Zdalne nauczanie- 25.11.2021 - Przedszkole im. Kubusia Puchatka w Przechlewie
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Zdalne nauczanie- 25.11.2021

Temat: Podpatrujemy i pomagamy.

Czwartek (25.11.2021)

 

 

1. „Zimowa przygoda w lesie”- sÅ‚uchanie opowiadania O. Masiuk

 

LeÅ›niczy, którego dzieci poznaÅ‚y niedawno podczas wycieczki, zaprosiÅ‚ je na zimowy spacer po lesie. ByÅ‚ piÄ™kny poranek. SÅ‚oÅ„ce lekko grzaÅ‚o i Å›nieg cudownie siÄ™ iskrzyÅ‚. Wszyscy wiÄ™c ubrali siÄ™ bardzo ciepÅ‚o, a najcieplej Tup, który wciąż marzÅ‚, nawet w przedszkolnej sali, i wyruszyli do lasu. LeÅ›niczy wciąż nosiÅ‚ zielone ubranie, ale tym razem o wiele grubsze.

- Bardzo miÅ‚o was widzieć – powiedziaÅ‚ do dzieci. – ChciaÅ‚em wam coÅ› ciekawego pokazać. Ale żeby to zobaczyć, musicie mi jednÄ… rzecz obiecać.

- Co? Co? – dopytywaÅ‚y siÄ™ dzieci. – Musicie zachowywać siÄ™ bardzo, bardzo cicho.

- A dlaczego? – zapytaÅ‚a Elizka.

- Nie mogę wam powiedzieć, bo to niespodzianka, ale bez ciszy się nie uda. Żadne z dzieci nie chciało więc już o nic pytać, żeby tej ciszy nie zniszczyć.

Wycieczka posuwaÅ‚a siÄ™ delikatnie naprzód za LeÅ›nikiem. Wszyscy stÄ…pali bezszelestnie. Nagle daÅ‚o siÄ™ sÅ‚yszeć jakieÅ› zÅ‚owieszcze: „kra, kra, kra”. Czarny ptak poszybowaÅ‚ tuż nad gÅ‚owami dzieci.

-Ojej! – krzyknÄ…Å‚ ze strachu Szczypior.

– Cicho bÄ…dź, bo nie bÄ™dzie niespodzianki! – wrzasnęła na niego Elizka.

– Ty na niego nie krzycz, bo sama robisz wiÄ™cej zamieszania! – odwrzasnÄ…Å‚ Kuba, który chciaÅ‚ obronić kolegÄ™.

-LeÅ›nik przyÅ‚ożyÅ‚ palec do ust. I wszystkie dzieci zrobiÅ‚y to samo. Znów zapanowaÅ‚a cisza, a wycieczka mogÅ‚a iść dalej. W pewnym momencie las zaczÄ…Å‚ siÄ™ przerzedzać. Teraz szli już bardzo delikatnie, aż LeÅ›nik daÅ‚ znak, żeby stanąć. RÄ™kÄ… wskazaÅ‚ niewielkÄ… polanÄ™, która siÄ™ odsÅ‚oniÅ‚a przed idÄ…cymi. A na polanie pasÅ‚y siÄ™ zwierzÄ™ta. Dwie sarny lizaÅ‚y wielki kawaÅ‚ soli umieszczony na stojaku. Wielki jeleÅ„ zanurzaÅ‚ pysk w sianku umieszczonym w paÅ›niku. – Nie możemy ich zawoÅ‚ać?

– zapytaÅ‚ cichutko Szczypior.

– KiedyÅ› Tup zawoÅ‚aÅ‚ do nas sarenkÄ™.

– Ale to byÅ‚a jego koleżanka. A te zwierzÄ™ta was nie znajÄ…. Jest zima, szukajÄ… pożywienia, bojÄ… siÄ™ was. – Ale sÄ… piÄ™kne – wyszeptaÅ‚a Zosia. – A psik! – rozlegÅ‚o siÄ™ nagle wielkie kichniÄ™cie Kuby. SpÅ‚oszone zwierzÄ™ta spojrzaÅ‚y w stronÄ™ dzieci, a potem siÄ™ rozbiegÅ‚y.

- Kuba! – zawoÅ‚aÅ‚a Elizka z wyrzutem.

- Nie martwcie siÄ™ – powiedziaÅ‚ LeÅ›nik. – I tak mieliÅ›my szczęście, że je zobaczyliÅ›my. Poza tym musimy wracać, bo teraz wy powinniÅ›cie coÅ› zjeść.

 

Pytania do opowiadania

Kto zaprosił dzieci na wycieczkę do lasu?;

Co dzieci zobaczyły na polance?;

Dlaczego dzieci zachowywały się cicho?;

Co zwierzęta robiły na polance.

 

2. Co to jest paśnik.

PaÅ›nik w lesie – opowiedz dziecku o funkcji paÅ›nika dla zwierzÄ…t, można skorzystać z filmiku poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=yOMfPtkerYs

Przy paśniku

https://www.youtube.com/watch?v=9ay0OgrR45E

 

Sposoby zwierzÄ…t na przetrwanie zimy

https://www.youtube.com/watch?v=rymzm4JjXXg

 

 

3. ChÄ™tne dzieci wraz z rodzicami mogÄ… wykonać prace plastycznÄ…, temat: „PaÅ›nik”.

 

4. A teraz coś miłego- masażyki.

 

Idzie Pani, wietrzyk wieje

Idzie Pani: tup,tup,tup (dziecko zwrócone do nas plecami, naprzemiennie stukamy w plecy opuszkami palców wskazujÄ…cych)

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (delikatnie stukamy zgiętym palcem)

skacze dziecko: hop, hop, hop (naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając je na przegubie i na palcach)

żaba robi długi skok (z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka: stopy i głowę)

wieje wietrzyk: fiu,fiu,fiu (dmuchamy w jedno i drugie ucho dziecka)

kropi deszczyk: puk, puk, puk (delikatnie stukamy w plecy wszystkimi palcami)

deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w "miseczki")

a grad w szyby: łup, łup, łup (lekko stukamy dłońmi złożonymi w pięści)

Świeci słonko (gładzimy plecy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)

wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka)

pada deszczyk (stukamy opuszkami palców o plecy)

Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark).

 

 

MalujÄ™ kóÅ‚eczko

MalujÄ™ kóÅ‚eczko, (rysujemy jednym palcem koÅ‚o na plecach)

w środku z kropeczką, (w środku koła stawiamy kropeczkę)

promyki sÅ‚oneczne, (rysujemy promienie jednoczeÅ›nie obiema rÄ™kami, zaczynajÄ…c od Å›rodka pleców)

zygzaki bajeczne, (rysujemy obiema rękami jednocześnie zygzaki na plecach)

a wszystko uklepię, (klepiemy po plecach delikatnie całymi dłońmi)

poszczypiÄ™, (delikatnie szczypiemy w kilku miejscach na plecach)

podrapiÄ™, (delikatnie drapiemy w kilku miejscach na plecach)

przebiegnÄ™ po pleckach, (przebiegamy po plecach wszystkimi palami obu rÄ…k z doÅ‚u do góry)

aż dreszczyk cię złapie. (szczypiemy delikatnie w szyję )



5. A teraz coÅ› dla rodziców.

 

4-latek jest sporym wyzwaniem dla rodziców.

Czego się boi, jakie problemy może sprawiać, z czym sobie radzi?



Czterolatek to już poważny przedszkolak, który caÅ‚kiem nieźle opanowaÅ‚ podstawowe czynnoÅ›ci samoobsÅ‚ugowe, potrafi skutecznie komunikować siÄ™ z innymi, jest sprawny fizycznie i cóż tutaj kryć – nie do opanowania. Duża potrzeba ruchu sprawia, że trudno jest mu usiedzieć w jednym miejscu, rozwiniÄ™ta mowa skÅ‚ania ku mówieniu, zadawaniu pytaÅ„ i zabaw sÅ‚owem, a w stosunku do rodziców dziecko w tym wieku potrafi być przekorne, nieposÅ‚uszne i prowokujÄ…ce.

Czterolatek uwielbia sprawdzać siÄ™, testować swoje możliwoÅ›ci i podejmować wyzwania, przy czym może być zbyt pewny siebie i swoich umiejÄ™tnoÅ›ci – potrzebuje stanowczoÅ›ci i czujnoÅ›ci ze strony swoich opiekunów.

Jak siÄ™ rozwijam i czego siÄ™ uczÄ™?

- nadal dominująca aktywnością jest dla mnie zabawa

- uwielbiam biegać, skakać, wspinać siÄ™, jeździć na rowerze – potrzebujÄ™ dużo ruchu

- potrafiÄ™ sam siÄ™ ubrać i rozebrać – daj mi tylko okazjÄ™, bym mógÅ‚ opanować te umiejÄ™tnoÅ›ci

- samodzielnie korzystam z toalety i zjadam posiÅ‚ki – w koÅ„cu nie jestem nuż maluchem ;)

- zaczynam też rozumieć uczucia innych osób i coraz ważniejsze sÄ… dla mnie przyjaźnie

- potrafiÄ™ rozpoznać, gdzie napisane jest moje imiÄ™, a nawet samodzielnie siÄ™ podpisać – zaczynam interesować siÄ™ literami i pisaniem

- odkrywam liczby, łączę ich nazwy ze znakami i dowiaduję się, do czego mogą się przydać w codziennym życiu

- moje rysunki sÄ… bardziej przemyÅ›lane, a postać ludzka ma gÅ‚owÄ™, części twarzy, tuÅ‚ów, rÄ™ce i nogi – dobrze wiem, jak powinna wyglÄ…dać

- próbuje samodzielnie wycinać, wiÄ™c pozwól mi na ćwiczenie tej czynnoÅ›ci!

Co lubiÄ™?

- zadawać pytania

- gdy traktuje siÄ™ mnie jak „dorosÅ‚ego” i powierza obowiÄ…zki – czujÄ™ siÄ™ wtedy ważny i odpowiedzialny

- teatrzyki, grÄ™ scenicznÄ… i kukieÅ‚ki – wykorzystujÄ™ to także w mojej zabawie

- prace plastyczne- malowanie, wyklejanie, wycinanie, lepienie z plasteliny

- zabawy z innymi dziećmi i towarzystwo

- fantastyczne, magiczne i niezwykÅ‚e opowieÅ›ci i bajki – moja wyobraźnia PRACUJE jak szalona!

- wyzwania, bicie rekordów, wyÅ›cigi z czasem – to dobry sposób na „okieÅ‚znanie” mnie

- uciekać i chować się przed rodzicami, więc miej na mnie oko ;

Czym siÄ™ interesujÄ™?

- wszystkim, co mnie otacza – przyrodÄ…, pochodzeniem różnych rzeczy,

- różnicami miÄ™dzy pÅ‚ciami

- ludzkim ciaÅ‚em – jak dziaÅ‚a i do czego sÅ‚użą jego różne części

- światem fantazji, magicznych wierzeń, wymyślonych opowiadań

- tym, co jest zabronione – mogÄ™ np. powtarzać z fascynacjÄ… usÅ‚yszane gdzieÅ› brzydkie sÅ‚owa

Czego siÄ™ bojÄ™?

- ciemności

- nieznanych i gÅ‚oÅ›nych dźwiÄ™ków

- dzikich zwierzÄ…t

- gdy rodzice wychodzÄ… wieczorami

Co może sprawiać problemy?

- chęć zainteresowania sobą innych może sprawić, że będę prowokować, buntować się i testować obowiązujące zasady

- bywam uparty i buÅ„czuczny, ale nie poddawaj siÄ™ i nie uginaj do moich żądaÅ„ – potrzebujÄ™ jasnych zasad i konsekwencji!

- w napadzie zÅ‚oÅ›ci mogÄ™ tupać, krzyczeć, pÅ‚akać, niszczyć przedmioty lub po prostu – strzelić tzw. focha; moje emocje nie sÄ… jeszcze stabilne

- jestem bardzo pewny siebie, więc bywam skłonny do przeceniania swoich możliwości i ryzyka

- zdarza mi się w złości powiedzieć na mamę lub tatę coś brzydkiego, ale wiedz, że naprawdę tak nie myślę

Bunt 4-latka: ile trwa, jak sobie radzić, a czego nie robić? [OBJAWY]

Bunt 4-latka to nic przyjemnego: dziecko niszczy zabawki, robi na zÅ‚ość i wykrzykuje przekleÅ„stwa. Wielu rodziców nie wie, co wtedy robić. Inni z przerażeniem zastanawiajÄ… siÄ™, ile trwa bunt 4-latka, i jak reagować na agresywne zachowania.

Bunt 4-latka jest zwykle kompletnym zaskoczeniem dla rodziców. Z dnia na dzieÅ„ dziecko przestaje sÅ‚uchać opiekunów, zaczyna niszczyć zabawki, a czasem wrÄ™cz robi na zÅ‚ość. Objawy buntu 4-latka bywajÄ… trudne także dlatego, że dziecko odwoÅ‚uje siÄ™ do emocji rodziców, woÅ‚a: „Nie kocham ciÄ™”, „Nie chcÄ™”, „JesteÅ› gÅ‚upia”. Czasami wykrzykuje również niecenzuralne sÅ‚owa. Aby opanować bunt 4-latka, trzeba wiedzieć, jak z wyczuciem reagować na gwaÅ‚towne zachowania dziecka. Co wtedy robić, a czego unikać.

Bunt 4-latka

Bunt 4-latka to naturalny etap rozwoju dziecka. WiÄ™kszość czterolatków wchodzi w trudnÄ… dla rodziców fazÄ™ rozwojowÄ…, w czasie której dzieci bywajÄ… drażliwe, uparte i zbuntowane, zachowujÄ… siÄ™ prowokujÄ…co, sprawdzajÄ…c, jak daleko siÄ™ga ich wÅ‚adza nad otoczeniem. CzÄ™sto zbuntowany 4-latek jest arogancki, szybko przyswaja wulgarne sÅ‚owa i sprawdza, jaki efekt osiÄ…gnie, powtarzajÄ…c je demonstracyjnie.

Bunt 4-latka: objawy

Ponieważ 4-latek jest już zwykle bardzo ruchliwy, dość sprawny fizycznie i bystry, bunt czteroletniego dziecka bywa podwójnie stresujÄ…cy dla rodziców. NajczÄ™stsze objawy buntu 4-latka to:

· gÅ‚oÅ›ne manifestowanie swoich trudnych emocji, jak np. zÅ‚ość, poprzez rzucanie przedmiotami, niszczenie ich, krzyk, rzucanie siÄ™ na podÅ‚ogÄ™, kopanie i bicie

· niepodporzÄ…dkowywanie siÄ™ zasadom panujÄ…cym w rodzinie i w domu, donoÅ›nie wyrażanie swojego odmiennego zdania lub sprzeciwu wobec próÅ›b rodziców

· próby wymuszania na rodzicach, aby podporzÄ…dkowali siÄ™ jego żądaniom

uciekanie rodzicom i chowanie siÄ™

· uparte powtarzanie zasÅ‚yszanych przekleÅ„stw

·nieustanne powtarzanie sÅ‚owa „nie”

· wymyÅ›lanie kÅ‚amstw, przechwalanie siÄ™ w celu zwrócenia na siebie uwagi

Ile trwa bunt 4-latka?

Bunt 4-latka jest trudnym testem cierpliwoÅ›ci dla rodziców, ale nie trwa wiecznie. Psychologie sÄ… zgodni, że czas buntu 4-latka mija po ok. kilku miesiÄ…cach. PiÄ™ciolatek jest już zazwyczaj dzieckiem dużo spokojniejszym i zdecydowanie bardziej ugodowym. NastÄ™pny trudny okres czeka rodziców dopiero… w fazie dojrzewania.

Jak sobie radzić z buntem 4-latka?

Gdy bunt 4-latka siÄ™ zacznie, wiÄ™kszość rodziców nie ma pojÄ™cia, co robić i jak reagować. WedÅ‚ug psychologa niezwykle ważne jest, by rodzice nie dali siÄ™ sprowokować i sami nie reagowali zÅ‚oÅ›ciÄ… na zÅ‚ość dziecka. Najbardziej skuteczna jest cierpliwa stanowczość. Dobrze np. powiedzieć: „WidzÄ™, że bardzo siÄ™ zezÅ‚oÅ›ciÅ‚eÅ›” i dopytać, co siÄ™ staÅ‚o. Ważne, by od obojga opiekunów 4-latek wyraźnie usÅ‚yszaÅ‚, co im siÄ™ nie podoba w jego zachowaniu i czego nie powinien robić. Kluczowe powinno być spokojne i konsekwentne tÅ‚umaczenie zarówno zasad zachowania, jak i powodów, dla których nie akceptujecie np. agresji dziecka.

Bunt 4-latka: czego nie robić?

Choć bunt 4-latka to wiele wyjątkowo stresujących sytuacji, należy w miarę możliwości powstrzymać się od gwałtownych reakcji, wymyślania kar. I przede wszystkim: nie obrażać się na dziecko!

Pamiętaj, im bardziej dorośli się denerwują, tym bardziej dziecko prowokuje.

Poza tym w okresie buntu 4-latka:

nie ignoruj niepożądanych zachowań dziecka

nie bij dziecka i nie strasz go

nie wyśmiewaj i etykietuj dziecka (to forma przemocy!)

nie wymyÅ›laj kar, które nie majÄ… nic wspólnego z zachowaniem zbuntowanego 4-latka (np. zakaz oglÄ…dania bajki za uciekanie mamie na ulicy)

nie odwlekaj w czasie konsekwencji zachowania dziecka.

 

Pozdrawiamy ;)

p. Agnieszka

p. Agnieszka

p. Agnieszka

Data dodania: 2021-11-25 09:56:13
Data edycji: 2021-11-25 09:58:20
Ilość wyświetleń: 183
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej