„KANGURKI”
STYCZEŃ
Tematy tygodnia:
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
*Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
*Rozwijanie samodzielności w zapinaniu guzików i zasuwaniu suwaków;
*Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
*Uświadamianie następstwa dni tygodnia, miesięcy, pór roku.
*Zapamiętanie cech typowych dla zimy.
*Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy – dokarmianie ptaków, pomoc zwierzętom w schronisku.
*Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego (sanki) w ogrodzie przedszkolnym.
*Rozwijanie umiejętności przeliczania podczas zabaw z kostką.
*Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – przeliczanie sylab w wyrazach.
*Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – przeliczanie dźwięków.
*Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
*Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
*Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: mors, foka, kra, woda, narty, sanki, zegary.
*Budzenie zainteresowania życiem ludzi w innych strefach klimatycznych.
*Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.
Zadania do codziennej realizacji:
*Nauka piosenek i pląsów.
*Wdrażanie do okazywania szacunku innym ludziom, szczególnie osobom starszym.
*Przestrzeganie zasad zgodnego współżycia zawartych w kodeksie przedszkolaka.
*Przestrzeganie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
*Zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia.
*Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
*Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy.
*Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
*Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
Piosenki:
Pory roku
sł. i muz. Joanna Bernat
1. Każdy rok się zimą zaczyna,
sypie śnieg i mróz mocno trzyma.
A ja jeżdżę sobie na sankach
i z tatusiem lepię bałwanka.
Ref.: Miesiące mijają, pory roku się zmieniają
i tak wg kalendarza wszystko się powtarza.
Babcia z dziadkiem to jest to:
mama, tata, dom to nasz cały świat.
Babcia z dziadkiem są uśmiechają się ,
jak nam dobrze z nimi jest.
Ref.: Czy świeci słońce, czy pada deszcz
Z babcią i z dziadkiem świat cudowny jest.
Czy dmucha wiatr, czy szczypie mróz
z nimi najlepiej jest i już .
babcia czyta nam bajki tuż przed snem.
Z nimi wrażeń moc, pięknych przygód sto,
Babcia z dziadkiem to jest to!
Ref.: Czy świeci słońce …
Wiersze:
Co robią zimą dni tygodnia?
Teresa Fiutowska
Gdy tylko słonko na niebie lśni,
bawią się zimą tygodnia dni.
Poniedziałek – zjeżdża na sankach.
Wtorek – lepi bałwanka.
Środa narty przypina.
Czwartek kije jej trzyma.
Piątek jedzie na ślizgawce
ciągnięty przez dwa latawce.
Sobota rzuca śnieżkami
i woła niedzielę:
Hej, baw się z nami!
A niedziela choć zdrowa,
pod pierzynę się chowa
Moja babcia
Bożena Forma
Jestem sobie wnuczka mała,
moja babcia jest wspaniała.
Zna tuziny pięknych bajek,
których słucha się wspaniale.
Gry, zabawy, wyliczanki,
różne wiersze, zgadywanki.
Umie z klocków stawiać wieże,
dobrze gra na komputerze.
Zawsze zgrabnie piłkę łapie,
aż się na nią gapią gapie.
Zimą bierze mnie na narty.
Kocham babcię, to nie żarty!
Kalendarz przedszkolny w Kangurkach w Styczniu:
Kangurki, które mają urodzin w styczniu:
Antonina
Michalina
Sara
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14