STYCZEŃ U MALEŃSTW
TEMATY TYGODNIOWE
I FERIE ZIMOWĘ
II FERIE ZIMOWĘ
III STARSI I MŁODSI
IV PŁYNIE CZAS
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
-rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,
-nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności,
-poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc),
-rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej,
-wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego,
-budowanie wiadomości na temat nocy,
-dostrzeganie rytmu dzień – noc,
-wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia,
-rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w różnym wieku,
-rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,
-rozwijanie sprawności fizycznej,
-rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku,
-poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności,
-zachęcanie do zgodnej współpracy,
-poznanie wartości „szacunek” na podstawie przykładów,
-kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
-kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
-budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie,
-poznanie pojęcia „para”,
-rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
-budowanie wiary we własne siły,
-zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami,
-rozwijanie motoryki małej,
-rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
-doskonalenie umiejętności przeliczania,
-zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu,
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
-uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,
-zachęcanie do aktywności ruchowej,
Zadania do codziennej realizacji:
-zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
- zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
-zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
- słuchanie tekstów czytanych przez N.,
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
- zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
W styczniu realizujemy tematykę dotyczącą wartości jaką jest „szacunek”.
Szacunek to stosunek do innych osób wynikający z doceniania ich wartości jako ludzi. Wyraża się poprzez: uprzejme zachowanie, grzeczne zwracanie się do innych, troskę o uczucia osób z naszego otoczenia, poszanowanie odrębności i własności bliźnich.
Dobrze jest by dziecko miało świadomość, że jest osobą godną szacunku. Dzieci uczą się, biorąc przykład z dorosłych, dlatego ważne jest, by dorośli w ich otoczeniu zwracali się zarówno do nich, jak i do siebie nawzajem z szacunkiem – w przeciwnym razie trudno będzie wyegzekwować od dzieci właściwą postawę.
Nauka szacunku może zawierać dwa aspekty. Po pierwsze, przedszkolaki uczą się uprzejmego zwracania się do siebie nawzajem i do dorosłych – mówiąc; „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”, brania pod uwagę potrzeb innych osób. Po drugie, mogą uczyć się doceniania i akceptowania różnorodności – zarówno w grupie przedszkolnej, jak i poza nią.
W styczniu „Maleństwa” obchodzą urodziny:
Igi
Styczniowe wydarzenia u „Maleństw”
Dzień Babci i Dziadka
W Polsce 21 stycznia przypada Dzień Babci. Jest to dzień, w którym babcie są uhonorowane, a wnuki składają życzenia swoim babciom. Natomiast dzień później 22 stycznia jest Dzień Dziadka, dzień w celu uhonorowania dziadków. Przyjęło się, że w ten dzień wnuki składają życzenia swoim dziadkom, a w przedszkolach, świetlicach i innych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych organizowane są spotkania, pokazy artystyczne dzieci i poczęstunek. Zwykle towarzyszy temu wręczenie laurek. Skąd się wzięły obchody dni Babci i Dziadka w Polsce?
Pani o siwych włosach, siedzącej w okularach w fotelu i robiącej na drutach. Taki bowiem tradycyjny wizerunek Babci drzemie w naszej podświadomości. W 1964 roku za sprawą tygodnika „Kobieta i Życie” powstał pomysł uczczenia babci. Ideę tą podchwycił i spopularyzował „Tygodnik Poznański” i już w rok później po raz pierwszy nieśmiało, właśnie w Poznaniu, zainaugurowano to święto. I choć stało się to zupełnie przypadkowo, jakby niechcący, to za sprawą Poznania ten uroczy dzień od 57 już lat świętujemy w całym kraju.
Bal Karnawałowy 29.01.2021 (piątek).
„Bałwan, bałwanek”
(T. Klaman)
1.Trzy kule śniegowe,
kamyki węglowe.
Garnek albo kapelusz
i bałwanek stoi już.
Ref. Bałwan. Bałwanek, ni to yeti, ni to człek.
W śniegu bawi się z dziećmi całe dnie. X2
2. Miotła krzywa, gruby brzuch
i w kapelusz śnieżką buch.
Biała chmurka, biały pies -
nie! To tylko bałwanek jest.
Ref. Bałwan. Bałwanek, ni to yeti, ni to człek.
W śniegu bawi się z dziećmi całe dnie. X2
„Gruby misio”
(T. Klaman)
1. Jestem sobie gruby misio, a na imię to mam Krzysio.
Siedzę sobie, nic nie robię, tylko klaszczę, tylko klaszczę sobie tak …
2. Jestem sobie gruby misio, a na imię to mam Krzysio.
Siedzę sobie, nic nie robię, tylko gram na kolankach tak …
3.Jestem sobie gruby misio, a na imię to mam Krzysio.
Siedzę sobie, nic nie robię, tylko tupie, tylko tupię sobie tak …
4.Jestem sobie gruby misio, a na imię to mam Krzysio.
Siedzę sobie, nic nie robię, tylko klaskam, tylko klaskam sobie tak…
5.Jestem sobie gruby misio, a na imię to mam Krzysio.
Siedzę sobie, nic nie robię, tylko śpiewam, tylko śpiewam sobie tak: la, la, la...
77-320 Przechlewo
oś. Juźkowa 14