Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Praca zdalna *29 marca 2 kwietnia

Dzień dobry

Witam Was ciepło, moje przedszkolaki i rodzice !

Z powodu zawieszenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych w przedszkolu od 29 marca 2021 r. zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji będę z dziećmi realizować podstawę programową z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, pomocy pakietu edukacyjnego ,,Planeta Dzieci'' - sześciolatek drogą on-line z wykorzystaniem strony internetowej przedszkola.

 

Bardzo proszę o współpracę i życzę Państwu dużo cierpliwości i wyrozumiałości dla swoich dzieci podczas wykonywania zadań .

Pozdrawiam Renata Trzebiatowska

 

TEMAT TYGODNIA (29.03- 02.04) „Święta, święta, biją dzwony”, „Wielkanoc”

 

Wykonując prace z dzieckiem na temat Świąt Wielkanocnych, porozmawiaj z nim o tradycjach i zwyczajach związanych z tymi świętami. Staraj się angażować dziecko w domowe czynności związane z przygotowaniami do świąt.

Ćwiczenia poranne– „Wyprawa po zakupy” – ćwiczenie nóg. Dziecko dobieraj się w pary z rodzicem, trzymają się za ręce. Jedno kuca – jest dzieckiem, drugie to rodzic. Dziecko w pozycji kucznej idzie z rodzicem po zakupy. Dziecko zmienia role dość często. – „Ważymy towar” – ćwiczenie tułowia, skłony boczne. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Ramiona ma wyciągnięte w bok, plecy proste. R., klaszcząc w dłonie, dokłada towar na wagę – dziecko przechyla się za każdym klaśnięciem coraz mocniej w jedną stronę. Na hasło: Już wraca do pozycji wyjściowej i kładzie ręce na kolanach – waga się resetuje. Gdy R. wróci do klaskania, dziecko szybko rozkłada ręce i przechyla się w drugą stronę. – „Zwijanie dywanu” – ćwiczenie siłowe. Dziecko dobiera się w pary z rodzicem. Jedno leży na podłodze, a drugie ma za zadanie przeturlać je kilka razy, po czym następuje zmiana ról. – „Wiosenne porządki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko naśladuje  naprzemiennie wycieranie kurzu na szafie – wspięcie na palce i podniesienie rąk jak najwyżej, i mycie podłogi – kuca i rękoma rysuje z lewej i prawej strony koła.

 

Rodzic czyta opowiadanie pt• „Zupa nic” Joanny Chmielewskiej – rozmowa o tradycji na podstawie opowiadania.  – Cześć. Ale u was ładnie pachnie – powiedziała Gabi, gdy tylko Zuzia otworzyła jej drzwi. – Anka wraca z wycieczki i będzie zupa nic – wyjaśniła Zuzka. – Twoja siostra nie lubi zup? – spytała Gabrysia, kiedy już siedziały na poduchach w pokoju Zuzi i chrupały orzeszki. – Lubi. – To dlaczego nie będzie zupy? – Jak to nie będzie? – zdziwiła się Zuzka. – Przecież mama właśnie gotuje. – Ale mówiłaś, że będzie zupa nic, czyli nie będzie zupy. – Będzie. Mama gotuje zupę nic. Dlatego tak pachnie wanilią. Gabrysia nie wiedziała, czy Zuzka mówi prawdę, czy żartuje. Nigdy nie słyszała o zupie nic. Zupa z wanilią? Waniliowe mogą być lody, ciasto, deser, ale zupa? – Nigdy nie jadłaś zupy nic? – spytała zaskoczona Zuzia. – Nie. Naprawdę jest taka zupa? – No pewnie. Mniam… Wszyscy ją lubimy: ja, mama, Anka, a najbardziej tata. Gabi przełknęła ślinę. Gdyby tak mama Zuzi dała jej spróbować trochę tej niezwykłej zupy, chociaż jedną łyżkę… – Kiedy tata pracował za granicą, mówił, że najbardziej tęskni za rodziną i za zupą nic – opowiadała Zuzia. – I jak przyjechał na Wielkanoc, to mama zrobiła bigos, sałatkę, jajka w majonezie, sernik, a specjalnie dla taty ugotowała jeszcze zupę nic. Tacie tak smakowała ta zupa, że ciągle sobie dolewał i dolewał. Potem już zawsze kiedy przyjeżdżał, mama ją gotowała.  A jak mama wracała z sanatorium, Anka z tatą też postanowili na powitanie zrobić zupę nic. Pierwszy raz w życiu ją gotowali. Mleko im się przypaliło, zalało całą kuchenkę, musieli je wylać, wyczyścić wszystko i gotować od początku. Mamy zupa jest lepsza, ale tamtą też dało się zjeść. A mama jak się ucieszyła! Tylko dziwiła się trochę, skąd ten zapach spalenizny w domu. I teraz zawsze jak ktoś z nas wraca z wyjazdu do domu, to na powitanie jest zupa nic. No i oczywiście na Wielkanoc też. To taka nasza rodzinna tradycja. – A nasza rodzinna tradycja wielkanocna to żurek z jajkiem i białą kiełbasą. Bo u mamy w domu jadło się żurek z kiełbasą, a u taty z jajkiem, więc teraz robimy i z jajkiem, i z kiełbasą, żeby każdy miał to, co lubi. – Gabi uśmiechnęła się na to wspomnienie i aż przełknęła ślinę. – A ta zupa nic jest słodka? – zapytała po chwili zaciekawiona. – Słodka. Chciałabyś spróbować? – No pewnie. – To chodź! – Zuzka pociągnęła koleżankę za rękę do kuchni. – Mamo, bo Gabi nigdy nie jadła zupy nic. Dasz jej trochę? Mama się uśmiechnęła. – Dam, tylko niech ostygnie. Ty pewnie też byś chciała? Zuzka pokiwała głową. – Jakby ciebie nie było, musiałabym czekać ze zjedzeniem zupy na Ankę, a to jeszcze parę godzin – szepnęła Gabrysi na ucho. Zupa nic była zimna, słodka i pachniała świętami. Smakowała jak roztopione waniliowe lody. A pływające w niej delikatne chmurki z piany przypominały Gabrysi te, które widziała za oknami samolotu, kiedy wracała z wakacji do domu.

Po wysłuchaniu opowiadania dziecko wymienia bohaterów i opowiada kolejne zdarzenia.

R. zadaje pytania: - Co było tradycją w domu Zuzi? - Czym twoim  zdaniem jest tradycja?

-Podaj przykłady tradycji.-  Jakie tradycje pielęgnujecie w swoich domach?

-Jakie znasz  tradycje związane z naszym regionem/miastem?

-Czy w naszej grupie jest coś, co może być tradycją? (codzienna powitanka, wspólne robienie laurki dla solenizanta, jubilata itp.).

- Czy tradycje należy przekazywać dalej?

-Czy można tworzyć nowe tradycje i w jaki sposób? 

 

https://www.garneczki.pl/blog/tradycje-i-zwyczaje-wielkanocne-w-polsce/

 

 

 

 

Słuchanie wiersza i rozmowa na temat tradycji wielkanocnych.

Wielkanocny stół” Marlena Szeląg

 

 

Wielkanocny stół już obrusem nakryty,

w rzeżuszce baranek cukrowy ukryty.

Na środku święconka, a w niej pisanki
-jajka zdobione we wzorki i plamki.

W wazonie świątecznie się prezentują bazie,

co kotki swe pokazują.

Już na talerzach kiełbasa biała,

zalana barszczem jest prawie cała.

A tam mazurek – wypiek świąteczny,

posyła babie ukłon serdeczny.

Tuż obok talerz – jajka w nim siedzą,

wraz z życzeniami bliscy je zjedzą...

Już na śniadanie goście przybyli

na stole symbole tradycji odkryli.

 

Zadaj dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O jakim święcie jest mowa w wierszu? Czym nakryty był stół? Co znajdowało się na świątecznym stole? Po co na święta Wielkanocne szykuje się jajka? Jak myślicie, co to jest tradycja? Czy według was jest ważna, dlaczego? Jakie znacie inne tradycje związane z Wielkanocą, o których nie było mowy w wierszu.

 

4. „Wielkanocne zagadki” – rozwiązywanie zagadek słownych M. Szeląg.

Położyły go obok rzeżuchy

w wielkanocnym koszyku maluchy.

Dołożyły pięć pisanek: „Niech się cieszy, nasz…!” (baranek)

 

Koszyczek wielkanocny

W nim baranek i pisanki,

wielkanocne niespodzianki.

W nim też kurczak się ukrywa,

jak ten koszyk się nazywa? (koszyczek wielkanocny)

Baba wielkanocna

Słodkim lukrem jest polana,

na Wielkanoc jest podana. (baba wielkanocna)

 

Na Wielkanoc jajka zdobię,

różne szlaczki na nich robię.

Dodam także naklejanki i tak z jajek są... (pisanki )

 

5. „Jajka świąteczne” – zabawa ze śpiewem na wzór tradycyjnej zabawy „Kółko graniaste”.

Trzymając dziecko za ręce, śpiewajcie piosenkę „Jajka świąteczne” na melodię „Kółko graniaste”. Na słowo: „bęc!” kucamy.

 

Jajka świąteczne”

sł. Marlena Szeląg, muz. tradycyjna

 

Jajka świąteczne,

Barwne, bajeczne.

Jajka nam się wysypały,

ich skorupki popękały,

a my wszyscy – bęc! Praca z książką Czytanie i pisanie s. 59, narysuj pisankę po śladach

 

 

 • „Jestem muzykantem” – zabawa naśladowcza. Dziecko i rodzic stoją. Śpiew odbywa się w formie dialogu i naśladowania ruchów. • piosenka uczę.pl Jestem muzykantem sł. i muz. Tradycyjne

 https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0

 Jestem muzykantem – konszabelantem,    Solista pokazuje na siebie. my muzykanci – konszabelanci. Reszta pokazuje na siebie.

Ja umiem grać, my umiemy grać. Najpierw solista, potem pozostali pokazują na siebie.

A na czym? – Na pianinie.

Wszyscy klaszczą.

A pianino, -ino, -ino, a pianino, -ino, -ino, Poruszają palcami, naśladując grę na pianinie.

A pianino, -ino, -ino, a pianino, bęc!

Jw., a na bęc! uderzają dłońmi w kolana.

Jestem muzykantem – konszabelantem, my muzykanci – konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać. – A na czym?

Na bębenku. A bębenek, -enek, -enek, a bębenek -enek, -enek,

Miarowo klaszczą. a bębenek, -enek, -enek, a bębenek, bęc!

Jw., a na bęc! uderzają dłońmi w kolana.

Jestem muzykantem – konszabelantem, my muzykanci – konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać. – A na czym? – Na puzonie. Na puzonie, -onie, -onie,

na puzonie -onie -onie na puzonie bęc.

Jedna dłoń zwinięta w trąbkę przy ustach, druga na puzonie, -onie, -onie, przesuwa się do przodu i do tyłu, naśladując grę.

j.w a na bęc uderzenia dłońmi w kolana.

• „Nasze tradycje” – zabawa plastyczna. Wykonanie plakatu. Można wykorzystać kredki ,mazaki ,kredki świecowe.

Dziecko wykonuje rysunek dotyczący  tradycji, które pielęgnuje się w waszych  domach, nadają swojej pracy tytuł,

np. Wspólne czytanie książki.  Dziecko  z liter układa  wyraz TRADYCJA, a pod nim umieszczają prace.

Plakat wiesza w widocznym miejscuw pokoju .

 „Polny kamień” – zabawa na koncentrację. Dziecko i rodzic stoją   na wyciągnięcie ramion od siebie.

Jedno ma piłkę i trzyma ją w dwóch złączonych i wyprostowanych dłoniach.

Podczas utworu „Furman” dzieco i rodzic oraz inni członkowie rodziny  rytmicznie podają sobie piłkę, mając cały czas wyprostowane dłonie.

Na każde Prrr, wypowiedziane przez R., zmieniają kierunek podawania. Można wykorzystać szalik i zrobić lejce dla konia a furman je trzyma i galopują razem po pokoju na słowo prrr . zatrzymują się. Po pewnym czasie jest zamiana ról.
    link :https://www.google.com/search?q=piosenka+Furman&oq=piose&aqs=chrome.0.69i59l2j69i57j0i433j46i131i433j0i433j0i131i433j69i61.4517j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8     

• Praca z Karta Pracy cz.3.s. 48–49 – wypowiedzi na temat ilustracji, budowanie krótkiej wypowiedzi na podstawie swojej wiedzy, odszukiwanie elementów i kolorowanie według wzoru. 

  • Książka Liczę s. 57, 58

  • Książka Czytam i Piszę s. 58,

 

 

Piosenka - https://www.youtube.com/watch?v=PhkxYxtsa1k – poniżej słowa

Śniadanko baranka”

sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

 

Królik chrupie marchew, myszka zjada serek.

Kotek pije mleko, kości je Azorek.

Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?

 

Ref.: Baś, baś baranku, chodź na śniadanko,

Mam tu dla ciebie trawę i sianko.

Baś, baś baranku, pachnące sianko

Nie mów meee, nie mów beee

Tylko jedz.

 

Misie lubią miodek, ziarna kurka dziobie.

Dzieci kaszkę z mlekiem zajadają sobie.

Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?

 

Ref.: Baś, baś baranku...

 

8. Zwyczaje wielkanocne – prezentacja.

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

 

9. ZoZi - Znaki Wielkanocy - piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

 

10. Dziwny Świat Kota Filemona- „Wielkanocne sprzątanie”

https://www.youtube.com/watch?v=8-FZviguevU

 

11.Prezentacja multimedialna – motywy wielkanocne

 

Motywy wielkanocne

Prezentacja – Motywy wielkanocne

https://www.canva.com/design/DAD4Z3PajI4/vrz-_EC1tJfe5tNnNhtihQ/view?utm_content=DAD4Z3PajI4&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=viewer

 

Ciekawe pomysły na zabawy z dziećmi można znaleźć między innymi na stronie

Moje Dzieci Kreatywne – zabawy i eksperymenty dla dzieci.

 

 

 

Data dodania: 2021-03-29 13:26:17
Data edycji: 2021-03-29 13:28:23
Ilość wyświetleń: 255
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej