Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Październik

PAŹDZIERNIK

 

TEMATY TYGODNIOWE:

1. Idzie jesień przez świat

2. Jesienna przyroda

3. Koszyk Pani Jesieni

4. Skarby jesieni

5. Nasza mała ojczyzna

 

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie wartości „pracowitości”, „uprzejmość”, „wolność”

  • rozwijanie funkcji komunikatywnej języka, zachęcanie do zgodnej współpracy podczas układania puzzli i różnych zabaw,

  • zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni, poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów,

  • poszerzanie doświadczeń językowych, ćwiczenie pamięci,

  • poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca,

  • rozwijanie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–3, prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń, rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów,

  • kształtowanie poczucia rytmu, doskonalenie sprawności fizycznej, wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas ćwiczeń i zabaw,

  • rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych,motywowanie do samodzielnego wykonania pracy,

  • poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest pracowitość, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, rozwijanie pozytywnych cech charakteru (pracowitości),

  • wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, motywowanie do czynnego udziału w zajęciach (rozmowach, zabawach),

  • poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy,

  • poszerzanie doświadczeń językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,

  • poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego, rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej,

  • wzbogacanie doświadczeń sensorycznych, motywowanie do zdobywania samodzielnych doświadczeń,

  • odkrywanie własnych możliwości twórczych, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach,

  • poznanie wybranych owoców rosnących w sadzie, wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu, poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa),

  • wdrażanie do zgodnej współpracy, poznanie możliwości własnego aparatu głosowego, kształtowanie poczucia rytmu, wyrabianie pamięci i słuchu muzycznego,

  • poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych, poszerzanie doświadczeń kulinarnych, zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw,

  • poszerzanie wiadomości na temat uprzejmości, rozwijanie pozytywnych cech charakteru (uprzejmość),

  • rozwijanie poczucia jedności, budowanie atmosfery życzliwości i otwartości, poszerzenie wiadomości na temat warzyw i sposobu ich uprawy, uwrażliwienie na bogactwo otaczającego nas świata roślin, poznawanie właściwości wybranego warzywa (ogórek kiszony),

  • poznanie budowy grzechotki i sposobu jej wykonania.

 

Zadania do codziennej realizacji:

  • zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,

  • zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,

  • zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,

  • zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,

      • słuchanie tekstów czytanych przez N.,

 

W każdy poniedziałek – zajęcia wprowadzające i utrwalające wartość

W każdy wtorek – praca z dziećmi według Metody Dobrego Startu.

W co drugą środę – zajęcia z wykorzystaniem kodowania.

W każdy czwartek – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

 

  • DLA RODZICÓW: DZIECKO IDZIE DO PRZEDSZKOLA

    Adaptacja to proces, definiowany jako dostosowanie zachowania do wymogów sytuacji.

    W przypadku pierwszych dni dziecka w przedszkolu termin ten ma szersze znaczenie - nie tylko stawia wymogi do spełnienia, ale daje też szansę poznania zupełnie nowego, ciekawego świata. Zachęcam dorosłych, by zechcieli w tym świecie bywać. Pomagając dziecku w pierwszym okresie przejść przez trudności, z czasem mogą pełniej uczestniczyć w radościach.

    Na samym początku bardzo ważne jest 
    pozytywne nastawienie rodziców do sytuacji, cieszenie się razem
    z dzieckiem, że oto wchodzi ono w nowy, tak ważny dla niego etap. Nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo wyraźnie dzieci odczytują nasze emocje i jak duży wpływ nastroje  dorosłych mają na samopoczucie i komfort dziecka.

  • Dzieci często są bardziej gotowe do przedszkola niż ich rodzice. Dopiero, gdy widzą zatroskane twarze, łzy w oczach, słyszą rozmowy rodziców o tym, że sobie nie poradzą, zaczynają rzeczywiście odczuwać niepokój. Często spotykałam mamy, które płakały przy rozstaniach z dzieckiem. Radzę wtedy poprosić i zaangażować tatę, babcię, dziadka, każdą inną dorosłą osobę, która sama gotowa jest na rozstanie z dzieckiem. Może się okazać, że płaczący przy rozstaniach z mamą maluch, gdy przyjdzie z kimś innym, radośnie wbiegnie do sali i zacznie zabawę.

    Rozstanie z rodzicami

  • Na kilka tygodni wcześniej przed pójściem do przedszkola należy przygotowywać dziecko do rozstań z rodzicami. Jeśli jednak dni w przedszkolu są pierwszymi dla dziecka bez rodziców, wtedy nie ma innego wyjścia, jak obiecać, że na pewno się wróci i przeczekać kilka dni, by dziecko zrozumiało tą zasadę i przestało obawiać się porzucenia w obcym miejscu. Bardzo ważna dla poczucia bezpieczeństwa dziecka jest  uczciwość i punktualność rodzica - jeżeli umawiacie się państwo z dzieckiem, że zostanie odebrane po podwieczorku, możecie być pewni, że od pierwszej sekundy po skończeniu jedzenia, dziecko zacznie się denerwować, że jeszcze Was nie ma. Podobnie nie wolno kłamać przy rozstaniach i obiecywać, że za chwilę się wróci. Bardziej wrażliwe dziecko przepłacze wtedy większość dnia, czekając na rodzica. Generalnie nie warto przedłużać chwil rozstania z dzieckiem - najlepiej stworzyć sobie „rytuał" - np. dwa buziaki i dwa uściski i dziecko idzie do pani. Kilka dni powtórzeń i poczuje się ono pewniej.

     

    DLA RODZICÓW: CO MOŻE ULEC ZMIANIE....

    CO MOŻE ULEC ZMIANIE W PIERWSZYCH DNIACH, TYGODNIACH PRZEDSZKOLA?

    Sposób prowadzenia rozmowy dziecka z rodzicem - może przybrać dwie formy:

  • dziecko, nawet do tej pory nieśmiałe i często wycofane może godzinami opowiadać o tym co wydarzyło się w przedszkolu. Warto tych opowieści słuchać, ponieważ są zaproszeniem do świata przeżyć dziecka

  • dziecko może nic nam nie opowiadać i wcale nie będzie świadczyło to o tym, że jest mu w przedszkolu źle albo nieciekawie, po prostu może być zmęczone albo może sytuację przedszkolną traktować w tak naturalny sposób, by nie widzieć w niej nic szczególnego do opowiadania.


Zmiana nawyków w zakresie zabawy i odpoczynku - dziecko może zgłaszać potrzebę drzemki w ciągu dnia. To z kolei może mieć konsekwencje w późniejszym chodzeniu spać wieczorem. Zachęcam jednak, by zachowywać stałe godziny snu i stały rytm dnia.

Dziecko może sprawdzać konsekwencję rodzica w utrzymaniu decyzji o uczęszczaniu do przedszkola. Najprostszym, oprócz płaczu, sposobem wymuszenia możliwości pozostania w domu będzie wymyślanie przedziwnych historyjek o tym, co złego dzieje się w przedszkolu (np., że któreś z dzieci pochlapało je wodą bez przyczyny itp.) Nie twierdzę, że zawsze i na pewno będą to historie zmyślone, ale trzeba dokładnie słuchać i weryfikować opowieści, jeśli coś nas niepokoi, porozmawiać o tym z nauczycielką.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PIOSENKA

SEKRET CZTEROLATKA



Coś wam powiem w tajemnicy,
wielki sekret zdradzę wam.
Lubię chodzić do przedszkola,
cztery latka przecież mam.
Lubię chodzić do przedszkola,
cztery latka przecież mam.



Pani czyta nam bajeczkę,
w której mieszka dobry smok.
No to pędzę już do sali,

tylko cmoknę mamę: cmok.
No to pędzę już do sali,
tylko cmoknę mamę: cmok

GRZYBKI – ZABAWA PALUSZKOWA

K.Sąsiadek

W lesie grzyby sobie rosły.
(dłoń zamknięta w pięść)
Nagle wszystkie się podniosły.
(otwieramy wszystkie palce)
Ujrzały zająca.
Wszystkie się schowały.Tylko nie ten mały.
(zamykamy palce oprócz najmniejszego)
Przyszedł zając, ugryzł go,
(łapiemy małego paluszka – grzybka)
Wszystkie grzyby mówią: „Sio!”
(machamy odganiając zajączka)





 

 

SPACER PO DYWANIE

 

1. Kiedy niebo płacze

idziemy na spacer

dookoła stołu

z piosenką wesołą.

Ref:. Idą parami lalki z misiami

Depczą dywan, depczą dywan

z frędzelkami.

Idą parami lalki z misiami

a gumowe piłki dwie

po podłodze toczą się.

2. Gdy za oknem dmucha

nikt wiatru nie słucha,

chodzi dookoła

wycieczka wesoła.

 

 

 

Data dodania: 2020-09-30 14:02:21
Data edycji: 2020-09-30 14:05:01
Ilość wyświetleń: 267
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej