinarnych, zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw,
poszerzanie wiadomości na temat uprzejmości, rozwijanie pozytywnych cech charakteru (uprzejmość),
rozwijanie poczucia jedności, budowanie atmosfery życzliwości i otwartości, poszerzenie wiadomości na temat warzyw i sposobu ich uprawy, uwrażliwienie na bogactwo otaczającego nas świata roślin, poznawanie właściwości wybranego warzywa (ogórek kiszony),
poznanie budowy grzechotki i sposobu jej wykonania.
Zadania do codziennej realizacji:
zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
słuchanie tekstów czytanych przez N.,
W każdy poniedziałek – zajęcia wprowadzające i utrwalające wartość
W każdy wtorek – praca z dziećmi według Metody Dobrego Startu.
W co drugą środę – zajęcia z wykorzystaniem kodowania.
W każdy czwartek – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
DLA RODZICÓW: DZIECKO IDZIE DO PRZEDSZKOLA
Adaptacja to proces, definiowany jako dostosowanie zachowania do wymogów sytuacji.
W przypadku pierwszych dni dziecka w przedszkolu termin ten ma szersze znaczenie - nie tylko stawia wymogi do spełnienia, ale daje też szansę poznania zupełnie nowego, ciekawego świata. Zachęcam dorosłych, by zechcieli w tym świecie bywać. Pomagając dziecku w pierwszym okresie przejść przez trudności, z czasem mogą pełniej uczestniczyć w radościach.
Na samym początku bardzo ważne jest pozytywne nastawienie rodziców do sytuacji, cieszenie się razem
z dzieckiem, że oto wchodzi ono w nowy, tak ważny dla niego etap. Nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo wyraźnie dzieci odczytują nasze emocje i jak duży wpływ nastroje dorosłych mają na samopoczucie i komfort dziecka.
Dzieci często są bardziej gotowe do przedszkola niż ich rodzice. Dopiero, gdy widzą zatroskane twarze, łzy w oczach, słyszą rozmowy rodziców o tym, że sobie nie poradzą, zaczynają rzeczywiście odczuwać niepokój. Często spotykałam mamy, które płakały przy rozstaniach z dzieckiem. Radzę wtedy poprosić i zaangażować tatę, babcię, dziadka, każdą inną dorosłą osobę, która sama gotowa jest na rozstanie z dzieckiem. Może się okazać, że płaczący przy rozstaniach z mamą maluch, gdy przyjdzie z kimś innym, radośnie wbiegnie do sali i zacznie zabawę.
Na kilka tygodni wcześniej przed pójściem do przedszkola należy przygotowywać dziecko do rozstań z rodzicami. Jeśli jednak dni w przedszkolu są pierwszymi dla dziecka bez rodziców, wtedy nie ma innego wyjścia, jak obiecać, że na pewno się wróci i przeczekać kilka dni, by dziecko zrozumiało tą zasadę i przestało obawiać się porzucenia w obcym miejscu. Bardzo ważna dla poczucia bezpieczeństwa dziecka jest uczciwość i punktualność rodzica - jeżeli umawiacie się państwo z dzieckiem, że zostanie odebrane po podwieczorku, możecie być pewni, że od pierwszej sekundy po skończeniu jedzenia, dziecko zacznie się denerwować, że jeszcze Was nie ma. Podobnie nie wolno kłamać przy rozstaniach i obiecywać, że za chwilę się wróci. Bardziej wrażliwe dziecko przepłacze wtedy większość dnia, czekając na rodzica. Generalnie nie warto przedłużać chwil rozstania z dzieckiem - najlepiej stworzyć sobie „rytuał" - np. dwa buziaki i dwa uściski i dziecko idzie do pani. Kilka dni powtórzeń i poczuje się ono pewniej.
DLA RODZICÓW: CO MOŻE ULEC ZMIANIE....
CO MOŻE ULEC ZMIANIE W PIERWSZYCH DNIACH, TYGODNIACH PRZEDSZKOLA?
Sposób prowadzenia rozmowy dziecka z rodzicem - może przybrać dwie formy:
dziecko, nawet do tej pory nieśmiałe i często wycofane może godzinami opowiadać o tym co wydarzyło się w przedszkolu. Warto tych opowieści słuchać, ponieważ są zaproszeniem do świata przeżyć dziecka
dziecko może nic nam nie opowiadać i wcale nie będzie świadczyło to o tym, że jest mu w przedszkolu źle albo nieciekawie, po prostu może być zmęczone albo może sytuację przedszkolną traktować w tak naturalny sposób, by nie widzieć w niej nic szczególnego do opowiadania.
Zmiana nawyków w zakresie zabawy i odpoczynku - dziecko może zgłaszać potrzebę drzemki w ciągu dnia. To z kolei może mieć konsekwencje w późniejszym chodzeniu spać wieczorem. Zachęcam jednak, by zachowywać stałe godziny snu i stały rytm dnia.
Dziecko może sprawdzać konsekwencję rodzica w utrzymaniu decyzji o uczęszczaniu do przedszkola. Najprostszym, oprócz płaczu, sposobem wymuszenia możliwości pozostania w domu będzie wymyślanie przedziwnych historyjek o tym, co złego dzieje się w przedszkolu (np., że któreś z dzieci pochlapało je wodą bez przyczyny itp.) Nie twierdzę, że zawsze i na pewno będą to historie zmyślone, ale trzeba dokładnie słuchać i weryfikować opowieści, jeśli coś nas niepokoi, porozmawiać o tym z nauczycielką.
PIOSENKA SEKRET CZTEROLATKA Coś wam powiem w tajemnicy, Pani czyta nam bajeczkę, tylko cmoknę mamę: cmok. |
GRZYBKI – ZABAWA PALUSZKOWA K.Sąsiadek W lesie grzyby sobie rosły.
SPACER PO DYWANIE
1. Kiedy niebo płacze idziemy na spacer dookoła stołu z piosenką wesołą. Ref:. Idą parami lalki z misiami Depczą dywan, depczą dywan z frędzelkami. Idą parami lalki z misiami a gumowe piłki dwie po podłodze toczą się. 2. Gdy za oknem dmucha nikt wiatru nie słucha, chodzi dookoła wycieczka wesoła. |
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14