Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Październik

PAŹDZIERNIK

 

TEMATY TYGODNIOWE:

1. Idzie jesień przez świat

2. Jesienna przyroda

3. Koszyk Pani Jesieni

4. Skarby jesieni

5. Nasza mała ojczyzna

 

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie wartości „pracowitości”, „uprzejmość”, „wolność”

  • rozwijanie funkcji komunikatywnej języka, zachęcanie do zgodnej współpracy podczas układania puzzli i różnych zabaw,

  • zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni, poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów,

  • poszerzanie doświadczeń językowych, ćwiczenie pamięci,

  • poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca,

  • rozwijanie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–3, prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń, rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów,

  • kształtowanie poczucia rytmu, doskonalenie sprawności fizycznej, wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas ćwiczeń i zabaw,

  • rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych,motywowanie do samodzielnego wykonania pracy,

  • poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest pracowitość, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, rozwijanie pozytywnych cech charakteru (pracowitości),

  • wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, motywowanie do czynnego udziału w zajęciach (rozmowach, zabawach),

  • poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy,

  • poszerzanie doświadczeń językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,

  • poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego, rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej,

  • wzbogacanie doświadczeń sensorycznych, motywowanie do zdobywania samodzielnych doświadczeń,

  • odkrywanie własnych możliwości twórczych, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach,

  • poznanie wybranych owoców rosnących w sadzie, wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu, poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa),

  • wdrażanie do zgodnej współpracy, poznanie możliwości własnego aparatu głosowego, kształtowanie poczucia rytmu, wyrabianie pamięci i słuchu muzycznego,

  • poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych, poszerzanie doświadczeń kulinarnych, zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw,

  • poszerzanie wiadomości na temat uprzejmości, rozwijanie pozytywnych cech charakteru (uprzejmość),

  • rozwijanie poczucia jedności, budowanie atmosfery życzliwości i otwartości, poszerzenie wiadomości na temat warzyw i sposobu ich uprawy, uwrażliwienie na bogactwo otaczającego nas świata roślin, poznawanie właściwości wybranego warzywa (ogórek kiszony),

  • poznanie budowy grzechotki i sposobu jej wykonania.

 

Zadania do codziennej realizacji:

  • zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,

  • zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,

  • zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,

  • zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,

      • słuchanie tekstów czytanych przez N.,

 

W każdy poniedziałek – zajęcia wprowadzające i utrwalające wartość

W każdy wtorek – praca z dziećmi według Metody Dobrego Startu.

W co drugą środę – zajęcia z wykorzystaniem kodowania.

W każdy czwartek – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

 

  • DLA RODZICÓW: DZIECKO IDZIE DO PRZEDSZKOLA

    Adaptacja to proces, definiowany jako dostosowanie zachowania do wymogów sytuacji.

    W przypadku pierwszych dni dziecka w przedszkolu termin ten ma szersze znaczenie - nie tylko stawia wymogi do spełnienia, ale daje też szansę poznania zupełnie nowego, ciekawego świata. Zachęcam dorosłych, by zechcieli w tym świecie bywać. Pomagając dziecku w pierwszym okresie przejść przez trudności, z czasem mogą pełniej uczestniczyć w radościach.

    Na samym początku bardzo ważne jest 
    pozytywne nastawienie rodziców do sytuacji, cieszenie się razem
    z dzieckiem, że oto wchodzi ono w nowy, tak ważny dla niego etap. Nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo wyraźnie dzieci odczytują nasze emocje i jak duży wpływ nastroje  dorosłych mają na samopoczucie i komfort dziecka.

  • Dzieci często są bardziej gotowe do przedszkola niż ich rodzice. Dopiero, gdy widzą zatroskane twarze, łzy w oczach, słyszą rozmowy rodziców o tym, że sobie nie poradzą, zaczynają rzeczywiście odczuwać niepokój. Często spotykałam mamy, które płakały przy rozstaniach z dzieckiem. Radzę wtedy poprosić i zaangażować tatę, babcię, dziadka, każdą inną dorosłą osobę, która sama gotowa jest na rozstanie z dzieckiem. Może się okazać, że płaczący przy rozstaniach z mamą maluch, gdy przyjdzie z kimś innym, radośnie wbiegnie do sali i zacznie zabawę.

    Rozstanie z rodzicami

  • Na kilka tygodni wcześniej przed pójściem do przedszkola należy przygotowywać dziecko do rozstań z rodzicami. Jeśli jednak dni w przedszkolu są pierwszymi dla dziecka bez rodziców, wtedy nie ma innego wyjścia, jak obiecać, że na pewno się wróci i przeczekać kilka dni, by dziecko zrozumiało tą zasadę i przestało obawiać się porzucenia w obcym miejscu. Bardzo ważna dla poczucia bezpieczeństwa dziecka jest  uczciwość i punktualność rodzica - jeżeli umawiacie się państwo z dzieckiem, że zostanie odebrane po podwieczorku, możecie być pewni, że od pierwszej sekundy po skończeniu jedzenia, dziecko zacznie się denerwować, że jeszcze Was nie ma. Podobnie nie wolno kłamać przy rozstaniach i obiecywać, że za chwilę się wróci. Bardziej wrażliwe dziecko przepłacze wtedy większość dnia, czekając na rodzica. Generalnie nie warto przedłużać chwil rozstania z dzieckiem - najlepiej stworzyć sobie „rytuał" - np. dwa buziaki i dwa uściski i dziecko idzie do pani. Kilka dni powtórzeń i poczuje się ono pewniej.

     

    DLA RODZICÓW: CO MOŻE ULEC ZMIANIE....

    CO MOŻE ULEC ZMIANIE W PIERWSZYCH DNIACH, TYGODNIACH PRZEDSZKOLA?

    Sposób prowadzenia rozmowy dziecka z rodzicem - może przybrać dwie formy:

  • dziecko, nawet do tej pory nieśmiałe i często wycofane może godzinami opowiadać o tym co wydarzyło się w przedszkolu. Warto tych opowieści słuchać, ponieważ są zaproszeniem do świata przeżyć dziecka

  • dziecko może nic nam nie opowiadać i wcale nie będzie świadczyło to o tym, że jest mu w przedszkolu źle albo nieciekawie, po prostu może być zmęczone albo może sytuację przedszkolną traktować w tak naturalny sposób, by nie widzieć w niej nic szczególnego do opowiadania.


Zmiana nawyków w zakresie zabawy i odpoczynku - dziecko może zgłaszać potrzebę drzemki w ciągu dnia. To z kolei może mieć konsekwencje w późniejszym chodzeniu spać wieczorem. Zachęcam jednak, by zachowywać stałe godziny snu i stały rytm dnia.

Dziecko może sprawdzać konsekwencję rodzica w utrzymaniu decyzji o uczęszczaniu do przedszkola. Najprostszym, oprócz płaczu, sposobem wymuszenia możliwości pozostania w domu będzie wymyślanie przedziwnych historyjek o tym, co złego dzieje się w przedszkolu (np., że któreś z dzieci pochlapało je wodą bez przyczyny itp.) Nie twierdzę, że zawsze i na pewno będą to historie zmyślone, ale trzeba dokładnie słuchać i weryfikować opowieści, jeśli coś nas niepokoi, porozmawiać o tym z nauczycielką.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PIOSENKA

SEKRET CZTEROLATKA



Coś wam powiem w tajemnicy,
wielki sekret zdradzę wam.
Lubię chodzić do przedszkola,
cztery latka przecież mam.
Lubię chodzić do przedszkola,
cztery latka przecież mam.



Pani czyta nam bajeczkę,
w której mieszka dobry smok.
No to pędzę już do sali,

tylko cmoknę mamę: cmok.
No to pędzę już do sali,
tylko cmoknę mamę: cmok

GRZYBKI – ZABAWA PALUSZKOWA

K.Sąsiadek

W lesie grzyby sobie rosły.
(dłoń zamknięta w pięść)
Nagle wszystkie się podniosły.
(otwieramy wszystkie palce)
Ujrzały zająca.
Wszystkie się schowały.Tylko nie ten mały.
(zamykamy palce oprócz najmniejszego)
Przyszedł zając, ugryzł go,
(łapiemy małego paluszka – grzybka)
Wszystkie grzyby mówią: „Sio!”
(machamy odganiając zajączka)





 

 

SPACER PO DYWANIE

 

1. Kiedy niebo płacze

idziemy na spacer

dookoła stołu

z piosenką wesołą.

Ref:. Idą parami lalki z misiami

Depczą dywan, depczą dywan

z frędzelkami.

Idą parami lalki z misiami

a gumowe piłki dwie

po podłodze toczą się.

2. Gdy za oknem dmucha

nikt wiatru nie słucha,

chodzi dookoła

wycieczka wesoła.

 

 

 

Data dodania: 2020-09-30 14:02:21
Data edycji: 2020-09-30 14:05:01
Ilość wyświetleń: 331
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej