Zdalne nauczanie- 25.11.2021 - Przedszkole im. Kubusia Puchatka w Przechlewie
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Zdalne nauczanie- 25.11.2021

Temat: Podpatrujemy i pomagamy.

Czwartek (25.11.2021)

 

 

1. „Zimowa przygoda w lesie”- sÅ‚uchanie opowiadania O. Masiuk

 

LeÅ›niczy, którego dzieci poznaÅ‚y niedawno podczas wycieczki, zaprosiÅ‚ je na zimowy spacer po lesie. ByÅ‚ piÄ™kny poranek. SÅ‚oÅ„ce lekko grzaÅ‚o i Å›nieg cudownie siÄ™ iskrzyÅ‚. Wszyscy wiÄ™c ubrali siÄ™ bardzo ciepÅ‚o, a najcieplej Tup, który wciąż marzÅ‚, nawet w przedszkolnej sali, i wyruszyli do lasu. LeÅ›niczy wciąż nosiÅ‚ zielone ubranie, ale tym razem o wiele grubsze.

- Bardzo miÅ‚o was widzieć – powiedziaÅ‚ do dzieci. – ChciaÅ‚em wam coÅ› ciekawego pokazać. Ale żeby to zobaczyć, musicie mi jednÄ… rzecz obiecać.

- Co? Co? – dopytywaÅ‚y siÄ™ dzieci. – Musicie zachowywać siÄ™ bardzo, bardzo cicho.

- A dlaczego? – zapytaÅ‚a Elizka.

- Nie mogę wam powiedzieć, bo to niespodzianka, ale bez ciszy się nie uda. Żadne z dzieci nie chciało więc już o nic pytać, żeby tej ciszy nie zniszczyć.

Wycieczka posuwaÅ‚a siÄ™ delikatnie naprzód za LeÅ›nikiem. Wszyscy stÄ…pali bezszelestnie. Nagle daÅ‚o siÄ™ sÅ‚yszeć jakieÅ› zÅ‚owieszcze: „kra, kra, kra”. Czarny ptak poszybowaÅ‚ tuż nad gÅ‚owami dzieci.

-Ojej! – krzyknÄ…Å‚ ze strachu Szczypior.

– Cicho bÄ…dź, bo nie bÄ™dzie niespodzianki! – wrzasnęła na niego Elizka.

– Ty na niego nie krzycz, bo sama robisz wiÄ™cej zamieszania! – odwrzasnÄ…Å‚ Kuba, który chciaÅ‚ obronić kolegÄ™.

-LeÅ›nik przyÅ‚ożyÅ‚ palec do ust. I wszystkie dzieci zrobiÅ‚y to samo. Znów zapanowaÅ‚a cisza, a wycieczka mogÅ‚a iść dalej. W pewnym momencie las zaczÄ…Å‚ siÄ™ przerzedzać. Teraz szli już bardzo delikatnie, aż LeÅ›nik daÅ‚ znak, żeby stanąć. RÄ™kÄ… wskazaÅ‚ niewielkÄ… polanÄ™, która siÄ™ odsÅ‚oniÅ‚a przed idÄ…cymi. A na polanie pasÅ‚y siÄ™ zwierzÄ™ta. Dwie sarny lizaÅ‚y wielki kawaÅ‚ soli umieszczony na stojaku. Wielki jeleÅ„ zanurzaÅ‚ pysk w sianku umieszczonym w paÅ›niku. – Nie możemy ich zawoÅ‚ać?

– zapytaÅ‚ cichutko Szczypior.

– KiedyÅ› Tup zawoÅ‚aÅ‚ do nas sarenkÄ™.

– Ale to byÅ‚a jego koleżanka. A te zwierzÄ™ta was nie znajÄ…. Jest zima, szukajÄ… pożywienia, bojÄ… siÄ™ was. – Ale sÄ… piÄ™kne – wyszeptaÅ‚a Zosia. – A psik! – rozlegÅ‚o siÄ™ nagle wielkie kichniÄ™cie Kuby. SpÅ‚oszone zwierzÄ™ta spojrzaÅ‚y w stronÄ™ dzieci, a potem siÄ™ rozbiegÅ‚y.

- Kuba! – zawoÅ‚aÅ‚a Elizka z wyrzutem.

- Nie martwcie siÄ™ – powiedziaÅ‚ LeÅ›nik. – I tak mieliÅ›my szczęście, że je zobaczyliÅ›my. Poza tym musimy wracać, bo teraz wy powinniÅ›cie coÅ› zjeść.

 

Pytania do opowiadania

Kto zaprosił dzieci na wycieczkę do lasu?;

Co dzieci zobaczyły na polance?;

Dlaczego dzieci zachowywały się cicho?;

Co zwierzęta robiły na polance.

 

2. Co to jest paśnik.

PaÅ›nik w lesie – opowiedz dziecku o funkcji paÅ›nika dla zwierzÄ…t, można skorzystać z filmiku poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=yOMfPtkerYs

Przy paśniku

https://www.youtube.com/watch?v=9ay0OgrR45E

 

Sposoby zwierzÄ…t na przetrwanie zimy

https://www.youtube.com/watch?v=rymzm4JjXXg

 

 

3. ChÄ™tne dzieci wraz z rodzicami mogÄ… wykonać prace plastycznÄ…, temat: „PaÅ›nik”.

 

4. A teraz coś miłego- masażyki.

 

Idzie Pani, wietrzyk wieje

Idzie Pani: tup,tup,tup (dziecko zwrócone do nas plecami, naprzemiennie stukamy w plecy opuszkami palców wskazujÄ…cych)

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (delikatnie stukamy zgiętym palcem)

skacze dziecko: hop, hop, hop (naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając je na przegubie i na palcach)

żaba robi długi skok (z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka: stopy i głowę)

wieje wietrzyk: fiu,fiu,fiu (dmuchamy w jedno i drugie ucho dziecka)

kropi deszczyk: puk, puk, puk (delikatnie stukamy w plecy wszystkimi palcami)

deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w "miseczki")

a grad w szyby: łup, łup, łup (lekko stukamy dłońmi złożonymi w pięści)

Świeci słonko (gładzimy plecy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)

wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka)

pada deszczyk (stukamy opuszkami palców o plecy)

Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark).

 

 

MalujÄ™ kóÅ‚eczko

MalujÄ™ kóÅ‚eczko, (rysujemy jednym palcem koÅ‚o na plecach)

w środku z kropeczką, (w środku koła stawiamy kropeczkę)

promyki sÅ‚oneczne, (rysujemy promienie jednoczeÅ›nie obiema rÄ™kami, zaczynajÄ…c od Å›rodka pleców)

zygzaki bajeczne, (rysujemy obiema rękami jednocześnie zygzaki na plecach)

a wszystko uklepię, (klepiemy po plecach delikatnie całymi dłońmi)

poszczypiÄ™, (delikatnie szczypiemy w kilku miejscach na plecach)

podrapiÄ™, (delikatnie drapiemy w kilku miejscach na plecach)

przebiegnÄ™ po pleckach, (przebiegamy po plecach wszystkimi palami obu rÄ…k z doÅ‚u do góry)

aż dreszczyk cię złapie. (szczypiemy delikatnie w szyję )



5. A teraz coÅ› dla rodziców.

 

4-latek jest sporym wyzwaniem dla rodziców.

Czego się boi, jakie problemy może sprawiać, z czym sobie radzi?



Czterolatek to już poważny przedszkolak, który caÅ‚kiem nieźle opanowaÅ‚ podstawowe czynnoÅ›ci samoobsÅ‚ugowe, potrafi skutecznie komunikować siÄ™ z innymi, jest sprawny fizycznie i cóż tutaj kryć – nie do opanowania. Duża potrzeba ruchu sprawia, że trudno jest mu usiedzieć w jednym miejscu, rozwiniÄ™ta mowa skÅ‚ania ku mówieniu, zadawaniu pytaÅ„ i zabaw sÅ‚owem, a w stosunku do rodziców dziecko w tym wieku potrafi być przekorne, nieposÅ‚uszne i prowokujÄ…ce.

Czterolatek uwielbia sprawdzać siÄ™, testować swoje możliwoÅ›ci i podejmować wyzwania, przy czym może być zbyt pewny siebie i swoich umiejÄ™tnoÅ›ci – potrzebuje stanowczoÅ›ci i czujnoÅ›ci ze strony swoich opiekunów.

Jak siÄ™ rozwijam i czego siÄ™ uczÄ™?

- nadal dominująca aktywnością jest dla mnie zabawa

- uwielbiam biegać, skakać, wspinać siÄ™, jeździć na rowerze – potrzebujÄ™ dużo ruchu

- potrafiÄ™ sam siÄ™ ubrać i rozebrać – daj mi tylko okazjÄ™, bym mógÅ‚ opanować te umiejÄ™tnoÅ›ci

- samodzielnie korzystam z toalety i zjadam posiÅ‚ki – w koÅ„cu nie jestem nuż maluchem ;)

- zaczynam też rozumieć uczucia innych osób i coraz ważniejsze sÄ… dla mnie przyjaźnie

- potrafiÄ™ rozpoznać, gdzie napisane jest moje imiÄ™, a nawet samodzielnie siÄ™ podpisać – zaczynam interesować siÄ™ literami i pisaniem

- odkrywam liczby, łączę ich nazwy ze znakami i dowiaduję się, do czego mogą się przydać w codziennym życiu

- moje rysunki sÄ… bardziej przemyÅ›lane, a postać ludzka ma gÅ‚owÄ™, części twarzy, tuÅ‚ów, rÄ™ce i nogi – dobrze wiem, jak powinna wyglÄ…dać

- próbuje samodzielnie wycinać, wiÄ™c pozwól mi na ćwiczenie tej czynnoÅ›ci!

Co lubiÄ™?

- zadawać pytania

- gdy traktuje siÄ™ mnie jak „dorosÅ‚ego” i powierza obowiÄ…zki – czujÄ™ siÄ™ wtedy ważny i odpowiedzialny

- teatrzyki, grÄ™ scenicznÄ… i kukieÅ‚ki – wykorzystujÄ™ to także w mojej zabawie

- prace plastyczne- malowanie, wyklejanie, wycinanie, lepienie z plasteliny

- zabawy z innymi dziećmi i towarzystwo

- fantastyczne, magiczne i niezwykÅ‚e opowieÅ›ci i bajki – moja wyobraźnia PRACUJE jak szalona!

- wyzwania, bicie rekordów, wyÅ›cigi z czasem – to dobry sposób na „okieÅ‚znanie” mnie

- uciekać i chować się przed rodzicami, więc miej na mnie oko ;

Czym siÄ™ interesujÄ™?

- wszystkim, co mnie otacza – przyrodÄ…, pochodzeniem różnych rzeczy,

- różnicami miÄ™dzy pÅ‚ciami

- ludzkim ciaÅ‚em – jak dziaÅ‚a i do czego sÅ‚użą jego różne części

- światem fantazji, magicznych wierzeń, wymyślonych opowiadań

- tym, co jest zabronione – mogÄ™ np. powtarzać z fascynacjÄ… usÅ‚yszane gdzieÅ› brzydkie sÅ‚owa

Czego siÄ™ bojÄ™?

- ciemności

- nieznanych i gÅ‚oÅ›nych dźwiÄ™ków

- dzikich zwierzÄ…t

- gdy rodzice wychodzÄ… wieczorami

Co może sprawiać problemy?

- chęć zainteresowania sobą innych może sprawić, że będę prowokować, buntować się i testować obowiązujące zasady

- bywam uparty i buÅ„czuczny, ale nie poddawaj siÄ™ i nie uginaj do moich żądaÅ„ – potrzebujÄ™ jasnych zasad i konsekwencji!

- w napadzie zÅ‚oÅ›ci mogÄ™ tupać, krzyczeć, pÅ‚akać, niszczyć przedmioty lub po prostu – strzelić tzw. focha; moje emocje nie sÄ… jeszcze stabilne

- jestem bardzo pewny siebie, więc bywam skłonny do przeceniania swoich możliwości i ryzyka

- zdarza mi się w złości powiedzieć na mamę lub tatę coś brzydkiego, ale wiedz, że naprawdę tak nie myślę

Bunt 4-latka: ile trwa, jak sobie radzić, a czego nie robić? [OBJAWY]

Bunt 4-latka to nic przyjemnego: dziecko niszczy zabawki, robi na zÅ‚ość i wykrzykuje przekleÅ„stwa. Wielu rodziców nie wie, co wtedy robić. Inni z przerażeniem zastanawiajÄ… siÄ™, ile trwa bunt 4-latka, i jak reagować na agresywne zachowania.

Bunt 4-latka jest zwykle kompletnym zaskoczeniem dla rodziców. Z dnia na dzieÅ„ dziecko przestaje sÅ‚uchać opiekunów, zaczyna niszczyć zabawki, a czasem wrÄ™cz robi na zÅ‚ość. Objawy buntu 4-latka bywajÄ… trudne także dlatego, że dziecko odwoÅ‚uje siÄ™ do emocji rodziców, woÅ‚a: „Nie kocham ciÄ™”, „Nie chcÄ™”, „JesteÅ› gÅ‚upia”. Czasami wykrzykuje również niecenzuralne sÅ‚owa. Aby opanować bunt 4-latka, trzeba wiedzieć, jak z wyczuciem reagować na gwaÅ‚towne zachowania dziecka. Co wtedy robić, a czego unikać.

Bunt 4-latka

Bunt 4-latka to naturalny etap rozwoju dziecka. WiÄ™kszość czterolatków wchodzi w trudnÄ… dla rodziców fazÄ™ rozwojowÄ…, w czasie której dzieci bywajÄ… drażliwe, uparte i zbuntowane, zachowujÄ… siÄ™ prowokujÄ…co, sprawdzajÄ…c, jak daleko siÄ™ga ich wÅ‚adza nad otoczeniem. CzÄ™sto zbuntowany 4-latek jest arogancki, szybko przyswaja wulgarne sÅ‚owa i sprawdza, jaki efekt osiÄ…gnie, powtarzajÄ…c je demonstracyjnie.

Bunt 4-latka: objawy

Ponieważ 4-latek jest już zwykle bardzo ruchliwy, dość sprawny fizycznie i bystry, bunt czteroletniego dziecka bywa podwójnie stresujÄ…cy dla rodziców. NajczÄ™stsze objawy buntu 4-latka to:

· gÅ‚oÅ›ne manifestowanie swoich trudnych emocji, jak np. zÅ‚ość, poprzez rzucanie przedmiotami, niszczenie ich, krzyk, rzucanie siÄ™ na podÅ‚ogÄ™, kopanie i bicie

· niepodporzÄ…dkowywanie siÄ™ zasadom panujÄ…cym w rodzinie i w domu, donoÅ›nie wyrażanie swojego odmiennego zdania lub sprzeciwu wobec próÅ›b rodziców

· próby wymuszania na rodzicach, aby podporzÄ…dkowali siÄ™ jego żądaniom

uciekanie rodzicom i chowanie siÄ™

· uparte powtarzanie zasÅ‚yszanych przekleÅ„stw

·nieustanne powtarzanie sÅ‚owa „nie”

· wymyÅ›lanie kÅ‚amstw, przechwalanie siÄ™ w celu zwrócenia na siebie uwagi

Ile trwa bunt 4-latka?

Bunt 4-latka jest trudnym testem cierpliwoÅ›ci dla rodziców, ale nie trwa wiecznie. Psychologie sÄ… zgodni, że czas buntu 4-latka mija po ok. kilku miesiÄ…cach. PiÄ™ciolatek jest już zazwyczaj dzieckiem dużo spokojniejszym i zdecydowanie bardziej ugodowym. NastÄ™pny trudny okres czeka rodziców dopiero… w fazie dojrzewania.

Jak sobie radzić z buntem 4-latka?

Gdy bunt 4-latka siÄ™ zacznie, wiÄ™kszość rodziców nie ma pojÄ™cia, co robić i jak reagować. WedÅ‚ug psychologa niezwykle ważne jest, by rodzice nie dali siÄ™ sprowokować i sami nie reagowali zÅ‚oÅ›ciÄ… na zÅ‚ość dziecka. Najbardziej skuteczna jest cierpliwa stanowczość. Dobrze np. powiedzieć: „WidzÄ™, że bardzo siÄ™ zezÅ‚oÅ›ciÅ‚eÅ›” i dopytać, co siÄ™ staÅ‚o. Ważne, by od obojga opiekunów 4-latek wyraźnie usÅ‚yszaÅ‚, co im siÄ™ nie podoba w jego zachowaniu i czego nie powinien robić. Kluczowe powinno być spokojne i konsekwentne tÅ‚umaczenie zarówno zasad zachowania, jak i powodów, dla których nie akceptujecie np. agresji dziecka.

Bunt 4-latka: czego nie robić?

Choć bunt 4-latka to wiele wyjątkowo stresujących sytuacji, należy w miarę możliwości powstrzymać się od gwałtownych reakcji, wymyślania kar. I przede wszystkim: nie obrażać się na dziecko!

Pamiętaj, im bardziej dorośli się denerwują, tym bardziej dziecko prowokuje.

Poza tym w okresie buntu 4-latka:

nie ignoruj niepożądanych zachowań dziecka

nie bij dziecka i nie strasz go

nie wyśmiewaj i etykietuj dziecka (to forma przemocy!)

nie wymyÅ›laj kar, które nie majÄ… nic wspólnego z zachowaniem zbuntowanego 4-latka (np. zakaz oglÄ…dania bajki za uciekanie mamie na ulicy)

nie odwlekaj w czasie konsekwencji zachowania dziecka.

 

Pozdrawiamy ;)

p. Agnieszka

p. Agnieszka

p. Agnieszka

Data dodania: 2021-11-25 09:56:13
Data edycji: 2021-11-25 09:58:20
Ilość wyświetleń: 224
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej